Ένα υποθετικό “εάν” έχει αρχίσει να διαχέεται τις τελευταίες ημέρες γύρω από την κυβερνητική δέσμευση για αλλαγές στη διοικητική διαίρεση της Χώρας πριν τις εκλογές του Μαΐου.
Υπενθυμίζουμε ότι η δημιουργία νέων Δήμων πριν τις εκλογές (ανεξαρτήτως της άποψης που έχει κάθε πολίτης για την ορθότητα ή/και τη σκοπιμότητά της) δεν
αποτελεί υποθετικό σενάριο και φημολογία, αλλά επίσημη πολιτική δέσμευση διατυπωμένη επανειλημμένως, με χρονοδιαγράμματα και αριθμούς, από τα πλέον αρμόδια χείλη, δηλαδή από τους αρμόδιους Υπουργούς Εσωτερικών της Κυβέρνησης.
Όλα ξεκίνησαν από το ότι οι 325 Δήμοι “μπορούν να γίνουν 380”,
μειώθηκαν σε “μια σειρά περιπτώσεις που δεν ξεπερνούν τις 10”, οι οποίες θα έσπαγαν “το Φθινόπωρο του 2018”.
συρρικνώθηκαν σε “5 Δήμους το πολύ”, “μέσα στον Ιανουάριο”.
Τώρα που τελείωσε και ο Ιανουάριος, πέρασαν τα 4 χρόνια και φθάνουμε πια στις κάλπες, ας θυμηθούμε ενδεικτικά τις πιο χαρακτηριστικές από το πλήθος των επίσημων δηλώσεων:
Αλέξης Χαρίτσης, ΑΘΗΝΑ 9.84 , 17/12/2018
“(…) Θα αντιμετωπίσουμε όμως κάποιες λίγες, εξόφθαλμες περιπτώσεις που χρήζουν αντιμετώπισης ΠΡΙΝ από τις εκλογές, κάτι που αποτελεί και αίτημα των ίδιων των κοινωνιών, προκειμένου να αντιμετωπισθούν κάποιες αδικίες που έγιναν με τον Καλλικράτη. Η διαδικασία θα προχωρήσει μετά τις γιορτές, ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ. (...)
Θα είναι ΤΟ ΠΟΛΥ ΠΕΝΤΕ Δήμοι (...) ”.
Αλέξης Χαρίτσης, NEWS 24/7 88.6 , 25/10/2018
“Ερώτηση: Έχετε πει ότι οι Δήμοι που θα σπάσουν θα είναι λίγοι. Εκτός από τη Λέσβο, εκτός από τη Χίο, την Ρόδο, την Κέρκυρα, υπάρχουν και άλλοι;
Αλ.Χαρίτσης: “ (...) Αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΦΑΣΗ είναι ΠΡΑΓΜΑΤΙ να αντιμετωπίσουμε κάποιες ακραίες πολύ εξόφθαλμες περιπτώσεις, οι οποίες συναντούν και την συναίνεση των τοπικών κοινωνιών, ομοφωνία μάλιστα, με ομόφωνες Αποφάσεις Δημοτικών Συμβουλίων για τη διάσπαση κάποιων περιπτώσεων ΟΠΩΣ ΑΥΤΕΣ τις οποίες αναφέρατε, και αυτό θα γίνει ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ.
ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΠΕΡΑ, όμως, νομίζω ότι σε σχέση με το χωροταξικό συνολικά πρέπει μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου του 2019 να ξεκινήσει μια ειλικρινής δημόσια συζήτηση για να προχωρήσουμε σε μια ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση
(...) οι όποιες παρεμβάσεις γίνουν -πέρα επαναλαμβάνω από ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΚΡΑΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΘΑ ΤΙΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ ΤΩΡΑ- οι όποιες παρεμβάσεις γίνουν να εντάσσονται σε μια συνολική λογική. Δεν μπορούμε να κάνουμε αποσπασματικές παρεμβάσεις. ”
Πάνος Σκουρλέτης, ως Υπουργός Εσωτερικών στο 14ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ , 2/5/2018
« (...) Παρ’ όλα αυτά νομίζω ότι είναι ΑΜΕΣΟ να υπάρχει μία εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα ότι δεν αγγίζουμε το χωροταξικό σε περιπτώσεις σαν και αυτή της Λέσβου.
Και της Κέρκυρας.
Και της Κεφαλλονιάς.
Ενδεχομένως και για τη Χίο.
Αλλά μιλάμε για περιπτώσεις οι οποίες ΔΕΝ ΞΕΠΕΡΝΟΥΝ τον αριθμό των ΔΕΚΑ στην Ελλάδα.
Βεβαίως αυτή η συζήτηση δεν μπορεί να γίνει στο πόδι. Διότι ο ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ ΑΡΙΘΜΟΣ που μπορεί ΝΑ ΠΡΟΚΥΨΕΙ πρέπει να βασίζεται σε μία εμπεριστατωμένη μελέτη και σε μία βιώσιμη πρόταση για το τι θα αντικαταστήσει το σημερινό ενιαίο Δήμο. Ποιες οικονομικές προϋποθέσεις πρέπει να υπάρχουν, σε προσωπικό, τι θα γίνει με τα χρέη αν έχει χρέη ο Δήμος, πως θα μοιραστούν, τι θα γίνει με τα μηχανήματα. Δεν θα είναι ρύθμιση στο ν/σ το σημερινό.
Αυτού του είδους τις αλλαγές σκοπεύουμε να τις κάνουμε ΜΕΣΑ ΣΤΟ 2018 ΣΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ όπου θα υπάρξουν αυτές οι χωροταξικές περιορισμένες αλλαγές ΣΕ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΤΕΤΟΙΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ νησιωτικών »
Νίκος Βούτσης, ως Υπουργός Εσωτερικών, στη ΒΟΥΛΗ , 6/5/2015
«(...) Είναι προφανές ότι χρειάζονται κάποιες αλλαγές σε ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΥΣ και ΟΡΕΙΝΟΥΣ δήμους.
Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι 325 δήμοι μπορούν να γίνουν 380 ενδεχομένως (...)».