Κυριακή 22 Μαΐου 2011

Απαράδεκτο το κλείσιμο των σχολών γεωπονίας των ΤΕΙ ! Ας σοβαρευτούν κάποτε οι αρμόδιοι του υπουργείου παιδείας

Του Ανδρέα Σταματόπουλου

Με ιδιαίτερη έκπληξη πληροφορήθηκα πριν λίγες μέρες την ξαφνική απόφαση της "εκσυγχρονίστριας" κ. Άννας Διαμαντοπούλου  για τη μη εισαγωγή σπουδαστών σε 24 τμήματα ΤΕΙ.
Η έκπληξη μου έγινε μεγαλύτερη όταν διαπίστωσα ότι απο τα 24 τμήματα ΤΕΙ που οδηγούνται ουσιαστικά στο κλείσιμο τα 13 είναι τμήματα  ΣΤΕΓ (σχολές τεχνολογίας γεωπονίας ) .

 Προκύπτουν  μια σειρά από ζητήματα ,όπως ότι ανακοίνωσε κλείσιμο σχολών ,με την έναρξη των Πανελλήνιων εξετάσεων  ανατρέποντας το σχεδιασμό πολλών μαθητών που σκέπτονταν να δηλώσουν αυτές τις σχολές και πιθανόν προκάλεσε αναστάτωση σε αρκετούς από αυτούς και απογοήτευση.  Πέρα από το γεγονός ότι η παραπάνω απαράδεκτη απόφαση πάρθηκε χωρίς να γίνει καμία διαβούλευση με τους προέδρους των ιδρυμάτων , με εκπροσώπους καθηγητών , επιστημονικούς συλλόγους αποφοίτων , είναι ακατανόητο που αποσκοπεί.
Είναι εξοργιστικό ένα κόμμα που βγήκε με σύνθημα την "πράσινη ανάπτυξη " (αν την είδε κανείς να μου πει και μένα ) να στοχοποιεί ουσιαστικά τους γεωπόνους παραγωγής που είναι οι απόφοιτοι των τμημάτων που κλείνει .
Σε μια εποχή που η χώρα μας πρέπει να διαμορφώσει ένα νέο πολιτικοοικονομικό μοντέλο ανάπτυξης με ένα εθνικό σχέδιο 20ετίας , ώστε να ανακάμψει μετά την πρωτοφανή κρίση που βιώνουμε, οι νοσηροί εγκέφαλοι του υπουργείου παιδείας κλείνουν τις σχολές τεχνολόγων γεωπόνων .
Αυτό ενώ πλήθος πολιτικών , δημοσιογράφων , επιστημόνων , blog και γενικότερα της κοινωνίας συμφωνούν ότι η γεωργία , η κτηνοτροφία και οι υδατοκαλλιέργειες μπορούν να αποτελέσουν μερικούς από τους άξονες ανάπτυξης στους οποίους μπορεί να στηριχτεί η χώρα μας για τη μελλοντική της ανάκαμψη .Στον τομέα της γεωργίας και των υδατοκαλλιεργειών , μάλιστα , έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα λόγω των κλιματολογικών συνθηκών και της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας μας.
Σε μια εποχή που όλο και περισσότεροι μιλούν για βιολογικά προϊόντα , που η ζήτηση για υγιεινές τροφές , που η ευαισθησία του κοινού αλλά και των εταιρειών για το περιβάλλον αυξάνεται ραγδαία (βλέπε την άνοδο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που ασκούν εταιρείες όλων των κλάδων) η ΄κ.Διαμαντοπούλου κλείνει όλα τα τμήματα βιολογικής γεωργίας της Ελλάδας.
Ενώ όλες οι έρευνες δείχνουν ότι θα υπάρχει ζήτηση στο μέλλον(δείτε εδώ   , και έδώ)     για τεχνολόγους γεωπόνους η ηγεσία του υπουργείου βλέπει ότι δεν έχουν λόγο ύπαρξης (!!!)
 Η παιδεία θα πρέπει να μάθουν κάποτε όλοι εκείνοι που παριστάνουν τους υπουργούς και παίζουν με τις τύχες της χώρας και των επόμενων γενεών ,ότι είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση. Συνδέεται άμεσα με τις ανάγκες τις χώρας και το όραμα μας για το αύριο. Με ποια μελέτη αποφάσισαν να κλείσουν τέτοια τμήματα έτσι ελαφρά τη καρδία ; Ποιο σχεδιασμό εξυπηρετεί κάτι τέτοιο ;
Μήπως απλά τις ιδεοληψίες κάποιων επιμελητηρίων που θέλουν να  υποβαθμίσουν τους αποφοίτους ΤΕΙ και να μην αφήνουν την πολιτεία να τους δώσει επαγγελματικά δικαιώματα ; Tην ίδια ώρα που απόφοιτοι από τις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ ( Βουλγαρία , Ρουμανία κ.λπ.) έχουν τα ίδια με αυτούς ; Tην ώρα που οι απόφοιτοι αντίστοιχων με τα ΤΕΙ ιδρυμάτων της Βρετανίας , Γερμανίας και άλλων προηγμένων χωρών έχουν πλήρη επαγγελματικά δικαιώματά ;
Μήπως εξυπηρετεί το κλείσιμο ΤΕΙ τα ιδιωτικά κολλέγια που θα δουν την πελατεία τους να αυξάνεται αφού το σοσιαλιστικό (εδώ γελάνε ) ΠΑΣΟΚ φέρνει στους μεγαλοεπιχειρηματίες που τα διαχειρίζονται όλο και περισσότερους νέους; Μήπως εξυπηρετεί την περίφημη αποκέντρωση και την περιφερειακή ανάπτυξη , καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των τμημάτων που κλείνουν είναι στην επαρχία ;
θα πει κάποιος ότι δεν είναι δυνατόν να χει κάθε πόλη και πανεπιστήμιο , κάθε κωμόπολη και ΤΕΙ  και θα χει απόλυτο δίκιο.
Έγινε κάποια κίνηση , ώστε να ξεκινήσει μια μελέτη αναδιάρθρωσης του χάρτη των Ελληνικών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ ; Ασφαλώς και θα πρέπει  να συμμαζευτούν τα τμήματα και να βρίσκονται σχεδόν όλα σε κεντρικά ιδρύματα . Η παιδεία είναι πολύ σοβαρότερη υπόθεση από το να δουλέψουν 5 καφετέριες , 3 φαστφουντάδικα και να ενοικιαστούν κάποιες γκαρσονιέρες σε φοιτητές μικρών επαρχιακών πόλεων .Δεν είναι λάφυρο που έφερε ο κάθε τοπικός βουλευτής το κάθε τμήμα Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ  για να οικονομήσει η τοπική κοινωνία .
Η πολιτεία και οι αρχές κάθε περιφέρειας πρέπει να μελετήσουν τρόπους ανάπτυξης κάθε περιοχής ανάλογα με τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της κι όχι να σπέρνουν σχολές ,έτσι άνευ σχεδιασμού ανά την επικράτεια.
Το φοβερό έιναι ότι αυτό επικαλείται η κ.Διαμαντοπούλου για το κλείσιμο των τμημάτων .
Και για κάποιες σχολές μπορεί να χει δίκιο .Δεν τις κλείνεις όμως , απλά τις συγχωνενεύεις και τις μεταφέρεις στο κεντρικό ΤΕΙ.
Αλλά αν είχε τέτοια λογική γιατί δεν κλείνει και πανεπιστημιακές σχολές ;
Tι πρέπει λοιπόν να γίνει ;
Κατά τη γνώμη μου τα πράγματα είναι ξεκάθαρα .
Τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ πρέπει να είναι μεγάλα σύγχρονα αυτοδύναμα ιδρύματα με συγκεντρωμένες σχολές και τμήματα ,ώστε να μπορούν να παίζουν το ρόλο τους.
Οι σχολές τεχνολογίας γεωπονίας δεν πρέπει να κλείσουν , αλλά πρέπει να συγχωνευτούν ορισμένα τμήματα , να μειωθούν οι εισακτέοι και το κυριότερο , να σταματήσει η κοροϊδία και να αποφασίσει κάποτε η πολιτεία να εκδώσει πλήρη και ξεκάθαρα επαγγελματικά δικαιώματα για τους αποφοίτους  ΣΤΕΓ αλλά και γενικότερα τους αποφοίτους όλων των τμημάτων ΤΕΙ. Είναι δυνατόν όλοι οι απόφοιτοι του Γεωπονικού Πανεπιστημίου να έχουν πλήρη δικαιώματα γεωπόνου (π.χ. ο απόφοιτος αγροτικής οικονομίας θεωρείτε γεωπόνος και μπορεί να απασχοληθεί παντού αν θέλει ) και οι απόφοιτοι ΤΕΙ όχι;
Έχω λοιπόν την άποψη ότι τμήματα όπως π.χ. θερμοκηπιακών καλλιεργειών κ ανθοκομίας πρέπει να ενοποιηθούν ή να μετατραπούν σε τμήματα φυτικής παραγωγής όπου οι φοιτητές θα μπορούν να παίρνουν ως ειδικότητα π.χ. τα γεωργικά μηχανήματα , τις θερμοκηπιακές καλλιέργειες κλπ.
Τμήματα που είναι διάσπαρτα να κλείσουν αν δεν έχουν αντικείμενο ή να πάνε στις έδρες των ΤΕΙ ή των Πανεπιστημίων . Δεν μπορεί να υπάρχει τμήμα αποκατάστασης κτιρίων , έτσι για να πούμε ότι ανοίξαμε κι ένα ΤΕΙ στα Τρίκαλα π.χ. Γιατί απλά ο απόφοιτος αυτού του τμήματος δεν έχει επαγγελματικά δικαιώματα και δεν θα μπορέσει να αξιοποιήσει τις σπουδές του.
Όταν μιλάμε για άνοιγμα επαγγελμάτων είναι απαράδεκτο κάποιες συντεχνίες να προσπαθούν να υπερασπιστούν κεκτημένα , χρησιμοποιώντας πολιτική ισχύ και πρακτικές περασμένων δεκαετιών. Όλα αυτά πρέπει να αλλάξουν , οι τεχνολόγοι γεωπόνοι έχουν καταξιωθεί στην αγορά εργασίας και είναι απαραίτητος κλάδος στη νέα εποχή που θα μεταβούμε. Είναι ώρα να δημιουργηθεί ένα ενιαίο γεωτεχνικό επιμελητήριο στο οποίο ισότιμα θα συμμετέχουν πτυχιούχοι ΑΕΙ κ ΑΤΕΙ και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα θα είναι ανάλογα μεν της ειδικότητας , των χρόνων σπουδών κλπ , αλλά ξεκάθαρα για όλους και με τη λογική ακαδημαϊκών προσόντων που ισχύει σε όλη την ευρωπαϊκή ένωση δηλ. να γίνει εφαρμογή των αποφάσεων της Μπολόνια.
Η εφαρμογή της Μπολόνια έχει θεσμοθετηθεί εδώ και χρόνια, η οργάνωση των σπουδών όμως έχει παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες.

Το αποτέλεσμα είναι να είμαστε σε πλήρη σύγχυση, να έχουμε τα πιο μακροχρόνια bachelor της Ευρώπης και να επινοούμε πατέντες ισοτιμίας των πενταετών μας  διπλωμάτων με τα ala Bolognese master.
Προβλήματα ήδη άρχισαν να εμφανίζονται σε μηχανικούς εταιριών που αναλαμβάνουν έργα, κυρίως σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Το πιο σοβαρό πρόβλημα είναι στην τσέπη της ελληνικής λαϊκής οικογένειας που πληρώνει, εδώ και έξω, επταετή και εξαετή master.
Και βέβαια το ηθικό πρόβλημα της ακαδημαϊκής κοινότητας, που δεν βγαίνει να πει καθαρά και ίσια στα παιδιά της ότι το πτυχίο και το δίπλωμά σας είναι πια, σε κάθε περίπτωση, ισότιμο του τριετούς μπολονέζικου bachelor.
Το πιο σημαντικό όμως είναι οι αρμόδιοι του υπουργείου παιδείας να επιδείξουν έστω μια ελάχιστη σοβαρότητα και ευθύνη  για το ρόλο που τους ανατέθηκε και μια ελάχιστη ευαισθησία για τη νέα γενιά. Βέβαια όταν ένας από τους χειρότερους, πιο ανύπαρκτους  υπουργούς παιδείας της τελευταίας 20ετίας σήμερα διαφεντεύει τις τύχες της χώρας , ίσως είναι μάταιο να περιμένουμε πολλά...
Μακάρι είτε να αλλάξουν μυαλά είτε ο αναμενόμενος ανασχηματισμός να φέρει πιο κατάλληλα πρόσωπα στον τομέα παιδείας.

Ανδρέας Σταματόπουλος
Τεχνολόγος Γεωπόνος
Μέλος Δ.Σ. ΠΕΠΤΕΓ Αττικής