Στο 17,5% ανήλθε το ποσοστό ανεργίας στη χώρα τον Σεπτέμβριο εφέτος, περίπου 5 μονάδες υψηλότερα από τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι (12,6%) και περίπου μια μονάδα χαμηλότερα από τον Αύγουστο εφέτος (18,4%).
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), οι άνεργοι ανήλθαν σε 857.656 άτομα και αυξήθηκαν κατά 229.941 άτομα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2010 (αύξηση 36,6%), ενώ μειώθηκαν κατά 50.297 άτομα σε σχέση με τον Αύγουστο 2011 (μείωση 5,5%). Σχεδόν ένας στους δύο νέους είναι πλέον άνεργος, ενώ ο οικονομικά μη ενεργός πληθυσμός υπερβαίνει τον αριθμό των απασχολουμένων κατά περίπου 400.000 άτομα.
Ειδικότερα, ο οικονομικά μη ενεργός πληθυσμός (άτομα που δεν εργάζονται ούτε αναζητούν εργασία) ανήλθε σε 4.440.050 άτομα και αυξήθηκε κατά 120.120 άτομα, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2010 (αύξηση 2,8%) και κατά 36.547 άτομα σε σχέση με τον Αύγουστο 2011 (αύξηση 0,8%). Ενώ, το σύνολο των απασχολουμένων εκτιμάται ότι ανήλθε σε 4.051.109 άτομα, που μειώθηκαν κατά 315.386 άτομα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο πέρυσι (μείωση 7,2%) και αυξήθηκαν κατά 16.572 άτομα σε σχέση με τον Αύγουστο εφέτος (αύξηση 0,4%).
Ηλικιακά, η ανεργία πλήττει κυρίως τα άτομα 15- 24 ετών (46,4% τον Σεπτέμβριο εφέτος από 33,6% τον Σεπτέμβριο 2010). Ακολουθούν, οι ηλικίες 25- 34 ετών (24,5% από 17,8%), 35- 44 ετών (14,5% από 10%) και 45- 54 ετών (12% από 8%). Η ανεργία παραμένει "γένους θηλυκού", καθώς στις γυναίκες φτάνει στο 21% (από 16,7% τον Σεπτέμβριο πέρυσι) και στους άνδρες στο 14,9% (από 9,6%).
Σε επίπεδο περιφερειών της χώρας, στην "πρώτη πεντάδα" περιλαμβάνονται οι περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας (24,2% τον Σεπτέμβριο 2011 από 16,3% τον Σεπτέμβριο 2010), της Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης (20% από 12,9%), της Ηπείρου (18,7% από 12,8%), της Θεσσαλίας (18,4% από 13,7%) και της Δυτικής Ελλάδας (18,3% από 13,1%). Στην Αττική, όπου διαμένουν τα περίπου 2/3 του πληθυσμού της χώρας, η ανεργία "εκτοξεύθηκε" στο 18,1% από 12,6% έναν χρόνο πριν. Στον αντίποδα, μείωση της ανεργίας καταγράφηκε στα Ιόνια Νησιά (6,9% από 10,3%).
Στο 2,9% ο πληθωρισμός το Νοέμβριο
Οριακή υποχώρηση κατέγραψε ο πληθωρισμός το Νοέμβριο σε ετήσια βάση και διαμορφώθηκε στο 2,9%, από 3% που είχε τον Οκτώβριο, όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Γ.Δ.Τ.Κ) του μηνός Νοεμβρίου 2011, προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2010, προκύπτει αύξηση 2,9%, έναντι αύξησης 4,9% που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2010 προς το 2009.
Ο Γενικός Δείκτης το Νοέμβριο 2011, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2011, παρουσίασε αύξηση 0,2%, έναντι της ίδιας αύξησης 0,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Επίσης, ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 10 - Νοεμβρίου 11, σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 09 - Νοεμβρίου 10, παρουσίασε αύξηση 3,6%, έναντι αύξησης 4,5% που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα. Οι κυριότερες ανατιμήσεις οφείλονται στις αυξήσεις των φόρων (αύξηση ΦΠΑ στην εστίαση, ΕΦΚ στο φυσικό αέριο) και στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου.
Ειδικότερα, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Νοεμβρίου 2011, προς τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2010, προκύπτει αύξηση 2,9% έναντι αύξησης 4,9% που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του 2010 προς το 2009.
Η αύξηση αυτή του γενικού δείκτη προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,8% της ομάδας "Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά-παγωτά, καφές, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις νωπές πατάτες.
β) Κατά 4,5% της ομάδας "Αλκοολούχα ποτά και καπνός", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων.
γ) Κατά 2,4% της ομάδας "Ένδυση και υπόδηση", λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 9,3% της ομάδας "Στέγαση", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, του φυσικού αερίου, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών επισκευής και συντήρησης κατοικίας.
ε) Κατά 0,4% της ομάδας "Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
στ) Κατά 2,7% της ομάδας "Μεταφορές", λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας και των τιμών των αυτοκινήτων.
ζ) Κατά 0,6% της ομάδας "Επικοινωνίες", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών. η) Κατά 3,2% της ομάδας "Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των εστιατορίων- ζαχαροπλαστείων- καφενείων- κυλικείων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
θ) Κατά 2% της ομάδας "Άλλα αγαθά και υπηρεσίες", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των ειδών ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 1% της ομάδας "Υγεία", λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων και των οδοντιατρικών υπηρεσιών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των νοσηλίων των ιδιωτικών κλινικών.
β) Κατά 0,8% της ομάδας "Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες", λόγω μείωσης των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού-υπολογιστών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των βιβλίων, γραφικής ύλης- σχολικών ειδών .
γ) Κατά 0,9% της ομάδας "Εκπαίδευση", λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα δίδακτρα ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.
ΕΤ.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), οι άνεργοι ανήλθαν σε 857.656 άτομα και αυξήθηκαν κατά 229.941 άτομα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2010 (αύξηση 36,6%), ενώ μειώθηκαν κατά 50.297 άτομα σε σχέση με τον Αύγουστο 2011 (μείωση 5,5%). Σχεδόν ένας στους δύο νέους είναι πλέον άνεργος, ενώ ο οικονομικά μη ενεργός πληθυσμός υπερβαίνει τον αριθμό των απασχολουμένων κατά περίπου 400.000 άτομα.
Ειδικότερα, ο οικονομικά μη ενεργός πληθυσμός (άτομα που δεν εργάζονται ούτε αναζητούν εργασία) ανήλθε σε 4.440.050 άτομα και αυξήθηκε κατά 120.120 άτομα, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2010 (αύξηση 2,8%) και κατά 36.547 άτομα σε σχέση με τον Αύγουστο 2011 (αύξηση 0,8%). Ενώ, το σύνολο των απασχολουμένων εκτιμάται ότι ανήλθε σε 4.051.109 άτομα, που μειώθηκαν κατά 315.386 άτομα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο πέρυσι (μείωση 7,2%) και αυξήθηκαν κατά 16.572 άτομα σε σχέση με τον Αύγουστο εφέτος (αύξηση 0,4%).
Ηλικιακά, η ανεργία πλήττει κυρίως τα άτομα 15- 24 ετών (46,4% τον Σεπτέμβριο εφέτος από 33,6% τον Σεπτέμβριο 2010). Ακολουθούν, οι ηλικίες 25- 34 ετών (24,5% από 17,8%), 35- 44 ετών (14,5% από 10%) και 45- 54 ετών (12% από 8%). Η ανεργία παραμένει "γένους θηλυκού", καθώς στις γυναίκες φτάνει στο 21% (από 16,7% τον Σεπτέμβριο πέρυσι) και στους άνδρες στο 14,9% (από 9,6%).
Σε επίπεδο περιφερειών της χώρας, στην "πρώτη πεντάδα" περιλαμβάνονται οι περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας (24,2% τον Σεπτέμβριο 2011 από 16,3% τον Σεπτέμβριο 2010), της Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης (20% από 12,9%), της Ηπείρου (18,7% από 12,8%), της Θεσσαλίας (18,4% από 13,7%) και της Δυτικής Ελλάδας (18,3% από 13,1%). Στην Αττική, όπου διαμένουν τα περίπου 2/3 του πληθυσμού της χώρας, η ανεργία "εκτοξεύθηκε" στο 18,1% από 12,6% έναν χρόνο πριν. Στον αντίποδα, μείωση της ανεργίας καταγράφηκε στα Ιόνια Νησιά (6,9% από 10,3%).
Στο 2,9% ο πληθωρισμός το Νοέμβριο
Οριακή υποχώρηση κατέγραψε ο πληθωρισμός το Νοέμβριο σε ετήσια βάση και διαμορφώθηκε στο 2,9%, από 3% που είχε τον Οκτώβριο, όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Γ.Δ.Τ.Κ) του μηνός Νοεμβρίου 2011, προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2010, προκύπτει αύξηση 2,9%, έναντι αύξησης 4,9% που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2010 προς το 2009.
Ο Γενικός Δείκτης το Νοέμβριο 2011, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2011, παρουσίασε αύξηση 0,2%, έναντι της ίδιας αύξησης 0,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Επίσης, ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 10 - Νοεμβρίου 11, σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 09 - Νοεμβρίου 10, παρουσίασε αύξηση 3,6%, έναντι αύξησης 4,5% που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα. Οι κυριότερες ανατιμήσεις οφείλονται στις αυξήσεις των φόρων (αύξηση ΦΠΑ στην εστίαση, ΕΦΚ στο φυσικό αέριο) και στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου.
Ειδικότερα, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Νοεμβρίου 2011, προς τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2010, προκύπτει αύξηση 2,9% έναντι αύξησης 4,9% που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του 2010 προς το 2009.
Η αύξηση αυτή του γενικού δείκτη προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,8% της ομάδας "Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά-παγωτά, καφές, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις νωπές πατάτες.
β) Κατά 4,5% της ομάδας "Αλκοολούχα ποτά και καπνός", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων.
γ) Κατά 2,4% της ομάδας "Ένδυση και υπόδηση", λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 9,3% της ομάδας "Στέγαση", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, του φυσικού αερίου, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών επισκευής και συντήρησης κατοικίας.
ε) Κατά 0,4% της ομάδας "Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
στ) Κατά 2,7% της ομάδας "Μεταφορές", λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας και των τιμών των αυτοκινήτων.
ζ) Κατά 0,6% της ομάδας "Επικοινωνίες", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών. η) Κατά 3,2% της ομάδας "Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των εστιατορίων- ζαχαροπλαστείων- καφενείων- κυλικείων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
θ) Κατά 2% της ομάδας "Άλλα αγαθά και υπηρεσίες", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των ειδών ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 1% της ομάδας "Υγεία", λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων και των οδοντιατρικών υπηρεσιών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των νοσηλίων των ιδιωτικών κλινικών.
β) Κατά 0,8% της ομάδας "Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες", λόγω μείωσης των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού-υπολογιστών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των βιβλίων, γραφικής ύλης- σχολικών ειδών .
γ) Κατά 0,9% της ομάδας "Εκπαίδευση", λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα δίδακτρα ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.
ΕΤ.