Της
Γιώτας Μπάγκα
Μια σημαντική ημερίδα διοργανώθηκε την Πέμπτη
31 Μαΐου με θέμα « Το παιδί και τα δικαιώματά του, σκέψεις – προτάσεις»
από την
περιφέρεια διεθνούς Ρόταρυ, υπό την αιγίδα της ΚΕΔΕ, στο πολιτιστικό κέντρο του Πανεπιστημίου Webster Athens, στην
Πλάκα. Η ημερίδα τελέστηκε υπό την τιμητική προεδρία του καρδιολόγου, καθηγητή
Θεραπευτικής του πανεπιστημίου της Αθήνας Σάββα Τουμανίδη. Μεταξύ των μελών της
συντονιστικής επιτροπής ήταν η καθηγήτρια του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Μαίρη
Μαρούλη – Ζηλεμένου, η καθηγήτρια Μικροβιολογίας ΕΚΠΑ Κ. Βάσω Γεννηματά, η
γιατρός Μαριάννα Καλοειδά και πολλοί άλλοι διακεκριμένοι επιστήμονες.
Στην ημερίδα υπήρχαν δύο υποενότητες :
·
«Το παιδί
και τα δικαιώματά του κατά τα πρώτα στάδια ανάπτυξης» και
·
«Οι
έφηβοι και τα δικαιώματά τους»
αλλά
και υποενότητες, όπως:
· «Τα
δικαιώματα του παιδιού στο φάσμα του αυτισμού»,
· «Η
φυλακή και το έγκλειστο παιδί»,
· «Πρόληψη
και εμβόλια» και
· «Περιβάλλον
και δικαιώματα του παιδιού»
Στην ημερίδα αυτή
είχα την τιμή να συμμετέχω ως ομιλήτρια
καλεσμένη της συντονιστικής επιτροπής με θέμα «Δικαιώματα παιδιού και εκπαίδευση». Ορμώμενη
από το απόφθεγμα του Nelson Mandela « Η εκπαίδευση είναι το
ισχυρότερο όπλο που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να αλλάξεις τον κόσμο», αναφέρθηκα
στην αμφίδρομη σχέση των δικαιωμάτων του παιδιού και της εκπαίδευσης, καθώς
μόνο μέσω της εκπαίδευσης τα παιδιά γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και μπορούν
ν’ αντιμετωπίσουν την καταπάτησή τους
ουσιαστικά. Συγχρόνως αντιλαμβάνονται τις υποχρεώσεις τους και μαθαίνουν ν’
αποφεύγουν την αυθαιρεσία και ασυδοσία. Εκπαιδεύονται να σέβονται τα δικαιώματα
και τις ελευθερίες των άλλων και να συνειδητοποιούν τις ευθύνες που τα
δεσμεύουν, Με λίγα λόγια η Εκπαίδευση στα Δικαιώματα του Ανθρώπου συνδέεται
άμεσα με την εκπαίδευση του Δημοκρατικού πολίτη με στόχο να αποκτήσουν τα
παιδιά γνώσεις, δεξιότητες, θεμελιώδεις αξίες, ώστε να καταστούν ενεργά και
υπεύθυνα μέλη των κοινοτήτων τους.
Μολονότι τα
δικαιώματα των παιδιών κατοχυρώνονται
όχι μόνο από το Σύνταγμά μας, αλλά και από μια σειρά άλλων νόμων που στοχεύουν
στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών, μολονότι στα Αναλυτικά
μας προγράμματα τίθεται στο επίκεντρο η ανάπτυξη της αυτοαντίληψης, της
συναισθηματικής σταθερότητας, της κριτικής και διαλεκτικής ικανότητας, της
αυτενέργειας αλλά και της συνεργασίας, μολονότι οι Γενικές Αρχές Εκπαίδευσης
καθιστούν σαφές ότι στόχος της Ελληνικής Εκπαίδευσης είναι η δημιουργία ενός ανοικτού και
δημοκρατικού σχολείου και μολονότι η Ελληνική Εκπαιδευτική Πολιτική είναι
πλήρως εναρμονισμένη με τη Διεθνή
Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού στην πράξη υπάρχουν προβλήματα.
Το φαινόμενο
του σχολικού εκφοβισμού τείνει να πάρει τρομακτικές διαστάσεις και αποτελεί
σαφή παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών, αφού πλήττει περισσότερο παιδιά ευάλωτων ( όχι
μόνο) ομάδων και δείχνει να μη μπορεί να αντιμετωπιστεί. Η σχολική διαρροή
αποτελεί άλλη μια μορφή παραβίασης του δικαιώματος του παιδιού στην εκπαίδευση
και πρέπει να μας απασχολεί. Παράλληλα, η παραμέληση της ειδικής αγωγής και της
εκπαίδευσης παιδιών με αναπηρία, η αναντιστοιχία πιστώσεων – αναγκών μαθητών, η
ανεπάρκεια ειδικευμένου προσωπικού, η μη λειτουργία σημαντικού αριθμού τμημάτων ένταξης δείχνουν
ότι η εκπαίδευση παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν αντιμετωπίζεται
ισότιμα με την εκπαίδευση των άλλων παιδιών.
Αν όμως δεν
ανοίξουμε την αγκαλιά μας στα κακοποιημένα παιδιά, στα οργισμένα παιδιά, στα
παιδιά με αναπηρία, στα παιδιά με σύνδρομο Down, στα παιδιά
με αυτισμό, στα παιδιά Ρομά, στα προσφυγόπουλα, στα παιδιά κάθε χρώματος και
κάθε φυλής, τότε δεν απομένει καμιά ελπίδα στον κόσμο μας….