Πάσχα η μεγαλύτερη γιορτή τής Ορθοδοξίας καί ιδιαίτερα εμάς τών Ελλήνων,επειδή είναι συνυφασμένο καί μέ τήν ανεξαρτησία μας –πού νά τά θυμούνται οί νεώτεροι,σάμπως τά διδάσκονται στό σχολείο σήμερα- γιατί τό 1821 μετά τήν κήρυξη τής Επανάστασης τό σύνθημα ήταν, Ανάσταση τού Γένους.
Η λεξη Πασχα προερχεται απο την παραφθορα της εβραικης λεξης Πεσάχ, που σημαινει «διάβαση».Ο εορτασμος του εβραικου Πασχα συμβολιζει την εξοδο των Εβραιων απο την Αιγυπτο και τη διαβαση της Ερυθρας Θαλάσσης. Οι ριζες της λεξης Πεσάχ ,αλλα και της γιορτης κρατουν απο την αρχαια Αιγυπτο οπου εορταζοταν η Πισάχ (η Ανοιξη) ,η διαβαση του ηλιου απο τον Ισημερινο, δηλαδη η εαρινη ισημερια.
Στο Χριστιανικο Πασχα εορταζεται η Ανασταση του Χριστου, που συμβολιζει την μεταβαση απο το θανατο στην αιωνια ζωη.
Το Πασχα, σε αντιθεση με τα Χριστουγεννα,ειναι κινητη εορτη και ο καθορισμος του εορτασμου του αποτελεσε περιπλοκο προβλημα για τις Εκκλησιες,προκαλωντας παραλληλα και σφοδρες εριδες.Στα πρωτα χρονια του Χριστιανισμου ,οι Ιουδαίζοντες Χριστιανοι των Εκκλησιων της Μικρας Ασιας εορταζαν το Πασχα τις ιδιες ημερες με το εβραικο.Οι αλλες ομως Εκκλησιες διαφωνουσαν και αρχισαν να το εορταζουν την πρωτη Κυριακη μετα το εβραικο.
Ριζικη λυση στο προβλημα ημερομηνιας εορτασμου του Πασχα εδωσε η Α’ Οικουμενικη Συνοδος που εγινε το 325 μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας.Λαμβάνοντας υπ’οψιν οτι οι Εβραιοι γιορταζαν το Πασχα τους κατα την ημερα της πανσεληνου που ακολουθουσε μετα την εαρινη ισημερια,κι επειδη ο Χριστος αναστηθηκε μετα τον εορτασμο του εβραικου Πασχα,δηλαδη μετα την εαρινη πανσεληνο,καθορισε τον ακολουθο εκκλησιαστικο Κανόνα.
Το Χριστιανικο Πασχα θα εορταζεται μετα την πανσέληνο που ανατέλει την ημερα της εαρινης ισημεριας ή μετα απο αυτην.Αν η πανσεληνος «βγει» Κυριακη,τοτε το Πασχα θα εορταζεται την επομενη Κυριακη.
Ο καθορισμος της πανσεληνου γινοταν με το παλιο ημερολογιο ,το Ιουλιανο που ειχε σαν βαση τους υπολογισμους του Αθηναιου αστρονομου Μέτωνα (432 π.Χ.).Αυτο εως και το 1582 που η Καθολική Εκκλησια καθιερωσε το νεο ημερολόγιο,το Γρηγοριανο (επι παπα Γρηγορίου ΙΓ’).Απο τοτε εχουμε διαφορετικη ημερομηνια εορτασμου μεταξυ Ορθοδοξων και Καθολικων ,εκτος απο τις φορες που συμπιπτουν οι Πασχαλιές μας.
Το νεο Γρηγοριανο ημερολογιο εγινε αποδεκτο απο το Ελληνικο κρατος το 1923 κι ενα χρονο αργοτερα,στις 10 Μαρτιου 1924,το δεχθηκε και η Ελλαδικη Εκκλησια,αλλα χωρις μετακινηση του Πασχα και των αλλων κινητων εορτων, που εξακολουθουν να υπολογιζονται με το παλιο ημερολογιο,γι αυτό καί σέ αντίθεση με τά Χριστούγεννα,πάντα συνεορτάζεται μαζί μέ τού παλαιοημερολογίτες.Η διαφορα υπολογισμου της πανσεληνου με το παλιο και το νεο ημερολογιο ειναι περιπου πεντε ημερες,γι αυτο και το καθολικο Πασχα εορταζεται μια βδομάδα νωριτερα, εκτος κι αν η Ιουλιανη και η Γρηγοριανη πανσεληνος συμπεσουν απο την Κυριακη εως το Σαββατο της ιδιας εβδομαδος,οποτε την επομενη Κυριακη εχουμε κοινο Πασχα.
Τη μεγαλυτερη βεβαια σημασια απ’ ολα αυτα εχει το Αναστασιμο μηνυμα που πολυ φοβουμαι πως σχεδον κανενας μας δεν ακολουθει στη ζωη του.Ας διδαχθουμε την αγαπη και παραλληλα ν’αντλησουμε απο αυτο τη δυναμη που χρειαζομαστε σ’αυτους τους χαλεπους καιρους.
Καλο Πασχα.
NIKOΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ / statesmen,gr
Η λεξη Πασχα προερχεται απο την παραφθορα της εβραικης λεξης Πεσάχ, που σημαινει «διάβαση».Ο εορτασμος του εβραικου Πασχα συμβολιζει την εξοδο των Εβραιων απο την Αιγυπτο και τη διαβαση της Ερυθρας Θαλάσσης. Οι ριζες της λεξης Πεσάχ ,αλλα και της γιορτης κρατουν απο την αρχαια Αιγυπτο οπου εορταζοταν η Πισάχ (η Ανοιξη) ,η διαβαση του ηλιου απο τον Ισημερινο, δηλαδη η εαρινη ισημερια.
Στο Χριστιανικο Πασχα εορταζεται η Ανασταση του Χριστου, που συμβολιζει την μεταβαση απο το θανατο στην αιωνια ζωη.
Το Πασχα, σε αντιθεση με τα Χριστουγεννα,ειναι κινητη εορτη και ο καθορισμος του εορτασμου του αποτελεσε περιπλοκο προβλημα για τις Εκκλησιες,προκαλωντας παραλληλα και σφοδρες εριδες.Στα πρωτα χρονια του Χριστιανισμου ,οι Ιουδαίζοντες Χριστιανοι των Εκκλησιων της Μικρας Ασιας εορταζαν το Πασχα τις ιδιες ημερες με το εβραικο.Οι αλλες ομως Εκκλησιες διαφωνουσαν και αρχισαν να το εορταζουν την πρωτη Κυριακη μετα το εβραικο.
Ριζικη λυση στο προβλημα ημερομηνιας εορτασμου του Πασχα εδωσε η Α’ Οικουμενικη Συνοδος που εγινε το 325 μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας.Λαμβάνοντας υπ’οψιν οτι οι Εβραιοι γιορταζαν το Πασχα τους κατα την ημερα της πανσεληνου που ακολουθουσε μετα την εαρινη ισημερια,κι επειδη ο Χριστος αναστηθηκε μετα τον εορτασμο του εβραικου Πασχα,δηλαδη μετα την εαρινη πανσεληνο,καθορισε τον ακολουθο εκκλησιαστικο Κανόνα.
Το Χριστιανικο Πασχα θα εορταζεται μετα την πανσέληνο που ανατέλει την ημερα της εαρινης ισημεριας ή μετα απο αυτην.Αν η πανσεληνος «βγει» Κυριακη,τοτε το Πασχα θα εορταζεται την επομενη Κυριακη.
Ο καθορισμος της πανσεληνου γινοταν με το παλιο ημερολογιο ,το Ιουλιανο που ειχε σαν βαση τους υπολογισμους του Αθηναιου αστρονομου Μέτωνα (432 π.Χ.).Αυτο εως και το 1582 που η Καθολική Εκκλησια καθιερωσε το νεο ημερολόγιο,το Γρηγοριανο (επι παπα Γρηγορίου ΙΓ’).Απο τοτε εχουμε διαφορετικη ημερομηνια εορτασμου μεταξυ Ορθοδοξων και Καθολικων ,εκτος απο τις φορες που συμπιπτουν οι Πασχαλιές μας.
Το νεο Γρηγοριανο ημερολογιο εγινε αποδεκτο απο το Ελληνικο κρατος το 1923 κι ενα χρονο αργοτερα,στις 10 Μαρτιου 1924,το δεχθηκε και η Ελλαδικη Εκκλησια,αλλα χωρις μετακινηση του Πασχα και των αλλων κινητων εορτων, που εξακολουθουν να υπολογιζονται με το παλιο ημερολογιο,γι αυτό καί σέ αντίθεση με τά Χριστούγεννα,πάντα συνεορτάζεται μαζί μέ τού παλαιοημερολογίτες.Η διαφορα υπολογισμου της πανσεληνου με το παλιο και το νεο ημερολογιο ειναι περιπου πεντε ημερες,γι αυτο και το καθολικο Πασχα εορταζεται μια βδομάδα νωριτερα, εκτος κι αν η Ιουλιανη και η Γρηγοριανη πανσεληνος συμπεσουν απο την Κυριακη εως το Σαββατο της ιδιας εβδομαδος,οποτε την επομενη Κυριακη εχουμε κοινο Πασχα.
Τη μεγαλυτερη βεβαια σημασια απ’ ολα αυτα εχει το Αναστασιμο μηνυμα που πολυ φοβουμαι πως σχεδον κανενας μας δεν ακολουθει στη ζωη του.Ας διδαχθουμε την αγαπη και παραλληλα ν’αντλησουμε απο αυτο τη δυναμη που χρειαζομαστε σ’αυτους τους χαλεπους καιρους.
Καλο Πασχα.
NIKOΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ / statesmen,gr