Πέμπτη 9 Μαΐου 2019

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΔΕΡΒΕΝΙΟΥ - ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΣΤΟΝ ΠΕΤΡΟ ΤΑΤΟΥΛΗ

Picture
Από τον φίλο αναγνώστη μας κ. Νίκο Ζάβαλη , κάτοικο Μαυρολιθαρίων, λάβαμε την παρακάτω επιστολή και την οποία δημοσιοποιούμαι:

"Σου στέλνω τις προτάσεις μου για το Δερβένι.. Δεν είναι όλα άμεσης επέμβασης ,μερικά είναι προβλέψεις
για την επόμενη 10ετία.
Θα ήθελα εδώ να εκφράσω ένα παράπονο για τον Τατούλη. Εστειλε επ/λή στους Μαυραλιθαρίτες που λέει:


"έγκριση διάθεσης ποσού 980.000 συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ ,για την διάβρωση στους Αριστοναύτες και στα Μαυραλιθάρια."
Πάντα προηγείται το Ξυλ/στρο .
Δεν ελέγχουν που η διάβρωση είναι μεγαλύτερη;;;;
Φθάνει το ποσό αυτό ,ή,θέλουν να φτιάχνουν ,να ξαναχαλάνε και πάλι να ξαναφτιάχνουν ;;;; Αυτό δεν γινότανε στο παρελθόν;;;;
Δεν το γράφω τοπικιστικά ,αλλά οι Αριστοναύτες ,δεν ξέρουν που ακριβώς βρίσκεται ,ενώ τα μαύρα λιθάρια ,η παλιά Υπερήσια υπάρχει ."Κεκράξονται και οι λίθοι " κάπου λέει το Ευγγέλιο...
Δεν φοβούνται;;;;;  


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΔΕΡΒΕΝΙΟΥ
(από τη μνημόνια και την ύφεση έχει πιάσει πάτο το Δερβένι ,αναμένουμε μεγάλη ανάπτυξη….Το είπε κάποιος υποψήφιος......συμφωνώ).
Συγκεκριμμένα προτείνουμε:
 Στο ποτάμι....
Μέχρι  τη γέφυρα του δρόμου, το ποτάμι έχει περιοριστεί όσο χρειάζεται και μπορεί να αντιμετωπιστεί η κάθε πιθανή πλημμύρα.
Από κει και κάτω ,και κάτω έχουν δώσει πολύ μεγάλο άνοιγμα ,σαν να πρόκειται περί ενός μεγάλου ποταμού .
Ο Σύθας έχει περιοριστεί πολύ και άντεξε τις μεγάλες πρόσφατες πλημμύρες.Το μεγάλο άνοιγμα της κοίτης του ,από το δρόμο και κάτω το περιόρισαν και το χρησιμοποιούν για γήπεδα κλπ.
Γιατί δεν κάνομε και μεις το ίδιο;;;Αν γίνει αυτό –ο περιορισμός της κοίτης του ποταμιού-θα υπάρχει πολύς χώρος  για αθλοπαιδιές κλπ.
Ο Ηλίας Καρούζος που ήταν πρόεδρος της κοινότητας ,και μάλιστα πολύ δραστήριος,ήθελε να επεκτείνει το γήπεδο ,αλλά τότε δεν υπήρχαν τα κατάλληλα μέσα.Τώρα όμως υπάρχουν .Θα μπορούσε να περιοριστεί το ποτάμι στο ίδιο πλάτος που είναι κατασκευσμένο λίγο πιο ψηλά από τη γέφυρα του δρόμου.Ετσι θα μείνει πολύ χώρος για αθλοπαιδιές κλπ.
Περιφερειακός δρόμος στο Δερβένι...
Τώρα υπάρχουν οι προϋποθέσεις και μπορεί να γίνει .
Θα μπορούσε να ξεκινήσει από την πολυκατοικία που είναι στην κοίτη του ποταμού στο Δερβένι ,να συνεχίζει προς τα πάνω και με γέφυρα να ακολουθεί την παλιά σιδηροδρομική γραμμή.Ο δρόμος αυτός θα περνάει από τον παλιό σταθμό και θα συνεχίζει στην παλιά γραμμή.Ο δρόμος αυτός νάχει τρεις εξόδους. Μία στην Αγία Τριάδα ,μία στην Πεταλού και μία στα Κορδουλέϊκα ,δίπλα στο βενζινάδικο Μετζελίδη.
(Θα μπορούσε να ξεκινήσει ακόμη και από το Πιτσά,ή τη Λυκοποριά ,ή,τη Λυγιά  στην παλιά γραμμή και με εξόδους σε κάθε χωριό ).
Ειρηνοδικείο
Ποτέ δεν ανήκε στον Δήμο.Τώρα που εδόθη στο δήμο να εξετάσουμε την σωστή διαχείρισή του.Αν μείνει έτσι όπως είναι θάχει πολλά έξοδα πλέον του ΕΝΦΙΑ.Μία αίθουσα να παραχωρηθεί για να δείχνει φωτοτυπίες των αρχαιολογικών ευρημάτων όλου του δήμου.Επειδή περισσότερο ενδιαφέρον από αρχαιολογικής άποψης έχει η κοινότης  μας καλό είναι στεγάσει εκεί και άλλα ευρήματα από τις άλλες περιοχές του δήμου.


Ελευθέριος Βενιζέλος: «Θα κάνω το Δερβένι μικρή Βενετία!»
Ο Ελευθέριος Βενιζέλος ,που περνούσε συχνα από το Δερβένι είτε σιδηροδρομικώς ,είτε ατμοπλοϊκώς ,είχε πει στον Κων.Αδαμόπουλο που ήταν πολιτευτής του κόμματος των Φιλευθέρων ,ότι «θα κάνει το Δερβένι μικρή Βενετία» ,φτιάχνοντας δρόμο κάτω από τα σπίτια στη θάλασσα.Δεν πρόλαβε όμως.Πλέον τούτου την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν τα κατάλληλα μέσα και εργαλεία.Ολα γίνονταν με το χέρι.Σήμερα όμως υπάρχουν τα  κατάλληλα εργαλεία και μέσα ,που μπορούν να γίνουν αυτά.
Είναι πολύ καλό έργο αυτό που γίνεται στη θάλασσα 100 μέτρα ανατολικά της Αγίας Τριάδος.Αν αυτό επεκταθεί θα μπορούσε όλη η περιοχή Δερβενίου να γίνει Ριβιέρα.Σε αυτή την περιοχή που είναι πολύ βαθειά η θάλασσα χρειάστηκε διαφορετική αντιμετώπιση ,η οποία κοστίζει.Ομως στο περισσότερο μήκος της θάλασσας είναι αβαθής η θάλασσα και η αντιμετώπιση δεν θα είναι πολυέξοδη.
Αυτά τα έργα χρειάζονται για όλη την παραλία μέχρι τα Μαυραλιθάρια. Πιθανώς να χρειάζονται και άλλες λύσεις που αυτές θα τις προτείνουν οι μηχανικοί μας, και έχουμε αξιόλογους μηχανικούς.Ισως ένα κομάτι ,ίσως στην εκβολή του ποταμιού να χρειαστεί να γίνει ένα ελεγχόμενο νησάκι από μεγάλα αγκωνάρια (πέτρες) ,όπως έκαναν το «Σκουρονήσι» που προστατεύει το κέντρο του Ξυλοκάστρου.

ΠΕΤΑΛΟΥ
Ναός Αγροτέρας Αρτέμιδος------στο έμπα της Πεταλούς...
Να μπεί έστω μιά ταμπέλα που να λέει την ιστορικότητα του ναού.
Στο σπίτι του Γκανά να μπει ταμπέλα ότι «εδώ εγεννήθη ο μεγάλος ερωτικός ποιητής Ρώμος Φιλύρας».
Η Πεταλού γνώρισε πολύ μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια .Εχει τουλάχιστον τετραπλασιασθεί από το 1960 και μετά.Και όμως είναι εγκαταλελειμένη.
Τρανός άμμος Πεταλούς ----
Λέγεται τρανός άμμος ,η περιοχή αυτή της Πεταλούς,γιατί το ποτάμι κατέβαζε μεγάλες πέτρες όταν έκανε μεγάλες πλημμύρες.
Τα νέα σπίτια που έχουν γίνει από την παλιά γέφυρα του τραίνου προς τη θάλασσα ,στον Τρανό άμμο κινδυνεύουν να καταστραφούν από ενδεχόμενο ακραίο φαινόμενο ,διότι δεν έχουν γίνει έργα στις όχθες του ποταμιού,σε αυτό το σημείο.
Το ποτάμι αυτό σε περίπτωση μεγάλων πλημμυρών ξεχώνει και κατεβάζει τεράστιες πέτρες  .Είναι αυτό το ποτάμι που προπολεμικά ,σε μιά πλημμύρα χώρισε τα Ροζενά στα δύο.

Πρόταση  για μαρίνα ...σε βάθος 10ετίας... 
Να σχεδιαστεί από ανθρώπους που γνωρίζουν και να προκυρηχθεί διαγωνισμός  για να γίνει  μαρίνα ,με ιδιωτικά κεφάλαια ,η θάλασσα του Τρανού άμμου.
Να δούμε πως γίνονται και με τι προϋποθέσεις γίνονται οι ιδιωτικές μαρίνες και ναπροχωρήσουμε. Μαθαίνουμε ότι οι μαρίνες του σαρωνικού στον Πειραιά είναι γεμάτες και πανάκριβες και πολλοί ιδιώτες τον χειμώνα τα σκάφη τους τα πάνε μακρυά π.χ.στην Ιθάκη .Ισως αυτό να κάνει ο κατασκευαστής της μαρίνας και να το εκμεταλευτεί.
Η κοινότητα θάχει εσοδα από το ενοίκιο και από τον τουρισμό.
Βλέποντας μακρυά θα μπορούσε να μεγαλώσει ο δρόμος προς τον Φενεό και ίσως γίνουν ξενοδοχεία στο Σαραντάπηχο που προσφέρεται για χειμερινό τουρισμό,και αν ανοίξει το αεροδρόμιο στο Σαραντάπηχο τότε θα είναι σίγουρη η μεγάλη ανάπτυξη του τόπου.
Μεγάλη ήταν η ανάπτυξη του τόπου προπολεμικά.Ερχόταν στο Σαραντάπηχο ο πιο πλούσιος του κόσμου ο βασιλιάς της Αιγύπτου Φαρούκ και πήγαινε στο Σαραντάπηχο και παραθέριζε.Ενοίκιαζε περίπου 500 αγωγιάτες με τα άλογά τους,και τον μετέφερε μαζί με την συνοδία του στο ξενοδοχείο στο Σαραντάπηχο,το οποίο το κάψανε στον αδελφοκτόνο πόλεμο.Και ενώ περίμενε ο κόσμος να ξανανοίξει το ξενοδοχείο ,το εγκατέλειψαν και έφτιαξαν άλλο ξενοδοχείο σε ορεινό κομάτι (στην Καστανιά) βγαίνοντας από τον Φενεό,το οποίο έκλεισε .
Από τότε άρχισε η οικονομική κατάρευση της περιοχής.

Διαχείριση τοπικών μονoπατιών
Εφέτος το καλοκαίρι ,είχε πολλούς τουρίστες που έμειναν ευχαριστημένοι και πολλοί ,μας λέγανε ότι θα ξανάρθουν.Ομως, μας θύμιζαν :<<που είναι τα μονοπάτια ,για πάμε να περπατήσουμε και να δούμε τις ομορφιές  που έχετε;;;>>.
Ξέρει ,ο καθένας στην περιοχή του ,τα μονοπάτια που υπήρχαν μέχρι και πριν λίγα χρόνια. Παίρνοντας αφορμή από την  απόφαση  υπουργού για ανάδειξη και μάλιστα και ψηφιοποίηση των μονοπατιών, σας παραθέτουμε μερικά από τα πιό αξιόλογα της περιοχής.
Υπήρχε μονοπάτι από το ποτάμι Δερβενίου ,που μέσα από απότομα βράχια ,μας έβγαζε στην Παναγία την Καταφυγιώτισσα και συνέχεια στη Ζάχολη και μετά ένα μονοπάτι πήγαινε στον Κούτο,στο Μοναστήρι του Προφήτη Ηλία  και στον Πύργο κλπ και το άλλο στο Σωποτό  και Σαραντάπηχο και άλλο στο Μαυριόρος. 
Αλλο ,ξεκίναγε από το Δερβένι ,πήγαινε στον Κοκκινοπετρίτη και Γουρνιά. 
Από την Ζάχολη 3-4 μονοπάτια πήγαιναν πάνω στην Εβροστίνα. Αξιόλογο μονοπάτι ήταν αυτό που οι ντόπιοι το ονόμαζαν Λυκοποριά. Ξεκίναγε από τον Κουμαριά ανέβαινε από δίπλα τον μεγάλο βράχο και έφτανε στο πάνω στο οροπέδιο της Εβροστίνας. Λεγότανε Λυκοποριά ,γιατί από εκεί κατέβαιναν οι λύκοι στα πεδινά για τροφή. Νομίζω αυτό το μονοπάτι η Λυκοποριά πρέπει άμεσα να ανοίξει. Ο χρόνος για να ανέβη κάποιος  περπατώντας στο μονοπάτι Λυκοποριά ,ήταν για τους νέους περίπου 20 λεπτά.
6-5-2019
Ν.Ζάβαλης