Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012

Το τέλος της Εκπαίδευσης - Το Μνημόνιο "2", βάζει "λουκέτο" και στα σχολεία

Οι πρωτοφανείς περικοπές που έχει επιβάλει το Μνημόνιο στην ελληνική κοινωνία δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστο και τον τομέα της Παιδείας. Τα σχολεία ξέμειναν από βιβλία, ξεμένουν και από εκπαιδευτικούς και βάζουν λουκέτο κατά εκατοντάδες. Είναι οι τραγικές συνέπειες του νέου προϋπολογισμού για την Εκπαίδευση που, λόγω έλλειψης κονδυλίων, αφήνει τα σχολεία χωρίς δασκάλους και καθηγητές, στριμώχνει τους μαθητές σαν σαρδέλες στα τμήματα που δεν καταργούνται, κόβει από τους φοιτητές τα κουπόνια για σίτιση. Είναι οι δραματικές επιπτώσεις μιας νέας αντίληψης πραγμάτων, που ενδιαφέρεται μόνο για την ευημερία των αριθμών – που ούτε κι αυτή επιτυγχάνεται – και αδιαφορεί για τον άνθρωπο και για το μέλλον των παιδιών μιας κοινωνίας, η οποία διαπιστώνει καθημερινά με θλίψη ότι ο συνεκτικός ιστός της καταρρέει ελέω μιας κακώς νοούμενης και χείριστα εφαρμοζόμενης μνημονιακής πολιτικής.

Αποτελεί, αναμφίβολα, παγκόσμια πρωτοτυπία, το γεγονός ότι η κυβέρνηση, την τελευταία διετία, δεν επιδεικνύει την απαιτούμενη πολιτική βούληση για την προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων και διαρθρωτικών αλλαγών και αρνείται να προχωρήσει στο δραστικό περιορισμό του δημόσιου τομέα, καταργώντας υπηρεσίες – σφραγίδες και φορείς – φαντάσματα, και, ταυτόχρονα, με χαρακτηριστική ευκολία, αλλά και πρωτοφανή ανευθυνότητα, επιλέγει να συρρικνώσει δραματικά τη δημόσια εκπαίδευση και να υποβαθμίσει τραγικά τη δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ασφαλισμένων.
Την ώρα, δηλαδή, που χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι παραμένουν χωρίς αντικείμενο, τα συναρμόδια υπουργεία προτιμούν να κόψουν ακόμα και τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, βάζοντας λουκέτο στα σχολεία, αδιαφορώντας κυνικά για την υποβάθμιση του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Και την ώρα που οι σπατάλες στα υπουργεία συνεχίζονται ασύστολα, αποφασίζουν να κόψουν τα φάρμακα των ασθενών και να μειώσουν τις αμοιβές των γιατρών από τις εφημερίες, αντί να κάνουν εξυγίανση του συστήματος.
Είναι σαφές ότι το κοινωνικό δικαίωμα στην παιδεία και την υγεία καταπατείται και με το νόμο, θυσία και αυτό στο βωμό του Μνημονίου. Αλλά, είναι βέβαιο ότι, όταν ένα κράτος υπονομεύει τους δύο βασικούς κοινωνικούς πυλώνες του, που είναι η παιδεία και η υγεία, ναρκοθετεί την ανάπτυξη και καταργεί την κοινωνική συνοχή, δυσχεραίνοντας και τον αγώνα επιβίωσης της χώρας.

 Το Μνημόνιο "2", βάζει "λουκέτο" και στα σχολεία

Κρανίου τόπος θα είναι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα την επόμενη σχολική χρονιά, εντός κι εκτός συνόρων. Ο τροποποιημένος Προϋπολογισμός δεν άφησε ούτε ψίχουλο για προσλήψεις αναπληρωτών. Τα χιλιάδες κενά που θα δημιουργήσει το «τσεκούρι» στα 24 εκατ. ευρώ, που είχαν αρχικά προβλεφθεί για αμοιβές αναπληρωτών την επόμενη σχολική χρονιά, σχεδιάζεται να καλυφθούν είτε με νέο κύμα σαρωτικών συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων είτε με αύξηση του ωραρίου δασκάλων και καθηγητών όπως έχει προτείνει στο υπουργείο Παιδείας ο ΟΟΣΑ. Εφόσον παραστεί ανάγκη, το υπουργείο διατηρεί την ευχέρεια να αυξήσει το όριο μαθητών στις τάξεις, το οποίο σε ακραίες περιπτώσεις αγγίζει τους 30 στα Γυμνάσια και τα Λύκεια.
Ξηρασία διδακτικού προσωπικού επιβάλλεται και στην ανώτατη εκπαίδευση. Κόβονται δαπάνες ύψους 11 εκατ. ευρώ για μισθοδοσία εκτάκτων. Αυτό το μαχαίρι θα προκαλέσει σοβαρές πληγές στα περιφερειακά Ιδρύματα που βασίζουν την ομαλή λειτουργία τους στους συμβασιούχους. Τα πιάτα των φοιτητών στις Λέσχες αδειάζουν εξαιτίας των νέων περικοπών στα κονδύλια σίτισης κατά 12 εκατ. ευρώ - από 6 εκατ. ευρώ για ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Καραβάνια δασκάλων και καθηγητών αναμένεται να καταφτάσουν τον Ιούνιο στην Ελλάδα από το εξωτερικό, ως επί το πλείστον από τη Γερμανία, όπου διδάσκουν αποσπασμένοι στα ελληνικά σχολεία της χώρας. Το τρίτο μεγάλο μαχαίρι του τροποποιημένου Προϋπολογισμού στις δαπάνες του υπουργείου Παιδείας κόβει 15 εκατ. ευρώ από τα επιμίσθια των αποσπασμένων εκπαιδευτικών. Θεωρείται βέβαιο ότι την επόμενη σχολική χρονιά θα είναι σχεδόν μηδενικό το ενδιαφέρον απόσπασης στο εξωτερικό με μόνη αμοιβή τον ελληνικό μισθό που κυμαίνεται σήμερα από 600 ως 1.400 ευρώ, στην καλύτερη περίπτωση. Ειδικά για τα χαμηλά και ενδιάμεσα μισθολογικά κλιμάκια ο ελληνικός μισθός δεν θα επαρκεί ούτε για το ενοίκιο γερμανικής γκαρσονιέρας. Το προαποφασισμένο «λουκέτο» στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού αποτελεί ήδη γεγονός, το οποίο μάλιστα θα αποδοθεί στους… πλεονέκτες εκπαιδευτικούς που θα αρνούνται να θυσιαστούν για την πατρίδα.
Δραματική προδιαγράφει ο νέος προϋπολογισμός την κατάσταση στο εκπαιδευτικό σύστημα και εντός των συνόρων. Φέτος τα σχολεία ξέμειναν από βιβλία, του χρόνου θα ξεμείνουν από εκπαιδευτικούς, ενώ ενδέχεται να τους λείψει και το... οξυγόνο, αν επιβεβαιωθεί το κακό σενάριο της μετατροπής των τάξεων σε σαρδελοκούτια. Για τη χρονιά που τρέχει ο αριθμός των αναπληρωτών ανήλθε σε 20.000 δασκάλους και καθηγητές. Για την επόμενη προβλέπονται μηδενικοί διορισμοί μονίμων και ελάχιστες προσλήψεις αναπληρωτών. Το υπουργείο Παιδείας έχει δρομολογήσει τη διαδικασία των συγχωνεύσεων του επόμενου Σεπτεμβρίου καθησυχάζοντας εκπαιδευτικούς και γονείς ότι έχει σχεδιάσει ήπιο πλάνο, χωρίς τις περσινές ακρότητες των 1.933 σχολικών μονάδων που σβήστηκαν από το χάρτη είτε με καταργήσεις είτε με συγχωνεύσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά παρά τις διαβεβαιώσεις. Στο τραπέζι βρίσκεται και το σενάριο του ΟΟΣΑ για αύξηση του ωραρίου δασκάλων και καθηγητών. Το ισχύον εβδομαδιαίο ωράριο των δασκάλων κυμαίνεται από 21 ώρες για όσους έχουν συμπληρώσει 20ετή προϋπηρεσία έως 25 ώρες (για τους νεοδιόριστους) ως. Αντίστοιχα, το ωράριο των καθηγητών κυμαίνεται από 16 έως 21 ώρες. Η πρόταση του ΟΟΣΑ είναι να ισχύσει για όλους ενιαίο ωράριο 21 ωρών ανεξαρτήτως προϋπηρεσίας.


Υπερωρίες 1 εκατ. ευρώ στους 115 υπάλληλους του υπουργείου Παιδείας
Σχεδόν το 20% της δαπάνης που περιέκοψε το υπουργείο Παιδείας από τη σίτιση των φοιτητών που δίνουν μάχες στις Λέσχες για ένα πιάτο φαγητού ξοδεύει η πολιτική ηγεσία του ίδιου υπουργείου για υπερωρίες ενός λόχου συμβούλων που απασχολεί.
Με απόφαση που υπέγραψε στα μέσα του μήνα η Αννα Διαμαντοπούλου ορίζονται στο ποσό των 343.000 ευρώ, μόνο για το πρώτο τετράμηνο του 2012, οι αμοιβές για υπερωριακή εργασία 115 υπαλλήλων, μετακλητών, αποσπασμένων, ειδικών συμβούλων-συνεργατών και ειδικών επιστημόνων που απασχολούνται στα πολιτικά γραφεία της υπουργού, του αναπληρωτή υπουργού Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου, της υφυπουργού Εύης Χριστοφιλοπούλου, του γενικού γραμματέα Βασίλη Κουλαϊδή, του γενικού γραμματέα Θρησκευμάτων Γιώργου Καλαντζή και των τεσσάρων ειδικών γραμματέων (Πρωτοβάθμιας - Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ανώτατης Εκπαίδευσης, Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και Διά Βίου Εκπαίδευσης). Στο ίδιο κονδύλι αντιστοιχούν, επίσης, οι αμοιβές για υπερωριακή εργασία 20 αστυνομικών και 12 οδηγών που απασχολεί η ηγεσία.
Ενας απλός πολλαπλασιασμός καταδεικνύει ότι το κονδύλι για τις υπερωρίες του λόχου συμβούλων της ηγεσίας μεταφράζεται σε ετήσια δαπάνη τουλάχιστον 1.050.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 18% του κονδυλίου των 6.000.000 ευρώ που κόπηκαν από τον κωδικό της σίτισης των φοιτητών τη χειρότερη χρονιά για την ελληνική οικονομία μετά την Κατοχή.
Ακρως εντυπωσιακό είναι το πνεύμα απόλυτης ισότητας και δικαιοσύνης που διατρέχει την υπουργική απόφαση έναντι των στελεχών των πολιτικών γραφείων της ηγεσίας. Η «ταρίφα» των υπερωριών είναι ίδια για όλους. Και οι 48 σύμβουλοι της υπουργού θα αμειφθούν για 20 ώρες απογευματινής εργασίας, 8 ώρες νυχτερινά και 12 ώρες εργασίας τις Κυριακές και τις αργίες. Ομοίως, οι 21 σύμβουλοι του αναπληρωτή υπουργού, οι 15 της υφυπουργού και οι 5 του γενικού γραμματέα. Οι «ταρίφες» πέφτουν για τους συνεργάτες των ειδικών γραμματέων και του γενικού γραμματέα Θρησκευμάτων. Οι υπάλληλοι (αποσπασμένοι κ.λπ.) έχουν ωράριο. Από πότε όμως χτυπάνε κάρτα οι ειδικοί σύμβουλοι ώστε να αμείβονται με υπερωρίες για απογευματινή εργασία;


Βολεύτηκαν ως σχολικοί σύμβουλοι οι «κηπουροί» της Αννας
Με μπαράζ ενστάσεων αλλά και προσφυγών στη Δικαιοσύνη αντέδρασαν εκατοντάδες δάσκαλοι που πήραν μέρος στο μεγαλύτερο... σίριαλ επιλογής σχολικών συμβούλων που παρακολούθησε ποτέ η εκπαιδευτική κοινότητα. Σε λάθος χρόνο -αφού για προφανείς λόγους πολιτικής σκοπιμότητας προηγήθηκαν οι επιλογές διευθυντών εκπαίδευσης και διευθυντών σχολείων και με θερινή μεθόδευση τέθηκαν εκτός μάχης περίπου οι μισοί υποψήφιοι-, το σίριαλ της επιλογής των σχολικών συμβούλων έριξε αυλαία υπό τις έντονες αποδοκιμασίες του «κοινού».
«Ευτυχώς» που από την άγρια σφαγή υποψηφίων με βαριά βιογραφικά και πλούσια προσόντα γλίτωσαν οι σύμβουλοι της Α. Διαμαντοπούλου, η ευρέως γνωστή δασκάλα Ελένη Μπούντα και ο λιγότερο γνωστός Γιάννης Κατσαρός. Με ιδιαίτερη αγωνία το «κοινό» του σίριαλ παρακολούθησε τη δύσκολη διάσωση της κ. Μπούντα, η οποία τελικώς επελέγη παρότι δεν διαθέτει ούτε δεύτερο πανεπιστημιακό πτυχίο ούτε πτυχίο ξένης γλώσσας ούτε καν διοικητική εμπειρία. Αρίστευσε όμως στη συνέντευξη, όπως άλλωστε αναμενόταν για την υπουργική σύμβουλο, η οποία τεκμηρίωσε αποτελεσματικά την αρχική άρνηση της υπουργού Παιδείας να δώσει το πράσινο φως για το «τυπωθήτω» στο βιβλίο Ιστορίας του Γιάννη Κολιόπουλου που θα αντικαθιστούσε στην ΣΤ’ Δημοτικού το περιβόητο εγχειρίδιο της Μαρίας Ρεπούση. Διόλου τυχαία, η ίδια σύμβουλος είχε κερδίσει επαξίως περίοπτη θέση σε παλαιότερο πρωτοσέλιδο του «ΤτΚ» με αφορμή εισήγηση στην προϊσταμένη της υπουργό για πλήρη κατάργηση των βιβλίων στην τεχνική εκπαίδευση.
Τα όπλα που χρησιμοποιήθηκαν για τη σφαγή υποψήφιων σχολικών συμβούλων ήταν οι ρυθμίσεις του νέου συστήματος επιλογής, που επέτρεψαν να προσαρμόζονται κατά περίπτωση μέτρα και σταθμά. Με όχημα τη ρύθμιση για τη συνάφεια των διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων με τις Επιστήμες της Αγωγής ή τη Διοίκηση της Εκπαίδευσης, κόπηκαν από τη μοριοδότηση εμφανώς «συναφή» διδακτορικά, ενώ μοριοδοτήθηκαν τίτλοι χωρίς συνάφεια.
Σε ορισμένες, μάλιστα, περιπτώσεις συνέβη το πρωτοφανές να μοριοδοτηθούν διπλά μεταπτυχιακό και διδακτορικό παρά τη σαφή πρόβλεψη του νόμου που ορίζει να μοριοδοτείται μόνο το ανώτερο πτυχίο. Οπως μας επισήμανε αποτυχών υποψήφιος, «είναι σαν να μοριοδοτείται κάποιος χωριστά για το “Lower” και για το “Proficiency”».
Σωρεία διαμαρτυριών προκάλεσε και η εφαρμογή της μοριοδότησης του συγγραφικού έργου. Σύμφωνα με τον αιρετό εκπρόσωπο των δασκάλων στο ΚΥΣΠΕ Βασίλη Παληγιάννη, «κύριο ρόλο στη μοριοδότηση του συγγραφικού έργου έπαιξε η ποσότητα και όχι η ποιότητα». Από τους 563 δασκάλους, 153 νηπιαγωγούς και 77 υποψηφίους Ειδικής Αγωγής που συμμετείχαν τελικά στη διαδικασία (και αφού προηγουμένως είχαν αποκλειστεί 575 δάσκαλοι που ανέλαβαν καθήκοντα διευθυντών σχολείων), ενστάσεις υπέβαλαν οι 362 από αυτούς για 617 λόγους. Οι 203 αναφέρονταν στη μοριοδότηση του συγγραφικού έργου και οι 91 στη μοριοδότηση των τίτλων σπουδών.


ΓΙΟΥΛΗ ΜΑΝΩΛΗ
gmanoli@e-typos.com