Η
κυβέρνηση καλείται το επόμενο διάστημα να νομοθετήσει σειρά δύσκολων
μέτρων. Φοβάστε για απώλειες στην κυβερνητική πλειοψηφία με δεδομένο ότι
και οι ΑΝΕΛ έχουν
αρχίζει να εκφράζουν επιμέρους αντιρρήσεις σε νομοθετήματα;
«Είναι
σαφές ότι πηγαίνοντας προς τον Μάρτιο του 2016 με αιχμή το ζήτημα του
αναπτυξιακού προγράμματος και του προγράμματος παραγωγικής
ανασυγκρότησης για την οικονομία
τα επιμέρους πολύ σοβαρά που αποτελούν τα προαπαιτούμενα, μαζί βεβαίως
με το μείζον θέμα της απομείωσης του χρέους, θα παίρνουν το δικό τους
πρόσημο και στη συνείδηση αλλά και ως επίπτωση, ενδεχομένως και αρνητική
επίπτωση, στις ζωές των συμπολιτών μας.
Πιστεύω
ότι αυτή η λογική σιγά σιγά γίνεται κατανοητή όπως επίσης γίνεται
συνείδηση στον κόσμο ότι η κυβέρνηση μεροληπτεί και θα μεροληπτεί στο
μέλλον ακόμα περισσότερο
και πιο αποτελεσματικά υπέρ των αδυνάτων. Ως εκ τούτου δεν θεωρώ ότι θα
υπάρξουν στο προσεχές διάστημα προβλήματα στην κυβερνητική πλειοψηφία.
Προβληματισμοί πολλοί, ενστάσεις και κριτικές όπως και κινηματικές
διαδικασίες κριτικής ή και αντίθεσης με την πολιτική,
υπάρχουν και θα υπάρξουν, αλλά δεν θεωρώ ότι μπορεί να
αποσταθεροποιηθεί η σημερινή κυβέρνηση».
Έχουν
αρχίσει ξανά να αναζωπυρώνονται σενάρια για κυβέρνηση ευρύτερης
συνεργασίας. Εκτιμάτε πως έχουν βάση ή η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ θα
καταφέρει να ανταπεξέλθει
μέχρι τέλους μόνη της ;
«Η
σημερινή συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ μπορεί μόνο να διευρυνθεί, με την
έννοια της εξωτερικής στήριξης, δεν πρόκειται να δοκιμαστεί και να
συρρικνωθεί και δεν πρόκειται
να μεταλλαχθεί με προσθαφαιρέσεις συμμάχων.
Οι συνεργασίες μπορεί να συμβαίνουν και να ωριμάζουν
ad hoc
για συγκεκριμένα θέματα
της κυβερνητικής πολιτικής, όπως για την αντιμετώπιση της αδιαφάνειας,
της διαπλοκής και μεγάλων παθογενειών του ελληνικού πολιτικού συστήματος
και της οικονομίας, χωρίς να χρειάζεται να
επιλέγουμε ανά έξι μήνες διαφορετικούς συμμάχους. Κάτι τέτοιο θα
αποσταθεροποιούσε επί της ουσίας το σκηνικό αλλά και το κλίμα και θα
ήταν απολύτως αρνητικό για την ουσιαστική επανεκκίνηση της οικονομίας
και της αντιμετώπισης μείζονων κοινωνικών θεμάτων όπως
πχ τη δημιουργία θέσεων εργασίας».
Πως
σχολιάζετε τις καταγγελίες Πανούση; Εκείνη την εποχή, ως υπουργός
Εσωτερικών ήσασταν πολιτικός του προϊστάμενος. Είχατε γνώση των
καταγγελιών; Σας είχε ενημερώσει;
«Εάν
μου επιτρεπόταν ή εάν ήθελα να μιλήσω για την ερώτηση που διατυπώνετε,
θα το είχα κάνει ήδη εδώ και μέρες, παίρνοντας ταυτόχρονα την απόφαση να
σπάσω τον απόλυτο
κώδικα εχεμύθειας και απορρήτου που κάθε υπουργός και μάλιστα σε τόσο
κρίσιμες υπηρεσίες έχει ως αυτονόητη προϋπόθεση και υποθήκη για να κάνει
σωστά το ρόλο του αλλά και για να είναι συνεπής όταν αποχωρήσει από το
υπουργείο του.
Μ’
αυτήν την έννοια, το μόνο που μπορώ και θέλω να πω, είναι η κατάπληξη
την οποία ένοιωσα από το ότι δεν τηρήθηκε και δεν τηρείται, ο ίδιος
κώδικας αυτονόητων υποχρεώσεων
ως προς το ρόλο του υπουργού από τον Γιάννη Πανούση».
Βλέπετε πολιτικές ή άλλες σκοπιμότητες πίσω από την υπόθεση Πανούση;
«Είναι
αυτονόητο πως αν υπήρχαν και όσο υπήρχαν πραγματικές απειλές για τη ζωή
οποιουδήποτε εξ’ ημών, στο τόσο κρίσιμο πόστο της προστασίας του πολίτη
και της δημόσιας
τάξης, θα είχαμε πάρει ή και είχαμε πάρει τα μέτρα μας διαρκούσης της
υπουργικής μας θητείας.
Επ’
αυτών όμως δεν πρόκειται να μπω σε δημόσιες διηγήσεις για πρόσωπα,
πράγματα και καταστάσεις που είχαν και έχουν την πραγματική διάσταση του
απορρήτου.
Στο
ίδιο διάστημα, στο δημόσιο λόγο μας, για πράγματα που δεν ήταν
απόρρητα, υπήρχαν οι εύλογες διαφορετικές πολιτικές προσεγγίσεις. Κυρίως
όμως, αντιπαραθέσεις
με την αξιωματική αντιπολίτευση δηλ. με την ΝΔ, η οποία πάντοτε και
την προηγούμενη τριετία εμφορείτο από το αίσθημα της πολιτικής των “δύο
άκρων” και της στοχοποίησης του ΣΥΡΙΖΑ και της κυβέρνησής μας ως
φιλοτρομοκρατικής πολιτικής δύναμης.
Αυτό το σενάριο παίζεται και τώρα. Ο λαός όμως απάντησε. Απάντησε πολλές φορές, ακόμα και σ’ αυτό».
Τι σχεδιάζετε για τις περικοπές στις βουλευτικές αποζημιώσεις και τα βουλευτικά προνόμια;
«Η
Βουλή είχε προϋπολογισμό 220 εκ. ευρώ το 2009 και φέτος θα κλείσει με
απολογισμό περίπου 130 εκ. Στο ύψος αυτό θα κινηθεί και ο προϋπολογισμός
για το 2016. Είναι
σαφές ότι μπορούν να γίνουν περεταίρω εξοικονομήσεις σε μισθώματα, σε
συμβάσεις για τα αυτοκίνητα, σε δαπάνες για μισθοδοσία με τη μείωση κατά
10% του βασικού βουλευτικού μισθού.
Η
συνολική δαπάνη για το κράτος μειώνεται ακόμα περισσότερο από την
εξίσωση του φορολογικού καθεστώτος των βουλευτών , πέραν δηλαδή του
ειδικού καθεστώτος που ίσχυε
μέχρι σήμερα».