Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

Πέθανε ο συμπατριώτης μας Μανούσος Μανουσάκης: Ο σκηνοθέτης που ύμνησε τον απαγορευμένο έρωτα και τίναξε τα μηχανάκια τηλεθέασης στον αέρα

 Μανούσος Μανουσάκης: Πέθανε ο σκηνοθέτης των τηλεοπτικών επιτυχιών

Σε σοκ βρίσκεται ο καλλιτεχνικός κόσμος, ιδιαίτερα οι άνθρωποι της τηλεόρασης, έπειτα από την είδηση ότι ο Μανούσος Μανουσάκης έφυγε από τη ζωή. Σε ηλικία 74 ετών ο σπουδαίος σκηνοθέτης ταξίδεψε για τη γειτονιά των αγγέλων, έπειτα από μάχη που έδινε στο νοσοκομείο, αφήνοντας ένα αναντικατάστατο κενό. 
 Σε ηλικία 74 ετών έφυγε από τη ζωή ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης, ένας από τους πιο εμβληματικούς δημιουργούς της ελληνικής τηλεόρασης και κινηματογράφου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες ο Μανούσος Μανουσάκης νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας  του Υγεία με λοίμωξη του αναπνευστικού.

Την περασμένη Παρασκευή έκανε πρεμιέρα η νέα σειρά που σκηνοθετούσε για την ΕΡΤ, «Το Δίχτυ». Όλοι οι συνεργάτες του είναι σοκαρισμένοι από τον χαμό του.

Ο Μανούσος Μανουσάκης με καταγωγή από το Χιλιομόδι γεννήθηκε το 1950 στην Αθήνα . Ήταν ανηψιός της μεγαλής Ελληνίδας ηθοποιού  της Ειρήνης Παππά. .Σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film School). Με την επιστροφή του στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία στον κινηματογράφο.

Η πρώτη του ταινία, Βαρθολομαίος (1973), τον καθιέρωσε ως έναν τολμηρό δημιουργό. Στην ταινία αυτή, που είχε τριπλό ρόλο ως σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός, η κριτική αναγνώριση δεν άργησε να έρθει. Απέσπασε ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Ρέμο το 1973, ενώ στην Ελλάδα απαγορεύτηκε από τη χούντα. , η ταινία αυτή προβλήθηκε και σε κινηματογράφο της Θεσσαλονίκης το 1973 (οδός Βασ. Όλγας και οδός Μαρτίου), οι ηθοποιοί στο σύνολό τους σχεδόν ήταν κάτοικοι του Χιλιομοδίου Κορίνθιας, επίσης στην είσοδο του κινηματογράφου υπήρχε αστυνομικός της χούντας.

Ακολούθησαν ταινίες όπως Άρχοντες (1978) και Η σκιάχτρα (1985), ενώ συμμετείχε ως ηθοποιός σε ταινίες όπως Σουβλίστε τους! Παρότι το όνομά του συνδέθηκε κυρίως με την τηλεόραση, ο Μανουσάκης διατήρησε δυναμική παρουσία στον κινηματογράφο, σκηνοθετώντας και παραγωγές όπως το Παραλάβατε διορισμόν (1996), τον Κόκκινο δράκο (1998) και το ιστορικό δράμα Ουζερί Τσιτσάνης (2015).

Η επανάσταση στην ελληνική τηλεόραση

Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, ο Μανούσος Μανουσάκης ξεκίνησε τη δραστηριότητά του στην τηλεόραση. Οι πρώτες του σκηνοθετικές προσπάθειες περιλαμβάνουν τις σειρές Καλλικαντζαροδουλειές (1985-1986), Μικρογραφίες (1986-1987) και Τα καλύτερά τους χρόνια (1989). Ωστόσο, η μεγάλη αναγνώριση ήρθε από τη δεκαετία του 1990 και έπειτα, όταν ανέλαβε τη σκηνοθεσία και την παραγωγή δραματικών σειρών για την ιδιωτική τηλεόραση.

Οι σειρές που σκηνοθέτησε, όπως οι Ψίθυροι καρδιάς, Άγγιγμα ψυχής, Μη μου λες αντίο και Η αγάπη ήρθε από μακριά, , Τμήμα Ηθών, Κόκκινο Ποτάμι, κ.α. θεωρούνται από τις κορυφαίες στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.

Τμήμα Ηθών
Ψίθυροι Καρδιάς
Μη μου λες αντίο
Με θεματολογία που περιστρεφόταν γύρω από απαγορευμένους έρωτες και κοινωνικά ζητήματα, οι σειρές αυτές κατάφεραν να συγκινήσουν το κοινό και να καταγράψουν υψηλά νούμερα τηλεθέασης. Ο Μανουσάκης κατόρθωσε να παντρέψει την καλλιτεχνική ευαισθησία με την εμπορική επιτυχία, δημιουργώντας παραγωγές που παραμένουν διαχρονικές.

Η αγάπη ήρθε από μακριά
Η πολιτιστική του κληρονομιά

Ο Μανούσος Μανουσάκης αφήνει πίσω του μια πλούσια παρακαταθήκη στον χώρο της τέχνης. Με την κινηματογραφική του δουλειά, έθεσε τα θεμέλια για την ελευθερία της έκφρασης σε δύσκολες εποχές, ενώ με τις τηλεοπτικές του παραγωγές ανέβασε τον πήχη της ελληνικής τηλεόρασης. Η ικανότητά του να αφηγείται ιστορίες που αγγίζουν βαθιά τους ανθρώπους θα τον κατατάσσει ανάμεσα στους κορυφαίους δημιουργούς της χώρας στο είδος τους   

«Αντιστάσεις στο ξεκίνημά μου δεν βρήκα, ίσα ίσα. Ούτε και για τους Ψίθυρους Καρδιάς, που δεν το ήθελαν όλοι. Δεν το ήθελε ο ΑΝΤ1 και πήγα στο MEGA και το έκανα. Μου είχαν πει “και ποιος ενδιαφέρεται για τους τσιγγάνους;”…. Μόλις το άκουσε αυτό ο Τζώνη Καλημέρης, είπε “αυτό φέρ’ το εδώ τώρα”. Αντίστροφα, όταν πήγα το “Άγγιγμα Ψυχής” στο ΜΕGA, είπαν όχι, αλλά όταν το πήγα στον ΑΝΤ1, μου είπαν “φέρ’το”. Αυτές είναι οι συμπτώσεις», είχε πει για τις μεγάλες του επιτυχίες.

Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι πολλά από τα σίριαλ έκαναν ρεκόρ τηλεθέασης. Οι Ψίθυροι καρδιάς, για παράδειγμα, έφτασαν μέχρι το 76,7% ξεπερνώντας τους 3.500.000 τηλεθεατές.

«Η τελευταία μέρα της ζωής μου θα ήθελα να είναι στο γύρισμα, όταν λέω μοτέρ ή στοπ», είχε πει σε μία από τις πρόσφατες συνεντεύξεις. Μπορεί ο Μανούσος Μανουσάκης να έφυγε στο νοσοκομείο, όμως μέχρι την τελευταία στιγμή ήταν ενεργός… Η τελευταία του δουλειά είναι «Το δίχτυ», που προβάλλεται αυτή την περίοδο στην ΕΡΤ και έκανε πρεμιέρα στις 15 Νοεμβρίου.

Πρόκειται για έξι αυτοτελείς αστυνομικές ιστορίες, διάρκειας 80 λεπτών η καθεμία, που γυρίζονται σε διάφορες περιοχές της Αττικής, όπως Παιανία, Αγία Παρασκευή, Μελίσσια, Εξάρχεια, Κυψέλη, και ΠΛΥΦΑ. Με επίκεντρο μία επίλεκτη ομάδα αστυνομικών της Γενικής Ασφάλειας, η οποία αναλαμβάνει την επίλυση σημαντικών υποθέσεων, η σειρά ακολουθεί τους ήρωες κάθε ιστορίας και τους «βλέπει» να εμπλέκονται συναισθηματικά με τις υποθέσεις που αναλαμβάνουν, να κινδυνεύουν, να κρίνουν και να κρίνονται, καθώς αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που απασχολούν σήμερα την ελληνική κοινωνία.

Η ήσυχη οικογενειακή ζωή

Πολυσχιδής και ανήσυχος στην επαγγελματική του καριέρα, ήρεμος και χαμηλών τόνων στην προσωπική του ζωή. Παντρεμένος με την πολυαγαπημένη του Μαρία από το 1975, απέκτησαν μαζί δύο παιδιά που για εκείνον ήταν πάνω από όλα.

«Με τη σύζυγό μου είμαστε 51 χρόνια μαζί. Μία γυναίκα καταλαβαίνει αμέσως αν ο άντρας έχει εξοκείλει, δεν μπορεί να της κρυφτεί. Το μυστικό στη 50ετή σχέση μας είναι ότι λέω ‘ναι’ σε όλα και κάνω ό,τι θέλω», είχε δηλώσει.

«Ως γονείς τούς στηρίξαμε σε αυτά που ήθελαν. Πρέπει να σε “καίει” για να γίνεις κάτι, πόσο μάλλον στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα. Η Δέσποινα είναι εικαστικός video art και παίρνει το μεταπτυχιακό της στο Βέλγιο, ο Μανόλης είναι συνθέτης και παραδίδει το διδακτορικό του στο Λονδίνο», είχε πει για τα παιδιά του.