Με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Ν. 4021/2011 θεσπίστηκε το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.), το γνωστό σε όλους «χαράτσι» επί των ακινήτων, η είσπραξη του οποίου ορίστηκε ότι θα γίνεται μέσω των λογαριασμών της Δ.Ε.Η. ή των λοιπών εναλλακτικών παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος, με επαπειλούμενη συνέπεια της μη πληρωμής του την άμεση διακοπή ηλεκτροδότησης των ακινήτων.
Δεδομένου ότι τα έσοδα που ήδη εισπράττονται μέσω των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος προορίζονται για την εν γένει εξυπηρέτηση δημοσιονομικών στόχων, οι οποίοι δεν συναρτώνται άμεσα με την παροχή κάποιας ανταποδοτικής ωφέλειας στους ιδιοκτήτες των ακινήτων, καθίσταται μάλλον σαφές ότι η συγκεκριμένη δημοσιονομική επιβάρυνση αποτελεί φόρο επί της περιουσίας και
όχι «έκτακτο ειδικό (ανταποδοτικό) τέλος». Μάλιστα, σε σύντομο χρονικό διάστημα αναμένεται να αποφανθεί για το θέμα και το Συμβούλιο της Επικρατείας κατόπιν Αιτήσεως Ακυρώσεως που άσκησε ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών.
Ακόμα όμως κι αν η Δικαιοσύνη τελικώς κρίνει νόμιμο το «χαράτσι» στα ακίνητα, υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι προβληματισμού για το μέτρο αυτό.
Αρχικά, πρόκειται για ένα καθαρά «υφεσιακού» χαρακτήρα μέτρο το οποίο συμπιέζει ακόμα περισσότερο το ήδη μειωμένο εισόδημα των πολιτών. Επίσης δεν εξετάζονται σε καμία περίπτωση ζητήματα όπως αν το «ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο» είναι οικογενειακή στέγη, αν αποτελεί πηγή εισοδήματος ή είναι ξενοίκιαστο, αν ο ιδιοκτήτης του το έχει αποπληρώσει ή εξακολουθεί να πληρώνει κάποιο στεγαστικό δάνειο, ούτε καν λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική αξία του κάθε συγκεκριμένου ακινήτου για τον προσδιορισμό του ύψους του «τέλους».
Παράλληλα, ενδεικτική της κοντόφθαλμης αντιμετώπισης του ζητήματος από το Υπουργείο Οικονομικών είναι και η τελική επιβολή του «χαρατσιού» και στα ξενοδοχεία κάθε μεγέθους, με αποτέλεσμα να δίνεται ακόμα ένα δυνατό χτύπημα σε έναν από τους ελάχιστους τομείς της Εθνικής μας Οικονομίας που παράγουν Εθνικό Εισόδημα, τον Τουρισμό. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν πως με το μέτρο αυτό επιχειρείται μια πρωτοφανής στα χρονικά ιδιότυπη «κοινωνικοποίηση» ή «σχεδόν
δήμευση» της ατομικής ιδιοκτησίας, η οποία τα δύο τελευταία χρόνια έχει μετατραπεί αποκλειστικά και μόνο σε βάρος.
Τόσο ο Γερμανός Επίτροπος για θέματα Ενέργειας, κ. Gunther Oettinger, όσο και η Συνήγορος του Πολίτη, κα. Καλλιόπη Σπανού, με δηλώσεις τους τις προηγούμενεςημέρες τάχθηκαν κατά της τακτικής αυτής. Ο κ. Oettinger τόνισε πως δεν μπορεί να γίνεται διακοπή ηλεκτροδότησης εάν ο πολίτης εξοφλεί το τέλος αλλά όχι το φόρο στο ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο, ενώ η κ. Σπανού υποστήριξε πως η παύση
της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε πολίτες και νοικοκυριά που βρίσκονται σε κατάσταση οικονομικής ανάγκης και αποδεδειγμένα δεν μπορούν να καταβάλουν τα σχετικά τέλη, αντιβαίνει στο Σύνταγμα και στα δικαιώματα των πολιτών.
Ως Οργάνωση Νέων της Νέας Δημοκρατίας, υποστηρίζουμε πως θα πρέπει να ληφθεί άμεσα μέριμνα προκειμένου να εξαιρεθούν της καταβολής του Έκτακτου Ειδικού Τέλους (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) όσοι πραγματικά έχουν αδυναμία καταβολής βάσει της φοροδοτικής τους δυνατότητας, ιδιαίτερα οι χαμηλοσυνταξιούχοι υπερήλικες, οι μακροχρόνια άνεργοι, άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας κλπ.
Καλούμε τη νέα Κυβέρνηση να αποφύγει τα εισπρακτικά μέτρα ευκαιριακού τύπου, που επιδεινώνουν την ύφεση και πλήττουν την αξιοπρέπεια του Έλληνα πολίτη. Η Πολιτεία θα πρέπει να αντιληφθεί πως η φορολογική συνείδηση, που είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοσιονομική εξυγίανση στη χώρα, χτίζεται μέσω της δημιουργίας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ Κράτους και πολιτών. Για το λόγο
αυτό χρειάζεται ψυχραιμία, λογική και εξέταση όλων των δεδομένων όταν σχεδιάζονται τέτοιας μορφής μέτρα και νόμοι.
Τομέας Δικαιοσύνης ΟΝΝΕΔ
onned-korinthias.grΔεδομένου ότι τα έσοδα που ήδη εισπράττονται μέσω των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος προορίζονται για την εν γένει εξυπηρέτηση δημοσιονομικών στόχων, οι οποίοι δεν συναρτώνται άμεσα με την παροχή κάποιας ανταποδοτικής ωφέλειας στους ιδιοκτήτες των ακινήτων, καθίσταται μάλλον σαφές ότι η συγκεκριμένη δημοσιονομική επιβάρυνση αποτελεί φόρο επί της περιουσίας και
όχι «έκτακτο ειδικό (ανταποδοτικό) τέλος». Μάλιστα, σε σύντομο χρονικό διάστημα αναμένεται να αποφανθεί για το θέμα και το Συμβούλιο της Επικρατείας κατόπιν Αιτήσεως Ακυρώσεως που άσκησε ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών.
Ακόμα όμως κι αν η Δικαιοσύνη τελικώς κρίνει νόμιμο το «χαράτσι» στα ακίνητα, υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι προβληματισμού για το μέτρο αυτό.
Αρχικά, πρόκειται για ένα καθαρά «υφεσιακού» χαρακτήρα μέτρο το οποίο συμπιέζει ακόμα περισσότερο το ήδη μειωμένο εισόδημα των πολιτών. Επίσης δεν εξετάζονται σε καμία περίπτωση ζητήματα όπως αν το «ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο» είναι οικογενειακή στέγη, αν αποτελεί πηγή εισοδήματος ή είναι ξενοίκιαστο, αν ο ιδιοκτήτης του το έχει αποπληρώσει ή εξακολουθεί να πληρώνει κάποιο στεγαστικό δάνειο, ούτε καν λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική αξία του κάθε συγκεκριμένου ακινήτου για τον προσδιορισμό του ύψους του «τέλους».
Παράλληλα, ενδεικτική της κοντόφθαλμης αντιμετώπισης του ζητήματος από το Υπουργείο Οικονομικών είναι και η τελική επιβολή του «χαρατσιού» και στα ξενοδοχεία κάθε μεγέθους, με αποτέλεσμα να δίνεται ακόμα ένα δυνατό χτύπημα σε έναν από τους ελάχιστους τομείς της Εθνικής μας Οικονομίας που παράγουν Εθνικό Εισόδημα, τον Τουρισμό. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν πως με το μέτρο αυτό επιχειρείται μια πρωτοφανής στα χρονικά ιδιότυπη «κοινωνικοποίηση» ή «σχεδόν
δήμευση» της ατομικής ιδιοκτησίας, η οποία τα δύο τελευταία χρόνια έχει μετατραπεί αποκλειστικά και μόνο σε βάρος.
Τόσο ο Γερμανός Επίτροπος για θέματα Ενέργειας, κ. Gunther Oettinger, όσο και η Συνήγορος του Πολίτη, κα. Καλλιόπη Σπανού, με δηλώσεις τους τις προηγούμενεςημέρες τάχθηκαν κατά της τακτικής αυτής. Ο κ. Oettinger τόνισε πως δεν μπορεί να γίνεται διακοπή ηλεκτροδότησης εάν ο πολίτης εξοφλεί το τέλος αλλά όχι το φόρο στο ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο, ενώ η κ. Σπανού υποστήριξε πως η παύση
της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε πολίτες και νοικοκυριά που βρίσκονται σε κατάσταση οικονομικής ανάγκης και αποδεδειγμένα δεν μπορούν να καταβάλουν τα σχετικά τέλη, αντιβαίνει στο Σύνταγμα και στα δικαιώματα των πολιτών.
Ως Οργάνωση Νέων της Νέας Δημοκρατίας, υποστηρίζουμε πως θα πρέπει να ληφθεί άμεσα μέριμνα προκειμένου να εξαιρεθούν της καταβολής του Έκτακτου Ειδικού Τέλους (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) όσοι πραγματικά έχουν αδυναμία καταβολής βάσει της φοροδοτικής τους δυνατότητας, ιδιαίτερα οι χαμηλοσυνταξιούχοι υπερήλικες, οι μακροχρόνια άνεργοι, άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας κλπ.
Καλούμε τη νέα Κυβέρνηση να αποφύγει τα εισπρακτικά μέτρα ευκαιριακού τύπου, που επιδεινώνουν την ύφεση και πλήττουν την αξιοπρέπεια του Έλληνα πολίτη. Η Πολιτεία θα πρέπει να αντιληφθεί πως η φορολογική συνείδηση, που είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοσιονομική εξυγίανση στη χώρα, χτίζεται μέσω της δημιουργίας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ Κράτους και πολιτών. Για το λόγο
αυτό χρειάζεται ψυχραιμία, λογική και εξέταση όλων των δεδομένων όταν σχεδιάζονται τέτοιας μορφής μέτρα και νόμοι.
Τομέας Δικαιοσύνης ΟΝΝΕΔ