Αυστηρές συστάσεις προς την κυβέρνηση και τα κόμματα της π.Γ.Δ.Μ. κάνει το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με στόχο την εκπλήρωση από την πλευρά της χώρας των
κριτηρίων της Κοπεγχάγης ως προϋπόθεση για να ξεκινήσουν οι ενταξιακές
διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε.
Στο κείμενο των συστάσεων που υιοθέτησε η Μεικτή Κοινοβουλευτική Επιτροπή
Ε.Ε.-π.Γ.Δ.Μ., η οποία συνεδρίασε στα Σκόπια χθες και σήμερα, επισημαίνονται:
1. Να εφαρμοσθεί
άμεσα η συμφωνία για τις Επείγουσες Μεταρρυθμιστικές Προτεραιότητες, στις
οποίες περιλαμβάνονται μεταρρυθμίσεις ως προς την πλήρη ανεξαρτησία της
Δικαιοσύνης την αποχή από κάθε είδους πολιτική παρέμβαση και την καταπολέμηση
της διαφθοράς μέσω ανεξάρτητης εισαγγελικής αρχής. Επίσης, καλούνται όλα τα
πολιτικά κόμματα να διασφαλίσουν ελεύθερες και δίκαιες εκλογές στις 24 Απριλίου
2016.
2. Εκφράζεται ανησυχία για περιορισμό στην ελευθερία του Τύπου και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης τα τελευταία χρόνια και
σημειώνονται οι εκθέσεις των ενώσεων των
δημοσιογράφων σχετικά με την αύξηση των περιστατικών βίας εις βάρος
δημοσιογράφων στη χώρα το 2015. Παράλληλα, καλείται η χώρα να διασφαλίσει την ελευθερία, τη
διαφάνεια και την ανεξαρτησία της παρουσίασης των ειδήσεων χωρίς πιέσεις και
απειλές.
3. Συστήνεται στην κυβέρνηση η περαιτέρω εφαρμογή της
Συμφωνίας της Αχρίδας και η ενσωμάτωση όλων των κοινοτήτων στους θεσμούς του
κράτους, καθώς και η υποστήριξη ενός
εκπαιδευτικού συστήματος που έχει στόχο μία πολυεθνική κοινωνία.
4. Σημειώνεται ότι η διέλευση χιλιάδων προσφύγων είναι μία
πρόκληση για τις χώρες της περιοχής, με απαιτήσεις όσον αφορά στην κάλυψη
βασικών αναγκών για την υποδοχή των μεταναστών. Στο πλαίσιο αυτό,
υπογραμμίζεται η ανάγκη λήψης
συγκεκριμένων μέτρων από τις χώρες μέλη της Ε.Ε. στον επιμερισμό
της ευθύνης, υπενθυμίζοντας τα 17 σημεία του Σχεδίου Δράσης που υιοθετήθηκε
στις 25 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες.
5. Συστήνεται η συνεχής εφαρμογή μέτρων για την αποφυγή της
κατάχρησης του καθεστώτος ελεύθερης visa της π.Γ.Δ.Μ. με την Ε.Ε. καθώς και η αντιμετώπιση των κοινωνικοοικονομικών
κινήτρων που προκαλούν αυτήν την κατάχρηση.
6. Συστήνονται συγκεκριμένα βήματα για να εμπλουτιστούν οι
διμερείς σχέσεις με τις γειτονικές χώρες, στο πλαίσιο διατήρησης των σχέσεων
καλής γειτονίας. Ειδικά της αμοιβαίας δέσμευσης της π.Γ.Δ.Μ. και της Ελλάδος
για την οικοδόμηση μέτρων εμπιστοσύνης. Η Επιτροπή ελπίζει ότι κατόπιν
διαπραγματεύσεων, μια αμοιβαία αποδεκτή λύση μπορεί να βρεθεί μεταξύ Ελλάδος
και π.Γ.Δ.Μ. στο επόμενο χρονικό διάστημα και επαναλαμβάνει την οπτική της ότι
το θέμα του ονόματος δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο για την έναρξη
διαπραγματεύσεων αν και θα πρέπει να λυθεί το συντομότερο δυνατόν. Σε αυτό το
πλαίσιο, ενθαρρύνει τις απευθείας συνομιλίες στο υψηλότερο επίπεδο.
Η ευρωβουλευτής της Ν.Δ. και του Ε.Λ.Κ. Μαρία Σπυράκη, η οποία συμμετείχε
στη διαμόρφωση του ψηφίσματος ως μέλος της Μεικτής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής
Ε.Ε.-π.Γ.Δ.Μ., απείχε από την ψηφοφορία στην παράγραφο που επαναλαμβάνεται ότι:
«το θέμα του ονόματος δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο για την έναρξη των
διαπραγματεύσεων (με την Ε.Ε.)».
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Μεικτής Κοινοβουλευτικής
Επιτροπής Ε.Ε.-π.Γ.Δ.Μ. στα Σκόπια, η κ. Σπυράκη δήλωσε: «Οι συστάσεις που απευθύνουμε
σήμερα προς την κυβέρνηση και τα κόμματα της π.Γ.Δ.Μ., αποδεικνύουν ότι υπάρχει
σοβαρό έλλειμμα λειτουργίας της Δημοκρατίας στη γειτονική χώρα, το οποίο
καλείται να καλύψει η πολιτική της ηγεσία, εφόσον θέλει να ξεκινήσουν οι
διαπραγματεύσεις για την ένταξη της π.Γ.Δ.Μ. στην Ε.Ε.
Στο πλαίσιο αυτό, η χώρα τελεί υπό στενή και συνεχή παρακολούθηση από την
Ε.Ε.. Ειδικά, σε ό,τι αφορά το ζήτημα του ονόματος, η πολιτική ηγεσία της
π.Γ.Δ.Μ. οφείλει να προχωρήσει σε μία αμοιβαία αποδεκτή λύση με την Ελλάδα για
μία ονομασία έναντι όλων (erga omnes)».
Επισυναπτόμενο ακολουθεί το κείμενο των συστάσεων που απευθύνει η Μεικτή
κοινοβουλευτική Επιτροπή Ε.Ε.-π.Γ.Δ.Μ.
EUROPEAN UNION-FORMER YUGOSLAV REPUBLIC OF MACEDONIA
JOINT PARLIAMENTARY COMMITTEE
13th Meeting
3-4 December 2015
Skopje
Recommendations
The EU - former
Yugoslav Republic of Macedonia Joint Parliamentary Committee held its 13th meeting in Skopje
on 3-4 December 2015 under the joint Chairmanship of Mr Kenan HASIPI
(Democratic Party of Turks, Former Yugoslav Republic of Macedonia) and Mr Alojz
PETERLE (EPP, Slovenia).
At this meeting, the Committee held an
exchange of views with Mr Fatmir Besimi, Vice-President of the Government of
the former Yugoslav Republic of Macedonia in charge of EU Affairs, Mr Nikola
Poposki, Minister of Foreign Affairs of the former Yugoslav Republic of
Republic of Macedonia and Mr Aivo Orav, Ambassador, on behalf of the European
External Action Service and the European Commission.
The Joint Parliamentary Committee exchanged views on the following topics:
·
Relations
between the European Union (EU) and the former Yugoslav Republic of Macedonia;
·
Implementation
of the 2 June and 15 July agreements and the targets of the High Level
Accession Dialogue with particular focus on:
§ Rule of Law, judiciary reform and fight against
corruption;
§ Electoral reform and forthcoming parliamentary
elections;
§ Freedom of media;
§ Inter-community dialogue;
·
Migration
crisis: challenges, management and possible consequences.
The Joint Parliamentary Committee,
pursuant to Rule 3 of its Rules of Procedure, addresses the following
recommendations to the institutions of the former Yugoslav Republic of
Macedonia and of the European Union:
Taking into account:
A.
The
European Commission Progress Report on the former Yugoslav Republic of
Macedonia and the Enlargement Strategy and Main Challenges of 10 November 2015;
B. Declaration and recommendations of the 11th
meeting of the EU-former Yugoslav Republic of Macedonia JPC of 22-23 May 2013
and Joint statement of the Co-Chairs following the 12th meeting on 26-27 November
2014 in Strasbourg;
C.
Council
conclusions on the former Yugoslav Republic of Macedonia of 16 December 2014, 21
April 2015 and 23 June 2015;
D.
European
Parliament resolution of 11 March 2015 on the 2014 Progress Report on the
former Yugoslav Republic of Macedonia (2014/2948(RSP));
E.
The twelfth
meeting of the Stabilisation and Association Council between the former
Yugoslav Republic of Macedonia and the EU on 20 July 2015;
F.
The Fifth
meeting of the High level Accession Dialogue - the former Yugoslav Republic of
Macedonia and the European Commission on 18 September 2015;
1. Welcomes the political agreement of 2
June 2015 and its protocol of 15 July 2015 and their implementation, especially
the return of the opposition to the Parliament, the appointment of the Special
Prosecutor and its team and the new composition of the government; insists on
the continued implementation of these agreements;
2. Welcomes the Commission Progress Report
of 10 November 2015 and draws attention to the Commission's statement that the
accession process of the country is at a critical juncture; notes that in the
light of the progress made so far in the implementation of the June/July
political agreement the Commission is prepared to extend its recommendation to
open accession negotiations with the former Yugoslav Republic of Macedonia on
the condition of the continued implementation of the June/July political
agreement and substantial progress in the implementation of the Urgent Reform Priorities;
3. Repeats its support for the opening of
accession negotiations provided that the required conditions continue to be met
by the former Yugoslav Republic of Macedonia; Emphasizes the importance of the
full implementation of the Urgent Reform Priorities for the recommendation to
open the accession negotiations to be maintained; in this regard recommends the
Council to decide on opening accession talks at its earliest convenience after
the April elections, given that the former Yugoslav Republic of Macedonia
delivers on implementing the political agreement and Urgent Reform Priorities;
also calls the Council to request the Commission to start preparing the
negotiating framework already now;
4. Welcomes the Commission’s willingness to
continue the High Level Accession Dialogue (HLAD) and its resumption after two
years on 18 September 2015, recalling that momentum for reforms needs to be
maintained and to continue with their effective implementation, as well as
holding early parliamentary elections scheduled in April 2016; points out that HLAD has provided so far a useful focus on
necessary reforms in the country, nevertheless recalls that HLAD cannot be a
substitute for EU membership negotiations;
5. Takes note of the Recommendations of the
Senior Experts' Group contained in the Urgent Reform Priorities prepared by the
European Commission and urges continuous
cooperation between the political parties concerning the implementation of the action
plan adopted by the government on the basis of
these recommendations;
6. Takes into consideration the EC
assessment for the judicial reform process and calls on the authorities
to ensure full independence of the judicial system and abstain from any form of
political interference; calls for establishing a track record on effective
prosecution in fight against corruption, especially high level; takes note of
the court's high clearance rate overcoming backlogs and length of court proceedings and expects that all judicial procedures in the country are
conducted in full respect of the principles of national as well as
international law; appreciates that the European Court of Human
Rights has confirmed that the Supreme Court provides an effective domestic remedy
for
length of proceedings complaints;
7. Welcomes the progress reached on the election
legislation in accordance with the OSCE/ODIHR recommendations and stresses the
need for its implementation addressing all shortcomings in an inclusive and timely manner; underscores the necessity to prepare the
upcoming elections in April 2016 to the highest international standards as
set out in the ‘Urgent Reform Priorities’; calls on all political parties to
ensure free and fair election procedure and to work towards a more cooperative
political culture;
8. Expresses its concern over
the decline of freedom of expression and media environment in the recent years;
takes note of the reports of the associations of journalists regarding the
increase of cases of violence against journalists in the country in 2015;
strongly urges the country to address the shortcomings in terms of
media freedom and ensure open, transparent and independent media reporting,
without pressures threats; invites the government to redress the unequal distribution
of country’s advertisement funds to all media that distorts the media market;
9. Recommends further continued implementation
of the Ohrid Framework Agreement as well as the inclusion of all communities in
state institutions, in particular through a strengthened political cross-ethnic
and multi-confessional dialogue; in this context, draws attention to the
necessity to prepare for a census without further delay; furthermore, supports an
educational system aimed at achieving a multi-ethnic society through a common
shifts education, such as in Kumanovo;
10. Commends on the recent steps taken to
enrich the bilateral relations with neighbouring countries in the framework of
maintaining good neighbourly relations, in particular the mutual commitment by
the former Yugoslav Republic of Macedonia and Greece for preparing
confidence-building measures; is hopeful that a negotiated and mutually
acceptable solution of the name issue between the former Yugoslav Republic of
Macedonia and Greece may be found in the short term;
reiterates its view that the name issue must not represent an obstacle to the
launch of accession negotiations although it should be solved as early as
possible; in this
context, encourages direct talks at the highest level; takes note of the recent steps towards strengthening
bilateral relations between the former Yugoslav Republic of Macedonia and
Bulgaria and urges both countries to intensify their efforts to promote
historical reconciliation; in this regard, welcomes the joint sessions of the
Academies of Science and Arts of the two states;
11. Notes the unprecedented influx of
refugees passing through the country and appreciates the extraordinary effort
of the authorities of the country to cope with the increased migratory pressure
and the assistance it provides to the persons in need of international
protection and its willingness to fully assume its own responsibilities; notes that the transit of thousands of
refugees is a challenge for the countries of the region in terms of expenses
related to the provision of basic needs for receiving migrants; in this
context, emphasizes the need for taking concrete measures by EU Member States in sharing the responsibility,
recalling the 17 Points Action Plan adopted on 25th October 2015 in Brussels;
12. Recommends continued determination in implementing
measures to prevent abuse of the liberalised visa regime with the EU as well as
continue addressing the socio-economic motives for such abuse; welcomes the
measures taken and the government efforts to prevent asylum seekers to leave
the country; in this regard, the EU needs to substantially
increase support in the fields of fundamental rights and issues linked to
migration; therefore calls on the Commission to start preparatory work (pre-screening)
in these areas for further accession talks (Chapters 23 and 24).