Παράλληλα, το σχέδιο Βερναρδάκη για το ενιαίο μισθολόγιο προβλέπει αυξήσεις για τις χαμηλές και μεσαίες κατηγορίες υπαλλήλων και πάγωμα αποδοχών για τους προνομιούχους που εισέπρατταν υψηλά επιδόματα. Την ίδια ώρα το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων, που θα τεθεί υπό την ομπρέλα του ΑΣΕΠ προκειμένου να εξασφαλιστεί η διαφάνεια και η αντικειμενικότητα, θα βασίζεται σε τέσσερις ομάδες κριτηρίων αξιολόγησης-μοριοδότησης.
Ειδικότερα, τα κίνητρα για εθελοντική μετακίνηση των υπαλλήλων σε θέσεις της Περιφέρειας, όπου διαπιστώνονται ελλείψεις, θα προβλέπουν πλασματικό διπλασιασμό της προϋπηρεσίας ώστε ο υπάλληλος να ανεβαίνει πιο γρήγορα κλιμάκιο με αντίστοιχη μισθολογική αύξηση. Για παράδειγμα, η μετακίνηση σε μια δημόσια υπηρεσία της Χίου για τρία έτη θα προσφέρει στον υπάλληλο μπόνους προϋπηρεσίας έξι ετών. Η εθελοντική μετακίνηση δεν θα ισχύει για τα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας της Περιφέρειας όπου διαπιστώνονται δραματικές ελλείψεις.
Οι υπάλληλοι θα μετακινούνται υποχρεωτικά στους τομείς υγείας, επωφελούμενοι ωστόσο από τα μπόνους προϋπηρεσίας.
«Ξεπάγωμα» των τριετιών
Το νέο ενιαίο μισθολόγιο που θα εφαρμοστεί από την 1/1/2016 θα προβλέπει «ξεπάγωμα» των τριετιών (μισθολογικών ωριμάνσεων) που παραμένουν «παγωμένες» από το 2011 για 314.000 δημοσίους υπαλλήλους Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το «ξεπάγωμα» θα οδηγήσει σε αυξήσεις έως 50 ευρώ μηνιαίως οι οποίες θα δοθούν σταδιακά.
Για παράδειγμα, ένας υπάλληλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εδώ και 5 χρόνια είχε «κολλήσει» στον εισαγωγικό μισθό των 858 ευρώ καθώς δεν μπορούσε να αλλάξει κλιμάκιο.
Με το νέο μισθολόγιο ο μισθός του θα διαμορφωθεί στα 883 ευρώ, θα έχει δηλαδή μια αύξηση της τάξης των 25 ευρώ τον μήνα. Αντίθετα, ένας υπάλληλος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης με «παγωμένες» αποδοχές 1.225 ευρώ με το νέο μισθολόγιο θα καταταγεί στο πρώτο κλιμάκιο και θα πάρει 1.124 ευρώ. Διατηρεί τα 101 ευρώ ως προσωπική διαφορά η οποία δεν θα χαθεί, αλλά θα μειώνεται σταδιακά έως ότου μηδενιστεί το 2021. Αυτό σημαίνει ότι τον 6ο χρόνο ο συγκεκριμένος υπάλληλος θα έχει χάσει συνολικά 7.272 ευρώ αλλά και τις αυξήσεις που δικαιούνταν καθώς θα ανέβαινε κλιμάκια.
Το νέο μισθολόγιο θα επιφέρει μείωση των τελικών αποδοχών όλων των δημοσίων υπαλλήλων συνολικά κατά 2,8 δισ. ευρώ, καθώς καταργούνται 100 από τα 104 υφιστάμενα επιδόματα. Ωστόσο, ένα μέρος των αυξήσεων που προσδοκούν οι υπάλληλοι ΥΕ και ΔΕ θα απορροφηθούν με δύο τρόπους:
α) Από την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών που θα προκύψει από την ενσωμάτωση των επιδομάτων στον βασικό μισθό.
β) Από την επιβράδυνση της μισθολογικής εξέλιξης σε σχέση με τους υπαλλήλους υψηλών προσόντων. Δηλαδή οι υπάλληλοι ΥΕ και ΔΕ θα ανεβαίνουν κλιμάκιο ανά τριετία, ενώ οι υπάλληλοι ΠΕ και ΤΕ ανά διετία.
Αντίθετα, θα «παγώσουν» έως το 2021 οι αποδοχές 90.000 υπάλληλων κυρίως από τα υπουργεία Οικονομικών, Υποδομών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και τους ΟΤΑ που συνεχίζουν να εισπράττουν τη λεγόμενη «προσωπική διαφορά». Με το «πάγωμα» θα απορροφηθεί σταδιακά η μισθολογική διαφορά, η οποία θα συμψηφίζεται με τα μισθολογικά κλιμάκια.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, δεν θα επιχειρηθεί άνοιγμα της μισθολογικής ψαλίδας στους εισαγωγικούς μισθούς μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων Τεχνολογικής και Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και των υπαλλήλων χαμηλών προσόντων παρά τις αντίθετες επιταγές των δανειστών και της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ.
Το υπουργείο υποστηρίζει ότι το κονδύλι για τις μικρές αυξήσεις στους χαμηλόμισθους (με δεδομένο ότι το ενιαίο μισθολόγιο πρέπει να είναι δημοσιονομικά ουδέτερο) θα εξοικονομηθεί από την περικοπή των επιδομάτων που εισπράττουν τα ειδικά μισθολόγια, τα οποία θα αναμορφωθούν μέσα στο 2016, από τις οικονομίες κλίμακας, το νοικοκύρεμα των δαπανών και την αυστηρή πολιτική των προσλήψεων.
Τα κριτήρια για την αξιολόγηση
Τέσσερις ομάδες κριτηρίων με βάση τα τυπικά προσόντα αλλά και την εμπειρία των υπαλλήλων θα προβλέπει το σχέδιο νόμου για την αξιολόγηση του προσωπικού, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση τις επόμενες εβδομάδες. Το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων θα βασίζεται:
α) Στη βαθμίδα εκπαίδευσης (Δευτεροβάθμια, ΑΕΙ, ΤΕΙ, μεταπτυχιακά, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης). Οι κάτοχοι διδακτορικών έχουν ήδη καταταγεί πρώτοι στην αξιολογική σειρά κατάταξης του τμήματος.
β) Στην προϋπηρεσία. Απαιτούνται τουλάχιστον 4 έτη προϋπηρεσίας στο Δημόσιο και ένα έτος σε θέση προϊσταμένου τμήματος.
γ) Οι υπάλληλοι θα αξιολογούνται με βάση την εμπειρία στην άσκηση καθηκόντων ευθύνης.
Δ) Αξιολόγηση-μοριοδότηση με προσωπική συνέντευξη.
Το υπουργείο μελετά επίσης την επιβράβευση των παραγωγικών και άξιων υπαλλήλων με τη χορήγηση πριμ παραγωγικότητας. Το νέο σύστημα αξιολόγησης αφορά όλους τους εργαζομένους στο Δημόσιο με εξαίρεση τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τους ιερείς (ορθόδοξους και άλλων δογμάτων).
Διαβάστε ακόμη: Ο Βερναρδάκης αποκαλύπτει: «Το νέο πρόσωπο της Δημόσιας Διοίκησης» – Τι γίνεται με ωριμάνσεις, μισθολογικά, αξιολόγηση υπαλλήλων & δομών
aftodioikisi.gr