Ο λογοτεχνικός κόσμος της Ισπανίας «σείστηκε» από την αποκάλυψη ότι η βραβευμένη συγγραφέας, Κάρμεν Μόλα, ήταν στην πραγματικότητα…τρεις άνδρες.
Οι σεναριογράφοι της τηλεόρασης Αγκουστίν Μαρτίνεθ, Χόρχε Ντίαζ και Αντόνιο Μερθέρο συγκλόνισαν τους καλεσμένους, συμπεριλαμβανομένου του βασιλιά Φιλίππου της Ισπανίας, όταν ανέβηκαν στην σκηνή της απονομής των βραβείων Planeta για να παραλάβουν το χρηματικό βραβείο που προοριζόταν για τη «συγγραφέα» αστυνομικών μυθιστορημάτων, Κάρμεν Μόλα.
Στην επίσημη ιστοσελίδα του ατζέντη της Μόλα αναγραφόταν πως η συγγραφέας είχε «γεννηθεί στην Μαδρίτη» και πως ήταν καθηγήτρια πανεπιστημίου που έγραφε με ψευδώνυμο, σε μια προσπάθεια να παραμείνει ανώνυμη. Το κείμενο συνόδευαν φωτογραφίες μιας άγνωστης γυναίκας, που κοίταζε την κάμερα από μακριά.
Τα μυθιστορήματα της Μόλα συνήθως περιστρέφονταν γύρω από τον χαρακτήρα της ντετέκτιβ Έλενα Μπλάνκο, μιας «περίεργης και μοναχικής» γυναίκας, που «λατρεύει την γκράπα, το καραόκε και το σεξ σε SUV». Τα βιβλία με την Μπλάνκο είναι γνωστά για τη «σόκιν» εικονοποιία τους και τις γλαφυρές σκηνές βίας και σεξ. Πλέον θεωρείται ότι το πλασάρισμα της συγγραφέα ως μιας πανεπιστημιακού με παιδιά χρησίμευε ως έξτρα μάρκετινγκ για τα «προκλητικά» της βιβλία.
Παρόλα αυτά, η «συγγραφέας» δε βραβεύτηκε για μια ακόμη ιστορία της Μπλάνκο, αλλά για ένα μυθιστόρημα με τον τίτλο «Το Τέρας», που διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια μιας επιδημίας χολέρας το 1834 και επικεντρώνεται σε έναν κατά συρροή δολοφόνο, τον οποίο κυνηγούν ένας δημοσιογράφος, ένας αστυνομικός και μια νεαρή γυναίκα.
Η αποκάλυψη για την ταυτότητα της Μόλα δεν έγινε δεκτή με ιδιαίτερη θέρμη από τους λογοτεχνικούς κύκλους.
Η Μπεατρίζ Χιμένο, η οποία περιγράφει τον εαυτό της ως συγγραφέα και φεμινίστρια – και που κάποτε ήταν διευθύντρια του Ινστιτούτου Γυναικών, ενός βασικού εθνικού φορέα ισότητας στην Ισπανία – έγραψε στο Twitter: «Πέρα από την χρήση γυναικείου ψευδωνύμου, αυτοί οι τύποι έχουν περάσει χρόνια παριστάνοντας την Μόλα και παραχωρώντας ψεύτικες συνεντεύξεις. Δεν είναι μόνο ένα όνομα, αλλά ένα ολόκληρο ψεύτικο προφίλ, με το οποίο εξαπατούσαν αναγνώστες και δημοσιογράφους. Απατεώνες».
Το 2020, το Ινστιτούτο Γυναικών είχε συμπεριλάβει το έργο της Μόλα σε μια λίστα επιλογών «φεμινιστικής ανάγνωσης», μαζί με την Καναδή ποιήτρια Μάργκαρετ Άτγουντ και την Ισπανίδα συγγραφέα Ιρένε Βαγιέχο.
Στην ιστοσελίδα του εκδοτικού οίκου της Μόλα, Penguin Random House, το προφίλ της συγγραφέα δεν έχει ακόμα αλλάξει, παρά τις αποκαλύψεις. Ο οίκος δεν έχει επίσης προβεί ακόμα σε κάποιο σχόλιο.
ΠΗΓΗ: CNN