Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2025

Breakfast today: Η αλήθεια για μισθούς και ακρίβεια σε Ελλάδα και υπόλοιπη Ευρώπη...

  

Η αλήθεια για μισθούς και ακρίβεια σε Ελλάδα και υπόλοιπη Ευρώπη

  1. Την περίοδο 2019-2025, ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί κατά 35% και ο μέσος μισθός κατά 30%, δηλαδή σε επίπεδα υψηλότερα από την σωρευτική αύξηση του πληθωρισμού κατά 20%
  2. Το κατά κεφαλήν εισόδημα έχει αυξηθεί από τα χαμηλά του 62% στο 70% το 2024 και η κατά κεφαλήν κατανάλωση, που είναι το πιο αντιπροσωπευτικός δείκτης για το βιοτικό επίπεδο των νοικοκυριών έχει αυξηθεί στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 13 ετών, στο 81% του μέσου ευρωπαϊκού όρου
  3. Δεν είμαστε οι προτελευταίοι της Ευρώπης στο βιοτικό επίπεδο. Η Ελλάδα έχει τον 11ο υψηλότερο βασικό μισθό μεταξύ 22 χωρών της ΕΕ και ξεπερνά 6 χώρες στην κατά κεφαλήν κατανάλωση, που αποτελεί τον πιο αξιόπιστο δείκτη για την κατάσταση των νοικοκυριών, με αυξητική τάση
  4. Σε ο,τι αφορά τον πρόσφατο δείκτη αποδοχών της Eurostat, όπου η Ελλάδα εμφανίζεται πριν από τη Βουλγαρία, ακόμα και σε αυτόν καταγράφεται αύξηση 5,2% μέσα σε ένα χρόνο ενώ περιλαμβάνει και τον δημόσιο τομέα, όπου οι αποδοχές παρέμεναν παγωμένες μέχρι το 2023 όταν η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προχώρησε σε αυξήσεις μισθών. Την περίοδο 2014-2019 στην Ελλάδα οι αποδοχές είχαν μειωθεί κατά 6,4% όταν στην Ευρώπη αυξήθηκαν 11,5%
  5. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι και το 2025 οι μισθοί αυξάνονται σημαντικά της τάξης του 7% ενώ και ο προϋπολογισμός του 2026 προβλέπει νέα αύξηση αποδοχών και της αγοραστικής δύναμης, μέσα και από τη μείωση της άμεσης φορολογίας
  6. Ο σωρευτικός πληθωρισμός στην Ελλάδα, την περίοδο 2019-2025 ήταν 21% όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος ήταν 27%. Ο πληθωρισμός καταγράφει πτωτική πορεία. Σεπτέμβριο και Οκτώβριο έχουμε τον 3ο και 5ο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρωζώνη
  7. Η Ελλάδα δεν είναι η ακριβότερη χώρα της Ε.Ε. αντιθέτως είναι η 9η φθηνότερη χώρα. Το επίπεδο τιμών στη Ελλάδα είναι κατά 14% χαμηλότερο του μέσου ευρωπαϊκού όρου.
  8. Ειδικά για τα τρόφιμα, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον τελευταίο χρόνο είναι 1%, όταν στην Ευρώπη είναι 3% ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ η Ελλάδα τον Σεπτέμβριο είχε τον τέταρτο χαμηλότερο πληθωρισμό τροφίμων μεταξύ των 38 χωρών μελών του Οργανισμού. Στην ενέργεια, στο πρώτο εξάμηνο του 2025 οι τιμές του ρεύματος στην Ελλάδα ήταν στην 11η θέση της ΕΕ σε όρους αγοραστικής δύναμης.
  9. Η Ελλάδα συγκλίνει: Μεταξύ 2019-2024, το ελληνικό πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα (αφού δηλαδή έχει αφαιρεθεί ο πληθωρισμός) έχει αυξηθεί κατά 11%, επίδοση που είναι η έβδομη καλύτερη στην ΕΕ των 27, σχεδόν τριπλάσια από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (4,1%) και τετραπλάσια από τον μέσο όρο της ευρωζώνης (3%).
  10. Οι καταθέσεις των νοικοκυριών αυξάνονται. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος από τον Ιούλιο του 2019 ως τον Σεπτέμβριο του 2025 έχουν αυξηθεί κατά 34% (38 δισ. σε απόλυτο αριθμό, από 111 δισ. σε 149 δισ.). Ταυτόχρονα το χρέος των νοικοκυριών, έχει μειωθεί από το 55,4% του ΑΕΠ το 2019 στο 39% του ΑΕΠ το 2024

 

Πρωτογενές πλεόνασμα: Στο 1,4 δισ. η υπέρβαση έναντι των αναθεωρημένων στόχων του προϋπολογισμού

Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2025, παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 3.087 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου για πλεόνασμα 212 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2025 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025 και πλεονάσματος 6.116 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 10.298 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 7.192 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 13.528 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2024. Σημειώνεται ότι ποσό 2.542 εκατ. ευρώ που αφορά σε ετεροχρονισμό μεταβιβαστικών πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού και ποσό 904 εκατ. ευρώ που αφορά σε ετεροχρονισμό των πληρωμών των εξοπλιστικών προγραμμάτων, δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομικούς όρους. Επιπλέον, στο στόχο του Οκτωβρίου είχε προβλεφθεί ποσό ύψους 2.109 εκατ. ευρώ που αφορά την είσπραξη της έκτης δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο αναμένεται να εισπραχθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα πριν το τέλος του έτους. Επιπροσθέτως, ποσό ύψους 342 εκατ. ευρώ φορολογικών εσόδων του πρώτου διμήνου προσμετράται δημοσιονομικά στο έτος 2024. Εξαιρώντας τα ανωτέρω ποσά, η υπέρβαση στο πρωτογενές αποτέλεσμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, έναντι των στόχων του προϋπολογισμού, εκτιμάται σε 1.427 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνεται ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα σε δημοσιονομικούς όρους διαφέρει από το αποτέλεσμα σε ταμειακούς όρους. Επιπρόσθετα, τα ανωτέρω αφορούν στο πρωτογενές αποτέλεσμα της Κεντρικής Διοίκησης και όχι στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης, που περιλαμβάνει και τα δημοσιονομικά αποτελέσματα των Νομικών Προσώπων και των υποτομέων των ΟΤΑ και ΟΚΑ.

 

84,3 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία

Με Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση εντάχθηκε στο Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή», του ΕΣΠΑ 2021-2027, η επιχορήγηση για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία, συνολικού κόστους 188.341.603,94 ευρώ και συνολικής δημόσιας δαπάνης 84.311.895 ευρώ.

  • Το έργο, που θα αποτελείται από 157 χιλιόμετρα αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης, ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας και καταλήγει βόρεια της Πτολεμαΐδας. Ενώ, περιλαμβάνει και: κλάδο για την σύνδεση με το Μετρητικό Σταθμό Καρδιάς, κλάδους για την σύνδεση με το Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό Άσπρου Σκύδρας και το Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό Περδίκκα Εορδέας, κλάδο για την τροφοδοσία των περιοχών Βέροιας και Νάουσας, καθώς και προβλέψεις μελλοντικών επεκτάσεων. Το έργο περιλαμβάνει επίσης τον Σταθμό Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για τις πόλεις της Κοζάνης, της Πτολεμαΐδας και του Αμυνταίου.
  • Τονίζεται, ότι ο νέος αγωγός στη Δ. Μακεδονία αποτελεί ένα από τα σημαντικά έργα που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου 2023-2032καθώς θα είναι ο πρώτος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης στην Ελλάδα – και ένας από τους πρώτους στην Ευρώπη- σχεδιασμένος για λειτουργία και μεταφορά έως και 100% υδρογόνου “hydrogen ready”. Το έργο αποτελεί μέρος του European «Hydrogen Backbone», της σχετικής υποδομής υδρογόνου της Ε.Ε, για την επίτευξη των στόχων για το κλίμα και την ενέργεια.

 

Θετικό το ισοζύγιο ίδρυσης επιχειρήσεων και το 2025

Η πραγματικότητα είναι ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας, το 11μηνο του 2025 άνοιξαν 65.729 επιχειρήσεις ενώ έκλεισαν 22. 234 επιχειρήσεις, κάτι που σημαίνει 43. 495 θετικό ισοζύγιο.

  • Αξίζει να σημειώσουμε ότι η εικόνα αυτή αποτελεί συνέχεια μιας σταθερά θετικής σχέσης ανοίγματος-κλεισίματος επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια, καθώς το 2024 άνοιξαν 39.150 περισσότερες επιχειρήσεις από όσες έκλεισαν ενώ το 2023 το ισοζύγιο ήταν 33. 588.
  • Αντίθετα, αρνητικό ρεκόρ στο ισοζύγιο είχε καταγραφεί το 2016 -επί ΣΥΡΙΖΑ- όταν έκλεισαν  3.611 περισσότερες επιχειρήσεις από εκείνες που άνοιξαν (39. 242 ανοίγματα- 42.853 κλεισίματα).
  • Ακόμα όμως και τις χρονιές που κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ οι επιχειρήσεις που άνοιξαν ήταν περισσότερες από αυτές που έκλειναν, το ισοζύγιο καταγραφόταν ισχνά θετικό (ενδεικτικά: μόλις 8.789 περισσότερες επιχειρήσεις από όσες έκλεισαν το 2017).

 

Σπάμε έμπρακτα το καθεστώς ανοχής στην οπλοκατοχή

Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης σε συνέντευξη του στον Νίκο Χιδίρογλου, στην εφημερίδα “POLITICAL”:

Η τραγωδία στα Βορίζια έφερε στην επιφάνεια ένα φαινόμενο αναχρονιστικό, μιας άλλης εποχής. Η αυστηροποίηση του νόμου, ναι μεν είναι αναγκαία, αλλά όχι επαρκής από μόνη της. Γι’ αυτό οφείλουμε, ως πολιτεία, να κινηθούμε σε δύο παράλληλους άξονεςΣτην αυστηροποίηση του νόμου από τη μία, και στην αλλαγή νοοτροπίας και κουλτούρας από την άλλη.

  • Πρώτον, λοιπόν, θωρακίζουμε το πλαίσιο. Η παράνομη κατοχή και οπλοφορία πυροβόλων, συμπεριλαμβανομένων πια πιστολιών και περιστρόφων, αναβαθμίζεται σε κακούργημα, με πολύ βαριές ποινές, ιδίως όταν το όπλο χρησιμοποιείται για ζωοκλοπές, εκβιασμούς ή άλλες έκνομες πράξεις.
  • Δεύτερον, σπάμε έμπρακτα το καθεστώς ανοχής. Στα Βορίζια δεν περιοριστήκαμε σε δηλώσεις, αλλά προχωρήσαμε σε πράξεις. Έχουν γίνει συλλήψεις, δεκάδες έρευνες σε οικίες και άλλες ιδιοκτησίες, έλεγχοι σε οχήματα και κατασχέσεις όπλων και πυρομαχικών. Το μήνυμά μου, όπως έχω τονίσει ξανά, είναι σαφές. Το όπλο παύει να είναι «σύμβολο κύρους » και καμία «βεντέτα» δεν μπορεί να υποκαθιστά το κράτος δικαίου.

Γραμματεία Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας