Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016

Κατά 25% μειώνεται ο χρόνος ζωής του Ταμείου των Μηχανικών με την κυβερνητική πρόταση για το Ασφαλιστικό

Η κυβερνητική πρόταση για το Ασφαλιστικό, μειώνει κατά 25% το χρόνο ζωής του Ταμείου των μηχανικών, του ΤΣΜΕΔΕ. Αυτό αναδείχθηκε κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός και στην οποία έγινε παρουσίαση της αναλογιστικής μελέτης για τη βιωσιμότητα  του Ταμείου από τον Αναλογιστή, Επίκουρο Καθηγητή Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Αλέξανδρο Ζυμπίδη.

Όπως επισημάνθηκε, «το Ταμείο των Μηχανικών είναι ισχυρό και βιώσιμο και έτσι πρέπει να παραμείνει. Η κυβερνητική πρόταση για το νέο Ασφαλιστικό είναι λανθασμένη επιστημονικά, άδικη κοινωνικά και αναποτελεσματική οικονομικά».
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ στην εισαγωγική του τοποθέτηση ανέφερε ότι «όλοι οι ποιοτικοί δείκτες το ταμείου μας ξεπερνούν κατά πολύ τους αντίστοιχους μέσους όρους που εμφανίζονται στο συνολικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Και για να γίνω συγκεκριμένος. Ο δείκτης εργαζομένων προς συνταξιούχους είναι 4,5 προς 1 για το ΤΣΜΕΔΕ. Για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης είναι 1,4 προς 1.
Δηλαδή, ο δείκτης του ΤΣΜΕΔΕ είναι περισσότερο από 3 φορές μεγαλύτερος από τον δείκτη για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Ο δείκτης περιουσίας προς υποχρέωση, είναι 10% για το ΤΣΜΕΔΕ και 1% για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, δηλαδή 10 φορές μεγαλύτερος. Ο δείκτης εισφορών προς συντάξεις, είναι 100%, ενώ για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης είναι 50%, δηλαδή διπλάσιος και πρέπει να αναφέρω και κάτι άλλο σημαντικό, ότι στο ΤΣΕΜΔΕ ασφαλίζουμε επαγγελματική ιδιότητα, κάτι που δεν συμβαίνει στο υπόλοιπο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Επισημαίνουμε και κάτι άλλο το οποίο είναι σημαντικό. Η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος και μάλιστα χωρίς καμία απολύτως κρατική χρηματοδότηση, που αποτελεί τη βασικότερη απαίτηση των θεσμών για τη λειτουργία των φορέων στο συνολικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, εφαρμόζεται διαχρονικά από το δικό μας ταμείο, καθώς το ετήσιο ταμειακό αποτέλεσμα, δηλαδή έσοδα μείον έξοδα για το ΤΣΜΕΔΕ, τη δεκαετία 2004 – 2013 είναι σταθερά πλεονασματικό, αλλά ακόμα και τη τελευταία τριετία που η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη λόγω της σημαντικής οικονομικής κρίσης, το ετήσιοι αποτέλεσμα παραμένει θετικό. Επιπλέον, τα ποσά των ατομικών εισφορών των μηχανικών ήταν πάντα αυξημένα σε σχέση με το μέσο όρο των ατομικών εισφορών άλλων ασφαλισμένων σε ταμεία του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και αναλογιστικά ισοσκελισμένα σε σχέση με τις παροχές στους ασφαλισμένους. Τέλος τα έσοδα του ΤΣΜΕΔΕ από το κομμάτι της εγγυοδοσίας που παρέχει στα μέλη του, καλύπτουν πλήρως όλα τα λειτουργικά έξοδα του ταμείου, συμπεριλαμβανομένης και της μισθοδοσίας των υπαλλήλων του»
Συνοπτικός πίνακας:
ΠΟΙΟΤΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ
ΤΣΜΕΔΕ
Σ.Κ.Α.
Δείκτης εργαζομένων/συνταξιούχους
4,5 : 1
1,4 : 1
Δείκτης περιουσίας/ υποχρέωσης
10%
1%
Δείκτης εισφορών/ συντάξεων
100%
50%
Ασφάλιση Επαγγελματικής Ιδιότητας
ΝΑΙ
ΟΧΙ

Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Στασινός, τυχόν εφαρμογή της κυβερνητικής πρότασης θα περιορίσει κατά 10 περίπου έτη το χρόνο ζωής του ΤΣΜΕΔΕ. Επιπλέον θα επιβαρύνει ιδιαίτερα τους νέους ελεύθερους επαγγελματίες μηχανικούς, οι οποίοι θα κληθούν να καταβάλλουν σχεδόν τριπλάσιες εισφορές στο σύνολο του ασφαλιστικού τους βίου, χωρίς να έχουν ούτε καν διπλάσιες παροχές, ενώ για όσους βγουν στη σύνταξη μετά τα έτη 2047-2048 δεν θα υπάρχουν τα απαραίτητα χρήματα στο Ταμείο για να καλύψουν τις παροχές τους.
«Είναι εντυπωσιακό ότι ένας οργανισμός όπως το ΤΣΜΕΔΕ που έχει την καλύτερη αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους, το καλύτερο αναλογικά απόθεμα, που παρουσιάζει κάθε χρόνο πλεόνασμα, την ίδια ώρα που οι Μηχανικοί κατά μέσο όρο πληρώνουμε μεγαλύτερες εισφορές σε σχέση με εισφορές που πληρώνουν σε άλλα ταμεία, να ζητά κάποιος, στο όνομα της δικαιοσύνης ή μιας μεταρρύθμισης, να συνεισφέρουμε ακόμα περισσότερα», σημείωσε με έμφαση ο Γιώργος Στασινός.
Με βάση την κυβερνητική πρόταση «το μάρμαρο το πληρώνει αυτός που είναι καλύτερος νοικοκύρης…», τόνισε με έμφαση ο Πρόεδρος του ΤΕΕ και υπογράμμισε: «το Ταμείο των μηχανικών πρέπει να παραμείνει νοικοκυρεμένο και βιώσιμο!».
Ο κ. Στασινός τόνισε ότι η συγκεκριμένη αναλογιστική μελέτη έρχεται να καλύψει το κενό που υπάρχει στο τομέα αυτόν, καθώς «κάθε σοβαρό κράτος προχωρά στη διενέργειά της πριν την έναρξη οποιαδήποτε διαλόγου». Η εν λόγω μελέτη έχει ήδη κατατεθεί στους αρμόδιους υπουργούς και θα αποσταλεί σε όλους τους φορείς που συμμετέχουν σ αυτόν τον διάλογο.
Αναλυτικά στοιχεία της αναλογιστικής μελέτης παρουσίασε ο Αλέξανδρος Ζυμπίδης, ο οποίος – μεταξύ άλλων – υπογράμμισε:
Εάν το ΤΣΜΕΔΕ παραμείνει ως έχει σήμερα χωρίς να υιοθετήσει υποχρεωτική κλιμάκωση στην αύξηση των εισφορών, η περιουσία που έχει (γύρω στα 2,5 δις.) επαρκεί για να καλύψει το ταμείο μέχρι το 2056. Αυτή τη στιγμή, δηλαδή, το ταμείο παρουσιάζει μία βιωσιμότητα 40 ετών. Οι εισφορές και οι παροχές καλύπτουν 130% τη κύρια σύνταξη για τους νέους ασφαλισμένους, 98% στην επικουρική και 96% στα εφάπαξ.
Με βάση το δεύτερο σενάριο –αυτό που είχε επιβάλει (χωρίς όμως να εφαρμοστεί) ο νόμος του 2011, δηλαδή το ταμείο να αρχίσει να κλιμακώνει τις εισφορές- η περιουσία του Ταμείου μηδενίζεται νωρίτερα (από το 2056, μειώνεται στο 2044).
Με βάση το τρίτο σενάριο, τη νέα κυβερνητική πρόταση, η βιωσιμότητα του Ταμείου φτάνει στο 2048. Είναι δηλαδή λίγο καλύτερο, από την εφαρμογή του νόμου του 3986/2011, όμως παραμένει πολύ χειρότερη από την τωρινή κατάσταση. Το έλλειμμα παραμένει στα 7,6 δις και η βιωσιμότητα είναι πάλι στα 30 χρόνια.

Ολόκληρη η παρουσίαση της αναλογιστικής μελέτης είναι διαθέσιμη εδώ:


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΘΕΜΑ:
ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ του ΤΣΜΕΔΕ

Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016


ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:
Αγαπητοί φίλες και φίλοι, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για την ανταπόκρισή σας στην πρόσκληση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, να παρευρίσκετε στην παρουσίαση της αναλογικής μελέτης για τη βιωσιμότητα του Ταμείου των Μηχανικών. 
        Την παρουσίαση θα κάνει ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο κύριος Γιώργος Στασινός και ο Αναλογιστής Επίκουρος Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο κος Αλέξανδρος Ζυμπίδης, οι οποίοι μετά την παρουσίαση θα απαντήσουν και σε ερωτήσεις σας.
        Πρόεδρε, έχετε το λόγο.
Κος ΣΤΑΣΙΝΟΣ:
Κατ’ αρχήν, σας ευχαριστώ και εγώ πολύ που είστε σήμερα εδώ. Θα είμαι κατ’ αρχήν σύντομος, γιατί περισσότερο ίσως ενδιαφέρον έχει να δούμε τη μελέτη.
        Σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη οικονομική και κοινωνική συγκυρία, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας για δεύτερη φορά παρουσιάζει μία ολοκληρωμένε αναλογιστική μελέτη για τη βιωσιμότητα του ταμείου μας, του ΤΣΕΜΔΕ.     
        Η παρουσίαση αυτής της μελέτης καλύπτει ένα μεγάλο κενό. Την έλλειψη αναλογιστικής μελέτης με βάση τη σημερινή κατάσταση του κάθε ταμείου, στη δική μας περίπτωση, του ΤΣΜΕΔΕ.
        Η αναλογιστική μελέτη θα έπρεπε σε οποιοδήποτε σοβαρό κράτος να προηγείται και να αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση όχι μόνο για την κατάθεση προτάσεων από την πολιτεία, αλλά και για την έναρξη του οποιουδήποτε διαλόγου.
        Που βρισκόμαστε όμως σήμερα και γιατί το ΤΣΜΕΔΕ πρέπει να παραμείνει το ταμείο ασφάλισης των μηχανικών;
        Ξεκινώ από ένα πολύ βασικό σημείο.  Το ΤΣΜΕΔΕ είναι ένα πολύ νοικοκυρεμένο ταμείο, βιώσιμο, όπως θα δείξει και η μελέτη. Θα σας πω όμως δύο λόγια, κάποιους αριθμητικούς δείκτες για να γίνω απόλυτα κατανοητός.
        Όλοι οι ποιοτικοί δείκτες το ταμείου μας ξεπερνούν κατά πολύ τους αντίστοιχους μέσους όρους που εμφανίζονται στο συνολικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.
        Και για να γίνει συγκεκριμένος. Ο δείκτης εργαζομένων προς συνταξιούχους είναι 4,5 προς 1 για το ΤΣΜΕΔΕ. Για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης είναι 1,4 προς 1. 
        Δηλαδή, ο δείκτης του ΤΣΜΕΔΕ είναι περισσότερο από 3 φορές μεγαλύτερος από τον δείκτη για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.  Ο δείκτης περιουσίας προς υποχρέωση, είναι 10% για το ΤΣΜΕΔΕ και 1% για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, δηλαδή 10 φορές μεγαλύτερος.
        Ο δείκτης εισφορών προς συντάξεις, είναι 100%, ενώ για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης είναι 50%, δηλαδή διπλάσιος και πρέπει να αναφέρω και κάτι άλλο σημαντικό, ότι στο ΤΣΕΜΔΕ ασφαλίζουμε επαγγελματική ιδιότητα, κάτι που δεν συμβαίνει στο υπόλοιπο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.
        Επισημαίνουμε και κάτι άλλο το οποίο είναι σημαντικό. Η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος και μάλιστα χωρίς καμία απολύτως κρατική χρηματοδότηση που αποτελεί τη βασικότερη απαίτηση των θεσμών για τη λειτουργία των φορέων στο συνολικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, εφαρμόζεται διαχρονικά από το δικό μας ταμείο,  καθώς το ετήσιο ταμειακό αποτέλεσμα, δηλαδή έσοδα μείον έξοδα για το ΤΣΜΕΔΕ, τη δεκαετία 2004 – ’13 είναι σταθερά πλεονασματικό, αλλά ακόμα και τη τελευταία τριετία που η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη λόγω της σημαντικής οικονομικής κρίσης, το ετήσιοι αποτέλεσμα παραμένει θετικό.   
        Τα ποσά των ατομικών εισφορών των μηχανικών ήταν πάντα αυξημένα σε σχέση με το μέσο όρο των ατομικών εισφορών άλλων ασφαλισμένων σε ταμεία του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και αναλογιστικά ισοσκελισμένα σε σχέση με τις παροχές στους ασφαλισμένους.
        Τα έσοδα του ΤΣΜΕΔΕ από το κομμάτι της εγγυοδοσίας που παρέχει στα μέλη του, καλύπτουν πλήρως όλα τα λειτουργικά έξοδα του ταμείου, συμπεριλαμβανομένης και της μισθοδοσίας των υπαλλήλων του.
        Για να μην πω περισσότερα, θα δώσω το λόγο στον καθηγητή, τον κύριο Ζυμπίδη για να πει αναλυτικά τα στοιχεία και τα ευρήματα της μελέτης.
Κος ΖΥΜΠΙΔΗΣ:
Καλημέρα σας και από εμένα.  Θα ξεκινήσω ως εξής, στο ίδιο έργο θεατές.  Δηλαδή τι σημαίνει αυτό;  Είμαι αναλογιστής αρκετά χρόνια και θα τολμούσα να πω έτσι επιτρέψτε μου χωρίς τόνο έπαρσης αλλά ως τόνος σιγουριάς, είμαι αναλογιστής. 
Γιατί όλα αυτά τα χρόνια που είμαι αναλογιστής έχω δει πολλούς να βγαίνουν και να μιλάνε για αναλογιστικές μελέτες χωρίς να είναι αναλογιστές και ειλικρινά θα ήθελα να σκεφτείτε ονόματα αναλογιστών που ξέρετε και στη συνέχεια στο τέλος να μου τα πείτε.  Είμαι σίγουρος ότι κανένας από αυτούς που σκέφτεστε είναι αναλογιστής.
Θα μου πεις τώρα εδώ δεν ήρθαμε για να μας πεις ότι είσαι αναλογιστής, για εμένα είναι πολύ σημαντικό για να πάω πάλι στην πρώτη πρόταση, στο ίδιο έργο θεατές. Όπως το είπε και ο Πρόεδρος, ερχόμαστε άλλη μια φορά σε μια «ασφαλιστική μεταρρύθμιση η οποία δεν ξεκινάει από το εντελώς θεμελιώδες, το θεμελιώδες είναι μια αναλυτική αναλογιστική μελέτη η οποία να αποτυπώνει την πραγματικότητα.
Να αποτυπώνει την πραγματικότητα γιατί;  Γιατί αν δεν ξέρεις την πραγματικότητα πως θα πας να λύσεις το πρόβλημα. Εάν δεν ξέρεις ένας άνθρωπος από τι πάσχει απλώς ωραία βήχει, είναι άρρωστος. Βήχει είναι άρρωστος δώσε του ασπιρίνη ή ξέρω εγώ κάνε του καρδιογράφημα ή βάλε τον στο χειρουργείο. Δεν πάει έτσι.
Είμαι 20 χρόνια αναλογιστής, όλες οι ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις που έχουν έρθει στη χώρα έχουν έρθει με την ίδιο τρόπο, χωρίς αναλογιστική μελέτη κάποιος λέει ότι θα σώσει τη χώρα, θα σώσει το ασφαλιστικό σύστημα και έρχεται και λέει θα κάνω αυτό και έτσι θα το ισορροπήσω.
Ωραία, κλείνοντας αυτή τη μικρή εισαγωγή, δεν μου αρέσουν αυτές οι εισαγωγές, θέλω να μιλάω με νούμερα. Είμαι τεχνικός, είμαι αναλογιστής, θέλω να μιλάω με νούμερα. Εμείς αυτό που κάναμε κατόπιν της εντολής που πήραμε από το Τ.Ε.Ε. κάναμε μια πολύ λεπτομερή αναλογιστική μελέτη.  Αναλύσαμε το ταμείο και αποτυπώσαμε την κατάσταση έτσι όπως είναι σήμερα, ποια είναι τα προβλήματα, τα θετικά, τα πλεονεκτήματα του ταμείου και αυτό που κάναμε είναι συγκρίναμε την κατάσταση έτσι όπως είναι τώρα με αυτό που προτείνεται από το να υιοθετηθεί και να γίνει με βάση τις προτάσεις του Υπουργείου.
Υπάρχουν.., άρα ο σκοπός μας ήταν να η διερεύνηση της βιωσιμότητας του ΤΣΜΕΔΕ με βάση τρία διαφορετικά σενάρια.  Τα δυο πρώτα σενάρια αφορούν την υπάρχουσα κατάσταση του ΤΣΜΕΔΕ, το τρίτο σενάριο είναι η πρόταση του Υπουργείου.  Γιατί δυο σενάρια για την υπάρχουσα κατάσταση;  Γιατί εδώ πρέπει να πω ότι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια κατάσταση η οποία κινείται μεταξύ μάλλον δυο καταστάσεων.  Έχει ψηφιστεί ο νόμος 3986 το 2011 που άλλαξε τη δομή των εισφορών του ΤΣΜΕΔΕ και όχι μόνο αλλά και τη δομή των παροχών και ο οποίος μέχρι στιγμής ακόμη δεν έχει υιοθετηθεί από το ταμείο. 
Και καλύτερα που δεν έχει υιοθετηθεί γιατί αυτό που δείχνουμε εμείς είναι ότι η προηγούμενη κατάσταση ήταν πολύ καλύτερη. Άρα υπήρξε μια παρέμβαση το 2011 προς τη λάθος κατεύθυνση και ευτυχώς μέχρι τώρα το ταμείο δεν την έχει υιοθετήσει. Και τώρα γίνεται άλλη μια παρέμβαση, επιχειρείται άλλη μια παρέμβαση η οποία το πάει και αυτό προς τη λάθος κατεύθυνση.
Άρα εμείς έχουμε αυτά τα τρία σενάρια.  Το ταμείο όπως ήταν βασικά μέχρι το 2010 ποια είναι η βιωσιμότητά του, πως θα γίνει αν τελικά εφαρμοστεί αυτό που δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη με το νόμο 3986/2011 και πως θα γίνει αν επιχειρηθεί να υιοθετηθεί και να εφαρμοστεί η πρόταση του Υπουργείου.  Άρα αυτά είναι τα τρία σενάρια που έχουμε δει.
Τώρα θα σας δώσω πολύ γρήγορα ορισμένες διαφάνειες με τα στατιστικά του ταμείου για να έχουμε μια εικόνα.  Έχουμε ελεύθερους επαγγελματίες στο ταμείο και μισθωτούς. Το ταμείο το ΤΣΜΕΔΕ, όπως το είπε και ο Πρόεδρος, ασφαλίζει ιδιότητα άρα έχουμε ελεύθερους επαγγελματίες και μισθωτούς.
Συνολικά οι ενεργοί ασφαλισμένοι στην κύρια ασφάλιση είναι 104.000, ξεπερνούν τα 100.000 άτομα, οι ενεργοί ασφαλισμένοι. Περίπου, όπως το βλέπετε, είναι 2/3 ελεύθεροι επαγγελματίες, το 1/3 είναι μισθωτοί. Και στη συνέχεια στην επικουρική ασφάλιση και στο εφάπαξ τα νούμερα κατά τι λιγότερα. 
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, έχουμε μία ανάλυση εδώ πόσοι είναι άνδρες, γυναίκες, παλαιοί ασφαλισμένοι, δηλαδή πριν την 1/1/1993, ο κλασικός, ας πούμε, διαχωρισμός που γίνεται στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας σε παλαιούς και νέους ασφαλισμένους, άρα έχουμε αυτή την ανάλυση.
Όπως βλέπετε τώρα στο σύνολο, πλέον οι νέοι ασφαλισμένοι μέσα στο σύστημα είναι σχεδόν διπλάσιοι από τους παλαιούς, τα 2/3 δηλαδή των ελευθέρων επαγγελματιών είναι πλέον νέοι ασφαλισμένοι μετά την 1/1/93.
Εδώ έχουμε την ηλικιακή κατανομή των ελευθέρων επαγγελματιών.
Οι μισθωτοί. Εδώ στους μισθωτούς βλέπετε ότι υπάρχει μία, έτσι, ισορροπία μεταξύ, ενδεχομένως θα έλεγα των μισθωτών, των παλαιών ασφαλισμένων και των νέων ασφαλισμένων.
Προφανώς, άρα αυτό που καταλαβαίνουμε είναι ότι οι νέοι ασφαλισμένοι, οι ασφαλισμένοι που ασφαλίστηκαν μετά την 1/1/93 βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην κατάσταση του ελεύθερου επαγγελματία και όχι του μισθωτού.
Εδώ είναι πάλι η ηλικιακή κατανομή, ένα γράφημα για να έχουμε μία εικόνα.
Οι συνταξιούχοι του ταμείου, έχουμε άνδρες, γυναίκες. 18.000 άνδρες, 9.000 γυναίκες, 10.000 είναι περίπου 28.000 συνταξιούχοι. Η μέση σύνταξη για τους άντρες είναι 874, 637 για τις γυναίκες, ένας μέσος όρος 790 ευρώ η μέση σύνταξη που δίνει το ταμείο. Και η μέση  ηλικία 71, 67 και 69 για τους συνταξιούχους.
Εδώ είναι η ηλικιακή κατανομή τους.
Και τώρα θα μπω στα αποτελέσματα της μελέτης. Ξαναλέω, η μελέτη έχει γίνει αυστηρά με όρους οι οποίοι είναι αποδεκτοί από την αναλογιστική επιστήμη και όχι μόνο. Έχουμε υιοθετήσει και πλαίσιο παραδοχών και μεθοδολογίας η οποία είναι αποδεκτή από το Υπουργείο για όλες τις αναλογιστικές μελέτες που γίνονται χρόνια τώρα για επιμέρους ταμεία.
Άρα αυτή η μεθοδολογία είναι μεθοδολογία η οποία έχει γίνει, το ξαναλέω έτσι, και με τις προδιαγραφές που θα ζητούσε το Υπουργείο. Σας λέω χαρακτηριστικά ένα παράδειγμα, η μελέτη είναι προφανώς στη διάθεση όλων, την έχει η διοίκηση του Τ.Ε.Ε. και θα τη δώσει, λέω παραδείγματος χάριν:
Έχουμε χρησιμοποιήσει, για να κάνουμε τις δημογραφικές προβολές των ασφαλισμένων, ελβετικούς πίνακες, ελβετικούς πίνακες θνησιμότητας. Γιατί ελβετικούς; Όχι γιατί είμαστε Ελβετία αλλά γιατί το Υπουργείο χρόνια τώρα, με σχετική υπουργική απόφαση, υποχρεώνει όταν γίνεται μία αναλογιστική μελέτη για να την αποδεχτεί να χρησιμοποιούνται αυτοί οι ελβετικοί πίνακες θνησιμότητας. Το κάναμε, λοιπόν, για να μην υπάρχει κάποιο θέμα ότι εμείς βάλαμε άλλους πίνακες και, ας το πούμε, φτιάξαμε τα αποτελέσματα.
Τα αποτελέσματα, λοιπόν, έχουν γίνει, οι προδιαγραφές της μελέτης είναι με βάση τις προδιαγραφές που είναι σύμφωνες με την αναλογιστική επιστήμη και είναι αποδεκτές και από το Υπουργείο.
Πάμε στο πρώτο σενάριο. Εδώ το πρώτο διάγραμμα είναι η κατάσταση έτσι όπως είναι σήμερα. Εάν το ταμείο, εάν το ΤΣΜΕΔΕ παραμείνει ως έχει σήμερα χωρίς να υιοθετήσει υποχρεωτική κλιμάκωση στην αύξηση των εισφορών, βλέπετε ότι αυτή η καμπύλη δείχνει την πορεία για την περιουσία του ταμείου, ξεκινάει σήμερα με μία περιουσία το ΤΣΜΕΔΕ η οποία είναι λίγο  πάνω από τα 2 δις, γύρω στα 2,5 δις.
Και δείχνει ότι αυτή η περιουσία που έχει επαρκεί για να καλύψει το ταμείο μέχρι το 2056. Αυτή τη στιγμή, δηλαδή, το ταμείο παρουσιάζει μία βιωσιμότητα 40 ετών. Είναι εξαιρετικό. Είναι, και το λέω έτσι, έχω δει, θα τολμήσω να πω, όλο το σύστημα, το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, όλα τα ταμεία, δεν υπάρχει μεγάλο ταμείο αλλά θα έλεγα και μικρότερο ταμείο που να έχει 40 έτη
βιωσιμότητα.
        Άρα, εδώ είναι πολύ σημαντικό στοιχείο. Το ταμείο δεν έχει πρόβλημα. Άρα, να μην το χειρουργήσουμε. Η πρόταση είναι να μη το χειρουργήσουμε.
        Ένας που δεν  άρρωστος δεν τον βάζουμε στο χειρουργείο. 40 χρόνια βιωσιμότητα το ταμείο όπως είναι σήμερα. Χωρίς υποχρεωτική κλιμάκωση εισφορών που είχε επιβάλει, δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη, ο νόμος του 2011, ένας, έτσι όπως είναι και η μόδα, μνημονιακός. Είναι ένας μνημονιακός νόμος του 2011 που άλλαξε πολλά πράγματα, μεταξύ άλλων ήταν να ζητήσει υποχρεωτική κλιμάκωση των εισφορών προς τα πάνω των μηχανικών για να, υποτίθεται να πετύχει βιωσιμότητα.
        Θα δείτε όμως τι κάνει αντί για βιωσιμότητα. Εδώ έχω εκτός από, σε αυτό το πρώτο σενάριο, αυτό που έχουμε υπολογίσει, είναι ότι οι εισφορές και οι παροχές καλύπτουν 130% τη κύρια σύνταξη για τους νέους ασφαλισμένους, 98% στην επικουρική και 96% στα εφάπαξ.
        Βλέπετε δηλαδή ότι οι εισφορές με τις παροχές σαν μέσος όρος τώρα, είναι ισορροπημένος. Μου δίνει, είναι λίγο παραπάνω αν πάρουμε ένα μέσο όρο, είναι λίγο παραπάνω από το 100%, άρα μου δείχνει ότι είναι ένα πολύ υγιές ταμείο. Οι εισφορές τους ξεπερνούν κατά τι τις παροχές που υπόσχεται.
        Το συνολικό έλλειμμα, το αναλογιστικό έλλειμμα είναι 3,6 δις , είναι 18,18% του ενεργητικού και εάν δεν είχαμε PSI και εάν το κράτος μέχρι τώρα ήταν συνεπές στην τριμερή κρατική χρηματοδότηση που είχε χρόνια τώρα, που δεν είναι συνεπές, η κρατική χρηματοδότηση που οφείλεται στο ΤΣΜΕΔΕ είναι της τάξεως τουλάχιστον στο 1 δις και η απώλεια του ΤΣΜΕΔΕ από το PSI ήτανε περίπου στα 2 δις, 1,9 δις,
        Εάν τα είχαμε βάλει αυτά, ο δείκτης αποθεματοποίησης, μάλλον ο δείκτης του ελλείμματος θα ήταν ένα 3%. 3% το ψάχνουμε σαν χώρα να το κάνουμε. Το ΤΣΜΕΔΕ το έχει κάνει.
        Λειτουργεί με έλλειμμα, με ιδανικό έλλειμμα. Ξαναλέω, είναι ιδανική περίπτωση ταμείου και η βιωσιμότητα, αυτό που έχουμε τα 40 χρόνια.
        Το δεύτερο σενάριο είναι το σενάριο που είχε επιβάλει ο νόμος του 2011, δηλαδή το ταμείο να αρχίσει να κλιμακώνει τις εισφορές παραπάνω.
        Δείτε εδώ ότι το σημείο το οποίο μηδενίζεται η περιουσία, από το 2056 πήγε στο 2044. Θα μου πείτε, αυξάνουμε εισφορές και μειώνεται η βιωσιμότητα; Ναι, έτσι είναι. Έστω και αν ακούγεται παράδοξο, αλλά έτσι είναι.
        Γιατί αύξηση εισφορών, αλλαγή στη δομή των εισφορών σημαίνει αλλαγή και στη δομή των παροχών και το ισοζύγιο, το αναλογιστικό ισοζύγιο, επιμένω, όχι λογιστικό ισοζύγιο, γιατί συνέχεια αυτοί που βγαίνουν και υποστηρίζουν την πρόταση, υποστηρίζουν κάτι το οποίο φέρνει λογιστική ισορροπία πρόσκαιρη και πάλι και πρόσκαιρη.
        Εδώ αυτό εμείς όπως όταν ένα ασφαλιστικό σύστημα, πρέπει να πετύχουμε όχι λογιστική ισορροπία, αλλά αναλογιστική ισορροπία, να το πω έτσι απλά, αναλογιστική ισορροπία είναι λογιστική ισορροπία, αλλά σε βάθος χρόνου.
        Δεν είναι φέτος να πάρουμε κάποια χρήματα για να πληρώσουμε, αλλά να το δούμε σε βάθος χρόνου. Άρα, και δείτε εδώ τους δείκτες. Εδώ οι δείκτες κάλυψης στις εισφορές παροχών, εάν υιοθετηθεί αυτή η κλιμάκωση με τις 14 ασφαλιστικές κατηγορίες που προβλέπει ο νόμος 3986/2011, πάει στο 80%,  65 – 60.
        Άρα, δεν έχουμε αναλογιστικό ισοζύγιο εάν εφαρμοστούνε η αύξηση των εισφορών. Το έλλειμμα πάει στο 7,8 δις, διπλασιάζεται και η βιωσιμότητά του από τα 40 έτη πέφτει λίγο κάτω από τα 30.
        Εδώ είναι η κυβερνητική πρόταση που η βιωσιμότητα φτάνει στο 2048. Είναι λίγο, πολύ λίγο καλύτερο μετά από την εφαρμογή του νόμου του 3986/2011, όμως παραμένει πολύ χειρότερη και αυτή από την κατάσταση έτσι όπως είναι σήμερα.
        Εισφορές – παροχές. 223%. Θα μου πείτε, είναι μια χαρά. Δεν είναι μια χαρά, γιατί βάζει τους νέους ελεύθερους επαγγελματίες να πληρώσουν διπλάσιο, υπέρ διπλάσιο, 2,23% παραπάνω από αυτό που θα πάρουν.
        Εκεί αυτό που χαλάμε, εντάξει. Αν ζητήσουμε ο καθένας να πληρώνει εκατομμύρια, το σύστημα θα γίνει βιώσιμο, αλλά εκεί θα χαλάσουμε το βασικό χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει ένα ασφαλιστικό σύστημα, να έχει δικαιοσύνη μεταξύ των βαρών, να κατανέμονται τα βάρη με δικαιοσύνη μεταξύ των γενεών. 
Άρα εδώ το σύστημα ουσιαστικά, αυτή η πρόταση του Υπουργείου, αυτό που έχει να κάνει είναι μια πολύ αμυδρή βελτίωση σε ένα λάθος σύστημα του 3986 επιβαρύνοντας υπέρμετρα και χωρίς λογική τις νέες γενιές και ειδικά τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Το έλλειμμα παραμένει στα 7,6 δις και η βιωσιμότητα είναι πάλι στα 30 χρόνια.
Εδώ έχουμε ένα συγκριτικό γράφημα για τα τρία σενάρια. Ξαναλέω, το πρώτο σενάριο με τα 3,6 δις είναι η κατάσταση ως έχει σήμερα, το δεύτερο, το μεσαίο σενάριο είναι το σενάριο εάν εφαρμοστούν η κλιμάκωση των ασφαλιστικών εισφορών και το τρίτο είναι η πρόταση του Υπουργείου.  Είναι προφανές ότι το ταμείο πρέπει να μείνε όπως έχει σήμερα, μην το πειράξουμε. Θα του επηρεάσουμε την αναλογιστική ισορροπία του.
Δείτε εδώ και τις τρεις καμπύλες μαζί. Προφανώς η καμπύλη, εμείς θέλουμε να παραμείνει το ταμείο στην καμπύλη που φτάνει μέχρι το 2056 και να μην παρέμβουμε στο ταμείο είτε με αυτή την κλιμάκωση των εισφορών ή με την πρόταση του Υπουργείου.
Εδώ έχουμε τη βιωσιμότητα, αυτό που είπαμε για τα 40 χρόνια των τριών κλάδων.  Το ταμείο είναι ισορροπημένο, μην το πάμε σε αναλογιστική ισορροπία και αυτό που το τελευταίο συμπέρασμα για τις εισφορές των νέων ασφαλισμένων που η πρόταση του Υπουργείου μεταφέρει τα βάρη στους ελεύθερους επαγγελματίες.
Ευχαριστώ.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:
Εμείς ευχαριστούμε πολύ. Πρόεδρε να κάνεις μια σύνοψη….
Κος ΣΤΑΣΙΝΟΣ:
Θα προσπαθήσω να είμαι συνοπτικός με βάση αυτά που παρουσίασε ο κος Ζυμπίδης τον οποίο ευχαριστούμε πολύ.
Μετά τη συγκεκριμένη μελέτη γίνεται φανερό ότι η συγκεκριμένη πρόταση που παρουσιάστηκε από το  Υπουργείο έχει πολύ σοβαρή δομική αδυναμία γιατί προσπαθεί με ένα μεταβλητό ύψος εσόδων λόγω της σύνδεσης, της άμεσης σύνδεσης με το εισόδημα που δεν είναι για κανέναν ελεύθερο επαγγελματία εγγυημένο να εξάγει ένα σταθερό ύψος ασφαλιστικών εισφορών που χρειάζεται το κράτος για να υπάρχει ασφαλιστικό σύστημα. Ανεξάρτητα από τις προθέσεις της Κυβέρνησης και την πολιτική βούληση. 
Είναι ξεκάθαρο ότι η συγκεκριμένη πρόταση για το ασφαλιστικό είναι ατεκμηρίωτη, λανθασμένη επιστημονικά από ότι καταλαβαίνουμε, άδικη, επικίνδυνη κοινωνικά και το κυριότερο αναποτελεσματική οικονομικά. Χάνουμε περίπου 10 χρόνια ζωής από το ταμείο όπως καταλάβετε, από το Ταμείο των Μηχανικών και είναι εντυπωσιακό ότι με την υφιστάμενη κατάσταση υπάρχει βιωσιμότητα περίπου 40 έτη ενώ με την κυβερνητική πρόταση η βιωσιμότητα του ταμείου μας μειώνεται στα 30 έτη.
Δηλαδή για τους σημερινούς νέους ασφαλισμένους Μηχανικούς που θα πρέπει να πάρουν σύνταξη μετά το 2047-2048 δεν θα υπάρχουν τα απαραίτητα χρήματα. Και μάλιστα το πιο σημαντικό είναι ότι οι ίδιοι νέοι ασφαλισμένοι θα πληρώσουν σχεδόν τριπλάσιες εισφορές χωρίς καμία περίπτωση να πάρουν τις ίδιες παροχές.
Για να καταλήξω, είναι εντυπωσιακό ότι ένας οργανισμός όπως το ΤΣΜΕΔΕ που έχει την καλύτερη αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους, το καλύτερο αναλογικά απόθεμα, που παρουσιάζει κάθε χρόνο πλεόνασμα, την ίδια ώρα που οι Μηχανικοί κατά μέσο όρο πληρώνουμε μεγαλύτερες εισφορές σε σχέση με εισφορές που πληρώνουν σε άλλα ταμεία, να ζητά κάποιος στο όνομα της δικαιοσύνης μιας μεταρρύθμισης να συνεισφέρουμε ακόμα περισσότερα.
Δηλαδή, το μάρμαρο το πληρώνει αυτός που είναι καλύτερος νοικοκύρης.  Όλοι γνωρίζουν ότι το επάγγελμα του μηχανικού είναι άμεσα συνδεδεμένο με την πορεία της οικονομίας και την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου.
Σήμερα μετά από έξι χρόνια κρίσης με Μηχανικούς χωρίς καμία δουλειά, που αδυνατούν να καλύψουν έστω τις ελάχιστες υποχρεώσεις, με δεδομένο ότι δεν διαφαίνεται άμεσα καμία δουλειά ούτε επενδύσεις. Εμείς οι Μηχανικοί ζητούμε τουλάχιστον να μην επιβαρυνθεί το μέλλον μας από ένα άδικο αναποτελεσματικό ασφαλιστικό σύστημα και να μην οδηγήσει ακόμη περισσότερους Μηχανικούς, από τους 4000 Μηχανικούς που φεύγουν το χρόνο από τη χώρα να γίνουν ακόμη περισσότεροι.  Έτσι απλά.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:
Ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Υπάρχουν ερωτήσεις από τους συναδέλφους; Θα παρακαλούσα πολύ όνομα και μέσο, αν υπάρχουν.
Έχουμε καλυφθεί όλοι;
Ο κύριος Παλιαλέξης από το Αθηναϊκό Πρακτορείο.
Κος ΠΑΛΙΑΛΕΞΗΣ:
Ήθελα να ρωτήσω το εξής. Εάν αυτή τη συγκεκριμένη πρόταση πρόκειται να την καταθέσετε και στο Υπουργείο και πότε.
Και εάν, βάσει τις έως τώρα συζητήσεις, υπάρχει προοπτική να κατατεθεί και στους θεσμούς προκειμένου να υπάρξουν εξελίξεις θετικές προς τη κατεύθυνση που περιγράφετε.
Και θα ήθελα να ρωτήσω αν θα μπορούσατε λίγο να μας αναλύσετε περισσότερο ή να μας εξηγήσετε το έλλειμμα που αναφέρετε, τα 3,8 δις, αν μπορούσατε να κάνετε μία επεξήγηση πάνω σε αυτό.
Ευχαριστώ.
Κος ΣΤΑΣΙΝΟΣ:
Να απαντήσω στα πρώτα εγώ και τα υπόλοιπα ο κύριος Ζυμπίδης.
Καταρχήν, σήμερα το πρωί στείλαμε την αναλογιστική μελέτη στον Υπουργό τον κύριο Κατρούγκαλο, στον Υφυπουργό τον κύριο Πετρόπουλο και στους δύο Γενικούς Γραμματείς, τον κύριο Φράγκου και τον κύριο Νεφελούδη. Επομένως η Κυβέρνηση το έχει στα χέρια της αμέσως μόλις την πήραμε και εμείς την αναλογιστική μελέτη με σκοπό να βοηθήσουμε στο έργο της αφού δεν είχε αναλογιστική μέχρι σήμερα, τουλάχιστον για το δικό μας ταμείο.
Από εκεί και πέρα θα αποσταλεί και σε όσους φορείς θεωρούμε ότι εμπλέκονται σε αυτό τον κοινωνικό διάλογο ή στο διάλογο για το ασφαλιστικό σύστημα με σκοπό να τους εξηγήσουμε και να τους πείσουμε με στοιχεία ότι δεν θέλουμε για κάποιο άλλο λόγο να παραμείνουμε όπως έχει η κατάσταση του ταμείου μας αλλά επειδή με αριθμούς και επιστημονικά αποδεικνύεται ότι έτσι είναι καλύτερα για όλο το ασφαλιστικό σύστημα.
Κος ΖΥΜΠΙΔΗΣ:
Λοιπόν, για αυτό που είπατε για το αναλογιστικό έλλειμμα θα προσπαθήσω να το εξηγήσω και να πω το εξής.
Φαντάζομαι ότι όλοι καταλαβαίνουμε τι σημαίνει, ας πούμε, λογιστικό έλλειμμα. Λογιστικό έλλειμμα σημαίνει, ας πούμε για το 2015 έχω έσοδα 100 ευρώ, έχω έξοδα 80, άρα έχω πλεόνασμα. Εάν έχω έξοδα 120 σημαίνει ότι έχω ένα έλλειμμα 20.
Το αναλογιστικό έλλειμμα, θα το πω απλά, ξαναλέω, είναι επειδή η αναλογιστική μελέτη κάνει μία προβολή κάποιων ετών, συνήθως και εμείς εδώ η προβολή που κάναμε ήταν για τα επόμενα 50 έτη, άρα πήραμε, προβάλλαμε το ταμείο για τα επόμενα 50 έτη με τα έσοδά του, τα έξοδά του, εννοώ έσοδα: εισφορές, λοιπούς πόρους, έξοδα: παροχές προς τους ασφαλισμένους, τα λειτουργικά του έξοδα και τα λοιπά, άρα φτιάξαμε, να το πω έτσι, 50 λογιστικά ισοζύγια και στη συνέχεια ήρθαμε και προσθαφαιρέσαμε τα ελλείμματα ή πλεονάσματα τα οποία θα εμφανιστούν για τα επόμενα 50 χρόνια και αυτό το συνολικό ποσό μπορούμε να πούμε ότι είναι το αναλογιστικό έλλειμμα.
Άρα δεν είναι ένα ποσό το οποίο το χρειάζεται άμεσα το ταμείο αλλά είναι σε βάθος 50ετίας.
Απλώς να πω το εξής, ότι όταν έχω λογιστικό έλλειμμα είναι πολύ πιεστικό και πρέπει να το λύσω άμεσα. Το αναλογιστικό έλλειμμα, τέτοιου ύψους, είναι, θα το έλεγα, εξαιρετικά, μπορεί να είναι και θετικό, το να έχεις ένα τέτοιο μικρό αναλογιστικό έλλειμμα, γιατί ακούμε έλλειμμα και λέμε, το να έχεις ένα αναλογιστικό έλλειμμα μπορεί να είναι και υγιές.
Άρα είναι ένα θέμα το οποίο προφανώς το ταμείο και θα πρέπει να το παρακολουθεί αλλά είναι σε βάθος χρόνου 50 ετών.
Κος ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ:
Ευχαριστώ, καλημέρα. Αγγελόπουλος από εφημερίδα Δημοκρατία.
Θέλω να ρωτήσω τον Πρόεδρο ένα ερώτημα με δύο σκέλη. Πρώτα από όλα με δεδομένο ότι το ταμείο έχει περίπου 2,5 δις αποθεματικό και με δεδομένο ότι αυτά τα στοιχεία λίγο πολύ το Υπουργείο τα γνωρίζει, ποιος είναι ο λόγος, κατά την άποψή σας, που το Υπουργείο επιμένει σε αυτή την αρχική πρότασή του να συγχωνεύσει το ταμείο αυτό με κάποια άλλα.
Είναι ο προφανής που σκεφτόμαστε όλοι; Να αξιοποιήσει τα αποθεματικά ή να αξιοποιήσει, τέλος πάντων, το θετικό πρόσημο που καταγράφει το ταμείο προς όφελος κάποιων άλλων ή κάτι άλλο που εσείς θα ερμηνεύσετε και θα μας πείτε; Το ένα σκέλος είναι αυτό.
Και το δεύτερο είναι: βρίσκεστε σε απεργιακές κινητοποιήσεις στον κλάδο εδώ και δυο, δυόμιση μήνες από τότε που κατατέθηκε το σχέδιο νόμου στις αρχές Ιανουαρίου.  Την ερχόμενη εβδομάδα επιστρέφουν οι θεσμοί για έναν τρίτο κύκλο διαπραγματεύσεων με την Κυβέρνηση. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας σε αυτόν τον τομέα, τι προτίθεστε να κάνετε, πού πιστεύετε ότι θα κινηθείτε προς αυτή την κατεύθυνση;
Ευχαριστώ.
Κος ΣΤΑΣΙΝΟΣ:
Όσον αφορά το πρώτο κομμάτι. Σε συζητήσεις που έχουμε κάνει με τον Υπουργό και την Κυβέρνηση είναι δυο πράγματα τα οποία δεν συζητάει η Κυβέρνηση, είναι κόκκινες γραμμές από ότι μας έχουν ενημερώσει. Ένα, ότι θα είναι ένας ο ασφαλιστικός φορέας, ο ασφαλιστικός οργανισμός και το δεύτερο ότι θα υπάρχει άμεση σύνδεση με το εισόδημα.  Εμείς διαφωνούμε και στο ένα και στο άλλο.
        Τώρα, ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους η Κυβέρνηση θέλει αυτό ενδεχομένως να θέλει να πάρει τα αποθεματικά από το ταμείο μας που είναι 2,3 περίπου δισεκατομμύρια. 
Να το πω όμως και λίγο απλά, αν μπορούσαμε εμείς να δώσουμε 2, δισεκατομμύρια σε όλο το ασφαλιστικό σύστημα και να το σώσουμε θα το συζητούσαμε. Αλλά επειδή αν τα δώσουμε θα το σώσουμε για ένα μήνα ή για δυο μήνες γιατί τόσο είναι το μέγεθος τότε δεν μπορούμε να το συζητήσουμε ότι θα καταστρέψουν έναν ολόκληρο κλάδο που στηρίζει την ανάπτυξη της χώρας επειδή θέλουν να τα βάλουν μέσα σε ένα ενιαίο ταμείο για να λύσουν ένα πρόβλημα κάποιων μηνών.
Ενδεχομένως καμιά φορά ξέρετε τους πολιτικούς τους ενδιαφέρει επειδή ο πολιτικός χρόνος είναι μικρός δεν τους ενδιαφέρει τι θα γίνει σε ένα βάθος χρόνου, τους ενδιαφέρει τι θα γίνει  άμεσα να μην έχουν το πρόβλημα στην πλάτη τους αυτή τη στιγμή.  Και δεν αναφέρομαι στη συγκεκριμένη Κυβέρνηση αναφέρομαι γενικότερα, διαχρονικά.
Τώρα, όσον αφορά τη δεύτερη ερώτηση θα συνεχίσουμε τις κινητοποιήσεις και τις επόμενες εβδομάδες παρόλο που γνωρίζετε ότι πονάει εμάς τους ίδιους. Ξέρετε αυτές οι κινητοποιήσεις δεν αφήνουν τους Μηχανικούς να ασκήσουν το επάγγελμά τους και στις λίγες δουλειές που ενδεχομένως υπάρχουν.
Επομένως ματώνουμε πάρα πολύ καθημερινά με τον αγώνα που κάνουμε.  Όμως ξέρουμε ότι δεν υπάρχει αύριο. Αν περάσει έτσι όπως είναι αυτή τη στιγμή το σχέδιο νόμου τότε θα είναι υπέρογκες οι ασφαλιστικές εισφορές που θα καλούμαστε να πληρώσουμε και δεν θα μπορούμε προφανώς και το δεύτερο θα έχει καταργηθεί ενδεχομένως και η εγγυοδοσία που στηρίζει όλες τις μικρές και μεσαίες τεχνικές εταιρίες που αυτή τη στιγμή βγάζουν εγγυητικές συμμετοχής ή καλής εκτέλεσης από το ταμείο μας.
Άρα δεν θα υπάρχει αύριο. Επομένως συνεχίζουμε να ματώνουμε και να κάνουμε κινητοποιήσεις. Εμείς προσπαθούμε με κάθε τρόπο βέβαια.  Εκτός από τις κινητοποιήσεις βλέπετε ότι κάνουμε αναλογιστικές μελέτες, δίνουμε στοιχεία που ενδεχομένως δεν έχει η Κυβέρνηση, ενημερώσαμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις προηγούμενες εβδομάδες, θα στείλουμε την αναλογιστική μελέτη και στους άλλους φορείς που εμπλέκονται σε αυτό το διάλογο.  Κάνουμε το μέγιστο που μπορεί να κάνει κάποιος, προκειμένου όμως να τους πείσουμε και να τους αποδείξουμε με στοιχεία ότι απλά έχουμε δίκιο. 
Αυτά.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:
Υπάρχει κάποια άλλη ερώτηση;  Θέλει κάποιος συνάδελφος κάτι;  Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ όλους.



*****************