Για το κλείσιμο μίας πάρα πολύ σημαντικής εκκρεμότητας που έρχεται από το βαθύ παρελθόν, αλλά και ότι διορθώνεται μία διαχρονική αδικία που ταλαιπώρησε τους κατοίκους της Δυτικής Ελλάδας, έκανε λόγο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του, κατά τα εγκαίνια του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου.
«Σήμερα για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδας και των Επτανήσων κλείνουμε μία εκκρεμότητα που έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, η οποία τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδας», ανέφερε αρχικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Πρωθυπουργός έκανε λόγο για «μία μέρα χαράς ικανοποίησης συγκίνησης αλλά και ευθύνης για αυτά που πρέπει να γίνουν από εδώ και στο εξής», αλλά σημείωσε ότι ο «δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ».
Αναλυτικά η ομιλία του πρωθυπουργού
«Κύριοι Περιφερειάρχες, κύριοι Δήμαρχοι, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, Σεβασμιώτατε, κυρίες και κύριοι,
Σήμερα για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος αλλά και των νοτίων νησιών των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα, η οποία έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, η οποία τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδος.
Και πράγματι, σήμερα είναι μια μέρα χαράς, ικανοποίησης, συγκίνησης -κρατώ τα λόγια του Περιφερειάρχη- αλλά και ευθύνης απέναντι σε αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν από δω και στο εξής, διότι ο δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ.
Και θυμάμαι όταν για πρώτη φορά βρέθηκα στην Ηλεία, σε προεκλογική ομιλία στον Πύργο το 2019, και ανέλαβα τότε την δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι αυτής της πολύ προβληματικής εργολαβίας και θα ολοκληρώσουμε τον δρόμο Πάτρας - Πύργου δεν ήξερα και ο ίδιος τη συνθετότητα του εγχειρήματος το οποίο κληθήκαμε να αναλάβουμε.
Και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους Υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες, βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτό τον πολύ όμορφο δρόμο, ο οποίος θα δοθεί πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12:00, τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα.
Για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία 10 χιλιόμετρα -ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι- ώστε να ολοκληρώσουμε αυτό τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, τη σημασία του οποίου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναπτύξω ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, τη σημασία στον πρωτογενή τομέα.
Ο αγρότης ο οποίος θα πρέπει να ξεκινήσει μια μέρα χειμώνα νωρίς το πρωί, βράδυ για να πάει τα προϊόντα του από την περιοχή εδώ της Αμαλιάδας μέχρι την Πάτρα. Ο φοιτητής ο οποίος θα χρειαστεί και αυτός να αξιοποιήσει αυτό το δρόμο. Ο επισκέπτης ο οποίος θα έρθει από την Αθήνα με κατεύθυνση την Κυλλήνη, για να απολαύσει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας ή για να κατευθυνθεί προς τα νησιά του Ιονίου, την Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο. Οι πιλότοι μας της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι θα ξυπνούν χαράματα πολλές φορές και αυτοί για να φτάσουν στις σημαντικές βάσεις του Αράξου και της Ανδραβίδας για να επιτελέσουν την αποστολή τους. Όλοι αυτοι θα αισθάνονται ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν ένα δρόμο όχι απλά γρήγορο αλλά, πρώτα και πάνω απ’ όλα, ασφαλή.
Και νομίζω ότι σήμερα αν κάτι μπορούμε να πούμε, κι αν κάτι μπορώ κι εγώ να προσθέσω σε όλα όσα ειπώθηκαν, είναι να θυμηθούμε αυτούς οι οποίοι δεν είναι σήμερα μαζί μας επειδή η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει σε αυτή την τόσο όμορφη περιοχή της πατρίδας μας ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο: την Ασπασία και τον Γιώργο, την Ελευθερία, τον Αλέξανδρο, τον Γιάννη -δεν συμπλήρωσαν καν τα 30 τους χρόνια-, τη Νικολίτσα, τον μικρό Δημήτρη -δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα-, μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν τη ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν, το οποίο πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας.
Και πάλι, λοιπόν, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς όλες τις ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον Κώστα, τον Χρήστο, τον Χρίστο, τη Χριστίνα, τον Νίκο Ταχιάο, τους Γενικούς Γραμματείς αλλά και τις εξαιρετικές κατασκευαστικές μας εταιρείες, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση του παραχωρησιούχου κατάφεραν και έκαναν πράξη αυτό το οποίο φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο μέχρι και πριν από κάποιους μήνες.
Η καλύτερη απόδειξη ότι διαθέτουμε έναν κατασκευαστικό κλάδο δυναμικό -απασχολήθηκαν 6.000 άνθρωποι συνολικά σε αυτό το έργο-, ο οποίος κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά, δύσκολα, σύνθετα τεχνικά έργα. Και έχουμε δρομολογήσει πολλά ακόμα στην πατρίδα μας. Γιατί όχι, να επεκταθεί και στο εξωτερικό και να δώσει καλές θέσεις απασχόλησης σε χιλιάδες συμπολίτες μας.
Τα χαμόγελα νομίζω και στους τρεις σταθμούς των εργαζόμενων του Άβακα, του Άκτορα, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η καλύτερη απόδειξη του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν, πρώτα και πάνω από όλα, αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν για να μπορούμε σήμερα εμείς να είμαστε εδώ και να χαιρόμαστε αυτό το σημαντικό έργο.
Ξέρετε, θα δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία αύριο και σε έναν - δυο μήνες από τώρα δεν θα θυμόμαστε πώς ήταν ο παλιός δρόμος. Θα έχει γίνει μέρος της κανονικότητάς μας. Και αυτή είναι η φύση της πολιτικής, να χαιρόμαστε σήμερα, να εντυπωσιαζόμαστε την πρώτη φορά που θα τον διανύσουμε και μετά αυτό θα γίνει κανονικότητα. Θα μεταβολίζουμε, με άλλα λόγια, αυτά τα δύσκολα έργα με μεγάλη ταχύτητα. Αυτή είναι η φύση της δουλειάς μας.
Γι’ αυτό και εμείς θα σταθούμε μόνο για μία στιγμή σήμερα και θα εισπράξουμε αυτή την ικανοποίηση αλλά το μυαλό μας μονίμως θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις: στο πώς ο δρόμος θα φτάσει όχι μόνο στην Ολυμπία αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα η οποία αφορά την Πελοπόννησο.
Το πώς θα στρέψουμε την προσοχή μας στην ολοκλήρωση άλλων πολύ σημαντικών έργων υποδομής σε άλλα σημεία της επικράτειας: η ολοκληρωμένη πια παράδοση του Μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση προς την Καλαμαριά -κοιτώ όλους εδώ τους εμπλεκόμενους κατασκευαστές, διότι όλοι εμπλέκονται με κάποιο τρόπο στα μεγάλα έργα, τα οποία αυτή τη στιγμή δρομολογούμε-, η ολοκλήρωση του βόρειου κλάδου του Ε65, προκειμένου να σπάσει και η απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, η ολοκλήρωση της Αμβρακίας, ελπίζω και εντός του μήνα Αυγούστου, για να παραδοθεί το τμήμα Βόνιτσα - Λευκάδα, ώστε να το αξιοποιήσουν και όσοι επισκεφθούν τη Λευκάδα πριν το τέλος του καλοκαιριού, το εμβληματικό flyover της Θεσσαλονίκης. Και βέβαια, ένα έργο το οποίο είναι πολύ κοντά στη δική μου καρδιά, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, όπου εκεί κι αν ξεπεράσαμε δυσκολίες, αλλά για πρώτη φορά είμαστε σίγουροι ότι και το έργο αυτό θα μπορέσει να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί.
Και βέβαια, να τονίσω ότι στον ΒΟΑΚ, ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα, ξεκίνησαν έργα οδικής ασφάλειας, αντίστοιχα με αυτά τα οποία κάναμε στην παλιά εθνική Πατρών - Πύργου και τα οποία, ως ενδιάμεση λύση, μας δίνουν τη βεβαιότητα ότι θα μπορέσουμε κι εκεί σημαντικά να περιορίσουμε τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία τόσο πολύ μας πληγώνουν και μας στεναχωρούν, διότι είναι πραγματικά άδικο να χάνονται ζωές στην πατρίδα μας από πλημμελείς οδικές υποδομές στην Ελλάδα του 2025.
Ας δούμε, λοιπόν, αυτό το δρόμο ως ένα δρόμο προς το μέλλον, το οποίο όλοι μας οραματιζόμαστε κι ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι χρέος μας στην κυβέρνηση είναι, πρώτα και πάνω απ' όλα, να μιλούμε με τα έργα μας, να τιμούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, να επιδιώκουμε να δίνουμε απαντήσεις στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών και τελικά να κρινόμαστε όχι τόσο γι' αυτά τα οποία είπαμε, όσο γι' αυτά που κάναμε.
Ας χαρούμε, λοιπόν, σήμερα αυτήν την ημέρα -από αύριο, όπως είπαμε, στις 12:00, τα 65 χιλιόμετρα θα δοθούν στην κυκλοφορία- και να ευχηθούμε ο δρόμος αυτός να είναι ασφαλής, καλοτάξιδος και να σηματοδοτήσει το δρόμο προς το μέλλον της Δυτικής Ελλάδος, που κάποιοι στο παρελθόν αδικαιολόγητα της το στέρησαν για άλλους λόγους, στους οποίους σήμερα, ημέρα γιορτής, δεν χρειάζεται να αναφερθούμε.
Σας ευχαριστώ πολύ».
Κυρ. Μητσοτάκης: Και τα «γεφύρια της Άρτας» ενίοτε τελειώνουν
Το Πάτρα – Πύργος μέσα σε 45 λεπτά
Η Ολυμπία Οδός ενώνει πλέον την Πάτρα με τον Πύργο σε μόλις 45′ και την Αθήνα με τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά – με ασφάλεια και άνεση
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, το τμήμα από Καμίνια – Πύργο θα δοθεί στην κυκλοφορία για τους οδηγούς από τις 12.00 το μεσημέρι της Παρασκευής 1 Αυγούστου 2025.
Με το νέο τμήμα Πατρών – Πύργου, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, συνολικού μήκους 277 χλμ. Συνδέει άμεσα τρεις Περιφέρειες -Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας- και επηρεάζει άμεσα άλλες δύο – Ηπείρου και Ιονίων Νήσων.
Διασφαλίζει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου.
Πρόκειται δηλαδή για μια πολυτροπική υποδομή που θέτει σε κίνηση την Παραϊόνια Ελλάδα και υπηρετεί την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.
Όπως έγινε γνωστό, σε ισχύ τίθεται το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη – Πύργος (29 χλμ.), ενώ η ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46 χλμ.), η οποία περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι σε ελεύθερη χρήση -άνευ διοδίου- έως την ολοκλήρωση της κατασκευής, η οποία εκτιμάται εντός του Νοεμβρίου του 2025.
Η Πατρών – Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής.
Σημειώνεται, τέλος, ότι επεκτείνεται άμεσα στους ανωτέρω σταθμούς διοδίων το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE, που παρέχει κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60% σε οχήματα κατηγορίας 1 και 2 (με χρήση πομποδέκτη OΛΥΜΠΙΑ PASS ή Μοτοκάρτας Ολυμπίας Οδού) ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης σε κάθε μετωπικό ή πλευρικό σταθμό.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- 74,8 χλμ.
- 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.
- 9 κόμβοι
- 15 γέφυρες
- 66 άνω και κάτω διαβάσεις (27 άνω & 39 κάτω διαβάσεις)
- 150 οχετοί
- Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.
- 4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
- 1 Τεχνική Βάση με 1 εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της
- Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων)
- 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών
- 2 μετωπικοί & 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίω
Παναγιώτης Παπανικόλας – Διευθύνων Σύμβουλος Ολυμπίας Οδού
“Κύριε πρωθυπουργέ, μας εμπιστευτήκατε τη δημιουργία του αυτοκινητόδρομου πριν 3 χρόνια. Κατασκευάστηκε σε σε τρία χρόνια, με 5 εκατ. εργατοώρες και μηδενικά σοβαρά ατυχήματα. Το Πάτρα Πύργος θα διανύεται σε 45 λεπτά αντί μιάμιση ώρα και σε κάτω από τρεις ώρες από Αθήνα. Φιλοδοξούμε να βάλουμε ένα τέλος στο παρελθόν με τα τροχαία ατυχήματα. Συνεχίζουμε με την παραχώρηση. Η Ολυμπία οδός ο τρίτος σε μήκος αυτοκινητόδρομος. Θα λειτουργήσει και εδώ το σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης. Δούλεψαν 6000 άτομα. Στόχος το μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα έως το 2030. Όλες οι τεχνολογίες θα ενσωματωθούν και στην Πατρών Πύργου”.
Κωνσταντίνος Μιτζάλης – Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ
“Νιώθω συναισθήματα ανακούφισης και χαράς κάθε φορά που παραδίδουμε ένα έργο. Έτσι και τώρα. Αν είχε προχωρήσει η δημοπράτηση το 2014 θα είχε τελειώσει νωρίτερα. Όμως οι παλινωδίες και η κατάτμηση το έβαλαν σε τέλμα. Το επανέφερε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Με την παρέμβαση του πρωθυπουργού βρέθηκε χρηματοδότηση. Η συμπαγής κοινοπραξία έφερε εις πέρας το έργο. Εμείς, ως εταιρεία, τελειώσαμε νωρίτερα από το συμβατικό μας χρόνο. Αναλάβαμε το πρώτο και πολύ απαιτητικό κομμάτι σε έναν εν λειτουργία δρόμο. Στις 30/11 θα παραδώσουμε το τελευταίο τμήμα ανήμερα του Αγίου Ανδρέα στην Πάτρα”.
Αλέξανδρος Εξάρχου – Διευθύνων Σύμβουλος AKTOR
“Οταν αναλάβαμε ως διοίκηση είχαμε βρει το 17% του δικού μας τμήματος. Σε ενάμιση χρόνο τα καταφέραμε και τελειώσαμε όταν έπρεπε. Ευχαριστώ όλους όσοι εργάστηκαν και φέραμε το αποτέλεσμα αυτό”.
Χρήστος Παναγιωτόπουλος – Διευθύνων Σύμβουλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
“Πολύ μεγάλη μέρα για όλους. Εμείς όπως σχεδόν πάντα αναλάβαμε το νότιο τμήμα σχεδόν 20 χλμ. και το ολοκληρώσαμε σε δυόμιση χρόνια. Παραδώσαμε άρτιο έργο, σύγχρονο. Σήμερα είναι μεγάλη ευκαιρία να συνεχίσουμε το έργο. Θέλουμε 100% μηδενικά ατυχήματα”.
Νίκος Ταχιάος – Υφυπουργός Υποδομών
“Είναι ένα έργο από την αρχή μέχρι τέλος που πιστώνεται στον Κυριάκο Μητσοτάκη. Η πρώη διαπίστωση είναι ότι δικαιώνεται ένα εργαλείο όπως οι παραχωρήσεις. Είναι δύσκολη η ωρίμανση των έργων και επιταχύνθηκε η διαδικασία.
Η δεύτερη διαπίστωση αφορά την αποτελεσματικότητα του κατασκευαστικού κλάδου. Είχα αμφιβολίες ότι θα παραδοθεί εγκαίρως. Παντού υπήρχαν ζητήματα.
Η τρίτη διαπίστωση είναι η συμβολή των έργων στην ανάπτυξη της περιοχής. Ομως, στην περίπτωση εδώ, όλοι μιλούν για τις ζωές που χάθηκαν και αυτό αποδείχθηκε το μείζον.
Η παράδοση του έργου είναι επισφράγιση ότι εξασφαλίζονται αξιοπιστία, αποτελεσματικότητα και ανθρωπιά”.
Χρίστος Δήμας – Υπουργός Υποδομών
“Χαρούμενοι οι πολίτες των περιοχών. Είναι έργο που δεν φαίνεται στους πολλούς γιατί είναι νέα χάραξη. Σύγχρονο γεφύρι της Άρτας που φτάνει στο τέλος του. Θα συνδέσουμε την περιοχή με ασφάλεια και ταχύτερα. Θα εξυπηρετεί την τοπική κοινωνία και όχι μόνο. Πολύ σημαντική παρέμβαση για μέτρα οδικής ασφάλειας που έγιναν μέχρι να τελειώσει το έργο. Δεν είχαμε καμία μετωπική σύγκρουση. Μειώσαμε τα ατυχήματα κατά 80%. Τα έργα ανήκουν στους πολίτες που με τη φορολογία τους συμβάλλουν στα έργα”.