Η Ελλάδα δεν αντέχει άλλο την παράνομη μετανάστευση. Οι εξαθλιωμένες ομάδες ανθρώπων που φτάνουν καθημερινά από κάθε γωνιά της γης, με όνειρο να διαφύγουν στην Ευρώπη, επιτείνουν τα προβλήματα εγκληματικότητας, παραεμπορίου και ανθρώπινης εκμετάλλευσης. Ωστόσο στην εποχή της οικονομικής κρίσης, το πρόβλημα εκτός από κοινωνικό και ανθρωπιστικό μετατρέπεται σε θέμα οικονομικής επιβίωσης για την ίδια τη χώρα.
Για το λόγο αυτό καταθέτουμε μια δέσμη προτάσεων που σκοπό έχει να περιορίσει τις κρατικές δαπάνες που γίνονται εις βάρος του φορολογούμενου, να αποκαταστήσει τη διεθνή εικόνα της χώρας και να απαλλάξει τους Έλληνες πολίτες από το αίσθημα ανασφάλειας που καθημερινά βιώνουν στους ελεύθερους χώρους και τις γειτονιές τους.
Τα βασικά στάδια του προβλήματος είναι τα εξής.
α. Ο έλεγχος στα σύνορα και η εισδοχή μεταναστών.
β. Οι αιτήσεις ασύλου και τα κρατική κέντρα υποδοχής παράνομων μεταναστών.
γ. Ο αστυνομικός έλεγχος στα αστικά κέντρα.
δ. Οι συμφωνίες επανεισδοχής και οι απελάσεις.
Η πολιτεία πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψην της κάθε μια πτυχή αυτών και προχωρήσει άμεσα σε λύσεις πριν το πρόβλημα λάβει ανεξέλεγκτες συνέπειες.
Καλούμε την ελληνική Κυβέρνηση λοιπόν να προχωρήσει σε:
- Άμεση θωράκιση των χερσαίων συνόρων με κάθε νόμιμο μέσο φύλαξης και αποτροπής εισόδου καθώς και τη θεσμική ενίσχυση και εντατικοποίηση των ελέγχων σε συνεργασία με την Frontex, ώστε να ανασταλεί το τεράστιο κύμα παράνομης εισόδου από τη στεριά. Η τοποθέτηση φράγματος στον Έβρο είναι, λοιπόν, μια θετική κίνηση, εάν συνδυαστεί με τις ανάλογες αποτρεπτικές πολιτικές.
- Ενίσχυση των ελέγχων στα θαλάσσια σύνορα και την παροχή ουσιαστικής συνδρομής στο Λιμενικό Σώμα, ώστε να καταστέλλεται απόλυτα η δράση των «δουλεμπόρων».
- Σε απλοποίηση και περαιτέρω σύντμηση των διαδικασιών χορήγησης ασύλου.
Απαιτείται ανεξαρτησία των επιφορτισμένων υπηρεσιών, αύξηση των επιτροπών και των χώρων υποδοχής, παραμονή των μεταναστών σε αυτούς, με βάση τις αρχές του διεθνούς δικαίου, της αναλογικότητας και της αναγκαιότητας, ώστε να εγκαταλείπουν τη χώρα άμεσα όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις.
- Να δημιουργηθούν σε περιοχές με έντονο πρόβλημα, Κέντρα Υποδοχής Ανηλίκων όπου θα ελέγχεται με νόμιμα ιατρικά μέσα, η ηλικία των αιτούντων άσυλο με βάση το κριτήριο της ανηλικότητας.
- Να δημιουργείται ηλεκτρονικός φάκελος Υγείας στα Κέντρα Υποδοχής ώστε να καταγράφονται, να αντιμετωπίζονται τυχόν λοιμώδη νοσήματα και να μην εκτίθενται σε κίνδυνο οι άντρες των σωμάτων ασφαλείας και η δημόσια υγεία.
- Να πραγματοποιηθεί άμεσα γενικός αστυνομικός έλεγχος στο κέντρο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας. Με την προϋπόθεση της τήρησης του νόμου και των Διεθνών συνθηκών, να συλληφθούν όσοι δεν έχουν υποβάλλει αίτηση ασύλου και όπου προβλέπεται, να ακολουθηθεί η διαδικασία της απέλασης. Ο σεβασμός του κράτους δικαίου, οι περιπολίες και η άμεση καταστολή του εγκλήματος στις γειτονιές είναι αναγκαία συνθήκη.
- Να δοθεί τέλος στο φαινόμενο των αυτοσχέδιων κατασκηνώσεων και καταυλισμών από παράνομους μετανάστες σε χώρους που προστατεύονται από το ακαδημαϊκό άσυλο.
- Να προωθηθεί η αναθεώρηση της συνθήκης Δουβλίνο ΙΙ, όπως επανειλημμένα έχει τεθεί από την Κοινωνία των Πολιτών. Το σημερινό οξύτατο πρόβλημα για την Ελλάδα, μπορεί άμεσα να διευθετηθεί από μια Ενωμένη Ευρώπη, ασφάλειας και ελευθερίας. Ήδη κάποιες χώρες προχώρησαν στην αναστολή της υπάρχουσας συνθήκης, αλλά αυτό δεν αρκεί. Η νέα Συνθήκη, με κριτήρια ανθρωπιστικά και ορθολογιστικά θα πρέπει να κατανείμει τους πρόσφυγες σε όλες τις συμβεβλημένες χώρες.
- Να προβεί το Υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με τις αρμόδιες κοινοτικές αρχές, σε άμεσο κάλεσμα προς την Τουρκική κυβέρνηση για υπογραφή νέας συμφωνίας επανεισδοχής των παρανόμων μεταναστών, συνδέοντάς την με τη διεθνή θέση και την ευρωπαϊκή προοπτική της γειτονικής χώρας.
Βασικά στοιχεία για την κατανόηση των σταδίων του προβλήματος
Α . Κατά το πρώτο 9μηνο του 2010, συνελήφθησαν περίπου 96 χιλιάδες παράνομοι μετανάστες, που είχαν εισέλθει σχεδόν αποκλειστικά από τα χερσαία σύνορα.
Β . Οι αιτήσεις ασύλου στην Ελλάδα, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2010, έγιναν δεκτές μόλις σε ποσοστό 0,6% ενώ ο κοινοτικός μέσος όρος είναι 22%. Όμως, ο αριθμός αυτός είναι απόλυτα πλασματικός, μιας και η χώρα μας υποδέχεται ετησίως περίπου το 90% της άτυπης μετανάστευσης προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.Πρακτικά, δεν υπάρχει στην ΕΕ άσυλο, πλέον.
Επομένως, το βασικό πρόβλημα είναι και παραμένει η συνθήκη «Δουβλίνο ΙΙ», που με μεγάλη ανευθυνότητα είχε υπογράψει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Αυτή προβλέπει πως αποκλειστικά υπεύθυνη για τους παράνομους μετανάστες στην Ευρώπη είναι η χώρα εισόδου, δηλαδή σχεδόν πάντα η χώρα μας. Κι έτσι όσοι καταλήγουν στη Δύση, κατά κανόνα επαναπροωθούνται σε μας. Τα συμβεβλημένα κράτη δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους κατά κανόνα, με αποτέλεσμα διεθνείς καταδίκες της Ελλάδας για ένα βάρος που –κατά την κοινή λογική- δεν μπορεί να σηκώσει.
Παράλληλα, το κράτος δαπανά περισσότερα από 150 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για την περίθαλψη των παρανόμων μεταναστών, ιδίως για την κάλυψη εξόδων στα Κέντρα Εστίασης και τις λοιπές υπηρεσίες πρόνοιας. Αρκετοί εξ αυτών δηλώνουν ψευδώς ανήλικοι, με αποτέλεσμα οι Αρχές να υποχρεούνται να τους αντιμετωπίζουν με βάση τις διεθνείς διατάξεις περί ανήλικων μεταναστών.
Γ . Σε ό,τι αφορά τους παράνομους μετανάστες που ζουν στην Ελλάδα και κυκλοφορούν ανεξέλεγκτοι στα μεγάλα αστικά κέντρα, υπολογίζονται στους 470.000. Η έλλειψη ελέγχου έχει οδηγήσει στη μεγάλη παραβατικότητα που πολλές φορές καταλήγει στην εγκληματικότητα και κατά συνέπεια σε αίσθημα ανασφάλειας των κατοίκων που περιβάλλονται από συνοικίες παρανόμων
μεταναστών. Επιπρόσθετα, το παραεμπόριο στα αστικά κέντρα ζημιώνει επικίνδυνα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις χωρίς να υπάρχει ρύθμιση από την Πολιτεία.
Το πρόβλημα, μάλιστα έφτασε να αγγίξει και την τριτοβάθμια εκπαίδευση αφού 300 παράνομοι μετανάστες κατέλαβαν χτες το νέο κτίριο της Νομικής Αθήνας. Παρακινημένοι από κάποιους που αδίστακτα εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία, εκμεταλλεύονται καταχρηστικά το ακαδημαϊκό άσυλο.
Δ . Τέλος, η συμφωνία επανεισδοχής με την Τουρκία, δεν τηρείται συνειδητά με ευθύνη της τουρκικής πλευράς. Παράλληλα, η κυβέρνηση δε δείχνει αποφασισμένη, όπου αυτό επιτρέπεται, να εφαρμόσει τους κανόνες περί απέλασης των παρανόμων μεταναστών.
Για το λόγο αυτό καταθέτουμε μια δέσμη προτάσεων που σκοπό έχει να περιορίσει τις κρατικές δαπάνες που γίνονται εις βάρος του φορολογούμενου, να αποκαταστήσει τη διεθνή εικόνα της χώρας και να απαλλάξει τους Έλληνες πολίτες από το αίσθημα ανασφάλειας που καθημερινά βιώνουν στους ελεύθερους χώρους και τις γειτονιές τους.
Τα βασικά στάδια του προβλήματος είναι τα εξής.
α. Ο έλεγχος στα σύνορα και η εισδοχή μεταναστών.
β. Οι αιτήσεις ασύλου και τα κρατική κέντρα υποδοχής παράνομων μεταναστών.
γ. Ο αστυνομικός έλεγχος στα αστικά κέντρα.
δ. Οι συμφωνίες επανεισδοχής και οι απελάσεις.
Η πολιτεία πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψην της κάθε μια πτυχή αυτών και προχωρήσει άμεσα σε λύσεις πριν το πρόβλημα λάβει ανεξέλεγκτες συνέπειες.
Καλούμε την ελληνική Κυβέρνηση λοιπόν να προχωρήσει σε:
- Άμεση θωράκιση των χερσαίων συνόρων με κάθε νόμιμο μέσο φύλαξης και αποτροπής εισόδου καθώς και τη θεσμική ενίσχυση και εντατικοποίηση των ελέγχων σε συνεργασία με την Frontex, ώστε να ανασταλεί το τεράστιο κύμα παράνομης εισόδου από τη στεριά. Η τοποθέτηση φράγματος στον Έβρο είναι, λοιπόν, μια θετική κίνηση, εάν συνδυαστεί με τις ανάλογες αποτρεπτικές πολιτικές.
- Ενίσχυση των ελέγχων στα θαλάσσια σύνορα και την παροχή ουσιαστικής συνδρομής στο Λιμενικό Σώμα, ώστε να καταστέλλεται απόλυτα η δράση των «δουλεμπόρων».
- Σε απλοποίηση και περαιτέρω σύντμηση των διαδικασιών χορήγησης ασύλου.
Απαιτείται ανεξαρτησία των επιφορτισμένων υπηρεσιών, αύξηση των επιτροπών και των χώρων υποδοχής, παραμονή των μεταναστών σε αυτούς, με βάση τις αρχές του διεθνούς δικαίου, της αναλογικότητας και της αναγκαιότητας, ώστε να εγκαταλείπουν τη χώρα άμεσα όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις.
- Να δημιουργηθούν σε περιοχές με έντονο πρόβλημα, Κέντρα Υποδοχής Ανηλίκων όπου θα ελέγχεται με νόμιμα ιατρικά μέσα, η ηλικία των αιτούντων άσυλο με βάση το κριτήριο της ανηλικότητας.
- Να δημιουργείται ηλεκτρονικός φάκελος Υγείας στα Κέντρα Υποδοχής ώστε να καταγράφονται, να αντιμετωπίζονται τυχόν λοιμώδη νοσήματα και να μην εκτίθενται σε κίνδυνο οι άντρες των σωμάτων ασφαλείας και η δημόσια υγεία.
- Να πραγματοποιηθεί άμεσα γενικός αστυνομικός έλεγχος στο κέντρο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας. Με την προϋπόθεση της τήρησης του νόμου και των Διεθνών συνθηκών, να συλληφθούν όσοι δεν έχουν υποβάλλει αίτηση ασύλου και όπου προβλέπεται, να ακολουθηθεί η διαδικασία της απέλασης. Ο σεβασμός του κράτους δικαίου, οι περιπολίες και η άμεση καταστολή του εγκλήματος στις γειτονιές είναι αναγκαία συνθήκη.
- Να δοθεί τέλος στο φαινόμενο των αυτοσχέδιων κατασκηνώσεων και καταυλισμών από παράνομους μετανάστες σε χώρους που προστατεύονται από το ακαδημαϊκό άσυλο.
- Να προωθηθεί η αναθεώρηση της συνθήκης Δουβλίνο ΙΙ, όπως επανειλημμένα έχει τεθεί από την Κοινωνία των Πολιτών. Το σημερινό οξύτατο πρόβλημα για την Ελλάδα, μπορεί άμεσα να διευθετηθεί από μια Ενωμένη Ευρώπη, ασφάλειας και ελευθερίας. Ήδη κάποιες χώρες προχώρησαν στην αναστολή της υπάρχουσας συνθήκης, αλλά αυτό δεν αρκεί. Η νέα Συνθήκη, με κριτήρια ανθρωπιστικά και ορθολογιστικά θα πρέπει να κατανείμει τους πρόσφυγες σε όλες τις συμβεβλημένες χώρες.
- Να προβεί το Υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με τις αρμόδιες κοινοτικές αρχές, σε άμεσο κάλεσμα προς την Τουρκική κυβέρνηση για υπογραφή νέας συμφωνίας επανεισδοχής των παρανόμων μεταναστών, συνδέοντάς την με τη διεθνή θέση και την ευρωπαϊκή προοπτική της γειτονικής χώρας.
Η ελληνική κοινωνία δεν αντέχει άλλο την απάθεια της Πολιτείας.
Πρέπει να δοθούν άμεσα λύσεις βασισμένες στο αυτονόητο.
Την εφαρμογή του Νόμου.
Από το Γραφείο Τύπου της ΟΝΝΕΔ
Βασικά στοιχεία για την κατανόηση των σταδίων του προβλήματος
Α . Κατά το πρώτο 9μηνο του 2010, συνελήφθησαν περίπου 96 χιλιάδες παράνομοι μετανάστες, που είχαν εισέλθει σχεδόν αποκλειστικά από τα χερσαία σύνορα.
Β . Οι αιτήσεις ασύλου στην Ελλάδα, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2010, έγιναν δεκτές μόλις σε ποσοστό 0,6% ενώ ο κοινοτικός μέσος όρος είναι 22%. Όμως, ο αριθμός αυτός είναι απόλυτα πλασματικός, μιας και η χώρα μας υποδέχεται ετησίως περίπου το 90% της άτυπης μετανάστευσης προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.Πρακτικά, δεν υπάρχει στην ΕΕ άσυλο, πλέον.
Επομένως, το βασικό πρόβλημα είναι και παραμένει η συνθήκη «Δουβλίνο ΙΙ», που με μεγάλη ανευθυνότητα είχε υπογράψει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Αυτή προβλέπει πως αποκλειστικά υπεύθυνη για τους παράνομους μετανάστες στην Ευρώπη είναι η χώρα εισόδου, δηλαδή σχεδόν πάντα η χώρα μας. Κι έτσι όσοι καταλήγουν στη Δύση, κατά κανόνα επαναπροωθούνται σε μας. Τα συμβεβλημένα κράτη δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους κατά κανόνα, με αποτέλεσμα διεθνείς καταδίκες της Ελλάδας για ένα βάρος που –κατά την κοινή λογική- δεν μπορεί να σηκώσει.
Παράλληλα, το κράτος δαπανά περισσότερα από 150 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για την περίθαλψη των παρανόμων μεταναστών, ιδίως για την κάλυψη εξόδων στα Κέντρα Εστίασης και τις λοιπές υπηρεσίες πρόνοιας. Αρκετοί εξ αυτών δηλώνουν ψευδώς ανήλικοι, με αποτέλεσμα οι Αρχές να υποχρεούνται να τους αντιμετωπίζουν με βάση τις διεθνείς διατάξεις περί ανήλικων μεταναστών.
Γ . Σε ό,τι αφορά τους παράνομους μετανάστες που ζουν στην Ελλάδα και κυκλοφορούν ανεξέλεγκτοι στα μεγάλα αστικά κέντρα, υπολογίζονται στους 470.000. Η έλλειψη ελέγχου έχει οδηγήσει στη μεγάλη παραβατικότητα που πολλές φορές καταλήγει στην εγκληματικότητα και κατά συνέπεια σε αίσθημα ανασφάλειας των κατοίκων που περιβάλλονται από συνοικίες παρανόμων
μεταναστών. Επιπρόσθετα, το παραεμπόριο στα αστικά κέντρα ζημιώνει επικίνδυνα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις χωρίς να υπάρχει ρύθμιση από την Πολιτεία.
Το πρόβλημα, μάλιστα έφτασε να αγγίξει και την τριτοβάθμια εκπαίδευση αφού 300 παράνομοι μετανάστες κατέλαβαν χτες το νέο κτίριο της Νομικής Αθήνας. Παρακινημένοι από κάποιους που αδίστακτα εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία, εκμεταλλεύονται καταχρηστικά το ακαδημαϊκό άσυλο.
Δ . Τέλος, η συμφωνία επανεισδοχής με την Τουρκία, δεν τηρείται συνειδητά με ευθύνη της τουρκικής πλευράς. Παράλληλα, η κυβέρνηση δε δείχνει αποφασισμένη, όπου αυτό επιτρέπεται, να εφαρμόσει τους κανόνες περί απέλασης των παρανόμων μεταναστών.