Όσοι εκπροσωπήσαμε τη Ν.Δ. στο συνέδριο του Ευρωπαϊκού
Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), στη Μαδρίτη, δώσαμε μια δύσκολη μάχη για να
αποτρέψουμε την έγκριση ενός ψηφίσματος που θέτει την Ελλάδα και την
Ιταλία προ των ευθυνών τους σε ό,τι αφορά στην αποτελεσματική φύλαξη των
συνόρων τους για να περιοριστεί ο αριθμός των εισερχόμενων στην Ε.Ε.
προσφύγων και μεταναστών.
Απαράδεκτη διατύπωση
Το ψήφισμα περιείχε μία παράγραφο με την οποία καθιστούσε υπόλογες τις κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Ιταλίας και υπενθύμιζε ότι οι δύο χώρες έχουν λάβει σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια για την αντιμετώπιση του προσφυγικού, μεταναστευτικού και θα συνεχίσουν να έχουν την οικονομική υποστήριξη της Ε.Ε. για το συγκεκριμένο θέμα.
Στα περισσότερα ψηφίσματα του ΕΛΚ, τα οποία περιγράφουν το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούν οι κυβερνήσεις που ελέγχονται ή επηρεάζονται από τα κόμματα των διαφόρων χωρών που ανήκουν στο ΕΛΚ, χωρίς όμως να τις δεσμεύουν στη συγκεκριμένη πολιτική που θα ακολουθήσουν, αποφεύγεται η αναφορά σε συγκεκριμένες κυβερνήσεις. Δικαιολογημένα λοιπόν η αντιπροσωπία της Ν.Δ. θεώρησε το ψήφισμα μία επιθετική πολιτική ενέργεια σε βάρος της ελληνικής κυβέρνησης και γι’ αυτό το καταψήφισε. Η αρνητική ψήφος της Ν.Δ. δεν επηρέασε το συσχετισμό δυνάμεων και το αρνητικό για την Ελλάδα ψήφισμα εγκρίθηκε με ευρύτατη πλειοψηφία από τους σύνεδρους του ΕΛΚ.
Τα αίτια της αντιπαράθεσης
Συζητώντας με εκπροσώπους άλλων κομμάτων που είναι μέλη του ΕΛΚ, αλλά και συμβούλους ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι κινδυνεύουμε να πληρώσουμε ακριβά την προκλητική αδιαφορία που δείχνει η κυβέρνηση Τσίπρα σε ό,τι αφορά στον περιορισμό της εισόδου προσφύγων και μεταναστών από την Τουρκία στην Ελλάδα και μέσω αυτής και των βαλκανικών χωρών στη Γερμανία, στην Αυστρία και άλλες εξαιρετικά αναπτυγμένες χώρες της Ε.Ε.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι προσφυγικές, μεταναστευτικές ροές μέσω Ελλάδας ξεπέρασαν ήδη τις 500.000 για το 2015 και μπορεί να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν τις 700.000 για το σύνολο του έτους. Η κυβέρνηση Σαμαρά είχε καταφέρει να τις περιορίσει στις 40.000 άτομα το χρόνο, από 100.000-120.000 που ήταν τα προηγούμενα χρόνια, και η μεγάλη διαφορά δεν μπορεί να αποδοθεί μόνο στην κλιμάκωση του εμφυλίου στη Συρία.
Είναι φανερό ότι οι επιλογές της κυβέρνησης Τσίπρα υπέρ της ανεμπόδιστης εισόδου προσφύγων και μεταναστών στη χώρα μας προκαλούν την πολιτική αντίδραση των Ευρωπαίων εταίρων, ιδιαίτερα εκείνων που κινούνται στον κεντροδεξιό πολιτικό χώρο.
Η καγκελάριος της Γερμανίας κ. Μέρκελ έχει δεσμευτεί υπέρ της ένταξης στη γερμανική οικονομία και την κοινωνία αρκετών εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών σε ετήσια βάση και για μια αρκετά μεγάλη χρονική περίοδο. Μπορούμε να τα καταφέρουμε, είναι το σύνθημα της κ. Μέρκελ, αλλά απ’ ό,τι φαίνεται η πολιτική της, η οποία στηρίζεται στον ανθρωπισμό και την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, απειλείται από την κοσμοπλημμύρα που προκαλεί η αδιαφορία της κυβέρνησης Τσίπρα. Όλα τα κυκλώματα των διακινητών στέλνουν πλέον κόσμο στην Ελλάδα και μέσω αυτής στη Γερμανία, εξασφαλίζοντας κέρδη πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ή και δισεκατομμυρίων και δημιουργώντας συνθήκες πολιτικής και κοινωνικής ασφυξίας.
Ήδη η κ. Μέρκελ δέχεται τελεσίγραφα από βουλευτές και παράγοντες του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος, οι οποίοι της ζητούν να εξηγήσει στη διάρκεια των επόμενων εβδομάδων πώς ακριβώς θα περιορίσει τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές που αρχίζουν να προκαλούν δυσλειτουργίες στη γερμανική οικονομία και την κοινωνία.
Η πρόσφατη επίσκεψη της καγκελαρίου στην Άγκυρα και η βιαστική προσπάθεια αναβάθμισης των σχέσεων της Γερμανίας και της Ε.Ε. με την Τουρκία οφείλονται στη μεγάλη πολιτική πίεση που δέχεται η κ. Μέρκελ στο εσωτερικό της χώρας της.
Ο βασικός κανόνας
Ο βασικός κανόνας στον οποίο στηρίζεται η λειτουργία της Ε.Ε. είναι η διευκόλυνση της μιας κυβέρνησης από την άλλη και της μιας χώρας από την άλλη. Διαφορετικά δεν γίνεται να λειτουργήσει αποτελεσματικά το εξαιρετικά σύνθετο οικοδόμημα της Ε.Ε. των 28.
Η κυβέρνηση Τσίπρα, όχι μόνο δεν διευκολύνει με τη στάση της τον περιορισμό, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, του προσφυγικού, μεταναστευτικού, αλλά το μετατρέπει κατά διαστήματα σε ιδεολογικό και πολιτικό επιχείρημα. Να θυμίσουμε τις δηλώσεις του υπουργού Άμυνας κ. Καμμένου, κατά τη διάρκεια της δύσκολης διαπραγμάτευσης του κ. Τσίπρα με τους Ευρωπαίους εταίρους και πιστωτές, ότι θα μπορούσε να πλημμυρίσει η Ε.Ε. με παράνομους μετανάστες και τζιχαντιστές εάν συνέχιζαν οι Βρυξέλλες και το Βερολίνο να αντιμετωπίζουν με αυστηρότητα την οικονομική πολιτική Τσίπρα-Βαρουφάκη.
Η δεύτερη κυβέρνηση Τσίπρα χρησιμοποιεί πιο ήπια επιχειρηματολογία, εξακολουθεί όμως να μη συμβάλει στην κοινή ευρωπαϊκή αντιμετώπιση του προβλήματος. Τα κυβερνητικά στελέχη επικαλούνται λόγους ανθρωπισμού ή και εθνικούς λόγους για να μη συνεργαστεί η Ελλάδα στην αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων μας, που είναι εθνικά αλλά και ευρωπαϊκά σύνορα. Όσο για τον πρωθυπουργό, υποστηρίζει ότι η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και η χορήγηση ασύλου πρέπει να εκδηλωθούν με δυναμικότερο τρόπο υπέρ των Αφγανών προσφύγων και όχι μόνο όσων προέρχονται από τη Συρία, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας λόγω της εξέλιξης του εμφυλίου πολέμου.
Με τον ένα ή τον άλλον τρόπο, η κυβέρνηση Τσίπρα αρνείται να αναλάβει τις υποχρεώσεις της και ορισμένα στελέχη της αντλούν πολιτική ικανοποίηση από τα πρόσθετα προβλήματα που δημιουργεί στους ισχυρούς της ευρωζώνης η εντυπωσιακή ενίσχυση των προσφυγικών, μεταναστευτικών ροών.
Οικονομική επιβάρυνση
Οι κυβερνήσεις που πιέζονται από την ελληνική αδράνεια στο προσφυγικό, μεταναστευτικό και ιδιαίτερα η γερμανική, δεν πρόκειται να μας διευκολύνουν στη διαχείριση της οικονομικής κρίσης εάν δεν τους διευκολύνουμε στα ζητήματα που τους απασχολούν.
Την κακή πολιτική τους διάθεση ενισχύει και το εξαιρετικά υψηλό κόστος της διαχείρισης των προσφυγικών, μεταναστευτικών ροών. Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αύξησε τις δεσμεύσεις στα σχετικά κονδύλια από τα 4 δισ. ευρώ στα 10 δισ. ευρώ και όλα δείχνουν ότι θα υπάρξει εντυπωσιακή συνέχεια και μάλιστα σε μια περίοδο, κατά την οποία οι Ευρωπαίοι εταίροι δεν δέχονται την αύξηση των συνολικών κονδυλίων του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση των κονδυλίων που δεσμεύονται για το προσφυγικό, μεταναστευτικό θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε ισόποση μείωση ευρωπαϊκών κονδυλίων που συμβάλουν στη στήριξη και στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Η οικονομική, δημοσιονομική επιβάρυνση είναι σημαντική και σε εθνικό επίπεδο. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών κ. Σόιμπλε θεωρεί ότι δεν πρέπει να συνδέεται η συζήτηση για τη στήριξη των προσφύγων και των μεταναστών με τα αποτελέσματα της δημοσιονομικής διαχείρισης. Εξηγεί στους επικριτές του, οι οποίοι θεωρούν ότι η κυβέρνηση Μέρκελ δαπανά υπερβολικά πολλά για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, ότι το επιπλέον κόστος, το οποίο σε πρώτη φάση είναι 10 δισ. ευρώ, μπορεί εύκολα να καλυφθεί από έναν πλεονασματικό ομοσπονδιακό προϋπολογισμό.
Δεν υπάρχει όμως αμφιβολία ότι η κακή πολιτική διάθεση που δημιουργούν, σε επίπεδο ευρωπαϊκής Κεντροδεξιάς, οι επιλογές της κυβέρνησης Τσίπρα για το προσφυγικό, μεταναστευτικό, μπορεί, συνδυαζόμενες με το αυξανόμενο κόστος διαχείρισης του προβλήματος, να φέρουν την Ελλάδα σε εξαιρετικά δύσκολη θέση.
Οι Ευρωπαίοι εταίροι και πιστωτές θα δείξουν μικρότερη κατανόηση στην προβληματική διαχείριση του τρίτου προγράμματος-Μνημονίου και δύσκολα θα δεσμεύσουν πρόσθετα κονδύλια για να καλύψουν τις δημοσιονομικές, χρηματοδοτικές αποκλίσεις που αυξάνονται επικίνδυνα με το πέρασμα του χρόνου.
Συμβουλεύω λοιπόν τον κ. Τσίπρα και τους συνεργάτες του να εγκαταλείψουν την προκλητική αδράνεια σε ό,τι αφορά τον περιορισμό των προσφυγικών, μεταναστευτικών ροών μέσω της Ελλάδας και να δείξουν μεγαλύτερη επιμέλεια σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή των συμφωνηθέντων και στη διαχείριση του τρίτου προγράμματος-Μνημονίου. Διαφορετικά το πολιτικό μήνυμα που μας έστειλε το ΕΛΚ από το συνέδριο της Μαδρίτης θα μετατραπεί σε κυβερνητική και ευρωπαϊκή πολιτική με εξαιρετικά σοβαρές συνέπειες για την πατρίδα μας.
elzoni.gr