Με ένα «απέραντο εργοτάξιο» θα μοιάζει η Ελλάδα από το 2023 και μετά, καθώς τότε θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη έργα συνολικής αξίας τουλάχιστον 11 δισ. ευρώ, μεταξύ άλλων, σε Αττική, Αχαΐα, Ηλεία, Μεσσηνία, Κρήτη, Θεσσαλία και Κεντρική Μακεδονία. Πρόκειται για έργα τα οποία έχουν ξεκινήσει να σχεδιάζονται από τα μέσα
της προηγούμενης δεκαετίας, ή και ακόμα παλιότερα, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι σχετικοί διαγωνισμοί «τρέχουν» επί πέντε και πλέον χρόνια. Ωστόσο, με βάση τα τρέχοντα δεδομένα και εφόσον δεν υπάρξουν απρόοπτα, το σύνολο των εν λόγω έργων θα βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης από το 2023 και μετά. Στο πλαίσιο αυτό, οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι για την ολοκλήρωση διαγωνισμών και την υπογραφή νέων συμβάσεων.Από τα έργα που ήδη έχουν ξεκινήσει, ξεχωρίζει ασφαλώς η νέα Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, με αμιγώς κατασκευαστικό αντικείμενο 1,2 δισ. ευρώ. Ηδη, έχει αρχίσει η τοποθέτηση των πρώτων εργοταξίων και παράλληλα γίνονται και οι πρώτες χωματουργικές εργασίες. Ωστόσο, το έργο θα βρεθεί σε πλήρη ανάπτυξη σταδιακά από το 2022 και μετά, ενώ για το 2023 είναι προγραμματισμένη η διάνοιξη των σηράγγων από τους «μετροπόντικες». Οι πρώτες διανοίξεις σταθμών θα είναι από τα ανατολικά στους σταθμούς Γουδί και Ζωγράφου και δυτικά στους σταθμούς Αλσος Βεΐκου και Γαλάτσι.
Σε τροχιά εκκίνησης βρίσκεται και το Βόρειο Τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), ύψους 442 εκατ. ευρώ, που θα συνδέσει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό. Το έργο υλοποιείται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Τους επόμενους μήνες αναμένεται να επιταχυνθεί και ο διαγωνισμός για τον Βόρειο Οδικό Αξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ. Αλλωστε, έχει ήδη εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπενθυμίζεται ότι ο άξονας έχει «σπάσει» σε τρία επιμέρους τμήματα. Το σημαντικότερο εξ αυτών, μήκους 157,5 χιλιομέτρων, θα συνδέει τα Χανιά με τη Χερσόνησο. Ο διαγωνισμός είναι προϋπολογισμού 1,32 δισ. ευρώ και προβλέπει την παραχώρηση εκμετάλλευσης στον ανάδοχο για 25 χρόνια. Το δεύτερο τμήμα θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ διάρκειας 30 ετών. Αφορά το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη και είναι κόστους 360 εκατ. ευρώ. Το τρίτο τμήμα θα είναι ένα συμβατικό δημόσιο έργο. Αφορά το τμήμα Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος και είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού 145 εκατ. ευρώ.
Σε πλήρη εξέλιξη όμως θα βρίσκονται το 2023 και τα έργα στο Ελληνικό. Το χρονοδιάγραμμα της Lamda Development αναφέρει ότι σταδιακά από το 2022 και μετά θα ξεκινήσουν έργα συνολικής αξίας 1,4 -1,8 δισ. ευρώ, ενώ τα έργα υποδομής που θα αρχίσουν να υλοποιούνται την προσεχή διετία υπολογίζονται σε 400-500 εκατ. ευρώ. Μεταξύ άλλων, το 2023 θα ξεκινήσουν να κατασκευάζονται τα δύο εμπορικά κέντρα (Vouliagmeni Mall και Marina Galleria), ο πύργος κατοικιών Marina Tower, τα ξενοδοχεία που προβλέπονται στο παραλιακό μέτωπο, στο πλαίσιο συνεργασίας με την ΤΕΜΕΣ, το κτίριο γραφείων της Τρ. Πειραιώς και άλλες κτιριακές υποδομές. Επίσης, είναι πιθανό να έχει ξεκινήσει και η υλοποίηση του οργανωμένου τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο, είτε με το υφιστάμενο σχήμα των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Mohegan (θα υπάρξει εξέλιξη μέχρι το τέλος του μήνα) είτε από την ίδια τη Lamda Development, αυτόνομα, ή σε συνεργασία με νέο εταίρο. Το κόστος έχει υπολογιστεί σε 1 δισ. ευρώ.
«Φως» φαίνεται πως υπάρχει και στο μέτωπο του διαγωνισμού για την κατασκευή και εκμετάλλευση της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος, ο οποίος προκηρύχθηκε το 2016 με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Μετά τη δημοσίευση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, το κόστος του έργου έχει υπολογιστεί σε 500 εκατ. ευρώ. Δεσμευτικές προσφορές αναμένονται εντός του 2022, κάτι που γεννά βάσιμες ελπίδες για έναρξη των εργασιών από το 2023 και μετά.
Σημαντικός όγκος από τα έργα ΣΔΙΤ, ύψους 2,5 δισ. ευρώ, που έχουν προκηρυχθεί από το 2019, αναμένεται επίσης να έχει ξεκινήσει από το 2023 και μετά. Μεταξύ άλλων, ξεχωρίζουν οι φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Κρήτης, ύψους 250 εκατ. ευρώ, η νέα υπερυψωμένη περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης, ύψους 370 εκατ. ευρώ, και ο οδικός άξονας Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, εκτιμώμενου κόστους 250 εκατ. ευρώ. Τα κτιριακά έργα ΣΔΙΤ αποτελούν τη μερίδα του λέοντος με εκτιμώμενο κόστος 1,47 δισ. ευρώ, ενώ επιπλέον 930 εκατ. ευρώ αφορούν έργα υποδομής, ενώ στον σχετικό κατάλογο έργων προστίθενται διαρκώς νέοι διαγωνισμοί.
Τον προηγούμενο μήνα, η ΕΡΓΟΣΕ δημοπράτησε τέσσερα νέα έργα, συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο εξ αυτών, ύψους 175 εκατ. ευρώ, αφορά την ηλεκτροκίνηση και την κατασκευή σταθμών και στάσεων στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο, της γραμμής Κιάτο – Πάτρα. Επιπλέον 84 εκατ. ευρώ αφορούν την ηλεκτροκίνηση του τμήματος Κιάτο – Ροδοδάφνη.
Παράλληλα, σε τροχιά ωρίμανσης βρίσκεται και μια σειρά νέων έργων υποδομής, με τους σχετικούς διαγωνισμούς να αναμένονται εντός του 2022. Μεταξύ άλλων, προωθούνται έργα όπως οι περίφημες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το κόστος των οποίων υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ. Προς το παρόν αναζητείται το μοντέλο χρηματοδότησης, κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα εύκολο.