Πέμπτη 2 Ιουνίου 2016

Οι αλλαγές που περιλαμβάνει το Πολυνομοσχέδιο (ν.4389/2016) για τους αγρότες



*του Αναστάσιου Λυμπερίου


Μετά την φορολογική επιδρομή που έφερε ο  νέος ασφαλιστικός-φορολογικός Νόμος  4387/2016 στο ατομικό και οικογενειακό εισόδημα των αγροτών,  στο Πολυνομοσχέδιο των 7500 σελίδων  Ν. 4389/2016 υπάρχουν νέα δεδομένα που διευρύνουν εκ νέου το φαύλο κύκλο της ύφεσης, οδηγώντας σε περαιτέρω οικονομική ασφυξία τα αγροτικά νοικοκυριά.


Συγκεκριμένα στο πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή στις 22 Μάιου εισάγεται  μια διευκρίνιση για την περίπτωση που αποκτάται εισόδημα από ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία υπάγεται στην ασφάλιση του ΟΓΑ, μαζί με εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα. Σε αυτή την περίπτωση υπολογίζεται η προαναφερθείσα μείωση του φόρου, αλλά μόνον στο εισόδημα που αποκτάται από την αγροτική δραστηριότητα. Παράλληλα, αναφέρει πως εφόσον μαζί με τα εισοδήματα του προηγούμενου εδαφίου αποκτάται και εισόδημα από μισθωτή εργασία ή συντάξεις, η μείωση του φόρου θα είναι αυτή που αναλογεί στο μέρος του εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία και συντάξεις καθώς και αγροτική δραστηριότητα

Με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου (ν.4389/2016)  επέρχονται και αλλαγές στον ορισμό του κατ κύριο  επάγγελμα αγρότη  (Αλλαγή στη παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3874/2010 (Α΄151)), όπως ισχύει, και  επαγγελματίας αγρότης θεωρείται, μεταξύ άλλων προϋποθέσεων, αυτός που έχει εισοδήματα από την αγροτική απασχόληση κατά τουλάχιστον 50% του συνολικού εισοδήματός του (άρθρο 65 παρ. 1).

Συνοπτικά οι υπόλοιπες αλλαγές και νέο κύμα φόρων στην έμμεση φορολογία που επήλθαν από τη ψήφιση του πολυνομοσχεδίου :

•          Από την 1η Ιουνίου, όπου ισχύει ΦΠΑ 23% (π.χ .γεωργικά εφόδια), ο συντελεστής αυξάνεται σε 24% (άρθρο 52 παρ. 1)
•          Η έκπτωση φόρου (αφορολόγητο) θα ισχύει από τα εισοδήματα του 2016 και μετά μόνο για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες (άρθρο 44 παρ. 3).
•          Εάν κάποιος έχει εισόδημα από ατομική επιχείρηση που εντάσσεται στον ΟΓΑ, αλλά και από γεωργική δραστηριότητα, τότε η έκπτωση φόρου ( αφορολόγητο ) θα ισχύσει μόνο για το μέρος του εισοδήματος που προέρχεται από τη γεωργική δραστηριότητα. Εφόσον μαζί με τα παραπάνω εισοδήματα αποκτάται εισόδημα και από μισθωτή εργασία ή συντάξεις, η μείωση του φόρου θα περιλαμβάνει και αυτά τα εισοδήματα. (άρθρο 44 παρ. 3)
•          Αλλάζουν οι συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ για φυσικά πρόσωπα, καθώς και ο συμπληρωματικός συντελεστής για παραγωγική γη, που ανήκει σε ατομικές επιχειρήσεις και ορίζεται σε ένα τις χιλίοις ή 0,1% φόρος για τα αγροτεμάχια (άρθρο 50 παρ. 2)
·        Αυξάνονται τα τέλη ταξινόμησης για όλα τα Ι.Χ., επαγγελματικά και αγροτικά. Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) καυσίμων Από την 1η Ιουνίου 2016, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στη βενζίνη αυξάνεται από τα 670 ευρώ ανά χιλιόλιτρο σε 700 ευρώ. Στο πετρέλαιο κίνησης, ο φόρος αυξάνεται από τα 330 στα 410 ευρώ το λίτρο. Στο πετρέλαιο θέρμανσης από τα 230 στα 280 ευρώ. Στο υγραέριο που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων από 330 σε 430 ευρώ.

 Είναι ευρέως γνωστό ότι οι φόροι μειώνουν τα έσοδα και επιτείνουν την ύφεση. Αναμφισβήτητα  και ο νέος νόμος αποτελεί ταφόπλακα για τον αγροτικό κόσμο και την αγροτική παραγωγή την ίδια ώρα που αποτελεί κοινή παραδοχή ότι ο πρωτογενής τομέας της χώρας μας πρέπει να αποτελέσει πυλώνα για την επανεκκίνηση της οικονομίας και έξοδο της χώρας από τη κρίση. Η κυβέρνηση έσπειρε ψευδαισθήσεις και θερίζει με τη προχειρότητα και ανεπάρκεια της μέτρα άδικα και υπέρμετρα  που τελικά πληρώνει ο Έλληνας παραγωγός.
  
*ο κ. Αναστάσιος Λυμπερίου είναι Οικονομολόγος, Λογιστής Α’ Τάξης και Υποψήφιος Διδάκτωρ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Μέλος της Συνέλευσης των Αντιπροσώπων του Οικονομικού Επιμελητήριου Ελλάδας