ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
«Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές ρυθμίσεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων»
ΘΕΜΑ: «ΑΜΕΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΣΥ»
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Το δεύτερο κύμα της πανδημίας βρήκε την Ελλάδα απροετοίμαστη. Ηαπουσία ενός σχεδίου ενεργητικής αντιμετώπισης μέσω καθολικών τεστ στιςομάδες των «υπερ-μεταδοτών», δηλαδή το επιστημονικό και επαγγελματικό προσωπικό που δίνει μάχη να κρατήσει την υγεία και την κοινωνία όρθια, κα ιφυσικά στις ευπαθείς ομάδες, με την παράλληλη μη ενίσχυση του ΕΣΥ σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή, έχουν θέσει τη χώρα μας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης που απαιτεί άμεσες παρεμβάσεις.
Οφείλουμε να διαχωρίσουμε τις απαιτούμενες παρεμβάσεις χρονικά, ανάμεσα στις υπερ-επείγουσες και τις επείγουσες ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν.Στην παρούσα φάση, είναι άμεση προτεραιότητα να σωθούν ζωές, αυτή είναιη πλέον επείγουσα ανάγκη. Προς αυτό τον σκοπό, απαιτείται η άμεση επίταξη του ιδιωτικού τομέα υγείας και η ουσιαστική ενίσχυση του ΕΣΥ με προσωπικό.Ταυτόχρονα, πρέπει να εκκινήσει άμεσα, με πρώτους το ιατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό που υπηρετεί στα νοσοκομεία και τις λοιπές δομές υγείας, η διαδικασία των επαναλαμβανόμενων τεστ.
Συγκεκριμένα, η κάλυψη των υπερ-επειγουσών αναγκών απαιτεί:
(α)Επαναλαμβανόμενα τεστ σε όλο το προσωπικό του ΕΣΥ. Το ιατρικό,νοσηλευτικό προσωπικό και το λοιπό προσωπικό των μονάδων υγείας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης με τον κορωνοϊό COVID-19.Αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της Πολιτείας η προστασία της υγείας των υγειονομικών που μάχονται κατά της πανδημίας και η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των νοσοκομειακών και λοιπών δημόσιων μονάδων υγείας.
(β) Οργανική ένταξη του Επικουρικού Ιατρικού Προσωπικού στο ΕΣΥ, στις θέσεις και τις υγειονομικές μονάδες που ήδη υπηρετεί. Είναι πολλές οι περιπτώσεις όπου οι συμβάσεις επικουρικών ιατρών έχουν υπερβεί το1ορισμένο όριο των 24 μηνών. Οι σιωπηρές παρατάσεις μέσω υπουργικών εγκυκλίων δεν λύνουν επουδενί το πρόβλημα, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν αναγνωρίζει δαπάνη μισθοδοσίας πέραν των 24 μηνών για επικουρικούς ιατρούς. Το ΕΣΥ διατρέχει άμεσο κίνδυνο να χάσει από το δυναμικό του 1100ιατρούς των οποίων οι συμβάσεις έχουν λήξει. Η μόνη πραγματική λύση είναι η άμεση οργανική ένταξη του επικουρικού ιατρικού προσωπικού στο ΕΣΥ, ενισχύοντάς το ουσιαστικά και διανοίγοντας το δρόμο για την πλήρωση των κενών στα οργανογράμματα των νοσοκομείων και των λοιπών δημόσιων μονάδων υγείας(γ) Επίταξη, στα Συνταγματικά πλαίσια και όπως αυτά ορίζονται από τα Άρθρα 18, παρ.3 και 22, παρ. 4, με την ελάχιστη αποζημίωση που προβλέπει ο ΕΟΠΥΥ, του ιδιωτικού τομέα υγείας και ένταξη του στο ευρύτερο σχέδιο της Πολιτείας για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Οτιδήποτε διαφορετικό κοστίζει σε ανθρώπινες ζωές.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Επαναλαμβανόμενες δοκιμασίες ταχέων μοριακών ελέγχων (rapidtest)στο σύνολο του ιατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού του Ε.Σ.Υ.
Η Πολιτεία έχει την υποχρέωση ανάληψης δράσεων επαναλαμβανόμενων δοκιμασιών ταχέων μοριακών ελέγχων (rapidtest), στο σύνολο του ιατρικού,νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού που υπηρετεί στο ΕΣΥ, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, με συχνότητα και όρους που θα ορίσει ο ΕΟΔΥ. Ο συντονισμός των δράσεων καθορίζεται με απόφαση του Υπουργείου Υγείας.
Άρθρο 2
Οργανική ένταξη του Επικουρικού Ιατρικού Προσωπικού στο ΕΣΥ, στις
θέσεις και τις υγειονομικές μονάδες που ήδη υπηρετεί.
Η παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 4715/2020 (Α ́ 149), όπως τροποποιήθηκεαπό την παρ. 1 του αρθ. 20 του ν. 4737/2020 (Α’ 204) αντικαθίσταται ως εξής:
1. Για την στελέχωση του ΕΣΥ και για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την εμφάνιση και διάδοση του κορωνοϊού COVID-19παρέχεται η δυνατότητα επαναυποβόλης / υποβολής , μέχρι την10.12.2020, στις αρμόδιες υπηρεσίες των οικείων ΔΥΠΕ, ηλεκτρονικής αίτησης, του ιατρικού και νοσηλευτικού επικουρικού προσωπικού και πάσης φύσεως λοιπού επικουρικού προσωπικού των νοσοκομείων του ΕΣΥ, των δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Υγείας, του Γ.Ν. Θεσσαλονίκης “Γ.Παπαγεωργίου”, των στρατιωτικών νοσοκομείων, του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.), καθώς και των Πανεπιστημιακών νοσοκομείων αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, και ένταξης τους σε οργανικές θέσεις πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Για την υλοποίηση των ανωτέρω μεριμνά ο Διοικητής κάθε επιμέρους φορέα, οι δε αναγκαίες πιστώσεις καλύπτονται κατόπιν ισόποσης δαπάνης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
2. Συμβάσεις εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου λοιπού, πλην ιατρών, επικουρικού προσωπικού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και του ΕΟΦ, διαφόρων ειδικοτήτων, δυνάμει της υπό στοιχεία Γ4β/Γ.Π. οικ. 50604/4.7.2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Υγείας και Διοικητικής Ανασυγκρότησης τροποποιούνται με τους ίδιους όρους, προκειμένου να συνεπικουρούν το έργο του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας(Ε.Ο.Π.Υ.Υ.).3
Άρθρο 3
Ζητήματα για κάλυψη των αναγκών σε εξοπλισμό νοσηλείας καιπαροχή υπηρεσιών
Τροποποίηση της παρ. 2 του άρθρου 86 του ν.4745/20201.
Για χρονικό διάστημα έως και την 31η.3.2021 και εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς κορωνοϊού COVID-19, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Υγείας, στα πλαίσια των Άρθρων18, παρ.3 και 22, παρ.4 του Συντάγματος, δύναται να παραχωρούνται με αντίτιμο ίσο με τον τιμοκατάλογο του ΕΟΠΥΥ, επιμέρους ή εν συνόλω χώροι ιδιωτικών θεραπευτηρίων, δομών υγείας, παρόχων υπηρεσιών υγείας,κέντρων αποκατάστασης, καθώς και ιατρικό, νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό, ιδιωτικών παρόχων υπηρεσιών υγείας προς το Δημόσιο για την κάλυψη της έκτακτης και επιτακτικής ανάγκης δημόσιας υγείας από την έξαρση του κορωνοϊού COVID-19. Η διάθεση των ανωτέρω διενεργείται με δήλωση του νομίμου εκπροσώπου του φορέα, με αναφορά των χώρων του διατιθέμενου προσωπικού για τη λειτουργία τους και του χρονικού διαστήματος διάθεσής τους και τελεί υπό τον όρο της αποδοχής της διάθεσης από τον Γενικό Γραμματέα Υπηρεσιών Υγείας. Ο Γενικός Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας στο πλαίσιο της έγγραφης πράξης αποδοχής του, ορίζει το χρονικό διάστημα χρήσης της εγκατάστασης και του διατιθέμενου προσωπικού, τη σκοπούμενη χρήση του για τη νοσηλεία ασθενών ακόμα και κατά παρέκκλιση των οριζόμενων στην άδεια λειτουργίας του διατιθέμενου χώρου. Σε περίπτωση διάθεσης προσωπικού για την κάλυψη αναγκών σε χώρο εκτός των χώρων του ιδιώτη παρόχου υπηρεσιών υγείας, και συγκεκριμένα σε χώρους δημόσιων νοσοκομείων και πάσης φύσεως αναγκαστικά διατιθέμενους χώρους για την κάλυψη αναγκών νοσηλείας ασθενών από κορωνοϊό, η δήλωση διάθεσης πρέπει να συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση συναίνεσης των διατιθέμενων εργαζομένων για την κατά τα ανωτέρω παρεχόμενη υπηρεσία, εκτός του χώρου εργασίας τους. Στην περίπτωση αυτή το διατιθέμενο προσωπικό εξακολουθεί να μισθοδοτείται από τον ιδιώτη πάροχο για το χρονικό διάστημα παραχώρησής του για κάλυψη των αναγκών δημόσιας υγείας.
Αθήνα, 24 Νοεμβρίου 2020
Οι υπογράφοντες Βουλευτές
Γιάνης Βαρουφάκης
Αγγελική Αδαμοπούλου
Μαρία Απατζίδη
Κρίτων Αρσένης
Κλέων Γρηγοριάδης
Γιώργος Λογιάδης
Φωτεινή Μπακαδήμα
Σοφία Σακοράφα
Θοδωρής Βασιλακόπουλος