Ερώτηση για το ζήτημα των καθυστερήσεων στην έκδοση υπουργικής απόφασης για την επιλογή προϊσταμένων στο σύστημα ΕΣΠΑ, υπέβαλε ο βουλευτής Κορινθίας και Αναπληρωτής Τομεάρχης Ανάπτυξης της ΝΔ, Χρίστος Δήμας. Η ερώτηση, που έχει πρώτη υπογράφουσα την Τομεάρχη Ανάπτυξης της ΝΔ, βουλευτή Α’ Αθηνών, κα. Ντόρα Μπακογιάννη, ζητά από τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης να απαντήσει σε έξι επί μέρους ζητήματα σχετικά με τη διαδικασία επιλογής προϊσταμένων στις δομές του ΕΣΠΑ που έχει καθυστερήσει δύο χρόνια, παρά τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης, αλλά και σε ότι αφορά την τοποθέτηση προϊσταμένων με «ειδικές» διαδικασίες.
Αναλυτικά το κείμενο της Ερώτησης:
Ερώτηση στον Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Δημήτρη Παπαδημητρίου
(υπ’ όψιν Αν. Υπουργού κ. Αλέξανδρου Χαρίτση)
(υπ’ όψιν Αν. Υπουργού κ. Αλέξανδρου Χαρίτση)
ΘΕΜΑ: Καθυστέρηση στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης για την επιλογή προϊσταμένων στο σύστημα ΕΣΠΑ.
Με το Ν. 4314/14 θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά ένα διαφανές και αξιοκρατικό σύστημα για την επιλογή των προϊσταμένων των Ειδικών Υπηρεσιών του συστήματος ΕΣΠΑ και της Κεντρικής Υπηρεσίας της ΜΟΔ, το οποίο εναρμονίζεται με το εγκεκριμένο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης με την Ε.Ε όπου αναφέρεται ότι «οι Ελληνικές Αρχές έχουν δεσμευθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξασφαλίσουν την ανεξαρτησία του προσωπικού από πολιτικές παρεμβάσεις, ώστε να παραδίδεται έργο υψηλών τεχνοκρατικών προδιαγραφών, στη βάση περιγεγραμμένων διαδικασιών». Σύμφωνα με το άρθρο 39 του Ν. 4314/14, η διαδικασία επιλογής καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης μετά από εισήγηση του ΔΣ της ΜΟΔ.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, μετά από 2 χρόνια αναβλητικότητας και απραξίας και 6 μήνες αφότου δεσμεύτηκε στη Βουλή για την έκδοση της προβλεπόμενης Υπουργικής Απόφασης και για δημόσια προκήρυξη του συνόλου των θέσεων προϊσταμένων των Ειδικών Υπηρεσιών ΕΣΠΑ και της Κεντρικής Υπηρεσίας της ΜΟΔ, όχι μόνο δεν έχει προχωρήσει στην έκδοση της, αλλά συνεχίζει τις τοποθετήσεις προϊσταμένων με «ειδικές» διαδικασίες. Μάλιστα, επικαλείται το Ν. 3614/2007 του προηγούμενου ΕΣΠΑ, αφού προηγουμένως έχει φροντίσει να παρατείνει επ’ αόριστον την ισχύ των μεταβατικών διατάξεων του Ν. 4314/2004 που είχε οριοθετηθεί μέχρι τις 31/12/2015.
Συγκεκριμένα, στις 22 Ιουνίου 2016 ο κ. Χαρίτσης δήλωσε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, σχετικά με την επιλογή προϊσταμένων: «Δεν μπορούσαμε να μπούμε σε μια χρονοβόρα διαδικασία, η οποία προέβλεπε την αναγνώριση αναγκών των υπηρεσιών, τη διεξαγωγή εξετάσεων, τη διεξαγωγή συνεντεύξεων, την ανακήρυξη των προϊσταμένων κλπ». Λίγο νωρίτερα, στις 16 Ιουνίου 2016, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Δημήτρης Δημητριάδης δήλωσε για τις αναφερόμενες ως άνω υπηρεσίες: «Ρυθμίζονται θέματα αποσπάσεων και μετακινήσεων προσωπικού, καθώς και τοποθέτησης προϊσταμένων, κατά τη μεταβατική περίοδο, μέχρι δηλαδή την προκήρυξη που θα γίνει τον Οκτώβριο του 2016. Είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται την τελευταία δεκαετία και τα προσόντα καθορίζονται με υπουργική απόφαση. Θα ρυθμιστεί οριστικά τον Οκτώβριο».
Παρά τις δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου για την προκήρυξη των θέσεων, μέχρι και σήμερα γίνονται τοποθετήσεις προϊσταμένων με αδιαφανείς διαδικασίες. Ενδεικτικά, στις 19/12/2016, με την υπ. αρ. 13525 απόφαση του Υπουργού κ. Παπαδημητρίου, τοποθετήθηκε νέα Προϊσταμένη στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Στόχου Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας. Παράλληλα είχε προηγηθεί στελέχωση των θέσεων ευθύνης στην Ειδική Υπηρεσία που συστάθηκε στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για το Άσυλο – για τις οποίες είχα καταθέσει σχετική ερώτηση στις 8/12/2016. Με αυτόν τον τρόπο «χαρίζεται» χρόνος προϋπηρεσίας σε θέση προϊσταμένου και κατ’ επέκταση δημιουργείται προβάδισμα σε μελλοντικές προκηρύξεις για όσους τοποθετήθηκαν στις θέσεις ευθύνης μετά την ψήφιση του ν. 4314/2015 με τις αδιαφανείς διαδικασίες.
Η δε σχετική Υπουργική Απόφαση δόθηκε στη διαβούλευση όχι τις επόμενες μέρες, όπως δήλωνε ο κ. Χαρίτσης, αλλά 4 μήνες αργότερα, δηλαδή τον Οκτώβριο του 2016. Το σχέδιό της δεν συμφωνεί ούτε με το γράμμα ούτε με τον πνεύμα του νόμου, καθώς δεν οδηγεί στον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών. Αντιθέτως, αποσκοπεί στον πολιτικό έλεγχο της διοίκησης των Υπηρεσιών του ΕΣΠΑ. Σκοπίμως καταργεί στην πράξη τη γραπτή διαδικασία, καθώς γίνεται άπαξ και δεν καθορίζει με σαφήνεια την εξεταστέα ύλη. Δίνει εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό στη συνέντευξη (35%) χωρίς να εξασφαλίζεται ούτε η ανεξαρτησία των μελών των επιτροπών αξιολόγησης ούτε η διαφανής διαδικασία μέσω μίας δομημένης συνέντευξης. Επιπλέον, το πεδίο εφαρμογής διευρύνεται αυθαίρετα και δεν απευθύνεται μόνο στους υπηρετούντες στη ΜΟΔ, όπως ορίζει ο Ν.4314/14. Τέλος, δεν αναφέρεται η προβλεπόμενη από το νόμο εισήγηση του ΔΣ της ΜΟΔ.
Ερωτάται, λοιπόν, ο κ. Υπουργός:
- Γιατί έχει καθυστερήσει δύο χρόνια η έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τη διαδικασία στελέχωσης των θέσεων ευθύνης;
- Γιατί συνεχίζετε να προχωρείτε σε τοποθετήσεις προϊσταμένων με αδιαφανείς διαδικασίες, ακόμη και σε περιπτώσεις που δεν συντρέχει επείγων λόγος;
- Υπήρξε εισήγηση του ΔΣ της ΜΟΔ, όπως προβλέπεται στο Ν. 4314/14 πριν δοθεί το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης στη διαβούλευση; Αν όχι, ποιος συνέταξε το σχέδιο που δόθηκε στη διαβούλευση;
- Έχει καταλήξει το Υπουργείο στο τελικό κείμενο της Υπουργικής Απόφασης;
- Θα τροποποιηθούν τα σημεία που αντιβαίνουν στο Ν. 4314/14, όπως το πεδίο εφαρμογής και η πρόβλεψη για γραπτή διαδικασία σε κάθε νέα διαδικασία επιλογής;
- Με ποιο τρόπο θα διασφαλίσετε την ισότιμη μεταχείριση των υποψηφίων χωρίς να δημιουργείτε εύνοια για όσους τοποθετήθηκαν στο πλαίσιο των μεταβατικών διατάξεων;