Με τη συμμετοχή περισσοτέρων των εκατόν τριάντα διευθυντικών στελεχών κοινοβουλευτικών βιβλιοθηκών και ιδρυμάτων
έρευνας από ολόκληρο τον κόσμο, αρχίζει αύριο, Πέμπτη 22 Αυγούστου 2019, το διήμερο
Συνέδριο Κοινοβουλευτικών Υπηρεσιών Έρευνας και Βιβλιοθηκών, το οποίο φιλοξενεί η Βουλή των Ελλήνων. Η διοργάνωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του 85ου
Παγκόσμιου Συνεδρίου της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ενώσεων Βιβλιοθηκών
και Ιδρυμάτων, που
θα λάβει χώρα 24-30 Αυγούστου 2019, για
πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, και θα συμμετάσχουν σε αυτό περί τους 3.500 συνέδρους από 135 χώρες.
πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, και θα συμμετάσχουν σε αυτό περί τους 3.500 συνέδρους από 135 χώρες.
Την έναρξη των εργασιών του διακοινοβουλευτικού συνεδρίου, αύριο στις 10 το πρωί, στην Αίθουσα Γερουσίας, θα
κηρύξει ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Κωνσταντίνος Τασούλας,
σηματοδοτώντας την αξία του διαλόγου μεταξύ των κοινοβουλευτικών
βιβλιοθηκών και ιδρυμάτων έρευνας, για την αξιοποίηση των νέων
τεχνολογιών και τη μεταξύ τους διασύνδεση, ώστε
να διευρύνεται η προσβασιμότητα στην πληροφορία, να διευκολύνεται η
συμβολή στην εκπαιδευτική διαδικασία και την επιστημονική έρευνα, και να
υπηρετείται η βελτίωση της ανθρώπινης ζωής.
·
Οι εργασίες του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν στα αγγλικά. Στο συνοδευτικό αρχείο μπορείτε να βρείτε το πλήρες πρόγραμμα.
Σημ.:
Λόγω των εργασιών του συνεδρίου, η Βιβλιοθήκη της Βουλής στο Μέγαρο του
Κοινοβουλίου, στην Πλατεία
Συντάγματος, θα παραμείνει κλειστή για το κοινό, στις 22 και 23
Αυγούστου 2019. Κανονικά θα λειτουργούν η Μπενάκειος Βιβλιοθήκη και η
Βιβλιοθήκη Πόλης, στο κτήριο της Βουλής επί της οδού Λένορμαν (πρώην
Δημόσιο Καπνεργοστάσιο).
35 th Annual Pre-Conference of Parliamentary Research and Library Service Supporting Dialogue for Change Parliament Building, Syntagma Square Thursday 22 nd August (Day 1): Senate Hall 08:30 – 09:00 Arrive at Parliament Building & go through security 09:00 – 09:50 Registration 10:00 Welcome: Speaker of the House, H.E. Mr. Constantine Tassoulas 10:10 Welcome: General Director, Dr. Giorgos Angelopoulos 10:15 Welcome: Head of the Library, Ms. Eleni Droulia 10:20 Welcome: IFLAPARL Chair, Mr. Steve Wise 10:30 – 11:00 Coffee break 11:00 Eleni Droulia, The Hellenic Parliament Library: an overview in openness and dialogue 11:20 Eleni Kanellopoulou, Inter-parliamentary dialogue. Examples from the practice of the Hellenic Parliament 11:40 Maria Kamilaki, Exhibitions at the Service of Parliaments - ‘Glossopolis: A City of Language’; a case study 12:00 Elena Antonarakou, The Press Collection and its Impact for research 12:20 Iouliani Theodossi, Parliamentary Archives: Our Political Legacy 12:40 Maria Vlassopoulou, A glance at the Samarakis Collection, on the occasion of the “2020 Samarakis Year” 13:00 Maria Sakellariou, On Preservation and Conservation 13:20 Questions & discussion on presentations 13:30 – 14:30 Light Lunch 14:45 Family Picture at the Historical Staircase 15:00 – 16:30 Guided Tour (1.5 hours) 16:30 – 16:45 Fruit break 16:45 – 17:45 Lightning Talks: Krisztina Kardos (Hungary), Jin-Young Jeon (South Korea), Josefa Fuentes (Spain), Naritsara Phetpanaporn (Thailand), André Freire da Silva (Brazil), Rabab Shaker (Egypt), Alim Garga (Cameroon), Fearghas O'Beara (European Parliament), Anthony Teasdale (European Parliament) 17:45 – 18:00 Wrap up & close of Day 1 20:00 – 22:00 Official Dinner (Aegli Zappiou, Kipos Zappiou, Athens 105 57; Τel. 210-3369300) Friday 23 rd August (Day 2): Senate Hall 08:30 – 09:00 Arrive at Parliament Building & go through security 09:00 - 09:20 Welcome 09:20 - 09:50 Regional Updates 09:50 - 10:00 Hiroko Yamaguchi (IPU), New PARLINE & 3 rd Global Parliamentary Report 10:00 - 11:00 Iain Watt, Ethics Checklist (presentation, followed by questions) 11:00 - 11:30 Coffee break 11:30 - 13:30 Workshops (am) * see notes (a) Guidelines for Parliamentary Libraries (Lillian Gassie, Senate Hall) (b) Impact of Digital Society on Parliaments (Sonia Bebbington, Room 205 – Main Reading Room) (c) Change Management (Iain Watt, Room 203 – ‘Valuable & Rare’ Reading Room) (d) Science and Innovation in Parliamentary Libraries and Research Services (Dr Fotis Fitsilis, Room 215 – Archives Reading Room) 13:30 - 14:30 Light Lunch 14:30 - 16:30 Workshops (pm) * see notes (a) Guidelines for Parliamentary Libraries (Lillian Gassie, Senate Hall) (b) Impact of Digital Society on Parliaments (Sonia Bebbington, Room 205 – Main Reading Room) (c) Change Management (Iain Watt, Room 203 – ‘Valuable & Rare’ Reading Room) (d) Science and Innovation in Parliamentary Libraries and Research Services (Dr Fotis Fitsilis, Room 215 – Archives Reading Room) 16:30 - 17:00 IFLAPARL news & preparation for WLIC 17:00 - 17:30 Wrap-up & close of pre-conference Workshop Notes: Workshop (a) will be held in the Senate Hall, while workshops (b), (c) & (d) will be held in the Library & Archive reading rooms. Staff and facilitators will be on hand to guide participants to the relevant room. Participants can choose which workshops they wish to attend. However, it would be helpful if as many as possible attend either the morning or afternoon session on Guidelines for Parliamentary Libraries as this will help our project to update this publication. Each reading room has a capacity of between 20-30 people. Therefore, it may not be possible to accommodate everyone who wishes to attend a specific workshop at the same time. However, each workshop is repeated in the afternoon to provide more opportunity to participate. Additional Information: Workshops Workshop (a): Guidelines for Parliamentary Libraries Lillian Gassie – Senate Hall This will take the form of small group discussions to share best practices and guidelines for providing an effective service to parliamentarians and their staff. The topics are taken from the 2 nd edition of the Guidelines for Legislative Libraries, 2009. Subjects covered are likely to include: • Services Offered (Chapter 3) • Collection Development and Management (Chapter 4) • Information and Library Services (Chapter 6) • Quality and Assessment (Chapter 8) • Engaging with Users (Chapter 9) • Staffing Needs (Chapter 10) • ICT and Parliamentary Libraries (Chapter 11) Workshop (b): Impact of Digital Society on Parliaments Sonia Bebbington, Room 205 – Main Reading Room This will be a discussion-based workshop in which: • Participants will explore with their international counterpartsthe aspects of the digital society which have an influence on the people, content and processes of Parliament; • Through small group discussions, participants will develop a greater understanding of the nature and extent of the influence of digital shifts in their own and others' jurisdictions. Workshop (c): Change Management Iain Watt, Room 203 – ‘Valuable & Rare’ Reading Room This will be a practical workshop in which participants will work together to consider the different kinds of change that have happened in parliamentary library & research services, assess the risks and challenges of making such changes, and explore what kind of methods could be used to achieve the best outcome. Workshop (d): Science and Innovation in Parliamentary Libraries and Research Services Dr Fotis Fitsilis, Room 215 – Archives Reading Room This workshop will feature some innovative case studies from the Hellenic Parliament Library, the Scientific Service and beyond, as a series of lightning talks, leading into an interactive discussion of participants’ own experiences. The outcome of the discussions will be collected and prepared for a special contribution in a future IFLAPARL newsletter. Some of the case studies that will be presented include, but are not limited to: • Crowdsourcing of parliamentary studies, by Dr Fotis Fitsilis, Scientific Service • Users' access to legal discourse in parliamentary Libraries, by Dr Maria Kamilaki, Library • Doing science in the Parliament, by Dimitris Garantziotis, Scientific Service |
Γραφείο Τύπου & Κοινοβουλευτικής Πληροφόρησης |