Με πρωτοβουλία του Βουλευτή Κορινθίας Χρίστου Δήμα, 6 Βουλευτές από την Πελοπόννησο και τα Ιόνια νησιά κατέθεσαν ερώτηση στον Υπουργό Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων με θέμα την οδική ασφάλεια και την πιθανή λειτουργία διοδίων στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο «Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα».
Στην ερώτηση οι Βουλευτές υπογραμμίζουν την επικινδυνότητα του δρόμου στην παρουσα κατάσταση και τονίζουν πως σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούνται και ούτε πρέπει να επιβληθούν νέα διόδια σε οποιοδήποτε σημείο του αυτοκινητοδρόμου.
Πιο συγκεκριμένα η ερώτηση αναφέρει τα εξής: "Ο υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος «Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» είναι ιδιαίτερα σημαντικός καθώς συνδέει την Αθήνα με την Πάτρα, την νοτιοδυτική Πελοπόννησο και είναι η κύρια οδική αρτηρία που συνδέει την Αθήνα με την Αιτωλοακαρνανία, την Ήπειρο και τα νησιά του Ιονίου.
Χιλιάδες οδηγοί τον χρησιμοποιούν καθημερινά ενώ έχει μεγάλη εμπορική σημασία, λόγω της πολύ αυξημένης διακίνησης εμπορικών προϊόντων. Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου ανατέθηκε το 2007, μετά από διαγωνισμό, στην παραχωρησιούχο εταιρεία «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» (Ν.3621/2007), η οποία ξεκίνησε τις εργασίες το ίδιο έτος. Όμως οι εργασίες στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο και ειδικά στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, έχουν σταματήσει εδώ και δύο χρόνια (από τον Ιούνιο του 2011) λόγω οικονομικών δυσχερειών, κυρίως των τραπεζών.
Το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, φημολογείται πως σχεδιάζεται η επιβολή αμφιπλεύρων και πλευρικών διοδίων σε κάποια τμήματα του αυτοκινητοδρόμου. Η ύπαρξη αυτού του ενδεχομένου προκύπτει και από την απάντηση σας στην αναφορά μου (213/01.08.2013), η οποία αναφέρει πως η Παραχωρησιούχος Εταιρεία (Σύμβαση Παραχώρησης Ν.3621/2007) έχει τη δυνατότητα επέκτασης/διαπλάτυνσης της χοάνης των διοδίων (αύξηση του αριθμού των καμπινών) στα διόδια του Ισθμού/Καλαμακίου, ενώ ενδεχομένως το ίδιο να ισχύει και για κάποια άλλα διόδια. Πρέπει να υπογραμμιστεί πως με βάση την οδηγία 1999/62/ΕΚ, η επιβολή διοδίων επιτρέπεται όταν υπάρχει αυτοκινητόδρομος.
Η ίδια οδηγία ορίζει ως αυτοκινητόδρομο «κάθε οδό που διαθέτει για τις δύο κατευθύνσεις διακεκριμένα οδοστρώματα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα, που δεν προορίζεται για την κυκλοφορία, είτε κατ’ εξαίρεση με άλλα μέσα». Στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο «Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» έχουν καθιερωθεί διόδια, σε τμήματα, όπως το Κορίνθου-Πατρών (διόδια Ζευγολατιού και Ρίου), όπου υπάρχει μόνο μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, δεν υπάρχει διαχωριστική νησίδα, ενώ και ο δρόμος είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος. Για παράδειγμα, σε μεγάλο μέρος του δρόμου ο φωτισμός δεν επαρκεί και υπάρχουν πινακίδες που προειδοποιούν τους οδηγούς για ατυχήματα. Την επικινδυνότητα του δρόμου επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όπου για το διάστημα 2012-2013 παρατηρείται αύξηση των θανατηφόρων ατυχημάτων (58,3% για την Αχαΐα και 22,2% για την Κορινθία). Συνεπώς, οποιαδήποτε πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση σε χιλιάδες οδηγούς -σε μία πολύ δύσκολη εποχή- και ενώ οι διερχόμενοι οδηγοί ήδη πληρώνουν ακριβά τη διέλευση τους από έναν δρόμο ο οποίος δεν πληροί ακόμη τις προδιαγραφές που ορίζει η νομοθεσία για τον αυτοκινητόδρομο θα ήταν λανθασμένη. Επιπλέον, ίσως θα έπρεπε να επανεξεταστεί η μέθοδος υπολογισμού των διοδίων και να ευθυγραμμιστεί με το τι συμβαίνει στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους ανά την Ευρώπη όπου η μέθοδος υπολογισμού των διοδίων δε σχετίζεται με τη περίοδο χρήσης της οδού αλλά με βάση τη διανυόμενη απόσταση. Κατόπιν τούτων ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης, που τέθηκε σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2007, η Παραχωρησιούχος εταιρεία έχει το δικαίωμα νόμιμης είσπραξης διοδίων για όσο χρόνο ισχύει η Σύμβαση. Εισέπραττε διόδια από τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, δηλαδή 4 μήνες πριν τεθεί σε ισχύ η Σύμβαση Παραχώρησης; Αν ναι για ποιο λόγο;
2. Τι εμποδίζει την ολοκλήρωση του έργου και πότε εκτιμά ότι θα είναι έτοιμο;
3. Ποια μέτρα ασφαλείας μπορούν να ληφθούν άμεσα για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων στο υπό κατασκευή τμήμα;
4. Πρόκειται να επιβληθούν νέα διόδια σε οποιοδήποτε τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα;"
1. Χρίστος Δήμας, Κορινθίας
2. Δημήτρης Σαμπαζιώτης, Μεσσηνίας
3. Θεόδωρος Σολδάτος, Λευκάδος
4. Γιώργος Κοντογιάννης, Ηλείας
5. Αθανάσιος Νταβλούρος, Αχαΐας
6. Kωνσταντίνος Τζαβάρας, Ηλείας
Στην ερώτηση οι Βουλευτές υπογραμμίζουν την επικινδυνότητα του δρόμου στην παρουσα κατάσταση και τονίζουν πως σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούνται και ούτε πρέπει να επιβληθούν νέα διόδια σε οποιοδήποτε σημείο του αυτοκινητοδρόμου.
Πιο συγκεκριμένα η ερώτηση αναφέρει τα εξής: "Ο υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος «Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» είναι ιδιαίτερα σημαντικός καθώς συνδέει την Αθήνα με την Πάτρα, την νοτιοδυτική Πελοπόννησο και είναι η κύρια οδική αρτηρία που συνδέει την Αθήνα με την Αιτωλοακαρνανία, την Ήπειρο και τα νησιά του Ιονίου.
Χιλιάδες οδηγοί τον χρησιμοποιούν καθημερινά ενώ έχει μεγάλη εμπορική σημασία, λόγω της πολύ αυξημένης διακίνησης εμπορικών προϊόντων. Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου ανατέθηκε το 2007, μετά από διαγωνισμό, στην παραχωρησιούχο εταιρεία «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» (Ν.3621/2007), η οποία ξεκίνησε τις εργασίες το ίδιο έτος. Όμως οι εργασίες στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο και ειδικά στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, έχουν σταματήσει εδώ και δύο χρόνια (από τον Ιούνιο του 2011) λόγω οικονομικών δυσχερειών, κυρίως των τραπεζών.
Το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, φημολογείται πως σχεδιάζεται η επιβολή αμφιπλεύρων και πλευρικών διοδίων σε κάποια τμήματα του αυτοκινητοδρόμου. Η ύπαρξη αυτού του ενδεχομένου προκύπτει και από την απάντηση σας στην αναφορά μου (213/01.08.2013), η οποία αναφέρει πως η Παραχωρησιούχος Εταιρεία (Σύμβαση Παραχώρησης Ν.3621/2007) έχει τη δυνατότητα επέκτασης/διαπλάτυνσης της χοάνης των διοδίων (αύξηση του αριθμού των καμπινών) στα διόδια του Ισθμού/Καλαμακίου, ενώ ενδεχομένως το ίδιο να ισχύει και για κάποια άλλα διόδια. Πρέπει να υπογραμμιστεί πως με βάση την οδηγία 1999/62/ΕΚ, η επιβολή διοδίων επιτρέπεται όταν υπάρχει αυτοκινητόδρομος.
Η ίδια οδηγία ορίζει ως αυτοκινητόδρομο «κάθε οδό που διαθέτει για τις δύο κατευθύνσεις διακεκριμένα οδοστρώματα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα, που δεν προορίζεται για την κυκλοφορία, είτε κατ’ εξαίρεση με άλλα μέσα». Στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο «Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» έχουν καθιερωθεί διόδια, σε τμήματα, όπως το Κορίνθου-Πατρών (διόδια Ζευγολατιού και Ρίου), όπου υπάρχει μόνο μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, δεν υπάρχει διαχωριστική νησίδα, ενώ και ο δρόμος είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος. Για παράδειγμα, σε μεγάλο μέρος του δρόμου ο φωτισμός δεν επαρκεί και υπάρχουν πινακίδες που προειδοποιούν τους οδηγούς για ατυχήματα. Την επικινδυνότητα του δρόμου επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όπου για το διάστημα 2012-2013 παρατηρείται αύξηση των θανατηφόρων ατυχημάτων (58,3% για την Αχαΐα και 22,2% για την Κορινθία). Συνεπώς, οποιαδήποτε πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση σε χιλιάδες οδηγούς -σε μία πολύ δύσκολη εποχή- και ενώ οι διερχόμενοι οδηγοί ήδη πληρώνουν ακριβά τη διέλευση τους από έναν δρόμο ο οποίος δεν πληροί ακόμη τις προδιαγραφές που ορίζει η νομοθεσία για τον αυτοκινητόδρομο θα ήταν λανθασμένη. Επιπλέον, ίσως θα έπρεπε να επανεξεταστεί η μέθοδος υπολογισμού των διοδίων και να ευθυγραμμιστεί με το τι συμβαίνει στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους ανά την Ευρώπη όπου η μέθοδος υπολογισμού των διοδίων δε σχετίζεται με τη περίοδο χρήσης της οδού αλλά με βάση τη διανυόμενη απόσταση. Κατόπιν τούτων ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης, που τέθηκε σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2007, η Παραχωρησιούχος εταιρεία έχει το δικαίωμα νόμιμης είσπραξης διοδίων για όσο χρόνο ισχύει η Σύμβαση. Εισέπραττε διόδια από τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, δηλαδή 4 μήνες πριν τεθεί σε ισχύ η Σύμβαση Παραχώρησης; Αν ναι για ποιο λόγο;
2. Τι εμποδίζει την ολοκλήρωση του έργου και πότε εκτιμά ότι θα είναι έτοιμο;
3. Ποια μέτρα ασφαλείας μπορούν να ληφθούν άμεσα για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων στο υπό κατασκευή τμήμα;
4. Πρόκειται να επιβληθούν νέα διόδια σε οποιοδήποτε τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα;"
1. Χρίστος Δήμας, Κορινθίας
2. Δημήτρης Σαμπαζιώτης, Μεσσηνίας
3. Θεόδωρος Σολδάτος, Λευκάδος
4. Γιώργος Κοντογιάννης, Ηλείας
5. Αθανάσιος Νταβλούρος, Αχαΐας
6. Kωνσταντίνος Τζαβάρας, Ηλείας