Στην εδραίωση της θέσης της, τόσο όσον αφορά στα έσοδα και τη διαφήμιση, αλλά και όσον αφορά στον ανταγωνισμό με τα άλλα μέσα λόγω της εισόδου των νέων τεχνολογιών , προχώρησε η τηλεόραση το 2010, χρονιά εισαγωγής σημαντικών καινοτομιών παγκοσμίως.
Η αξία της τηλεοπτικής αγοράς, όπως αναφέρεται στην Ετήσια Έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών, ACT (Association of Commercial Television) για το 2010, βάσει των πιο πρόσφατων οικονομικών στοιχείων από τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις παγκοσμίως, (Οικ. Αποτελέσματα 2009) ξεπερνά τα 259,3 δισ. ευρώ.
Όπως ειδικότερα επισημαίνεται στην έκθεση για το τρέχον έτος, αναμένεται σημαντική βελτίωση της κατάστασης, αφού στο πρώτο 6μηνο του 2010, τα έσοδα των τηλεοπτικών επιχειρήσεων παρουσίασαν αύξηση 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009.
Τα έσοδα
Από πλευράς μεγέθους και βάσει των πωλήσεων των τηλεοπτικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με την ACT, στην πρώτη θέση βρίσκεται η τηλεοπτική αγορά των ΗΠΑ με ετήσια έσοδα 91,7 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 36,8% της παγκόσμιας αγοράς. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η αγορά της Ευρώπης με 79,6 δισ. ευρώ, (31,94% του συνόλου), ενώ το μερίδιο της αγοράς Ασίας-Ειρηνικός είναι στο 21%, της Λατινικής Αμερικής στο 8% και της Αφρικής - Μ. Ανατολής στο 2%.Ειδικότερα όσον αφορά στην αγορά της Ευρώπης αξίζει να επισημανθεί ότι οι τηλεοπτικές αγορές της Μεγάλης Βρετανίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας αποτελούν το 44%, του συνόλου της Γηραιάς Ηπείρου.
Την ίδια ώρα το μερίδιο του μέσου από τη διαφημιστική δαπάνη παραμένει το υψηλότερο σε σχέση με τα άλλα μέσα, αφού η τηλεόραση, απορροφά το 40% της παγκόσμιας διαφημιστικής δαπάνης.
Έτος νέων τεχνολογιών
Το 2010, σε ό,τι αφορά το τηλεοπτικό μέσο, χαρακτηρίστηκε από την ταχεία έξοδο από την κρίση της προηγούμενης διετίας. Η μικρή οθόνη ανέκαμψε ταχύτερα του αναμενομένου και αυτό παρά το ότι την ίδια ώρα ήρθε αντιμέτωπη με νέο περιβάλλον ανταγωνισμού που χαρακτηρίζεται από τις νέες τεχνολογικές προκλήσεις.Η μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση παγκοσμίως και οι νέες τεχνολογίες, όπως το HDTV, το 3DTV αλλά και το HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV), χαρακτήρισαν τη φετινή χρονιά.
Ειδικότερα στην Ευρώπη, οι πολίτες έχουν στη διάθεσή τους, 7.200 κανάλια, ενώ μόνο το προηγούμενο χρόνο λανσαρίστηκαν 245 νέα κανάλια. Σε ό,τι αφορά την καινοτομία, ενδεικτικό είναι ότι τα προηγούμενα 3 χρόνια λανσαρίστηκαν 720 νέες on-demand τηλεοπτικές υπηρεσίες.
Αύξηση της τηλεθέασης
Σε όλο αυτό το περιβάλλον της τεχνολογικής μετάβασης, η προσπάθεια υποστηρίζεται από τους τηλεθεατές (πράγμα που αποδίδεται βεβαίως και στην ευρύτερη οικονομική κατάσταση στην Ευρώπη), αφού καταγράφεται ραγδαία αύξηση της τηλεθέασης.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ - sioan@naftemporiki.gr