Περισσότερες από 50 ελληνικές παραγωγές και περίπου 60 από το εξωτερικό θα παρουσιάσει, φέτος, το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου που θα πραγματοποιηθεί, για δεύτερη χρονιά, κάτω από ειδικές συνθήκες εξαιτίας του κορωνοϊού.
«Είναι η δεύτερη χρονιά που λειτουργούμε υπό έκτακτες συνθήκες. οι συνθήκες είναι εξαιρετικά δύσκολες και κάνουν το έργο όλων μας ακόμα πιο περίπλοκο. Όμως, είμαστε επίμονοι και δεν χάνουμε το κουράγιο μας» ανέφερε, η καλλιτεχνική διευθύντριά του, Κατερίνα Ευαγγελάτου κατά την παρουσίαση του φετινού πρόγραμματος, το οποίο έχει εστιάσει στην ελληνική δημιουργία.
Ταυτόχρονα, περίπου χίλιοι ακόμα καλλιτέχνες και άλλοι συντελεστές από κορυφαίους θεσμούς της Ευρώπης και της Αμερικής έχουν προσκληθεί και εργάζονται πάνω σε νέες δημιουργίες και συμπαραγωγές.
Συνολικά έχουν σχεδιαστεί πάνω από 80 παραγωγές, δίνοντας προτεραιότητα στους Έλληνες δημιουργούς. Οι ελληνικές παραγωγές ξεπερνούν τις 50, ενώ οι παραγωγές από το εξωτερικό είναι περίπου 30. Επιπλέον, το Φεστιβάλ επεκτείνει τις διεθνείς του συμπαραγωγές στον χώρο των παραστατικών τεχνών, παρουσιάζοντας φέτος 10 νέα έργα σε συνεργασία με κορυφαίους πολιτιστικούς οργανισμούς από τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Πολωνία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου θα ανεβούν, φέτος, δέκα πρεμιέρες παραγωγών με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Όπως και πέρυσι, οι παραστάσεις θα παίζονται για τρεις ημέρες. Δηλαδή, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, ενώ το Φεστιβάλ θα διαρκέσει από τον Ιούνιο μέχρι το τέλος Αυγούστου.
Ο Γερμανός σκηνοθέτης Τόμας Όστερμαϊερ επιστρέφει στην Ελλάδα με τον θίασο της Σάουμπυνε και καταπιάνεται, για πρώτη φορά, με το Αρχαίο Δράμα και συγκεκριμένα τον «Οιδίποδα Τύραννος», που αποτελεί την αφετηρία ενός νέου έργου της συγγραφέως Maja Zade, η οποία μεταφέρει τον μύθο στο σήμερα – με τίτλο «ödipus/οιδίποδας».
Το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει, επίσης, το σατυρικό δράμα του Σοφοκλή «Ιχνευταί», σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού. Η Αργυρώ Χιώτη κάνει την πρώτη της σκηνοθεσία στην Επίδαυρο με τους «Βατράχους» του Αριστοφάνη, σε νέα μετάφραση του ποιητή Νίκου Παναγιωτόπουλου.
Οι θεατές θα δουν επίσης τις «Βάκχες», σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, τις παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου με σκηνοθεσίες του Γιάννη Μόσχου και του Κωνσταντίνου Ρήγου, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας με σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, καθώς και συνεργασίες με σκηνοθέτες όλων των γενεών, όπως ο Γιάννης Κακλέας, ο Άρης Μπινιάρης και ο Γιώργος Νανούρης – που επίσης κατεβαίνει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο.
Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου
Η Μικρή Επίδαυρος ξεκινά με το διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα «Πάροδος», που θα λάβει χώρα εδώ τις τρεις πρώτες εβδομάδες του Ιουνίου, δίνοντας τη δυνατότητα σε καλλιτέχνες από ένα ευρύ φάσμα Τεχνών να προχωρήσουν, υπό ιδανικές συνθήκες, την έρευνά τους πάνω στη δραματουργία του αρχαίου δράματος, in situ. Ταυτόχρονα, εγκαινιάζoυμε έναν νέο θεματικό κύκλο υπό τον τίτλο «Contemporary Ancients».
Στη βάση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού για τη Μικρή Επίδαυρο βρίσκεται μια πρωτοβουλία. Αυτή της ανάθεσης συγγραφής νέων έργων, εμπνευσμένων από το αρχαίο δράμα, σε Νεοέλληνες συγγραφείς, ειδικά για το ανέβασμά τους στον συγκεκριμένο χώρο.
Τέσσερις συγγραφείς, δύο άντρες και δύο γυναίκες, γράφουν από ένα σύγχρονο έργο που «συνομιλεί» με μια αρχαία τραγωδία. Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, με αφετηρία τις «Τραχίνιες» του Σοφοκλή, γράφει το έργο του «Τα σπίτι με τα φίδια», το οποίο σκηνοθετεί η Ελένη Σκότη. Ο Γιάννης Μαυριτσάκης, με αφετηρία τις «Βάκχες» του Ευριπίδη γράφει την «Κρεουργία», που σκηνοθετεί ο Γιώργος Σκεύας. Η Αμάντα Μιχαλοπούλου, με αφετηρία τον «Ιππόλυτο», το έργο «Η Φαίδρα καίγεται», το οποίο σκηνοθετεί ο Γιάννης Καλαβριανός, και η Αλεξάνδρα Κ*, με αφετηρία τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, «γάλα, αίμα», που σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας.
Ο προγραμματισμός του Μικρού Θεάτρου εκτείνεται, φέτος, μέχρι τα τέλη Αυγούστου.
Ηρώδειο
Με σημαντικούς καλλιτέχνες, από την ελληνική και την παγκόσμια σκηνή, ένα αφιέρωμα στη «θρυλική» Λιλίπούλη και ως σταθερές τις συνεργασίες με την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η μουσική θα κυριαρχήσει στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού.
Η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ θα εμφανιστεί με τον νέο της διευθυντή Γιώργο Πέτρου, ενώ το δικό τους χρώμα θα δώσουν η Ελευθερία Αρβανιτάκη συμπράττοντας με την Καμεράτα, σε έργα Παπαδημητρίου – Ξυδάκη, ο Παύλος Παυλίδης με τον «Τhe Boy, η Λένα Πλάτωνος με τη Nalyssa Green, η συναυλία του El Sistema Greece με τον μουσικό παραγωγό Blend Mishkin, τον μαέστρο Βύρωνα Φιδετζή με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.
Επαναλειτουργεί η Πειραιώς 260
Εξαιτίας της υγειονομικής κατάστασης η Πειραιώς 260 είχε παραμείνει κλειστή, το περασμένο καλοκαίρι. Όμως, φέτος θα επαναλειτουργήσει, φιλοξενώντας περισσότερες από τις μισές παραγωγές του Φεστιβάλ.
«Αποφασίσαμε να επεκτείνουμε το πρόγραμμα της Πειραιώς 260 μέχρι τον Οκτώβριο, για να χωρέσουν όλες οι εν εξελίξει παραγωγές μας – έτσι, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο θα δούμε κυρίως ελληνικές δημιουργίες, ενώ το φθινόπωρο κυρίως τις διεθνείς», τόνισε η κ. Ευαγγελάτου.
Στον τομέα του θεάτρου, ο Πρόδρομος Τσινικόρης παρουσιάζει το «Somewhere beyond the cherry trees», εμπνεόμενος από τον Βυσσινόκηπο του Τσέχοφ, ο Κωνσταντίνος Χατζής συνεχίζει την έρευνά στο αρχαίο Δράμα με το έργο «Κλυταιμνήστρα», μουσική δωματίου για ένα όργανο σε μουσική Γιώργου Κουμεντάκη. Στον Κήπο της Πειραιώς 260, ο Σίμος Κακάλς καταπιάνεται με τον «Αίαντα» του Σοφοκλη, ενώ ο συνθέτης Λευτέρης Βενιάδης γράφει μια Όπερα ποδοσφαίρου, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Σιμιτζή.
Η Σοφία Μαραθάκη σκηνοθετεί «Το δάσος», μια παράσταση με οικολογική στόχευση, η Κατερίνα Γιαννοπούλου «συστήνει» τη «Χρονιά με τα 13 φεγγάρια», από την ομώνυμη ταινία του Φασμπίντερ, ο Έκτορας Λυγίζος παρουσιάζει «Σχολείο γυναικών» του Μολιέρου. Επίσης, τέσσερις νέες παραγωγές εντάσσονται στο πλαίσιο του Κύκλου 1821, δίνοντας έμφαση σε συγκρούσεις από την Επανάσταση έως σήμερα.
Όσον αφορά τη μουσική, ο Γιάννης Παπαδόπουλος παρουσιάζει το νέο του έργο «Fourth Stream Music», για τζαζ πιάνο τρίο και κλασικό κουαρτέτο εγχόρδων και οι ομάδες SUM και Latinitas Nostra ενώνουν τους ήχους μπαρόκ μουσικής, αργαλειών ζακάρ και ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Στα εικαστικά της Πειραιώς 260, θα παρουσιαστεί το «The Feel.Backstage» του Τάσου Βρεττού, που αποτυπώνει την εμπειρία του underground clubbing στην Αθήνα από το 2005 και εξής, ερευνώντας το αθέατο κομμάτι της BDSM σκηνής και του ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμού.
Παράλληλα, το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει ορισμένες μουσικές και θεατρικές παραγωγές, «έξω» από την έδρα του, τη συναυλία του Δημήτρη Τηλιακού και των Ex Silentio, την παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου για παιδιά, το μουσικό παραμύθι «Το ποτάμι που ήθελε να γυρίσει πίσω» των Αναστάσιου Μισυρλή, Φώτη Σιώτα και Ελένης Φωτάκη, αλλά και ένα μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στη Σωτηρία Μπέλλου με τη Χριστίνα Μαξούρη.