Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010

Απαλλοτριώσεις «ολυμπιακών ταχυτήτων» στην Πελοπόννησο


Τον «ολυμπιακό» νόμο για τις απαλλοτριώσεις ενεργοποίησε το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να λύσει το μείζον ζήτημα που έχει δημιουργηθεί με την καθυστέρηση στην απόδοση της γης. Η αρχή έγινε στην Πελοπόννησο, με το τμήμα Κορίνθου - Καλαμάτας - Σπάρτης, ενώ ακολούθησε πριν από λίγες ημέρες και η εθνική Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου.
Ωστόσο, στη δεύτερη περίπτωση, η διετής καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις δημιουργεί στην κοινοπραξία απώλεια εσόδων της τάξης των 100 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν αποκλείεται να διεκδικηθούν μέσω διαιτησίας.
Οπως ανέφερε χθες στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Υποδομών, το υπουργείο έκανε πρόσφατα χρήση του νόμου 2985/2002 («Προσαρμογή των διατάξεων του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων στο Σύνταγμα»), ο οποίος χρησιμοποιήθηκε προ των Ολυμπιακών Αγώνων για την επιτάχυνση των έργων.
Βάσει του νόμου, η εκδίκαση των απαλλοτριώσεων γίνεται κατευθείαν από το τοπικό εφετείο (και όχι από το πρωτοδικείο), το οποίο ορίζει ένα εύλογο τίμημα για τη χρήση του ακινήτου (ένα είδος ενοικίου), το οποίο καταθέτει το Δημόσιο στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, κάνοντας άμεση επίταξη του ακινήτου.
Η εφαρμογή του νόμου προϋποθέτει την έγκριση, με πράξη υπουργικού συμβουλίου, της υπαγωγής του έργου στις διατάξεις του νόμου. Η πρώτη πράξη αφορούσε τις πέντε «ομάδες» απαλλοτριώσεων (κάθε ομάδα περίλαμβάνει συνήθως περί τις 200 ιδιοκτησίες) που απομένουν για να ολοκληρωθεί η παράδοση της γης στην κοινοπραξία Μορέας (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη). Οι πρώτες τρεις δικάζονται την 1η Δεκεμβρίου και οι υπόλοιπες δύο τον Ιανουάριο στο εφετείο Καλαμάτας.
Πριν από λίγες ημέρες το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε τη χρήση του νόμου και για την εθνική Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου, στην οποία οι απαλλοτριώσεις κυμαίνονται μόλις στο 60%, όταν το 100% θα έπρεπε να έχει παραδοθεί από το κράτος στον παραχωρησιούχο τον Αύγουστο του 2009. Στο συγκεκριμένο έργο εκκρεμούν 18 (!) ομάδες απαλλοτριώσεων, πολλές από τις οποίες είχαν «κολλήσει» στο πρωτοδικείο Κορίνθου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το συγκεκριμένο πρωτοδικείο έχει δώσει έως και έξι διαδοχικές αναβολές στην εκδίκαση απαλλοτριώσεων, τη στιγμή που από τον νόμο επιτρέπεται μόλις μία! Οι 18 περιπτώσεις θα μοιραστούν ανάμεσα στα εφετεία Ναυπλίου (για τα τμήματα έως Δερβένι) και Πατρών (για τις υπόλοιπες). Με τη διαδικασία αυτή το Δημόσιο εκτιμά ότι θα παραδώσει όλη τη γη έως τα μέσα του 2011.
Σύμφωνα με την Ολυμπία Οδό, η καθυστέρηση αυτή των δύο ετών στην παράδοση της γης δημιουργεί απώλεια εσόδων της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Οπως ανέφερε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας, κ. Ζιλ Γκοντάρ, δεν έχουν ασκηθεί επισήμως αξιώσεις έναντι του ελληνικού Δημοσίου, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις.
Η καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, πάντως, δημιουργεί πλήθος προβλημάτων, με κυριότερο την πίεση που ασκείται στο οικονομικό μοντέλο. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο κ. Γκοντάρ διαχώρισε χθες τη θέση του από εκείνη του υπουργείου Υποδομών, αλλά και άλλων εκπροσώπων μεγάλων κοινοπραξιών, σημειώνοντας ότι οι τράπεζες (που μέχρι στιγμής έχουν διαθέσει περί τα 300 εκατ. ευρώ για το συγκεκριμένο έργο) δεν αναζητούν τρόπο διαφυγής από τη σύμβαση παραχώρησης, λόγω της επίπτωσης της οικονομικής κρίσης στους όρους δανεισμού.
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα των τραπεζών είναι αν θα πάρουν πίσω τα χρήματα που έχουν δανείσει. Γι’ αυτόν τον λόγο ζητούν ένα σαφές επιχειρησιακό σχέδιο», ανέφερε

ΠΗΓΗ : isthmos.gr - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ