Δευτέρα 18 Απριλίου 2011

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ Ν.Δ. κ. ΓΙΑΝΝΗ ΜΙΧΕΛΑΚΗ



Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Υπάρχει ένα κείμενο, στο οποίο φαίνεται ότι το Μνημόνιο δεν είναι ταμπού και ότι μπορεί κανείς να κάνει διαπραγμάτευση. Αυτό το οποίο φωνάζει τόσο καιρό ο Αντώνης Σαμαράς. Υπάρχει, λοιπόν, μία αναφορά και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ότι μπορεί να υπάρξει αναθεώρηση, στα θέματα της απασχόλησης. Σύμφωνα με ένα χθεσινό δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου -περιμένω να έρθει το επίσημο κείμενο και θα σας το δώσω- στην Ιρλανδία είχε μειωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, κατά ένα ευρώ το ελάχιστο ωρομίσθιο, το οποίο η σημερινή κεντροδεξιά κυβέρνηση επαναφέρει στην προ Μνημονίου εποχή, ενώ ταυτόχρονα μειώνει ισόποσα τις ασφαλιστικές εισφορές για τους χαμηλόμισθους. Αυτό αποδεικνύει ότι υπάρχουν πολιτικές που μπορούν να εφαρμοστούν και εκτός Μνημονίου, αρκεί κάποιος να διαπραγματευτεί. Αρκεί να έχει το σθένος να διαπραγματευθεί.

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Είναι η επίσημη δήλωση της Τρόικας, μετά την πρώτη αποστολή που έγινε στην Ιρλανδία για αξιολόγηση του Μνημονίου. Λένε ότι είναι ικανοποιημένοι από την πορεία της Ιρλανδίας και δέχονται –αυτό είναι που έχουμε τονίσει εδώ- την υιοθέτηση ενός επιπλέον πακέτου, που καλείται job initiative. Δηλαδή, δίδεται έμφαση στην υιοθέτηση των προτάσεων της κυβέρνησης για να δημιουργηθούν θέσεις απασχόλησης. Άρα, όπως είπε, ο κ. Εκπρόσωπος, η Τρόικα στην πρώτη αξιολόγηση που κάνει στην Ιρλανδία, προχωρά σε αλλαγή των όρων του Μνημονίου.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Προσέξτε. Αυτά είναι πράγματα, τα οποία ο Αντώνης Σαμαράς τα έχει πει, εδώ και καιρό, στις προτάσεις του. Μας λένε από την κυβέρνηση ότι δεν ισχύουν, ότι δεν γίνονται. Αποδεικνύεται ότι αυτά τα λένε αυτοί που δεν  ξέρουν, δε θέλουν και δεν μπορούν να διαπραγματεύονται. Επίσης, θέλω να σας πω ότι η Ιρλανδία, από ό,τι φαίνεται, κρατάει και τη χαμηλή φορολογία 12,5%. Τη χαμηλή, δηλαδή, φορολόγηση των επιχειρήσεων, την οποία θεωρούν βασικό μοχλό για την ανάπτυξη της χώρας. Κι όλα αυτά την ώρα που κάποιοι, εδώ, βιάστηκαν να πουν ότι οι Ιρλανδοί έφυγαν με άδεια χέρια από τη Σύνοδο Κορυφής. Εκείνο που χαρακτηρίζουν «άδεια χέρια», είναι ουσιαστικά το εργαλείο για την ανάπτυξη, η οποία θα τους βγάλει από την κρίση. Αυτό που δεν συμβαίνει εδώ με την ανάπτυξη.
Επίσης, παρακάλεσα τον Αναπληρωτή Τομεάρχη Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα να μας δώσει μια εικόνα της σημερινής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας. Και θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό, διότι δεν γνωρίζουμε την αλήθεια. Το λένε οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, το έχει πει ο Ανδρ. Λοβέρδος, το είπε πρόσφατα και ο κ. Βενιζέλος: Ότι η κυβέρνηση δεν λέει και  πρέπει να πει την αλήθεια στον ελληνικό λαό.
Έχουν κρατήσει τα σκληρά μέτρα, τα επώδυνα μέτρα για μετά το Πάσχα. Τους έχουμε ζητήσει να στείλουν, για παράδειγμα, τα στοιχεία που διαβίβασαν στη Eurostat. Δεν έχουν ανακοινώσει το έλλειμμα. Και περιμένουμε και τους έχουμε πει «δώστε τουλάχιστον αυτά τα στοιχεία». Θέλω να παρακαλέσω τον Χρ. Σταϊκούρα να μας δώσει την εικόνα.

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Αυτό που θα σας παρουσιάσω είναι μια πρόγευση του Ζαππείου ΙΙ, σε ό,τι αφορά την κριτική. Δηλαδή, την αποτύπωση της τρέχουσας κατάστασης της ελληνικής οικονομίας. Από τους πίνακες φαίνεται ότι η Ελλάδα είναι σε χειρότερη κατάσταση από ό,τι ήταν τον Οκτώβριο του 2009.
Κωδικοποιημένα:
Η οικονομία έχει μπει σε βαθιά και παρατεταμένη ύφεση,
το δημοσιονομικό έλλειμμα δεν αντιμετωπίζεται με βιώσιμο τρόπο,
το χρέος αυξάνει και διατηρεί τη δυναμική του,
ο πληθωρισμός διατηρείται σε υψηλά επίπεδα,
η παραγωγική βάση συρρικνώνεται,
τα λουκέτα πολλαπλασιάζονται,
η ανεργία καλπάζει –πέρασε το 15%-
ο κοινωνικός ιστός αποδιοργανώνεται,
μέτρα κοινωνικής προστασίας δεν λαμβάνονται,
η φοροδιαφυγή δεν αντιμετωπίζεται -υπάρχει μελέτη της Alpha Bank που λέει ότι το ’10 αυξήθηκε η φοροδιαφυγή κατά 2 δισ. ευρώ-
οι σπατάλες συνεχίζονται,
οι διαρθρωτικές αλλαγές καθυστερούν,
τα μέτρα ανάπτυξης είναι ανύπαρκτα.
Θα δούμε πώς αποτυπώνονται αυτά σε πίνακες.
Οι αποκλίσεις, πρώτα απ’ όλα, στους στόχους. Αν δει κανένας αυτόν τον πίνακα θα διαπιστώσει ότι, είτε αξιολογήσει κανένας τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης πριν από ένα χρόνο, είτε αξιολογήσει το Μνημόνιο, είτε αξιολογήσει τις επικαιροποιήσεις του Μνημονίου, είτε το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, το τελικό αποτέλεσμα για το ’10 –όλοι οι αριθμοί αφορούν στο ’10- είναι πολύ χειρότερο από τις εκτιμήσεις. Και τις αρχικές και τις αναθεωρημένες.
Θα επιλέξω τυχαία μια γραμμή: τα έσοδα. Η κυβέρνηση εκτιμούσε στον προϋπολογισμό που είχε κάνει το Δεκέμβριο του ‘09 για το ’10, ότι τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 9%. Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, δύο μήνες αργότερα, κατά 12%. Στην αναθεώρηση κράτησε το ίδιο. Και μετά, επειδή πήρε κι άλλα μέτρα στο Μνημόνιο, εκτίμησε ότι θα αυξηθούν τα έσοδα 13,7%. Από το 9 στο 13,7 είναι γιατί μπήκαν αυξήσεις σε έμμεση φορολογία, που δεν υπήρχε πριν. Και βλέπετε μετά, στο προσχέδιο του προϋπολογισμού και στον προϋπολογισμό ότι αυτές οι εκτιμήσεις μειώνονται και καταλήγουμε στο 5,5%. Δηλαδή από το Μνημόνιο και το 13,7%, φτάσαμε στο  5,5%. Το ίδιο ισχύει για τις δαπάνες, για το ΑΕΠ, για την ύφεση, για την ανεργία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά τα νούμερα από πού προκύπτουν;

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Από τα επίσημα στοιχεία της κυβέρνησης. Αυτά που δημοσιεύτηκαν. Όπως έκλεισε δηλαδή το έτος. Όλα είναι επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών και του ΔΝΤ. Δεν είναι δικές μας εκτιμήσεις.
Μιλάμε για αστοχία στις προβλέψεις. Είναι τα αποτελέσματα τριμήνου. Όχι μόνο τι έγινε στο ’10. Αυτός ο πίνακας αποτυπώνει τι έχει γίνει στο πρώτο τρίμηνο του ’11. Διαπιστώνουμε ότι το πρώτο τρίμηνο τα έσοδα είναι μειωμένα κατά 8%, ενώ  στόχος ήταν για αύξηση κατά 8,5%. Μείον οκτώ, αντί για +8,5.

Η ύφεση είναι βαθιά και παρατεταμένη. Διαπιστώνεται εδώ πως εξελίσσεται η ύφεση κάθε τρίμηνο.
Και έχουμε φτάσει στο αποκορύφωμα στο τέταρτο τρίμηνο του 2010, η ύφεση να είναι στο 6,6%. Και για να έχουμε μία σύγκριση με τις όλες άλλες χώρες της Ευρωζώνης, θα δούμε ότι στο τέταρτο τρίμηνο του ’10, η ύφεση είναι η βαθύτερη και είμαστε η μόνη χώρα -υπάρχει και η Ρουμανία οριακά- που έχουν αρνητικούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης. Δηλαδή, έχουμε συρρίκνωση.

Το βιοτικό επίπεδο τώρα: Αν δει κανένας το ΑΕΠ, εκτός από ποσοστά, υπάρχει και ένα απόλυτο νούμερο. Το ΑΕΠ το τέταρτο τρίμηνο του ’10 έχει φτάσει στο επίπεδο του τρίτου τριμήνου του ’05. Δηλαδή το βιοτικό μας επίπεδο έχει γυρίσει περίπου έξι χρόνια πίσω.
Ο πλούτος, δηλαδή, που έχει παραχθεί, το τελευταίο τρίμηνο του 2010, φθάνει πλέον στο επίπεδο του 3ου τριμήνου του 2005. Αυτά, σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη.

Ανεργία. Τα επίσημα στοιχεία, όπως παρουσιάστηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, δείχνουν ότι η ανεργία: έφθασε τον Ιανουάριο του 2011 στο 15,1%. Για να έχουμε μια αίσθηση -γιατί σας είπα ότι η εικόνα σήμερα είναι πολύ χειρότερη από αυτή που παρέλαβε η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τον Οκτώβριο του 2009 η ανεργία ξεκίνησε, τότε, περίπου από το 9%.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Επ’ αυτού, σας θυμίζω ότι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, δηλώνουν, τώρα, ότι το κράτος το οποίο έχουμε σήμερα είναι χειρότερο από αυτό το οποίο παρέλαβαν.

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Διαπιστώνεται, εδώ, συνεπώς, ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ παρέλαβε την ανεργία γύρω στο 9% -9% και κάτι- και την έχει φτάσει πλέον στο 15,1%. Σας έχω και τα ποσοστά και το απόλυτο ύψος ανέργων. Διαπιστώνουμε, δηλαδή, ότι μόνο τον Ιανουάριο του 2011 προστέθηκαν περίπου 23.000 άνεργοι. Και η ανεργία πλήττει, δυστυχώς, κυρίως τους νέους. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, συγκριτικά με άλλες χώρες, στο 4ο τρίμηνο του 2010, η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας νέων, ηλικίας μέχρι 25 ετών, με πρώτη την Ισπανία, που ούτως ή άλλως έχει πολύ υψηλή ανεργία. Τα αντίστοιχα ποσοστά παλαιότερα για την Ελλάδα ήταν πολύ χαμηλότερα.

Κόστος δανεισμού: Η Ελλάδα βγαίνει στις αγορές, αλλά βγαίνει για να πάρει έντοκα γραμμάτια 13 και 26 εβδομάδων. Με τα 110 δισ. δεν βγαίνουμε στις αγορές για να πάρουμε ομόλογα μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας. Αλλά, ξέρετε πάρα πολύ καλά, ότι κάθε μήνα το υπουργείο Οικονομικών κάνει εκδόσεις εντόκων γραμματίων μικρής χρονικής διάρκειας 13 και 26 εβδομάδων. Και από τους δυο πίνακες, τι διαπιστώνετε; Ότι το κόστος δανεισμού σε αυτά τα έντοκα γραμμάτια, που είναι τα μικρότερης χρονικής διάρκειας και τα οποία λήγουν μέσα στη χρονιά- άρα η χώρα πληρώνει τους τόκους αυξημένους μέσα στη χρονιά- έχει διογκωθεί.
Τον Οκτώβριο του 2009, που ήταν η τελευταία έκδοση επί Ν.Δ., τα επιτόκια ήταν σε εκείνα των 13 εβδομάδων 0,35% και σε εκείνα των 26 εβδομάδων 0,59%. Διαπιστώνουμε, τώρα, ότι η έκδοση της προηγούμενης εβδομάδας στα έντοκα γραμμάτια 26 εβδομάδων ήταν 4,8%. Η έκδοση των 13 εβδομάδων θα γίνει το προσεχές χρονικό διάστημα. Άρα, βλέπουμε ότι όλη τη χρονιά, το 2010, και συνεχίζεται το 2011, πληρώνουμε πολύ υψηλούς τόκους. Το κόστος δανεισμού, δηλαδή, αυξάνει.

Αναπτυξιακός προσανατολισμός, δεν υπάρχει. Απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ χαμηλά. Έχει δώσει τα στοιχεία αυτά και ο αρμόδιος Τομεάρχης σε δελτίο Τύπου. Είμαστε 17οι σε απορροφητικότητα, όταν ήμασταν στην 5η θέση, το Σεπτέμβριο του 2009.
Υπάρχει τεράστιο εσωτερικό χρέος. Έχουμε μιλήσει ξανά γι’ αυτό. Μόνο το 2010 περίπου 5,35 δισ. ευρώ είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους. Θα έχει μεγάλη συρρίκνωση το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων -μείον 55%, το πρώτο τρίμηνο του 2011- και υπάρχει αδυναμία αξιοποίησης όλων των αναπτυξιακών εργαλείων.

Το χρέος: Πολλές φορές ακούμε την κυβέρνηση να λέει ότι η Ν.Δ. διπλασίασε το χρέος επί διακυβέρνησής της.
Πράγματι, επί Ν.Δ. υπήρχε μια αύξηση του χρέους σε απόλυτο αριθμό, κατά μέσο όρο, περίπου 22 δισ. -21,7- και σε ποσοστό 4,9%. Ερμηνεία υπάρχει. Είναι οι τόκοι του παρελθόντος. Είναι τα εξοπλιστικά, τα νοσοκομεία και μια σειρά από άλλα στοιχεία. Ακόμα, όμως, και αν προσχωρήσω στο σκεπτικό της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ -ότι επί Ν.Δ., εξαιτίας της Ν.Δ., αυξήθηκε το χρέος- τότε θα πρέπει και αυτοί να συμμεριστούν τη δική μας προσέγγιση, ότι το 2010 και το 2011, με βάση τα δικά τους στοιχεία και του προϋπολογισμού, το χρέος αυξάνει σε απόλυτο αριθμό κατά 25 δισ. περίπου.
Σας θυμίζω 21,7 δισ. τότε, 25 δισ. τώρα, 5% τότε, 15% τώρα. Άρα, το χρέος αυξάνει παραπάνω και σε απόλυτο αριθμό και σε ποσοστό επί διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, σε σχέση με το παρελθόν. Και όχι μόνο αυτό. Διατηρεί τη δυναμική του. Εν μέσω εφαρμογής Μνημονίου το χρέος αυξάνει κατά 30 ποσοστιαίες μονάδες και από 127 δισ. φθάνει στα 158. Αν όλα πάνε, όπως λέει η κυβέρνηση, και υλοποιηθεί το Μνημόνιο, όπως προγραμματίζεται, το 2020 θα φτάσουμε σε χρέος το επίπεδο του 2009.

Η ψυχολογία της αγοράς έχει καταρρεύσει. Έδωσε έναν πίνακα ο υπουργός Οικονομικών, προχθές, χωρίς να περιλαμβάνεται ο Μάρτιος, παρότι υπάρχουν τα στοιχεία. Και δεν είχε το Μάρτιο, διότι επιδεινώνεται το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση, το οικονομικό κλίμα από το Σεπτέμβριο του 2009 και μετά, καταρρέει. Η ψυχολογία της αγοράς έχει καταρρεύσει. Ενώ, αντίστροφα, στην Ευρώπη, το οικονομικό κλίμα και βελτιώνεται και διατηρείται σε υψηλά ποσά.

Σε ό,τι αφορά στο μεσο-μακροπρόθεσμο σχέδιο δημοσιονομικής προσαρμογής. Το 2011 ξεκινήσαμε από το Μνημόνιο, με μέτρα 9,1 δισ. ευρώ. Στον Προϋπολογισμό του 2011, μετά τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές -γιατί πριν από τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού εξακολούθησε η κυβέρνηση να μιλάει για 9,1 δισ. ευρώ- τα μέτρα ανήλθαν στα 14,3 δισ. ευρώ. Αυτό έγινε στον Προϋπολογισμό του 2011, το Δεκέμβριο του 2010.
Στη συνέχεια, στην 3η επικαιροποίηση του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής (Π.Ο.Π) του Μνημονίου, δηλαδή, το Φεβρουάριο του 2011, εξαιτίας αστοχιών της κυβερνητικής πολιτικής, ζητήθηκε από την κυβέρνηση να πάρει μέτρα περίπου 1,8 δισ. παραπάνω για το 2011. Φθάνουμε, συνεπώς, από τα 9,1 στα 16,1. Και τι διαπιστώνουμε από την προχθεσινή παρουσίαση του υπουργού Οικονομικών; Ότι χρειάζονται, αυτή τη στιγμή που μιλάμε -δεν ξέρουμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση- 3 δισ. επιπλέον για το 2011. Με λίγα λόγια, από τα 9,1 δισ. ευρώ φτάσαμε στα 17,3 δισ. ευρώ. Διπλασιασμός των μέτρων, για να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα μείωσης του ελλείμματος. Από τα 9,1 στα 17,3. Αυτό έχει γίνει και είμαστε ήδη στο Μάρτιο. Έχουμε άλλους 9 μήνες να αξιολογήσουμε, πόσα μέτρα θα έρθουν λόγω αστοχιών. Αυτά για το 2011.
Σε ό,τι αφορά την περίοδο από το 2012 έως 2014 το Μνημόνιο έλεγε 15 δισ. Από τα 15 δισ. έχουμε πάει στα 19,6 δισ. Και έχει προστεθεί πλέον και το 15 -γι’ αυτό έβαλα και την τελευταία γραμμή- λόγω του μεσο-μακροπρόθεσμου Προγράμματος . Είναι άλλα 3,3 δισ. περίπου. Φτάνουμε έτσι στα 26 δισ. ευρώ. Δηλαδή, για να έχει κάποιος μια αίσθηση των αριθμών, η κυβέρνηση έχει πάρει το 2010 και το 2011, περίπου 40 δισ. μέτρα. Και θα πάρει το 2012 έως το 2015 άλλα 23 δισ. μέτρα ακόμα. Τα 26 δισ. που βλέπετε στο κάτω μέρος του πίνακα είναι τα 2012-2015 συν τα 3 δισ. που μπήκαν τώρα για το 2011.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θεωρείτε ότι τα επόμενα χρόνια 2012- 2015 θα πέσουν έξω στις προβλέψεις τους τόσο πολύ όσο το 2011;

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Είναι εύλογος ο προβληματισμός. Αυτή τη στιγμή, τα στοιχεία που σας έδωσα αποτυπώνουν την πραγματικότητα, όπως την γνωρίζουμε σήμερα που μιλάμε. Δεν έχει ληφθεί ακόμα υπόψη, δεν έχει αποτυπωθεί ακόμα η αστοχία του ελλείμματος του 2010, που είπε ο κ. Μιχελάκης. Τα μέτρα του 2011 μπορεί να αυξηθούν κι άλλο, λόγω υπέρβασης του ελλείμματος του 2010. Αυτό δεν έχει ληφθεί υπόψη ακόμα.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Γι’ αυτό και ζητάμε: Να μας πουν το έλλειμμα ή τουλάχιστον να μας δώσουν τα στοιχεία που έχουν στείλει στην Eurostat, κάτι που δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα. Θυμάστε που είχαν μιλήσει για οδικό χάρτη για έξοδο από την κρίση; Αυτός είναι οδικός χάρτης με ψέματα. Σας θυμίζω τις δηλώσεις που έχουν γίνει από τον κ. Παπανδρέου κατά καιρούς:
-       14 Σεπτεμβρίου του 2009 «λεφτά υπάρχουν».
-       5 Νοεμβρίου: «Είχαν προεξοφλήσει πως θα αθετήσουμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις».
-       14 Δεκεμβρίου, στον Εθνικό Κοινωνικό Διάλογο: «Θα αποδείξουμε στην πράξη πως λεφτά υπάρχουν».
-       23 Δεκεμβρίου στη συζήτηση του Προϋπολογισμού: «Είμαστε υποχρεωμένοι, όχι μόνο να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας για λόγους πολιτικής συνέπειας, αλλά είμαστε και υπερήφανοι που τιμούμε τις δεσμεύσεις μας».
-       29 Δεκεμβρίου συνάντηση με τους δημοσιογράφους: «Δε θα αλλάξει η στρατηγική για την οικονομία, θα προχωρήσουμε με βάση τα όσα έχουμε ανακοινώσει».
-       11 Δεκεμβρίου για το θέμα της ευρωπαϊκής βοήθειας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, συνέντευξη Τύπου, μετά τη Σύνοδο Κορυφής: «Βεβαίως τα σενάρια για την προσφυγή στο IMF, στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, δεν υπάρχουν».
-       Συνέντευξη Τύπου για τις πρώτες 100 μέρες της διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, τον Ιανουάριο του 2010: «Δεν υπάρχει περίπτωση, ούτε να φύγουμε από το ευρώ, ούτε να προσφύγουμε στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο».
-       Συνέντευξη Παπανδρέου στο Bloomberg: «Δεν ζήτησα ποτέ οικονομική ενίσχυση ούτε από τον Νικολά Σαρκοζί, ούτε από τη Μέρκελ. Πιστεύω ότι συμφωνούμε απόλυτα για το τι πρέπει να κάνουμε, για να βάλουμε σε τάξη το σπίτι μας κι είμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε».
Συνέντευξη στο CNN, το Φεβρουάριο του 2010: «Εμείς δε ζητήσαμε να μας χορηγηθεί οικονομική βοήθεια».

Αυτός είναι ένας οδικός χάρτης με ψέματα. Αυτό είναι η αλήθεια με βάση τα στοιχεία της κυβέρνησης και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου: Οδικός χάρτης με ψέματα.

Τώρα, επειδή υπάρχει και μια συζήτηση για το θέμα του τι έρχεται στη Βουλή –έχετε ρωτήσει κατά καιρούς το ψηφίζουμε δεν το ψηφίζουμε κ.τ.λ.- και επειδή γίνονται παρεξηγήσεις από όσους δε γνωρίζουν ή από όσους δεν κάνουν τον κόπο να πληροφορηθούν για το τι περνά και τι όχι από τη Βουλή και από την Ευρωβουλή, θέλω να σας επισημάνω τα εξής.
Πρώτον, η δέσμη των 6 νομοθετικών προτάσεων για την οικονομική διακυβέρνηση πάει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Τα δε νομοθετήματα θα πρέπει να θεσπιστούν τον Ιούνιο του 2011.
Δεύτερον, το Σύμφωνο για το Ευρώ υπεγράφη από 23 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι διακυβερνητική απόφαση και δεν πηγαίνει στα εθνικά κοινοβούλια. Τα συμμετέχοντα κράτη δεσμεύονται να καταθέσουν τις δράσεις για την επίτευξη των στόχων του Συμφώνου στα προγράμματα σταθερότητας και σύγκλισης και στα εθνικά προγράμματα μεταρρυθμίσεων που θα υποβληθούν και θα αξιολογηθούν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον Ιούνιο.
Τρίτον, οι συμφωνίες για τον ευρωπαϊκό μηχανισμό σταθερότητας και των τροποποιήσεων του προσωρινού μηχανισμού θα πρέπει να υπογραφούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο πριν από τα τέλη του Ιουνίου του 2011. Οι αλλαγές του προσωρινού πρέπει να εγκριθούν άμεσα τον Ιούνιο από τα κράτη-μέλη, καθώς θα ισχύσει από τώρα. Για τον μόνιμο μηχανισμό στήριξης, χρειάζεται αναθεώρηση της Συνθήκης με τη διαδικασία που προβλέπει το Σύνταγμα. Τα κράτη-μέλη πρέπει να κινήσουν τις εθνικές διαδικασίες έγκρισης μέχρι το τέλος του 2012. Η συμφωνία θα ισχύει από την 1η Ιανουαρίου του 2013.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε ότι το Σύμφωνο του ευρώ δεν χρειάζεται επικαιροποίηση ………..

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Σας λέω τη διαδικασία. Διότι γίνονται δηλώσεις –τονίστε την πρώτη παράγραφο- γίνονται παρεξηγήσεις από όσους δεν γνωρίζουν ή από όσους δεν κάνουν τον κόπο να πληροφορηθούν τι περνά και τι όχι από τη Βουλή. Αναφέρομαι σε αυτούς που διερωτώνται αν θα στηρίξουμε ή όχι τη συμφωνία για το ευρώ στη Βουλή. Επίσης, το θέμα του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας που περνά από τη Βουλή.

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Υπάρχει, όπως είπε ο κ. Μιχελάκης, η δέσμη των 6 νομοθετικών προτάσεων για την οικονομική διακυβέρνηση. Αυτό που λέγεται δηλαδή economic governance. Εκεί μέσα τι είναι;
Είναι –πρώτον- το φρένο χρέους, το 1/20, οι τιμές. Αυτό πηγαίνει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και θα πρέπει να κοινοποιηθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2011.

Πάμε στο Σύμφωνο για το ευρώ. Το «Σύμφωνο για το ευρώ συν» -όπως λέγεται- υπεγράφη από 23 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 25 Μαρτίου του 2011. Από όλες δηλαδή τις χώρες της Ευρωζώνης και από άλλες 6 χώρες. Είναι διακυβερνητική απόφαση και δεν πηγαίνει στα εθνικά κοινοβούλια. Αυτό που πρέπει να κάνει η κάθε χώρα είναι να βρει με ποιον τρόπο θα υλοποιήσει αυτά που λέει το Σύμφωνο για το ευρώ.
Το Σύμφωνο για το ευρώ τι λέει μέσα; Έμφαση στη δια βίου μάθηση, στην εκπαίδευση, στην επιχειρηματικότητα, στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας, στην απασχόληση. Είναι ένας μπούσουλας. Σε αυτό τον μπούσουλα θα πρέπει κάθε χώρα να πει τι μέτρα θα λάβει, να τα βάλει μέσα στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Σύγκλισης, ώστε να πετύχει αυτούς τους στόχους.
Έρχεται για συζήτηση στη Βουλή, δεν είναι νομοσχέδιο.
Μέσα είναι πράγματα τα οποία υλοποιούνται και στο Μνημόνιο. Άρα, μιλάμε για κάτι στο οποίο θέλω να είμαστε ξεκάθαροι ότι το Σύμφωνο για το Ευρώ δεν έρχεται για ψήφιση ή για κύρωση σε κανένα εθνικό κοινοβούλιο.

Τρίτη παρατήρηση: Υπάρχει ο Μηχανισμός Στήριξης. Υπάρχει ο προσωρινός μέχρι το τέλος του 2012 και υπάρχει και ο μόνιμος από το 2013 και μετά. Απεφασίσθη στην Ευρώπη να δοθεί μία διευκόλυνση στον Προσωρινό Μηχανισμό Στήριξης, να μπορεί να παρεμβαίνει στην πρωτογενή αγορά ομολόγων, να έχει δανειοδοτική ικανότητα 440 δισ. Στο Μόνιμο Μηχανισμό Στήριξης αποφασίστηκαν κάποια αντίστοιχα πράγματα. Να μπαίνουν ιδιότητες στις οποίες εμείς φέραμε αντιρρήσεις, τα conditionalities, οι προϋποθέσεις και ούτω καθεξής. Θα πρέπει, όπως είπε ο κ. Μιχελάκης, ο Προσωρινός Μηχανισμός Στήριξης -επειδή ισχύει μέχρι το 2013- να εγκριθεί τώρα από την Ευρώπη, έτσι ώστε, αν μια χώρα χρειαστεί να προσφύγει στον Προσωρινό Μηχανισμό Στήριξης, να μπορεί να προσφεύγει με τα χαρακτηριστικά που του αποδόθηκαν πρόσφατα. Ο δε Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης, επειδή μπαίνει σε διαδικασία υλοποίησης από το 2013 και μετά, θα πρέπει να περάσει από τα Εθνικά Κοινοβούλια μέχρι τέλος του 2012. Το πότε ακριβώς δεν έχει διευκρινιστεί. Θα πρέπει, πρώτα από όλα, να ολοκληρωθεί η διαδικασία στην Ευρώπη. Σας θυμίζω ότι η οριστική απόφαση δεν είχε ληφθεί στην Ευρώπη στις 25 Μαρτίου. Δόθηκε περιθώριο δυο μηνών και γιατί υπήρχαν κάποιες εκλογικές διαδικασίες……

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, μας λέτε, δεν πρέπει να βιαστεί η κυβέρνηση να φέρνει το θέμα αυτό για ψήφιση στη Βουλή. Μπορεί να έχει το περιθώριο μέχρι το τέλος του 2012.

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Εμείς δεν λέμε πότε θα το φέρει η κυβέρνηση. Εμείς λέμε τι έρχεται και τι δεν έρχεται στη Βουλή.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Και τι χρονικοί προσδιορισμοί υπάρχουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ επιμένω σε αυτό που ρώτησα. Καταλαβαίνω από αυτά που λέτε ότι το Σύμφωνο για το Ευρώ δεν είναι κάτι που έρχεται στην Ελληνική Βουλή. Είναι ένας μπούσουλας, που προβλέπει γενικά θέματα. Η εξειδίκευση των γενικών θεμάτων συνεπάγεται λήψη μέτρων. Τα μέτρα αυτά θα έρθουν στη Βουλή.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Στο θέμα της δια βίου μάθησης αποφασίζει εθνική δράση η κυβέρνηση, δηλαδή να καταρτίσει και να προωθήσει για ψήφιση σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο βεβαίως θα περάσει από τη Βουλή. Ο μπούσουλας, όμως, το πλαίσιο, δεν έρχεται στη Βουλή. Και όμως: Πόσες φορές δεν έχετε ακούσει που λένε «θα στηρίξει η Ν.Δ. το θέμα του europlus;». Δεν τίθεται, λοιπόν, τέτοιο θέμα. Αυτό σας λέω. Το άλλο, είναι αυτό που σας είπε ο κ. Σταϊκούρας. Αφορά το Μόνιμο Μηχανισμό Στήριξης, και αυτό θα πρέπει να περάσει από τα Εθνικά Κοινοβούλια μέχρι το τέλος του 2012.

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Αφού οριστικοποιηθεί ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης, το επόμενο χρονικό διάστημα, στα ευρωπαϊκά όργανα. Για το Σύμφωνο για το Ευρώ plus, ακόμα και το Ευρωκοινοβούλιο δεν έχει κανέναν ρόλο. Έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία. Το Ευρωκοινοβούλιο, το πολύ που μπορεί να κάνει είναι ένα ψήφισμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στη συνέχεια της φράσης σας «οδικός χάρτης και ψέματα», η ερώτησή μου είναι: Από τη στιγμή που καταγγέλλετε ότι μια κυβέρνηση λέει ψέματα στον ελληνικό λαό και την οδηγεί σε χειρότερες ημέρες από ό,τι παρέλαβε τη χώρα, η Ν.Δ. σκέφτεται να κάνει πρόταση μομφής, σκέφτεται να ζητήσει εκλογές;

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Όσον αφορά στο θέμα της πρότασης μομφής. Σας έχω πει ότι αυτό είναι ένα όπλο στη φαρέτρα της Ν.Δ., η οποία θα κρίνει το χρόνο και τον τρόπο που θα το χρησιμοποιήσει. Όσον αφορά το θέμα των πρόωρων εκλογών, έχω τοποθετηθεί πάρα πολλές φορές και ισχύουν οι τοποθετήσεις που έχω κάνει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει κάποια πρόβλεψη για το Σύμφωνο Europlus, η οποία πρέπει να περάσει από το κοινοβούλιο και να χρειάζεται… 

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Καμία, καμία.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Σας θυμίζω ότι για να υπάρχει αυξημένη πλειοψηφία 180 ψήφων, πρέπει να υπάρχει εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να μου πείτε γιατί αυτή την πολύ χρήσιμη διευκρίνιση μας την δίνετε σήμερα και όχι τις προηγούμενες μέρες.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Γιατί έπρεπε να το πιστοποιήσω…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και επίσης να σας ρωτήσω αν σε αυτό που λέτε στην πρώτη παράγραφο και τους χωρίζετε σε δυο κατηγορίες, αυτούς που δεν γνωρίζουν και εκείνους που δεν κάνουν τον κόπο να πληροφορηθούν, συμπεριλαμβάνονται και στελέχη της Νέας Δημοκρατίας; Γιατί θυμίζω ότι ο κ. Κυρ. Μητσοτάκης προσφάτως, σε συνέντευξή του, είπε ότι δεν μπορώ να φανταστώ τη Νέα Δημοκρατία να μην ψηφίσει το Σύμφωνο για το ευρώ.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Δεν το γνωρίζω. Μιας και μου θέσατε θέμα εκλογών, επειδή βλέπω να κυκλοφορούν διάφορες λίστες με ονόματα, σε διάφορες εφημερίδες, θέλω να πω ότι όλα αυτά τα ονόματα δεν ισχύουν. Και δεν ισχύουν, με την έννοια ότι υπάρχει μια ολόκληρη διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, η οποία επίσης να σας θυμίσω περνάει κι από τη βάση. Είμαστε το μοναδικό κόμμα που έχουμε θεσπίσει τέτοιες δημοκρατικές διαδικασίες. Εισηγούνται οι οργανώσεις βάσης, οι νομαρχιακές οργανώσεις, ονόματα τα οποία έρχονται στο κόμμα κι από εκεί θα εγκριθούν. Αυτή είναι η διαδικασία. Όπως επίσης κι αυτό που έχει τονίσει ο Πρόεδρος. Την πρόσκληση σε ανθρώπους από την κοινωνία, που δεν είναι κομματικά στελέχη, δεν είναι εγγεγραμμένοι στο κόμμα, να έρθουν και να στρατευτούν. Από την απλή εθελοντική εργασία και προσφορά σε διάφορους τομείς που μπορούν και έχουν τη δυνατότητα όντας καταξιωμένοι επαγγελματίες, επιστήμονες και στην ειδικότητά τους, μέχρι και την ανάδειξή τους ως υποψήφιοι για το Κοινοβούλιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Καραμανλής από ποια διαδικασία θα περάσει;

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Κανένα σχόλιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η διάψευση μπορεί να αφορά στο δικό σας όνομα που υπήρχε χθες σε ένα δημοσίευμα στο αν θα είστε ή δεν θα είστε στο Επικρατείας. Το αντιλαμβάνομαι. Στην περίπτωση του κ. Σταϊκούρα που ήταν στο ίδιο δημοσίευμα, όμως, ως πρώην βουλευτής, αφού είναι βουλευτής, καλά είναι. Ισχύουν…

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Έχω πει ότι ισχύουν αυτά που έχουμε πει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί αποφεύγετε να πείτε ότι ο κ. Καραμανλής θα είναι υποψήφιος έτσι κι αλλιώς σαν πρώην Πρωθυπουργός; Αμφισβητείται ότι θα είναι;

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Άλλη ερώτηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ένα σχόλιο για τον κ. Σημίτη και την κουβέντα περί Αναδιάρθρωσης; Γιατί όλοι λένε ότι δεν θέλουνε δημόσια συζήτηση. Η Νέα Δημοκρατία γνωρίζει ότι μπορεί να υπάρχει κάποια άλλη συζήτηση που γίνεται σε γραφεία;

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Το έχει πει και ο Πρόεδρος: Ότι οι συζητήσεις αυτές είναι επιβλαβείς. Ότι στην κρίσιμη κατάσταση που βρίσκεται η οικονομία –είδατε τα νούμερα- σενάρια καταστροφολογίας δεν βοηθούν. Δυστυχώς, εδώ βλέπουμε τα σενάρια αυτά να ξεκινάνε μέσα από τους κόλπους της κυβερνητικής παράταξης. Σας θυμίζω ότι εκτός από τον πρώην πρωθυπουργό, τον κ. Σημίτη, τα έχει αναφέρει ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ο κ. Πάγκαλος, τα έχουν αναφέρει βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος. Αυτές οι συζητήσεις δεν βοηθούν, δεν ωφελούν, κάνουν κακό στην εικόνα της Ελλάδος και στο εξωτερικό, αλλά και στην ψυχολογία της αγοράς στο εσωτερικό. Θέλω να πω, επίσης, ότι αυτό το θέμα είναι σημαντικό. Αυτές οι συζητήσεις δε βοηθούν. Τα σενάρια καταστροφολογίας δεν βοηθούν. Να θυμάστε αυτά από πού ξεκινούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί τα λέτε σενάρια καταστροφολογίας;

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Δεν είναι σενάριο καταστροφολογίας; Ο επανασχεδιασμός – αυτό δεν είναι αναδιάρθρωση- αυτό που επικαλείται re- profiling στα εξωτερικά, η επιμήκυνση ή η μείωση του επιτοκίου ή και τα δυο μαζί, του δανείου, του συνολικού χρέους, αυτό είναι καλό. Δεν είναι αναδιάρθρωση. Είναι επανασχεδιασμός.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο επανασχεδιασμός πρέπει να γίνει με τους δανειστές. Άρα, μιλάμε για ανοικτή συζήτηση αναδιάρθρωσης.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Ο επανασχεδιασμός δεν είναι αναδιάρθρωση. Ουσιαστικά αναδιάρθρωση είναι το hair cutting.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είμαι οικονομολόγος, δεν τα ξέρω καλά. Ακούω οικονομολόγους – θα ήθελα τη βοήθεια του κ. Σταϊκούρα- ότι η αναδιάρθρωση περιλαμβάνει –λένε- θετικές, λιγότερο θετικές και πλήρως αρνητικές διαστάσεις και άξονες. Το κομμάτι της επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής και της μείωσης του επιτοκίου συμπεριλαμβάνεται από τους ειδικούς όπως έχω διαβάσει και στα κυριακάτικα φύλλα στις θετικές παραμέτρους αναδιάρθρωσης.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Θετικό είναι αυτό. Δεν το θεωρώ αναδιάρθρωση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς δεν το θεωρείτε, κάποιοι άλλοι δεν το θεωρούν...

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Ωραία. Αφήστε το τι θεωρώ και το τι δεν θεωρώ. Αυτός ο επανασχεδιασμός, όπως τον αποκαλώ, αυτό το re-profiling που λένε στο εξωτερικό, είναι θετικό. Δηλαδή, η επιμήκυνση του χρόνου, η μείωση του επιτοκίου, ή ο συνδυασμός και των δυο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, όμως, το κούρεμα. Εκεί είναι η διατομή.

Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Επαναλαμβάνω. Ο επανασχεδιασμός που αφορά την επιμήκυνση του χρόνου, τη μείωση του επιτοκίου ή ο συνδυασμός και των δυο είναι θετικό. Το κούρεμα, η στάση πληρωμών είναι σενάρια καταστροφολογίας τα οποία δεν κάνουν καλό να κουβεντιάζονται. Απλό; Όπως αυτό που έγινε με τα 110 δις. ευρώ την 25η Μαρτίου. Που υπάρχει μια επιμήκυνση και χαμηλότερο επιτόκιο. Αυτό ήταν θετικό. Βγήκαμε όλοι και το είχαμε πει! Ότι είναι ανακούφιση.