Μια ανάλυση των βασικών ευρημάτων που αφορούν τη χώρα μας το 2019
από το ετήσιο Digital News Report του Ινστιτούτου Reuters
στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης
Γνωρίζατε ότι μόνο το 27% των Ελλήνων εμπιστεύεται τις ειδήσεις που διαβάζει, ενώ το 54% αποφεύγει συχνά ή κάποιες φορές να ενημερώνεται;
Ποια είναι η κατάσταση των ΜΜΕ στη χώρα μας; Πόσο τα εμπιστεύονται οι πολίτες; Κατά πόσο εξυπηρετούν το σκοπό τους;
Από το 2012, η ετήσια Έρευνα για τις Ψηφιακές Ειδήσεις (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας στο
Πανεπιστήμιο της
Οξφόρδης επιχειρεί να δώσει απαντήσεις στα παραπάνω
ερωτήματα. Η έρευνα επικεντρώνει στις απόψεις των χρηστών του διαδικτύου
38 χωρών για τις ειδήσεις που διαβάζουν online, για τις πλατφόρμες και
τις ιστοσελίδες που προτιμούν και συνοδεύεται από αναλύσεις των τάσεων,
τόσο σε κάθε χώρα όσο και συνολικά. Από το 2016 δημοσιεύονται στοιχεία
και για την Ελλάδα.
|
|
Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν;
Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, έτσι και το 2019 οι Έλληνες έχουν πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη στις ειδήσεις, αφού μόλις το 27% δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις που διαβάζει (το τρίτο χαμηλότερο ποσοστό στην έρευνα).
Μόνο το 39% των Ελλήνων χρηστών του διαδικτύου πιστεύει ότι τα ΜΜΕ ελέγχουν επαρκώς πολιτικούς, επιχειρηματίες ενώ ακόμα λιγότεροι, το 32%, πιστεύουν ότι τα ΜΜΕ καλύπτουν θέματα που τους αφορούν.
Το 54% αποφεύγει συχνά ή κάποιες φορές να ενημερώνεται, ένα ποσοστό κατά 22 ποσοστιαίες μονάδες μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των 38 χωρών.
Μόνο 28% προτιμά να βρίσκει ειδήσεις πηγαίνοντας απευθείας στις σελίδες των ΜΜΕ. Οι περισσότεροι τις βρίσκουν μέσω άλλων πηγών (search engines, social media ή άλλες).
|
|
Η
Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα ανάμεσα στις 38 της έρευνας στη χρήση των
εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων Facebook, Messenger και Viber για
ενημέρωση. Την ίδια ώρα, η χρήση του Facebook για ενημέρωση μειώνεται (10 μονάδες πτώση από το 2016).
Η χρήση του Twitter για ενημέρωση είναι μικρή (12%) και φθίνει.
Οι Έλληνες διαβάζουν ειδήσεις από 5,6 ενημερωτικές ιστοσελίδες την εβδομάδα κατά μέσο όρο, δηλαδή χρησιμοποιούν περισσότερες πηγές από ό,τι συμβαίνει σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες του δείγματος.
Η χρήση smartphones για ειδήσεις ανέβηκε από το 47% το 2016 στο 65% το 2019. Αντίθετα, η χρήση υπολογιστή για ενημέρωση έπεσε από το 72% στο 65%.
|
|