Ενδιαφέρουσες ειδήσεις και δραστηριότητες από το Δερβένι την Κορινθία , την Πελοπόννησο και όχι μόνο.
Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016
Έκδοση ιστορικών ηχογραφήσεων από την Πελοπόννησο - Ηχογραφήσεις Σιμωνος Καρράς 1975 - 1976
Πελοπόννησος – Μουσικές του Ελληνισμού
Επανέκδοση ιστορικών ηχογραφήσεων
από το Αρχείο Σίμωνος και Αγγελικής Καρά
«Μουσικές του Ελληνισμού»: Μία σειρά δεκαέξι CD, μονών η διπλών,
ένας μουσικός ξεναγός στους τόπους του Ελληνισμού μέσα από αυθεντικές
ηχογραφήσεις από το αρχείο του Σίμωνα Καρά. Το ΚΕΠΕΜ εγκαινιάζει μία νέα
σειρά ψηφιακών δίσκων, η οποία θα περιλάβει τις επιτόπιες ηχογραφήσεις
που εκδόθηκαν από τον Σίμωνα Καρά στην ιστορική εκείνη σειρά των
βινυλίων της δεκαετίας του ’70, καθώς και όσες αργότερα συμπεριελήφθησαν
ως επιπλέον κομμάτια στη σειρά των ψηφιακών δίσκων που κυκλοφόρησε. Η
παρούσα σειρά, λοιπόν, θα περιλάβει το σύνολο των εκδοθέντων
ηχογραφήσεων, αλλά και θα συμπληρώσει τη σειρά εκείνη με ηχογραφήσεις
από τις περιοχές που δεν πρόλαβαν να εκδοθούν, όπως η Κύπρος, ο Πόντος, η
Καππαδοκία, οι Β. Σποράδες, τα Βόρεια Δωδεκάνησα και αρκετά νησιά των
Κυκλάδων.
Με φρέσκια ματιά λοιπόν, σε εξαιρετικά καλαίσθητες εκδόσεις,
επανακυκλοφορεί και συμπληρώνεται η ιστορική εκείνη σειρά των δίσκων, η
οποία αποτέλεσε σημείο αναφοράς, καθώς για πρώτη φορά τόσο συστηματικά
και μέσα από εξαιρετικής ποιότητας επιτόπιες ηχογραφήσεις παρουσιάστηκε
στο κοινό ο χάρτης της ελληνικής μουσικής παράδοσης.
Το πρώτο CD της σειράς ‒αφιερωμένο στη μνήμη του Σίμωνα Καρά‒ αφορά
τη μουσική παράδοση της Πελοποννήσου. Δεκαπέντε αντιπροσωπευτικά
τραγούδια από ολόκληρη την Πελοπόννησο· της τάβλας και του χορού, του
γάμου και του γλεντιού, πατινάδες και εποχικά (του θέρους, του τρύγου,
πασχαλινά, κάλαντα) και άλλα, μέσα από εκτελέσεις ντόπιων μουσικών και
τραγουδιστών· από τα Βάτικα της Νεάπολης μέχρι την Πάτρα και από την
Τσακωνιά μέχρι την Ολυμπία. Η έκδοση είναι εξέχουσας σημασίας, καθώς οι
ηχογραφήσεις που περιλαμβάνει διασώζουν το τοπικό μουσικό χρώμα κάθε
περιοχής και το παλαιό ήθος εκτέλεσης των σκοπών και των τραγουδιών,
κάτι που σήμερα δύσκολα συναντά κανείς στο Μοριά. Έτσι, σε κάποιες
περιοχές κυριαρχεί το κλαρίνο, όπως ακούγεται στα κομμάτια από την Αχαΐα
και τη Γορτυνία, ενώ σε άλλες το βιολί, όπως συμβαίνει στα κομμάτια από
την Τσακωνιά και τη Μεσσηνία. Αξιοπρόσεκτη και η ηχογράφηση από το
Λειβάρτζι Καλαβρύτων, ένα εξαιρετικό τσάμικο με πίπιζες (τις λεγόμενες
αλλιώς καραμούτζες), το παλιότερο προφανώς όργανο της περιοχής.
Στο συνοδευτικό (δίγλωσσο) βιβλίο διορθώνονται οι στίχοι των
τραγουδιών, οι οποίοι μάλιστα συμπληρώνονται βάσει των σημειώσεων του
ίδιου του Σίμωνα Καρά κατά την καταγραφή, τα στοιχεία ταυτότητας της
κάθε ηχογράφησης (τόπος και χρόνος), καθώς και τα ονόματα των
συντελεστών. Το έντυπο περιλαμβάνει επιπλέον ένα συνοπτικό κείμενο που
παρουσιάζει το γενικό χρονικό των καταγραφών του Σίμωνα Καρά, καθώς και
το κείμενο του Σίμωνα Καρά για τα τραγούδια, τους ρυθμούς, τους χορούς
και τα μουσικά όργανα του Μοριά, το ίδιο εκείνο που είχε συμπεριληφθεί
στον δίσκο βινυλίου με τα τραγούδια της Πελοποννήσου.
Τέλος, η έκδοση περιλαμβάνει φωτογραφικό υλικό από τους τοπικούς
συλλόγους και τις οικογένειες των οργανοπαικτών, με τους οποίους ήρθαμε
σε επαφή προκειμένου να τεκμηριώσουμε τα στοιχεία των συντελεστών της
έκδοσης. Το σπάνιο και ανέκδοτο αυτό φωτογραφικό υλικό, πλαισιώνει με
τον πιο ταιριαστό τρόπο, αισθητικά αλλά και ουσιαστικά, τις ιστορικές
αυτές ηχογραφήσεις.