Σημαντικά έργα του 19ου και του 20ού αιώνα βγαίνουν για πρώτη φορά από την Βρετανική Πρεσβεία στην Αθήνα προκειμένου να εκτεθούν στο πλαίσιο της έκθεσης με τίτλο «Grand Tour», που θα φιλοξενηθεί, από τις 5 Ιουλίου και για δύο σχεδόν χρόνια, στα κτίρια του Μουσείου Ελληνικού Πολιτισμού (Κουμπάρη 1, Αθήνα) και της Πινακοθήκης Γκίκα (Κριεζώτου 3, Αθήνα). Πρόκειται για μια δημιουργική συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη και της Βρετανικής Πρεσβείας που στόχο έχει να καταδείξει τους ισχυρούς πολιτιστικούς αλλά και διπλωματικούς δεσμούς που συνδέουν, διαχρονικά, τις δύο χώρες.
Τα 17 συνολικά έργα τέχνης της έκθεσης αποτελούν μέρος της Κυβερνητικής Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου, ενός πολιτιστικού θεσμού που προάγει τη βρετανική τέχνη μέσω της τοποθέτησης έργων σε βρετανικά κυβερνητικά κτήρια σε όλον τον κόσμο. Η συλλογή, που ξεκίνησε να δημιουργείται πριν από περίπου 120 χρόνια, μετρά σήμερα περί τα 15.000 έργα τέχνης που καλύπτουν χρονικά έξι αιώνες.
Ανάμεσά στα έργα που παραχωρήθηκαν στο Μουσείο Μπενάκη, ως μακροχρόνιος δανεισμός, ξεχωρίζει η εκθαμβωτική προσωπογραφία του λόρδου Βύρωνα από τον Thomas Philips. Ο φιλέλληνας ποιητής πόζαρε στον Philips, σε ηλικία 25 ετών, φορώντας μια παραδοσιακή φορεσιά που είχε αγοράσει σε πρόσφατο ταξίδι του στην Ήπειρο. Η προσωπογραφία κλείστηκε αργότερα σε ένα κιβώτιο από την πεθερά του Λόρδου Βύρωνα, λαίδη Judith Noel, ώστε η κόρη του Ada να προστατευτεί από την αμφίβολη υπόληψη του πατέρα της. Το 1823 ο λόρδος Βύρωνας προσχώρησε στο ελληνικό στρατόπεδο κατά την Ελληνική Επανάσταση και ο θάνατός του, στο Μεσολόγγι,τον Απρίλιο του 1824, τον κατέστησε σύμβολο του ευρωπαϊκού Φιλελληνισμού και εθνικό ήρωα των Ελλήνων. Το συγκεκριμένο έργο είναι το μοναδικό από τα 17 που έχει ξαναπαρουσιαστεί στο ελληνικό κοινό, στην μεγάλη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Επιπλέον, στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται έργα των Joseph και Anton Schranz, στα οποία αποτυπώνονται εικόνες των ελληνικών νησιών κατά τον 19ο αιώνα, όπως η Σπιανάδα και το Ανάκτορο των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου στην Κέρκυρα, του Edward Lear, o οποίος έχει απαθανατίσει τη Νεμέα του 1849 αλλά και το μοναστήρι της Αγίας Λαύρας και το Άγιο Όρος, του Edward Dodwell που έχει ζωγραφίσει τον Παρθενώνα και το Ερέχθειο αλλά και οι υδατογραφίες του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και του John Craxton με τα ελληνικά θέματα.
Ο Πρέσβης του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα,Matthew Lodge, αφού εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς το Μουσείο Μπενάκη και το υπουργείο Πολιτισμού για τη άψογη συνεργασία, δήλωσε: «Θέλω να πιστεύω ότι η έκθεση Grand Tour αναδεικνύει μια ενδιαφέρουσα πτυχή των ισχυρών ανθρώπινων δεσμών Ελλήνων και Βρετανών, μέσα από τα μάτια των δημιουργών και την επιλογή της θεματολογίας τους: τα ταξίδια των Βρετανών στη Νεμέα και τη Φυγαλεία, το Άγιο Όρος και την Κέρκυρα, τον θαυμασμό τους για την Ελλάδα και την ομορφιά της.»
Από την πλευρά της η διευθύντρια της Κυβερνητικής Συλλογής ‘Έργων Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου, Eliza Gluckman, υπογράμμισε πως μέσα από αυτή την έκθεση « αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο τα κοινά αφηγήματα Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου».
«Ένα ζωντανό μουσείο προσφέρει γνώση και απόλαυση, χτίζοντας γέφυρες ανάμεσα σε θεσμούς, τόπους και λαούς. Εδώ και χρόνια, το Μουσείο Μπενάκη αναδεικνύει τους δεσμούς του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ελλάδας, με κορυφαία στιγμή τη δωρεά από τον Patrick και την Joan Leigh Fermor της Οικίας τους στην Καρδαμύλη και την ένταξή της στα παραρτήματα του Μουσείου ως ενός κέντρου έρευνας και πολιτισμού. Συνακόλουθα, η σχέση ανάμεσα στη Βρετανική Πρεσβεία και το Μουσείο είναι μακρόχρονη και καρποφόρα» σημειώνει, μεταξύ άλλων, ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Γιώργης Μαγγίνης.