Αθήνα, 14 Δεκεμβρίου 2020
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στην αίθουσα Γερουσίας του ελληνικού κοινοβουλίου, ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Κωνσταντίνος Τασούλας, ο ιδρυτής του οργανισμού ΝΕΟΝ κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος και η διευθύντρια του οργανισμού κ. Ελίνα Κουντούρη παρουσίασαν σήμερα το πνεύμα, το περιεχόμενο και τους στόχους αυτής της συνεργασίας.
Η συνεργασία των δύο φορέων πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του επετειακού έτους 2021 και ταυτόχρονα στην περίοδο της πανδημίας που συνταράσσει τις διεθνείς κοινωνίες και δοκιμάζει τη λειτουργία των κρατών και των θεσμών. Υπό το πρίσμα αυτό, οι δύο φορείς συμπράττουν με σκοπό να αναδείξουν, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, τη δυναμική των δημοκρατικών θεσμών στις προκλήσεις της σημερινής κοινωνικής πραγματικότητας μέσα από τη διάσταση της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Ο ιστορικός χώρος του Καπνεργοστασίου, ως σύμβολο της εκβιομηχάνισης και προόδου της χώρας, αναδεικνύεται σε σύγχρονο πολιτιστικό πυρήνα και αποτελεί την ιδανική «σκηνή» για την ανάπτυξη των νέων καλλιτεχνικών ιδεών με σημεία αναφοράς τα ιστορικά ορόσημα, τις κοινωνικές αλλαγές, την αντίληψη περί ελευθερίας, τα νέα δεδομένα για την ανθρωπότητα, σε έναν κόσμο ευμετάβλητο εξαιτίας των σύγχρονων προκλήσεων και παγκόσμιων απειλών.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο φορέων, ο χώρος του Καπνεργοστασίου αναμορφώνεται με χρηματοδότηση του ΝΕΟΝ και δημιουργείται ένας νέος, πολλά υποσχόμενος και εμβληματικός χώρος πολιτισμού, μεγάλης αισθητικής και λειτουργικής αξίας.
Το Καπνεργοστάσιο της οδού Λένορμαν, το δεύτερο δημόσιο καπνεργοστάσιο της Αθήνας, κατασκευάστηκε από το Ελληνικό Δημόσιο. Άρχισε να κτίζεται το 1928 και λειτούργησε το 1930. Το συνολικό εμβαδό του κτηρίου είναι περίπου 19.000 τ.μ. Στο χώρο του Καπνεργοστασίου Αθηνών στεγάστηκαν αρκετές καπνοβιομηχανίες, βιομηχανίες κοπής και συσκευασίας καπνού, βιομηχανίες παραγωγής τσιγάρων και πούρων, ενώ λειτουργούσαν αποθήκες, τελωνείο, εστιατόρια για τους εργαζομένους, καθώς και οικία για τον φύλακα του κτηρίου. Κατά καιρούς, τμήματα του κτηρίου χρησιμοποιήθηκαν για άλλες χρήσεις όπως φυλακές, καταφύγιο προσφύγων, και στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα για στέγαση υπηρεσιών όπως το Ελεγκτικό Συνέδριο, η Προεδρία της Κυβέρνησης, το Υπουργείο Οικονομικών. Το 1989 το Υπουργείο Πολιτισμού χαρακτηρίζει το Δημόσιο Καπνεργοστάσιο της οδού Λένορμαν ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο μαζί με τον μηχανολογικό του εξοπλισμό. Το 2000 το κτήριο παραχωρήθηκε εξ ολοκλήρου στη Βουλή των Ελλήνων. Το 2008 ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση των εξωτερικών όψεων και το 2016 η αποκατάσταση της μεταλλικής στέγης του αιθρίου. Σήμερα μέρος του στεγάζει τη Βιβλιοθήκη και το Τυπογραφείο της Βουλής.
Μέρος του ιστορικού αυτού κτηρίου (η ισόγεια βόρεια-βορειοδυτική πτέρυγα, το αίθριο και το κτήριο του πρώην τελωνείου) αναβαθμίζεται με εργασίες υποδομής και λειτουργικής αποκατάστασης, που πραγματοποιούνται από τον ΝΕΟΝ και έχουν καθοριστεί και εγκριθεί από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Βουλής και τα αρμόδια τμήματά της. Ειδικότερα, εκτός από γενικές οικοδομικές εργασίες καθαριότητας, αποξήλωσης σαθρών στοιχείων, επισκευής, ανακαίνισης και βαφής, το σύνολο των παραπάνω χώρων εξοπλίζεται με σύγχρονες υποδομές. Υλοποιείται επέκταση της εγκατάστασης του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος, αποκατάσταση του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης, ενίσχυση του δικτύου πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης, εγκατάσταση κατάλληλου εκθεσιακού τύπου φωτισμού, ολοκληρωμένου δικτύου wifi για το κοινό και τους επισκέπτες, βελτίωση του κλιματισμού, επέκταση του συστήματος ασφαλείας και συμπληρώνεται η προσβασιμότητα σε περισσότερους χώρους για άτομα με αναπηρία. Παράλληλα επισκευάζονται πλήρως οι τουαλέτες για τους επισκέπτες και ενεργοποιούνται βοηθητικοί χώροι υποδοχής και προσωπικού. Το σύνολο του παραπάνω εξοπλισμού θα παραμείνει ως δωρεά στο κτήριο.
Το κόστος της αναβάθμισης θα ανέλθει σε περίπου 1 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από τον ΝΕΟΝ και τον ιδρυτή του Δημήτρη Δασκαλόπουλο.
Στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Προγράμματος Σύγχρονης Τέχνης 2021, ο αναμορφωμένος χώρος του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου – Βιβλιοθήκη και Τυπογραφείο της Βουλής θα αναδειχθεί σε όλη του την αίγλη σε έναν σύγχρονο, πολιτιστικό και κοινωνικό χώρο, ανοιχτό σε όλους, που θα αποτελέσει ένα δυναμικό κέντρο συνάντησης και ανταλλαγής ιδεών.
Κατά το διάστημα Ιουνίου-Δεκεμβρίου 2021, θα φιλοξενήσει την έκθεση σύγχρονης τέχνης Πύλη / Portals, σε διοργάνωση του ΝΕΟΝ και επιμέλεια της Ελίνας Κουντούρη, Διευθύντριας ΝΕΟΝ, και της Madeleine Grynsztejn, Pritzker Director, Museum of Contemporary Art Chicago.
Με έναυσμα το επετειακό έτος 2021, η έκθεση Πύλη / Portals θα αναπτύξει μηνύματα, ιδέες και προβληματισμούς γύρω από την εκάστοτε νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται μέσα από την επανάσταση και την ανατροπή. Συνολικά 40 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό -μεταξύ τους και νέες αναθέσεις έργων- θα εξερευνήσουν αυτή τη διαφορετική πραγματικότητα μέσα από θέματα όπως η Κίνηση, το Κοινό Βίωμα, η Σύνδεση, το Σπίτι.
Η Πύλη / Portals θα περιλαμβάνει προγράμματα σχετικά με το κτήριο του Καπνεργοστασίου και την ιστορία του, που θα αναπτυχθούν σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της Βουλής. Επιπλέον, θα υλοποιηθεί σειρά δράσεων όπως συζητήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, ενώ θα λειτουργεί μια διαδικτυακή «πύλη» παράλληλα και κατά τη διάρκεια της υλικής παρουσίασης.
Το πλήρες πρόγραμμα της έκθεσης θα παρουσιαστεί στους προσεχείς μήνες από τις επιμελήτριες.
Η σημερινή εκδήλωση στην αίθουσα Γερουσίας του κοινοβουλίου θα προβληθεί από τον τηλεοπτικό σταθμό της Βουλής την Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2020, ώρα 19:00.
Για τους συντάκτες
Ο Πολιτιστικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο. Ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να φέρει τη σύγχρονη τέχνη κοντά στο ευρύ κοινό, αξιοποιώντας παράλληλα χώρους που συχνά παραμένουν πολιτιστικά ανεκμετάλλευτοι, σε σύμπραξη με θεσμικούς φορείς του πολιτισμού. Στρατηγική του Οργανισμού είναι να αναδείξει αυτούς τους εμβληματικούς χώρους και να τους φέρει στο προσκήνιο της πολιτιστικής δράσης, σε μια προσπάθεια να αναβαθμίσει την καθημερινότητα του σύγχρονου πολίτη μέσα από συναντήσεις με τη σύγχρονη τέχνη στον ιστό της πόλης. Ο ΝΕΟΝ έχει υλοποιήσει σημαντικά έργα υποδομής σε χώρους όπου έχει διοργανώσει εκθέσεις, με σκοπό την ουσιαστική αναβάθμιση και περαιτέρω αξιοποίηση των χώρων αυτών, όπως το Ωδείο Αθηνών, το Εθνικό Αστεροσκοπείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου.
Ο ΝΕΟΝ υλοποιεί τους στόχους του μέσα από εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδηλώσεις και συζητήσεις, προγράμματα χορηγιών και υποτροφιών και τη δημιουργία ενός δικτύου διεθνών συνεργασιών και ανταλλαγών και ενισχύει τη δραστηριότητα δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, επιδιώκοντας να αναδείξει τον πολιτισμό ως βασικό μοχλό προόδου και ανάπτυξης.
Ομιλία του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων κ. Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα στην εκδήλωση για την ανακοίνωση του Πολιτιστικού Προγράμματος
Σύγχρονης Τέχνης 2021 στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο – Βιβλιοθήκη και
Τυπογραφείο Βουλής των Ελλήνων
Αίθουσα Γερουσίας Βουλής, 14 Δεκεμβρίου 2020
Κυρίες και κύριοι,
Σας καλωσορίζω στη Γερουσία όπου θα κάνουμε μια πρώτη παρουσίαση της
συνεργασίας μας με τον πρωτοποριακό Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης
ΝΕΟΝ, προκειμένου να αξιοποιηθεί ο εμβληματικός και πολλά υποσχόμενος για
πολιτιστικές δράσεις -και όχι μόνο- χώρος του Καπνεργοστασίου που βρίσκεται στην
οδό Λένορμαν και ανήκει στη Βουλή εδώ και μία εικοσαετία.
Το κόμμα των Φιλελευθέρων, στις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 1932, εξέδωσε έναν
ενδιαφέροντα απολογισμό του έργου της τετραετίας 1928-1932. Μέσα στο σημαντικό
αυτό έργο εκείνης της ταραχώδους τετραετίας περιλαμβάνεται κι ένα κεφάλαιο για τη
μέριμνα που έλαβε η Πολιτεία, τότε, για τον καπνό. Και καμαρώνει το κόμμα των
Φιλελευθέρων, ευλόγως, γιατί φρόντισε πολύ τα θέματα του καπνού. Εξαγόρασε 6
εκατομμύρια οκάδες «βεβλαμμένου» καπνού, δηλαδή χαλασμένου καπνού, από τους
παραγωγούς, για να αποτρέψει την αξιοποίησή του και την ανάμιξή του με καλό
καπνό, που θα υποβάθμιζε την ποιότητα των ελληνικών τσιγάρων, αλλά και για να
ενισχύσει επιπλέον το εισόδημα των παραγωγών αγόρασε κι άλλα 5,5 εκατομμύρια
οκάδες καπνού εμπορεύσιμου, κι όλα αυτά λόγω του ότι οι κύριες αγορές του
εξωτερικού –Αμερική, Αγγλία, Αυστρία– είχαν μειώσει πάρα πολύ τις παραγγελίες
τους. Ιδρύθηκε ένα ινστιτούτο καπνού στη Δράμα και δημιουργήθηκε, κτίστηκε κι
ένα τεράστιο καπνεργοστάσιο 19.000 τ.μ. στην περιοχή της Κολοκυνθούς, στην
περιοχή του Κολωνού, στην οδό Λένορμαν, εις το οποίο στεγάστηκαν δεκάδες
επιχειρήσεων καπνού, και έφτασε αυτή η στέγαση, αυτή η φιλοξενία, μέχρι τις αρχές
του 1990. Εκεί υπήρξε Τελωνείο, υπήρξαν και δύο Εφορίες καπνού, εις τρόπον ώστε
το κράτος να μπορεί επί τόπου να μην έχει φορολογικές απώλειες από την αξιοποίηση
και την εκμετάλλευση αυτού του σημαντικού τότε προϊόντος.
Αυτό το Καπνεργοστάσιο έχει κηρυχθεί διατηρητέο μνημείο από το Υπουργείο
Πολιτισμού και μετά από διάφορες χρήσεις, εκτός από την αρχική, περιήλθε στην
ιδιοκτησία της Βουλής των Ελλήνων, η οποία στεγάζει ήδη εκεί την εντυπωσιακή,
και ποσοτικά και ποιοτικά, Βιβλιοθήκη της, τις υπηρεσίες συντηρήσεως των αρχείων
της, το Τυπογραφείο της και άλλες δράσεις και κατά καιρούς η Βουλή, ιδίως
παλιότερα με το πρόγραμμα Open House, είχε ανοίξει αυτόν το χώρο και τον είχε
παρουσιάσει στο αθηναϊκό κοινό σαν ένα δείγμα της ενδιαφέρουσας βιομηχανικής
αρχιτεκτονικής του περασμένου αιώνος.
Ο πολιτιστικός οργανισμός ΝΕΟΝ, που ίδρυσε ο κ. Δασκαλόπουλος, μας έκανε μία
πολύ προκλητική πρόταση. Και επειδή ο οργανισμός αυτός έχει εξαιρετική φήμη,
2
εμείς αποδεχθήκαμε αυτή την πρόταση, γιατί συνδυάζει η εκπλήρωσή της δύο καλά.
Πρώτον, αξιοποιείται ένας δημόσιος χώρος ως πλαίσιο φιλοξενίας της Τέχνης και,
δεύτερον, εξοικειώνεται με αυτόν τον τρόπο το κοινό, το οποίο θα γνωρίσει και το
χώρο και το περιεχόμενο, και το περιέχον και το περιεχόμενο, εξοικειώνεται λοιπόν
το κοινό με αυτό που αποτελεί και στόχο αυτού του οργανισμού και του κ.
Δασκαλόπουλου και των συνεργατών του, αλλά και δικό μας, με αυτό που
αποκαλούμε «δημόσια τέχνη» κι όχι η τέχνη που είναι περίκλειστη, η οποία είναι
αιχμάλωτη, κλεισμένη, για τα μάτια κάποιων εκλεκτών που η τύχη ή η ευμάρειά τους
τους επέτρεψε να την απολαμβάνουν.
Το ισχύον Σύνταγμα της Ελλάδος για πρώτη φορά, στο άρθρο 16, παύει να μιλάει
μόνον για την Παιδεία, που μίλαγε το προηγούμενο Σύνταγμα του 1952, και
προσθέτει και την Τέχνη. Και μιλάει για την Τέχνη, ότι αποτελεί κύρια αποστολή και
υποχρέωση του κράτους η προαγωγή και ανάπτυξή της «εν ελευθερία». Η Βουλή,
που είναι η νομοθετούσα Πολιτεία -η μία μορφή της τρισυπόστατης Πολιτείας είναι η
νομοθετούσα- πιστή και στη συνταγματική επιταγή, επιδιώκει σε συνεργασία με το
ΝΕΟΝ να συμβάλει στην προαγωγή και ανάπτυξη της Τέχνης.
Και είμαστε εδώ, στα πρόθυρα της νέας χρονιάς, που είναι τα 200 χρόνια από τη
γένεση του Ελληνικού Κράτους με την έκρηξη της Επαναστάσεως του 1821, είμαστε
εδώ, μεταξύ άλλων, για να κάνουμε και μία εκδήλωση μέσα απ’ την οποία θα
προσπαθήσουμε να μεταδώσουμε την έμπνευση που προκαλεί η χώρα μας, η
προοπτική της, το μέλλον της, ο χώρος του Καπνεργοστασίου, τα πάντα. Να
μεταδώσουμε την έμπνευση που προκαλούμε, δηλαδή, σε διεθνείς και εγχώριους
σύγχρονους καλλιτέχνες και μέσα απ’ αυτή την έμπνευση, μέσα από συγκεκριμένες
κατευθύνσεις και τίτλους που υπηρετεί η έκθεση, να δείξουμε τη δυνατότητα που
έχουμε να κάνουμε ως χώρα ένα νέο ξεκίνημα για την εποχή μετά τον «δαίμονα», ο
οποίος τους τελευταίους αρκετούς μήνες βασανίζει και την υφήλιο και τη χώρα μας,
και ομιλώ για την πανδημία. Όπως το ’21 απετέλεσε ένα σημαντικό νέο ξεκίνημα, το
οποίο μας ανάγκασε να επανακαθορίσουμε, πολύ πιο ριζικά βέβαια, τους στόχους και
τις προτεραιότητές μας, έτσι και τώρα καταφεύγουμε στην Τέχνη για να μας
βοηθήσει εις τον επανακαθορισμό των προτεραιοτήτων μας στη νέα εποχή που
ανοίγει μετά την υποχώρηση αυτής της ασφυκτικής κατάστασης, που υπονομεύει την
πιο ανθρώπινη ιδιότητα, την πιο βασική ιδιότητά μας, που είναι η κοινωνικότητα.
Η Τέχνη είναι και καταφύγιο και ορμητήριο. Στο Αθανασάκειο Μουσείο του Βόλου
υπάρχει ένα πλακίδιο από ασβεστόλιθο, το οποίο βρέθηκε σε μία σπηλιά του Πηλίου
και προέρχεται από την παλαιολιθική εποχή, κι απεικονίζει ανθρώπους στοιχειωδώς
ζωγραφισμένους, στοιχειωδώς χαραγμένους σ’ αυτό το πλακίδιο, να χορεύουν. Και
δίπλα είναι δύο άτεχνα σχεδιασμένες, στο πλακίδιο αυτό, κατοικίες. Μετά από
δεκάδες χιλιάδες χρόνια, πάμε στη νεοανακτορική εποχή, στην Κρήτη, 1500 π.Χ. Κι
εκεί βρέθηκε ένα άλλο, πιο καλλιτεχνικά δοσμένο, στοιχείο ανθρώπινου χορού, είναι
η απεικόνιση που υπάρχει στο Μουσείο του Ηρακλείου και έχει τον τίτλο «Οι
θεριστές». Είναι πάνω σε ένα βάζο από στεατίτη, ρυτό λέγεται, και δείχνει θεριστές
μετά από τη δουλειά τους, σε ημιχορευτική κίνηση, να επιστρέφουν σπίτι τους
3
προφανώς, με γοργές κινήσεις και χαριτωμένες. Ένας εξ αυτών κραδαίνει και παίζει
ένα μουσικό όργανο που λέγεται σείστρο, ένας άλλος γυρίζει το βλέμμα του πίσω και
γελάει προς τον προηγούμενό του. Βλέπει κανείς πάλι κι εδώ το καταφύγιο του
χορού, το καταφύγιο της απεικόνισης της ζωής, το καταφύγιο της δημιουργίας, μέσω
της Τέχνης, το οποίο ο άνθρωπος πάντα το χρησιμοποιούσε, ιδίως αφού κυριάρχησε ή
αισθάνθηκε ότι κυριαρχεί στο φυσικό του περιβάλλον.
Αυτό το καταφύγιο και ορμητήριο, που είναι η Τέχνη, έχει πάρα πολύ βοηθήσει τον
άνθρωπο να ξεπεράσει τους γονιδιακούς του φόβους μέσα στο άγνωστο σύμπαν,
μέσα στο άγνωστο του μέλλοντός του. Αυτή η κοινή αίσθηση της Τέχνης, ως
καταφυγίου αλλά και συνάμα ως ορμητηρίου, είναι μια λειτουργία της που τη
χρειαζόμαστε και τώρα για να μπορέσουμε να λυτρωθούμε από τις αγωνίες που
έχουμε, αλλά και να γεμίσουμε αισιοδοξία ότι αυτές οι αγωνίες μπορούν να
ξεπεραστούν, μπορούν να απαντηθούν και μέσα από το διάλογο που προκαλεί η
Τέχνη, μέσα από το διάλογο που προκαλούν τα μηνύματά της. Και δεν είναι
απαραίτητο το μήνυμα που στέλνεται να είναι το ίδιο με το μήνυμα που εισακούγεται
κι αυτή είναι η γοητεία της πολυπλοκότητας, της ποικιλίας που έχει η Τέχνη, μέσα
λοιπόν από όλο αυτόν το διάλογο, να μπορέσει ο άνθρωπος να κατανοήσει καλύτερα
τη θέση του και να αισθανθεί ότι, ναι, για να χρησιμοποιήσω και την έκφραση που
έχει δοθεί ως τίτλος σ’ αυτή τη δημιουργική παρουσίαση που θα κάνουμε, την
«Πύλη» δηλαδή, να αισθανθεί ότι υπάρχει μπροστά του μια πύλη, την οποία μπορεί
να την διαβεί και μετά από αυτή την διάβαση να κάνει ένα νέο ξεκίνημα, πιο ώριμος,
πιο γενναίος και πιο ικανός εις την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων της ζωής
του.
«Η τέχνη μου», λέει ο Καβάφης στο ποίημα «Καισαρίων», «δίνει στο πρόσωπό του,
μια ονειρώδη συμπαθητική εμορφιά». Η Τέχνη δίνει αυτή την ονειρώδη εμορφιά, δεν
την έχει απαραίτητα το πρόσωπο του Καισαρίωνος, και αυτό δείχνει τη δύναμη της
Τέχνης.
Κάποιος είχε πει πως η Τέχνη είναι μια δεύτερη πλάση που τη δημιούργησε ο
άνθρωπος, δεδομένου ότι την πρώτη πλάση τη δημιούργησε ο Θεός. Ο άνθρωπος
λοιπόν μέσω της Τέχνης έχει δημιουργήσει μια νέα κατάσταση, μια νέα φύση και
είναι κυρίαρχος και εδώ, γιατί η τέχνη «δίνει στο πρόσωπό του μια ονειρώδη
συμπαθητική εμορφιά» και συμπληρώνει σε άλλο ποίημα ο ίδιος ποιητής «την
ομορφιά έτσι πολύ ατένισα που πλήρης είναι αυτής η όρασίς μου». Με πλήρη λοιπόν
την όρασή μας από την ομορφιά, από τον προβληματισμό προσθέτω εγώ, από τα
ερωτήματα και τις απαντήσεις που δημιουργεί η Τέχνη, καλούμαστε ως Βουλή των
Ελλήνων, συνεργαζόμενοι με έναν πρωτοποριακό ιδιωτικό οργανισμό όπως είναι το
ΝΕΟΝ, να βάλουμε την Τέχνη μέσα στη ζωή μας, να την αξιοποιήσουμε, να
εξοικειωθούμε μαζί της και να βοηθηθούμε να δώσουμε απαντήσεις σε αυτά που μας
απασχολούν, ιδιαίτερα στους ασφυκτικούς κυριολεκτικά καιρούς που ζούμε και οι
οποίοι είναι ανεπανάληπτοι για την ανθρωπότητα τα τελευταία, φοβάμαι, εκατό
χρόνια.
4
Η Βουλή των Ελλήνων νομοθετεί, η Βουλή των Ελλήνων ελέγχει την κυβέρνηση, η
Βουλή των Ελλήνων διατηρεί ένα συγκλονιστικό απόθεμα εκδόσεων το οποίο το
εμπλουτίζει συνεχώς, η Βουλή των Ελλήνων έχει ένα επίσης συγκλονιστικό απόθεμα
κτηριακών εγκαταστάσεων, που τα φροντίζει, τα αναδεικνύει, τα κάνει επισκέψιμα
και μέσα από αυτά ψηλαφούμε την νεότερη ιστορία της χώρας μας. Γιατί εδώ μέσα
έχει γραφτεί η νεότερη ιστορία της χώρας μας και οι ήχοι αυτής της ιστορίας έχουν
ποτίσει τους τοίχους αυτού του κτηρίου. Ταυτόχρονα όμως η Βουλή απαντά και σε
σύγχρονες προκλήσεις, συνεργάζεται με αξιόλογους και γόνιμους φορείς του
ιδιωτικού τομέα ισάξια, εις τρόπον ώστε από κοινού να προωθήσει στόχους και
επιδιώξεις που έχουν να κάνουν με το άρθρο του Συντάγματος που σας ανέφερα πριν,
με την ανάπτυξη και την προαγωγή της Τέχνης. Και αν μη τι άλλο, ο οργανισμός
ΝΕΟΝ έχει αποδείξει ότι έχει φέρει την Τέχνη πολύ κοντύτερα στο σύγχρονο Έλληνα
και έχει κυρίως επανανακαλύψει δημόσιους χώρους, αρχαιολογικούς ή άλλης αξίας,
αρχιτεκτονικής ας πούμε, όπως το κτήριό μας. Κι έχοντας ανακαλύψει και πάλι
τέτοιους χώρους, μέσα στους οποίους τοποθετεί τα εκθέματά του και τις ιδέες του,
κερδίζει το στοίχημα το οποίο έβαλαν με τη δημιουργία του, ο δημιουργός του και οι
συνεργάτες του, δηλαδή να κάνουν τον κόσμο πιο φιλότεχνο.
Εμείς είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από αυτή τη συνεργασία, η οποία θα αφήσει
πολύ ωφελημένο και το κοινό που θα απολαύσει αυτή την έκθεση σε ένα χώρο
περίπου 3.500 τ.μ., που έχει διαμορφωθεί και έχει αφάνταστα βελτιωθεί αναλώμασι
του οργανισμού ΝΕΟΝ και οι οποίες βελτιώσεις θα μείνουν υπέρ του κτηρίου και
υπέρ των σκοπών του κτηρίου. Εμείς λοιπόν είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από αυτή
τη συνεργασία και νομίζω πως η συνεργασία αυτή δίνει και το μέτρο, το έναυσμα, το
προανάκρουσμα των δραστηριοτήτων, των εκδηλώσεων και των πρωτοβουλιών που
θα συνεχιστούν σ’ αυτό το εμβληματικό και πολλά υποσχόμενο κτήριο του παλαιού
Καπνεργοστασίου.
Φιλοκαλούμεν λοιπόν μετ’ ευτελείας, είμαστε εραστές του ωραίου και ταυτόχρονα
είμαστε απλοί. Αυτή είναι η πατρογονική παραδοχή του τρόπου με τον οποίο οι
Έλληνες, οι καλλιεργημένοι Έλληνες ή οι Έλληνες που επιθυμούν να καλλιεργηθούν,
αντικρίζουν την τέχνη. Και μπροστά στην επέτειο των διακοσίων ετών από την
Επανάσταση του 1821, μπροστά δηλαδή στην επέτειο του μεγαλύτερου ξεκινήματος
του Ελληνισμού, καλούμαστε να κάνουμε και εμείς το δικό μας ξεκίνημα με έναν
τρόπο ο οποίος θα είναι αισιόδοξος, με έναν τρόπο ο οποίος θα είναι αισθητικός, με
έναν τρόπο ο οποίος θα είναι εμπνευστικός, γιατί θα νοιώσουμε από το υψηλό
επίπεδο των καλλιτεχνών που θα παρουσιάσουν τα έργα τους, ότι η Ελλάδα δεν
εμπνέει μόνο για το παρελθόν της, εμπνέει για το παρόν και για το μέλλον της.
Ευχαριστώ, συνεπώς, τους συνεργάτες μου στη Βουλή για την όλη τους προσπάθεια,
ευχαριστώ τον πολιτιστικό φορέα ΝΕΟΝ, τον κ. Δασκαλόπουλο, την κυρία
Κουντούρη και όλους τους συνεργάτες τους γι’ αυτή την πρωτοβουλία, γι’ αυτή τη
συνεργασία και γι’ αυτή την εμπνευσμένη έκθεση που θα κάνουμε εκεί, την οποία θα
παρουσιάσουμε σε φάσεις στο δημοσιογραφικό κοινό, εις τρόπον ώστε μέχρι τον
Ιούνιο του 2021 που θα ανοίξει τις πύλες της η «Πύλη» να έχει ολοκληρωθεί πλήρως
5
και καταλεπτώς αυτή η παρουσίαση. Την ομορφιά λοιπόν έτσι πολύ ας ατενίσουμε
ώστε πλήρης να είναι αυτής η όρασίς μας!
========
Ομιλία ιδρυτή ΝΕΟΝ κ. Δημήτρη Δασκαλόπουλου
στην εκδήλωση για την ανακοίνωση του Πολιτιστικού Προγράμματος
Σύγχρονης Τέχνης 2021 στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο – Βιβλιοθήκη και
Τυπογραφείο Βουλής των Ελλήνων
Αίθουσα Γερουσίας Βουλής, 14 Δεκεμβρίου 2020
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΟΝ
Καλησπέρα σας.
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Αγαπητοί φίλοι,
Είμαι ευτυχής που βρίσκομαι εδώ και σας ζητώ να μου επιτρέψετε να παρουσιάσω
την δραστηριότητα του οργανισμού μου, καρπός της οποίας είναι η τιμητική για εμάς
συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων.
Ο ΝΕΟΝ δημιουργήθηκε το 2013 ― σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή για την Ελλάδα
και τους Έλληνες. Η κρίση της δεκαετίας, πέρα από τη συνολική της επίδραση στην
κοινωνία, υπήρξε μια ανατροπή και μια δοκιμασία σε ατομικό επίπεδο, αφού μας
αποκάλυψε ότι η ευημερία μας ήταν επίπλαστη και μας εξανάγκασε σε επώδυνες
προσαρμογές.
Υπήρξε τελικά μια κρίση που αποκάλυψε όλες τις αδυναμίες της κοινωνίας μας , μια
κρίση που ενώ βολικά βαφτίστηκε οικονομική, ήταν στην πραγματικότητα
πολιτισμική.
Σε αυτή την εποχή ίδρυσα τον ΝΕΟΝ, με τη βαθιά πίστη ότι η τέχνη, ιδιαίτερα δε η
σύγχρονη τέχνη, έχει τη δύναμη να εμπνεύσει, να αφυπνίσει, να συγκινήσει, τόσο σε
ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Η σύγχρονη τέχνη είναι επίκαιρη, διερωτάται
και προτείνει, αφορά στο δικό μας σήμερα και στο δικό μας αύριο.
Η σύγχρονη τέχνη σε αναγκάζει να συμπορευτείς ενεργά με την εποχή σου.
Να εξελίσσεσαι συνειδητά σε έναν κόσμο ραγδαίων και συνεχών αλλαγών.
Αυτή η συνειδητή εξέλιξη , είναι, πιστεύω, υποχρέωση κάθε πολίτη σε μια ελεύθερη
κοινωνία και η διαδρομή μέσα απο την οποία ο πολίτης γίνεται πιο ενεργός και κατά
συνέπεια πιο ωφέλιμος στο κοινωνικό σύνολο.
Γνωρίζοντας ότι η σύγχρονη τέχνη δεν είναι προσιτή ούτε προσβάσιμη στο ευρύ
κοινό, ίδρυσα έναν Οργανισμό που επιδιώκει να εκθέσει το ευρύτερο κοινό στις
προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης. Για να το πετύχει καλύτερα, ο ΝΕΟΝ δεν
περιορίζεται σε έναν δικό του χώρο.Επιλέγει να δρα σε διαφορετικους κάθε φορά
χώρους που μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού καθώς και να
εμπνεύσουν την δημιουργικότητα των καλλιτεχνών . Ο ΝΕΟΝ ενεργοποιεί δημόσιους
2
και ιδιωτικούς χώρους, προσφέροντας νέες εμπειρίες ως προς τη χρήση τους. Όλες οι
εκθέσεις και εκδηλώσεις του , είναι ανοιχτές σε όλους, με δωρεάν πρόσβαση.
ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΝΕΟΝ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΠΟΙΙΑ
Στη διάρκεια των 7 χρόνων λειτουργίας του, ο ΝΕΟΝ έχει πραγματοποιήσει 30
εκθέσεις σύγχρονης τέχνης σε 25 διαφορετικές τοποθεσίες και χώρους. Μεταξύ
αυτών και 8 εκθέσεις σε αρχαιολογικούς και ιστορικούς χώρους, αφ’ ενός εισάγοντας
ένα σύγχρονο μοντέλο συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αφ’ ετέρου
προκαλώντας τη συνομιλία του κλασικού μας πολιτισμού με τη σύγχρονη
δημιουργία..
Ταυτόχρονα, ο ΝΕΟΝ, μέσα από τις εκθέσεις του, φιλοδοξεί να αναδείξει
εμβληματικούς χώρους, που συχνά παραμένουν πολιτιστικά ανεκμετάλλευτοι, και να
τους φέρει στο προσκήνιο της πολιτιστικής δράσης. Σε πολλές περιπτώσεις, ο ΝΕΟΝ
άφησε το αποτύπωμά του σε δημόσιους χώρους, χρηματοδοτώντας σημαντικά έργα
υποδομής που συμβάλλουν στην ουσιαστική αναβάθμιση και περαιτέρω αξιοποίηση
των χώρων αυτών, όπως το Ωδείο Αθηνών ή το Αστεροσκοπείο, και τώρα το
Καπνεργοστάσιο της Βουλής.
Ο ΝΕΟΝ φόρτισε το ενδιαφέρον για τον πολιτισμό και την σύγχρονη τέχνη και
δημιούργησε μια ευρεία ομάδα ακολουθητών. Περισσότεροι από 450.000 άνθρωποι
παρακολουθούν τον ΝΕΟΝ και έχουν επισκεφθεί τις εκθέσεις του.
Ο ΝΕΟΝ παρουσίασε στο ελληνικό κοινό σύγχρονους καλλιτέχνες διεθνούς φήμης
και έδωσε την δυνατότητα σε Έλληνες καλλιτέχνες να δημιουργήσουν και να
συνεργαστούν με ξένους σύγχρονους καλλιτέχνες, με εκθέσεις που προσέλκυσαν την
προσοχή των διεθνών μέσων αναδεικνύοντας τη χώρα μας.
Ταυτοχρόνως, ο ΝΕΟΝ στηρίζει την εκπαίδευση και τους νέους δημιουργούς, με
προγράμματα χορηγιών και υποτροφιών και έχει ενισχύσει 167 φοιτητές και 1.200
καλλιτέχνες.
Παράλληλα, συστήνουμε τη σύγχρονη τέχνη στους μαθητές των γυμνασίων, μέσα
από το πρόγραμμα «Είναι αυτό Τέχνη;». Σε υλοποίηση του Ελληνικού Παιδικού
Μουσείου, το πρόγραμμα έχει απευθυνθεί σε περισσότερους από 16.200 μαθητές και
960 καθηγητές, εξοικειώνοντας τους νέους με τα σύγχρονα καλλιτεχνικά ρεύματα και
βοηθώντας τους να αναπτύξουν προσωπικούς και συλλογικούς τρόπους έκφρασης.
ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ-ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ
Βασικός πυλώνας στη δράση του ΝΕΟΝ είναι οι συνεργασίες με τους φορείς.
Δημιουργήσαμε ένα νέο μοντέλο συνεργασίας μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα,
βασισμένο στην αμοιβαία εμπιστοσύνη, μέσω μιας επίπονης διαδικασίας πολλών
ετών. Μας δοκίμασαν πολλές φορές και μέσω αυτής της διαδικασίας αποδείξαμε ότι
3
ανταποκρινόμαστε στις υψηλότερες προδιαγραφές που τις βάζουμε μόνοι μας, δεν
περιμένουμε άλλους να τις θέσουν. Οι εκθέσεις μας σε ιστορικούς και
αρχαιολογικούς χώρους απέδειξαν ότι, εφόσον υπάρχει επαγγελματισμός, πειθαρχία,
σοβαρότητα, σεβασμός, οι δημόσιοι οργανισμοί, αλλά και η αντίληψη της κοινωνίας,
ξεπερνούν τις αναστολές και αναδεικνύουν και προοδευτικότητα και εξωστρέφεια.
Μέσα σε αυτά τα χρόνια, έχουμε δημιουργήσει σταθερές σχέσεις με όλους τους
δημόσιους λειτουργούς και φορείς που συνεργαστήκαμε, τους οποίους από αυτό το
βήμα θέλω να ευχαριστήσω θερμά γι’ αυτή τη συνεργασία, αλλά κυρίως για την
εξωστρέφεια και το όραμα που μοιραστήκαμε.
Αυτός ο τρόπος λειτουργίας και συνεργασίας, αυτή η σχέση εμπιστοσύνης
επισφραγίζεται με την συνεργασία μας με τον κορυφαίο δημοκρατικό θεσμό της
χώρας, την Βουλή των Ελλήνων, μάλιστα σε χρονική συγκυρία ιδιαίτερης σημασίας.
Η έκθεση με τίτλο “Πύλη-Portals” που θα παρουσιάσουμε στον ιστορικό χώρο του
πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου της οδού Λένορμαν, στην ιστορική περιοχή του
Κολωνού, ελπίζουμε ότι θα γίνει τόπος συνάντησης, αφύπνισης και προβληματισμού,
για την επόμενη χρονιά. Αυτός ο νέος τόπος συνάντησης προετοιμάζεται καθόλη την
διάρκεια του φετινού χρόνου, με δωρεά του ΝΕΟΝ, ώστε να παραδοθεί στην
κοινωνία και στην Βουλή των Ελλήνων, ως ο νέος πολιτιστικός τόπος της πόλης μας.
Τη χρονιά στην οποία γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821,
που, εκτός από εθνική επανάσταση των Ελλήνων, είναι και η αρχή της προσπάθειας
μας να οργανώσουμε ένα κράτος κατά τα πρότυπα των προηγμένων κρατών της
Δυτικής Ευρώπης. Πετύχαμε τον στόχο και κατά πόσο; Το γεγονός είναι ότι η
προσπάθεια αυτή διαρκεί αισίως επί δύο αιώνες· και η επέτειος μας δίνει την
ευκαιρία να αναστοχαστούμε την ιστορική πορεία που διανύσαμε και, ενδεχομένως,
από τη μελέτη αυτής της πορείας να διαισθανθούμε αυτό που οι παλαιότερες γενιές
θα έλεγαν «το πεπρωμένο μας». Αυτό τον αναστοχασμό προς την εθνική
αυτοσυνειδησία, η οποία εντάσσεται σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον προβληματισμού,
προωθεί, με τον τρόπο της, η έκθεση που παρουσιάζουμε.
Εμείς, με αυτή την προσπάθεια, επιδιώκουμε να προβάλουμε τη σημαντική
αναπτυξιακή διάσταση της τέχνης, να αναδείξουμε τη σύγχρονη δημιουργικότητα
μας, να προάγουμε μοντέλα συνεργασίας και να υλοποιήσουμε ένα εγχείρημα άρτιο,
αντάξιο μιας σύγχρονης και αναπτυγμένης κοινωνίας προόδου.
Ο πρόεδρος της Βουλής, κ. Κωνσταντίνος Τασούλας, μου θύμισε μια φράση του
Oscar Wilde: «Δεν θέλουμε να κάνουμε την τέχνη φιλολαϊκή, θέλουμε να κάνουμε τον
κόσμο φιλότεχνο». Θα ήθελα από αυτό το βήμα να τον ευχαριστήσω θερμά για την
ουσιαστική συνομιλία, την συνεργασία και υποστήριξη προς αυτήν την κατεύθυνση.
==========
Ομιλία Διευθύντριας ΝΕΟΝ κ. Ελίνας Κουντούρη
στην εκδήλωση για την ανακοίνωση του Πολιτιστικού Προγράμματος
Σύγχρονης Τέχνης 2021 στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο – Βιβλιοθήκη και
Τυπογραφείο Βουλής των Ελλήνων
Αίθουσα Γερουσίας Βουλής, 14 Δεκεμβρίου 2020
Πριν από δύο χρόνια έπρεπε να αποφασίσουμε ποια θα ήταν η συμβολή του
οργανισμού μας στον εθνικό εορτασμό για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του
1821 και την ανεξαρτησία από την Οθωμανική αυτοκρατορία. Πώς μπορούμε να
στοχαστούμε πάνω στο νόημα αυτού του εορτασμού χωρίς να αναπαράγουμε το
κλασσικό εθνικό αφήγημα που συνδέουμε με τον εορτασμό της επετείου;
Πώς ένας πολιτιστικός οργανισμός, που είναι ενσωματωμένος στη σύγχρονη
κοινωνία και ενθαρρύνει την κοινωνική συμμετοχή, μπορεί να διεξαγάγει έναν
ουσιαστικό διάλογο με τα επιτεύγματα του παρελθόντος μας;
Για τον Δημήτρη Δασκαλόπουλο, η πορεία δράσης του ΝΕΟΝ πρέπει να κοιτάζει τα
γεγονότα του παρελθόντος, με σταθερή όμως την ματιά προς το μέλλον.
Ο ιστορικός Roderick Beaton λέει ότι «το ελληνικό έθνος γεννήθηκε μέσα από μια
αιματοχυσία». Η δημιουργία του σύγχρονου έθνους μας ξεκίνησε με την πίστη μιας
μικρής ομάδας ανθρώπων, ότι η αλλαγή ήταν εφικτή, ότι η μετάβαση σε μια νέα
κατάσταση ήταν το μέλλον και ότι ο τελικός στόχος ήταν η ανεξαρτησία.
Και σήμερα, για άλλη μια φορά, καλούμαστε να ορίσουμε τι είναι αυτό που
προασπίζουμε. Το πολιτιστικό μας πρόγραμμα, σε συνεργασία με τη Βουλή των
Ελλήνων, έχει σκοπό να αναδείξει πώς αυτή η συγκεκριμένη στιγμή στην ιστορία μας
οδηγεί μέσα από μία «πύλη». Όταν περάσουμε από την άλλη πλευρά, θα χρειαστεί να
επαναβεβαιώσουμε -για το καλό των επόμενων γενεών- τη δέσμευσή μας σε
συγκεκριμένες αξίες: το κράτος δικαίου, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία.
Η παγκόσμια κλίμακα των προκλήσεων και των συνεπειών της πανδημίας καθιστά
αυτήν την επιβεβαίωση επιτακτική.
Τον τελευταίο χρόνο οι πολίτες είχαν χρόνο να σκεφτούν: να αναθεωρήσουν και να
αμφισβητήσουν τις προτεραιότητες και τις δεδομένες υποθέσεις και να κοιτάξουν
αμήχανα προς ένα αβέβαιο και επισφαλές μέλλον.
Η συγγραφέας Arundhati Roy, σε άρθρο της στους Financial Times στις 3Απριλίου
2020 1 , ανέδειξε την κοινή μας εμπειρία, καθώς η πανδημία απλώνεται σε όλο τον
πλανήτη. «Ό,τι κι αν είναι, ο κορονωϊός έχει κάνει τους ισχυρούς να γονατίσουν και
έχει επιφέρει στον κόσμο μια ακινησία χωρίς προηγούμενο. Τα μυαλά μας ακόμη
1 https://www.ft.com/content/10d8f5e8-74eb-11ea-95fe-fcd274e920ca
2
πηγαίνουν μπρος πίσω, λαχταρούν μια επιστροφή στην “κανονικότητα”, προσπαθούν
να συρράψουν το μέλλον μας με το παρελθόν μας και αρνούνται να παραδεχθούν το
ρήγμα. Όμως το ρήγμα υπάρχει...Τίποτε δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερο από μια
επιστροφή στην κανονικότητα… Η πανδημία είναι μια πύλη, ένα σημείο μετάβασης
από έναν κόσμο σε έναν άλλο».
Το 2021, ο ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων, θα παρουσιάσει μια
διεθνή έκθεση σύγχρονης τέχνης με τίτλο Πύλη, στο πρώην Δημόσιο
Καπνεργοστάσιο, μια έκθεση που έχω την τιμή και χαρά να συν-επιμελούμαι μαζί με
τη Madeleine Grynsztejn , Pritzker Διευθύντρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του
Σικάγο.
Η ιδέα της Arundhati Roy για την πύλη – και το πώς διαπραγματευόμαστε την
μετάβασή μας μέσα από αυτήν – είναι η έμπνευση για αυτή την έκθεση. «Μπορούμε
να επιλέξουμε να την περάσουμε», προτείνει, «σέρνοντας πίσω μας τα κουφάρια από
τις προκαταλήψεις και το μίσος μας, την πλεονεξία μας, τις τράπεζες δεδομένων και
τις νεκρές ιδέες μας, τα νεκρά ποτάμια και τους μολυσμένους ουρανούς μας. Ή
μπορούμε να τη διαβούμε ανάλαφρα, με λίγες αποσκευές, έτοιμοι να φανταστούμε
έναν άλλο κόσμο».
Οι πολιτικές και κοινωνικές επιπτώσεις της πανδημίας απαιτούν την ενεργή
συμμετοχή των πολιτών∙ για τους περισσότερους από μας, δεν αποτελεί πλέον
επιλογή το να παραμείνουμε παθητικοί θεατές της αλλαγής. Ο κόσμος έχει αρχίσει να
αναζητά απαντήσεις για την αναμόρφωση της κοινωνίας, της οικονομίας, της ηθικής
της πολιτικής.
Πριν από 200 χρόνια, οι Έλληνες χρειάστηκε να σχεδιάσουν το μέλλον τους ως
ανεξάρτητο κράτος. Αυτή ήταν η αφετηρία της ιστορικής πορείας που μας οδηγεί
στην σημερινή κοινωνία, η οποία βασίζεται στο κράτος δικαίου και τον σεβασμό των
ατομικών ελευθεριών. Κατά ανάλογο τρόπο, η ανθρωπότητα σήμερα αναγκάζεται να
αναδιαμορφώσει την καθημερινή πραγματικότητα και να επανεκτιμήσει την
αντίληψη του τι σημαίνει ελευθερία. Για άλλη μια φορά, απαιτείται από εμάς να
φανταστούμε τις ζωές μας να ξαναγεννιούνται μέσα από την ανατροπή συνθηκών
που τις θεωρούσαμε δεδομένες.
Τι είναι φυσιολογικό; Ποια θα έπρεπε να είναι η νέα κανονικότητα; Ποιες είναι οι
αξίες που θα το ορίσουν; Ποια είναι τα νέα όρια; Πώς μπορούμε να
αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη; Πώς μπορούμε να διαπραγματευτούμε τον χώρο
μας προς και μέσω μιας πύλης για την άλλη πλευρά;
Η έκθεση Πύλη εξερευνά ιδέες γύρω από το πώς μπορεί να μοιάζει αυτή η
διαφορετική πραγματικότητα εξερευνώντας τέσσερα θέματα: Την Κίνηση, το Κοινό
Βίωμα, τη Σύνδεση και το Σπίτι.
3
Η έκθεση θα περιλαμβάνει νέες αναθέσεις από διεθνείς και έλληνες καλλιτέχνες μαζί
με μια επιλογή από ήδη υπάρχοντα έργα, και θα ξεκινήσει με μια διαδικτυακή
«πύλη» η οποία θα συνεχίσει να λειτουργεί και κατά τη διάρκεια της υλικής
παρουσίασης.
Ένα ξεχωριστό παράλληλο πρόγραμμα, σε συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων,
θα ενισχύσει το θέμα της έκθεσης, αντλώντας υλικό από την πλούσια ιστορία του
Καπνεργοστασίου. Λεπτομέρειες για τους καλλιτέχνες και την επιμελητική
προσέγγιση θα ανακοινώσουμε από κοινού με την Madeleine Grynsztejn στο νέο
έτος.
Για το 2021, στο πρώην Καπνεργοστάσιο, οραματιζόμαστε έναν χώρο ενότητας, έναν
μη ιεραρχικό χώρο, έναν χώρο που διευκολύνει τη διεργασία του αναστοχασμού των
κοινωνικών και πολιτικών στρατηγικών. Καλλιτέχνες από διαφορετικές ηπείρους και
ποικίλα πολιτιστικά υπόβαθρα συγκλίνουν για να χτίσουν μια κοινότητα ιδεών. Τα
έργα τους γίνονται οι μάρτυρες και οι φορείς για το περίγραμμα μιας πιθανής νέας
κανονικότητας. Την ιστορία αυτής της μετάβασης θα θέλαμε να αφηγηθούμε.
Θα ήθελα να εκφράσω τις θερμότερες ευχαριστίες μου στον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων κ. Κωνσταντίνο Τασούλα, έναν σύγχρονο στοχαστή και οραματιστή, που
αγκάλιασε αυτόν τον σύγχρονο διάλογο για το πολιτιστικό πρόγραμμα της Βουλής.
Επίσης ευχαριστώ όλους όσοι εργάζονται καθημερινά για την υλοποίηση αυτού του
πολιτιστικού «χώρου ενότητας», ο οποίος ετοιμάζεται να υποδεχθεί όλους μας το
2021.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Βουλή των Ελλήνων, Γραφείο Τύπου, 210 3707431, a.kariofilli@parliament.gr
ΝΕΟΝ, Reliant Communications, 6932296850, elazaridou@reliant.gr