Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2012

Το λαθρεμπόριο στα καύσιμα και οι αποκαλύψεις του Τάσου Τέλλογλου για τα 2 βυτιοφόρα στο Ζευγολατιό

{images:title}
H αποκάλυψη πρατηρίου που έκλεβε στην αντλία, στην εθνική οδό Αθηνών - Κορίνθου, τον περασμένο μήνα, είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου ενός καινούργιου «πολέμου» που έχει σε μεγάλο βαθμό υποκαταστήσει το λαθρεμπόριο, μετά τη δραματική αύξηση των φόρων την τελευταία διετία, γράφει ο Τάσος Τέλλογλου στην "Καθημερινή". Το κλέψιμο στο «πιστόλι» της αντλίας μπορεί να στοιχίζει στον καταναλωτή από 2 - 6% του ποσού που καταβάλλει. «Αλλά όσο εντοπίζεται το πρόβλημα τόσο οι πρατηριούχοι που θέλουν να κλέψουν γίνονται πιο εφευρετικοί χρησιμοποιώντας αντλίες στις οποίες ο εντοπισμός του μηχανισμού κλοπής είναι εξαιρετικά δύσκολος, καθώς εκτός από την παρέμβαση στο κύκλωμα της αντλίας χρησιμοποιείται και λογισμικό με το οποίο επηρεάζεται το κύκλωμα αυτό».
Το «σπορ» άρχισε την περίοδο 2007 - 2008 από επιχειρηματίες που είχαν διαπρέψει στη λαθρεμπορία, την οποία, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, συνεχίζουν τώρα με συνδυασμό των δύο «μεθόδων»: Κλέψιμο στην αντλία και λαθρεμπόριο. «Υπάρχει ένας ανταγωνισμός για το ποιος θα είναι πιο δημιουργικός στην παραβατικότητα σε ένα κύκλωμα όπου η υγιής επιχειρηματικότητα εξωθείται εκτός αγοράς» λέει ο ιδιοκτήτης τεσσάρων πρατηρίων στη δυτική Ελλάδα.
Από την αποκάλυψη του πρώτου μηχανισμού κλοπής στην αντλία, πριν από μία διετία στα βόρεια προάστια της Αθήνας, μέχρι σήμερα έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι. «Τα συστήματα έχουν γίνει πιο 'έξυπνα', η αντλία μπορεί να προγραμματισθεί από το λογισμικό που ορισμένες φορές διαφημίζεται ότι προσφέρεται από την εταιρεία, ενώ όσο πιέζεται η αγορά ασφαλείς δυτικοευρωπαϊκές αντλίες αντικαθίστανται από αντλίες από την Ασία (Κορέα, Τουρκία)…» λέει προγραμματιστής που έχει ασχοληθεί με τη μελέτη των συστημάτων αντλιών σε πρατήρια και προηγουμένως «ρύθμιζε» ταξίμετρα που «κλέβουν».
Από την «επιδημία» δεν ξεφεύγουν ούτε οι μεγάλες εταιρείες εμπορίας που με αγωνία παρακολουθούν πρατηριούχους που συνεργάζονται μαζί τους να «υποκύπτουν» στον αθέμιτο ανταγωνισμό των διπλανών. Ειδικά η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, με προεξάρχουσα τη δυτική Αττική, έχουν χωριστεί σε «περιοχές» όπου 2 - 3 «συμμορίες» με αλυσίδα πρατηρίων «λυμαίνονται» τις τσέπες των καταναλωτών. Το κλέψιμο στην αντλία δεν εκδηλώνεται όλες τις ώρες. Συχνά γίνεται μόνο σε κάποιες αντλίες, ενώ άλλες λειτουργούν κανονικά. Αλλες φορές γίνεται «μόνο» το απόγευμα η «μόνο» τα Σαββατοκύριακα. Ορισμένα από τα πρατήρια που επιδίδονται στο «σπορ» χειρίζονται από μια κονσόλα σε κάποιο κουβούκλιο το «λογισμικό» της «κλοπής», όπου με το πάτημα ενός κουμπιού επαναφέρεται η αντλία στο «κανονικό» την ώρα κάποιου απρόβλεπτου ελέγχου. Σε αυτή την περίπτωση οι υπάλληλοι του υπουργείου εμπορίου πρέπει να ανοίξουν τις αντλίες και να τις εξετάσουν, αλλά όταν το «πειραγμά» τους γίνεται από… μακριά κάτι τετοιο αποδεικνύεται πιο δύσκολο.
Εκτός από την Αττική και η δυτική Ελλάδα μοιάζει να εχει υποκύψει στον ανταγωνισμό «προς τα κάτω» με κλοπή και λαθρεμπορία. Τον γύρο της περιοχής έχει κάνει η περίπτωση δυο βυτιοφόρων από την Πάτρα με βιοκαύσιμο που εντοπίσθηκαν από την αστυνομία να ξεφορτώνουν στο Ζευγολατιό Κορινθίας νυχτερινή ώρα από επιχειρηματία που συνεργαζόταν με μεγάλη εταιρεία εμπορίας στο παρελθόν και τώρα αγοράζει από μία μικρότερη.
Οταν η αστυνομία εντόπισε τα βυτία που είχαν προορισμό την Αθήνα («στα χαρτιά») έλειπε από το βυτίο το 20% του φορτίου που είχε ξεφορτωθεί. Η αστυνομία μπόρεσε να ασφαλίσει μόνο ένα από τα δύο φορτηγά το οποίο και μετέφερε με το υπόλοιπο του φορτίου στο λιμάνι της Κορίνθου. Ο έλεγχος στο πρατήριο όπου η αστυνομία σταματησε το φορτηγό θα γινόταν την άλλη μέρα το πρωί. Ο ελεγχος έγινε, αλλά βιοντίζελ δεν βρέθηκε.

isthmos.gr