Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2025

Ο Χρίστος Δήμας γράφει στον ΕΤ: Πυλώνες οι δημόσιες υποδομές και τα συστήματα μεταφορών

 Έπειτα από μια δύσκολη δεκαετία και τις διαδοχικές κρίσεις που ακολούθησαν, η ελληνική οικονομία βαδίζει σταθερά σε ένα μονοπάτι ανάπτυξης, με σημαντικούς πυλώνες τις δημόσιες υποδομές και τα συστήματα μεταφορών. 
Από τον Μάρτιο του 2025, όταν ο πρωθυπουργός μού ανέθεσε την ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θέσαμε σαφείς προτεραιότητες: να προχωρήσουν και να περατωθούν τα ώριμα έργα, όπως ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος, αλλά και να προωθήσουμε μεταρρυθμίσεις σε κρίσιμους τομείς, όπως η αεροναυτιλία, με τη διοικητική μεταρρύθμιση της ΥΠΑ, τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας και τις προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού στα αεροδρόμια.

Η πρόκληση για το 2026 είναι διπλή: να επιταχύνουμε την κατασκευή των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη και να προωθήσουμε μελλοντικές παρεμβάσεις με όρους ανθεκτικότητας και βιωσιμότητας.

Σε πρώτο χρόνο, έχουμε θέσει τα εξής ορόσημα:

  • Την επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με χρονοδιάγραμμα λειτουργίας το πρώτο τρίμηνο του 2026.
  • Την περάτωση του βόρειου τμήματος του Ε65 και τη σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό, το β’ τρίμηνο του 2026.

Στο ίδιο πλαίσιο, το νέο έτος είναι καθοριστικό για την πρόοδο των υπόλοιπων εμβληματικών έργων που υλοποιούνται και συγκεκριμένα:

  • Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης. Κατασκευάζονται τα πρώτα δύο τμήματα, ενώ εγκαθίστανται εργοτάξια στις παρακάμψεις των πόλεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων. Προχωρά ο σχεδιασμός για το Κίσσαμος-Σητεία.
  • Οδικός Αξονας Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύργος-Μεθώνη.
  • Νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Η πρόοδος ξεπερνά ήδη το 65%.
  • Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας Κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη. Αναμένεται περαιτέρω αύξηση του ρυθμού εργασιών με το δεύτερο καλούπι.

Δύο νέα οδικά έργα

Στην Αττική δρομολογήσαμε δύο νέα οδικά έργα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, τα οποία θα προχωρήσουν άμεσα.

  • Η σημειακή παρέμβαση στον κόμβο της Μεταμόρφωσης, με τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων που κατευθύνονται από την Αττική Οδό προς τη Λαμία.
  • Οι νέοι ανισόπεδοι κόμβοι σε Σκαραμαγκά-Σχιστό-Ναυπηγεία, σε συνδυασμό με τη σύνδεση της Περιφερειακής Αιγάλεω με την Αθηνών-Κορίνθου.

Στην Αττική, άλλωστε, υλοποιείται το τεράστιο δημόσιο έργο της Γραμμής 4 του μετρό, με 15 νέους σταθμούς, και, παράλληλα, προχωρά η μεγαλύτερη ανανέωση στόλου που έχει γίνει στις αστικές συγκοινωνίες εδώ και δεκαετίες. Περισσότερα από 1.000 νέα αντιρρυπαντικά λεωφορεία στην Αθήνα το 2026 και 560 στη Θεσσαλονίκη έως το 2027.

Τα συγκοινωνιακά έργα εξασφαλίζουν σύγχρονες, αξιόπιστες και πιο «πράσινες» μετακινήσεις, περιορίζοντας την εξάρτηση από το Ι.Χ. και τις επιπτώσεις της στην καθημερινότητα των πολιτών.

Οι νέοι οδικοί άξονες είναι έργα υψηλής αξίας με άμεσα και έμμεσα οφέλη στον κύκλο εργασιών του κατασκευαστικού κλάδου και, φυσικά, στην απασχόληση. Απελευθερώνουν νέες δυνατότητες στην εφοδιαστική αλυσίδα και στον τουρισμό.

Παράλληλα, επενδύουμε σε ανθεκτικές υποδομές απέναντι στην κλιματική κρίση. Μετά τις θεομηνίες των τελευταίων ετών, αποκαθίστανται τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, ενώ κατασκευάζουμε αντιπλημμυρικά έργα, φράγματα, γέφυρες και έργα ύδρευσης και άρδευσης που έχουν ζωτική σημασία για τον πρωτογενή τομέα και τις τοπικές κοινωνίες, ειδικά στην περιφέρεια.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αξιοποιεί όλες τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης, εγχώριες και κοινοτικές, για να καλύψει όλη αυτήν τη δραστηριότητα, η οποία συνεπάγεται υψηλή προστιθέμενη αξία για το σύνολο της εθνικής οικονομίας.

Το 2026 εντείνουμε την προσπάθειά μας με σαφείς προτεραιότητες και στοχεύσεις: την αναβάθμιση του εθνικού συστήματος υποδομών και μεταφορών προς όφελος του πολίτη, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και την υποστήριξη της οικονομικής δραστηριότητας.

Ο σχεδιασμός έχει αρχίσει να αποδίδει και αποτελεί ισχυρή μου πεποίθηση πως κατά το νέο έτος τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας θα γίνουν περισσότερο ορατά στην ελληνική κοινωνία.