Τα μεγάλα προβλήματα και τους αποκλεισμούς που
παρατηρούνται στα Επαγγελματικά Λύκεια, στο θεσμό της Μαθητείας και τις
εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων, φέρνουν με Ερώτηση τους στην αρμόδιο
Υπουργό, 35 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ των οποίων και ο βουλευτής Κορινθίας,
κ. Γ. Ψυχογιός.
Σύμφωνα με την ερώτηση ο θεσμός του «Μεταλυκειακού
Έτους - Τάξης Μαθητείας» των Επαγγελματικών Λυκείων ξεκίνησε να υλοποιείται το
σχολικό έτος 2017-2018, κατακτώντας ευρύτερη αποδοχή στη εκπαιδευτική
κοινότητα.
Μαζί με τις άλλες μεταρρυθμίσεις που έγιναν στα ΕΠΑΛ την περίοδο
2015-2019, έχει δημιουργηθεί μια πραγματικά θετική δυναμική για την
επαγγελματική εκπαίδευση.
Ο θεσμός αναβάθμισης των αποφοίτων ΕΠΑΛ όμως,
απαξιώνεται και κινδυνεύει με ακύρωση, καθώς δεν έχουν πραγματοποιηθεί από τον
ΕΟΠΠΕΠ οι εξετάσεις πιστοποίησης για τους απόφοιτους της σχολικής χρονιάς
2018-2019.
Περίπου 3.500 απόφοιτοι των ΕΠΑΛ παραμένουν
εγκλωβισμένοι στις αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, το
οποίο ανακοίνωσε στις 15 Ιουνίου 2020, έπειτα από μεγάλη καθυστέρηση, την
πραγματοποίηση του προπαρασκευαστικού προγράμματος για την προετοιμασία των
υποψηφίων για τις εξετάσεις.
Παράλληλα, έντονες ανησυχίες έχει προκαλέσει η πρόθεση
της κυβέρνησης, να αποκόψει τυπικά και ουσιαστικά το θεσμό της Μαθητείας από τα
δημόσια ΕΠΑΛ, σύμφωνα και με όσα προβλέπονταν στο άρθρο 52 του πρόσφατου
Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, που θα είχε ως αποτέλεσμα την εμπλοκή των
ιδιωτών στην υλοποίηση του θεσμού και που, τελικά, αποσύρθηκε υπό το βάρος των
αντιδράσεων που προκάλεσε.
Με βάση τα παραπάνω οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν,
μεταξύ άλλων από την αρμόδια Υπουργό, απαντήσεις στα εξής κρίσιμα ερωτήματα: α)
Θα συνεχιστεί η λειτουργία του
«Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας» των ΕΠΑΛ, όπως ισχύει σήμερα και με το
εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΛ ή υπάρχει σχεδιασμός εμπλοκής ιδιωτικών
συμφερόντων; β) Θα συνεχίσει ο
δημόσιος οργανισμός ΕΟΠΠΕΠ να διενεργεί τις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων
του «Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας» των ΕΠΑΛ; γ) Προτίθεται η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και
Θρησκευμάτων να επαναφέρει διατάξεις προς ψήφιση στη Βουλή, που δημιουργούν
αποκλεισμούς στις εγγραφές και τη φοίτηση των μαθητών στα ΕΠΑΛ;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την
Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων
Θέμα:
«Επαγγελματικά Λύκεια, Μαθητεία & εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων»
Ο θεσμός του «Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας»
των Επαγγελματικών Λυκείων ξεκίνησε να υλοποιείται το σχολικό έτος 2017-2018,
κατακτώντας την ευρύτερη αποδοχή στη εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και στο χώρο
της εργασίας. Έχει δημιουργήσει δε -μαζί με τις άλλες μεταρρυθμίσεις που έγιναν
στα ΕΠΑΛ την περίοδο 2015-2019- μια εξαιρετική θετική δυναμική για την
επαγγελματική εκπαίδευση.
Ωστόσο, ο πολύ σημαντικός αυτός θεσμός αναβάθμισης των
αποφοίτων ΕΠΑΛ απαξιώνεται και κινδυνεύει με ακύρωση, καθώς δεν έχουν πραγματοποιηθεί
από τον ΕΟΠΠΕΠ οι εξετάσεις πιστοποίησης για τους απόφοιτους της σχολικής
χρονιάς 2018-2019. Μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση, κανένας
προγραμματισμός ή προετοιμασία από το υπουργείο Παιδείας ή τον ΕΟΠΠΕΠ για τη
διενέργεια εξετάσεων πιστοποίησης, οι οποίες σύμφωνα με την καθιερωμένη
πρακτική, θα έπρεπε να είχαν πραγματοποιηθεί το Φεβρουάριο του 2020.
Αντίθετα, οι περίπου 3.500 απόφοιτοι των ΕΠΑΛ της
σχολικής χρονιάς 2018-2019 παραμένουν εγκλωβισμένοι στις αποφάσεις της
πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, το οποίο ανακοίνωσε στις 15 Ιουνίου
2020 -έπειτα από μεγάλη καθυστέρηση- την πραγματοποίηση του προπαρασκευαστικού
προγράμματος για την προετοιμασία των υποψηφίων για τις εξετάσεις. Η ανακοίνωση
όμως δεν συνοδεύτηκε και από δημοσιοποίηση του προγραμματισμού για τη
διενέργεια εξετάσεων από τον ΕΟΠΠΕΠ.
Παράλληλα, έντονες ανησυχίες έχει προκαλέσει στην
εκπαιδευτική κοινότητα, η πρόθεση της κυβέρνησης να αποκόψει τυπικά και
ουσιαστικά το θεσμό της Μαθητείας από τα δημόσια ΕΠΑΛ, σύμφωνα και με όσα
προβλέπονταν στο πρόσφατο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας και το
προτεινόμενο άρθρο 52, που θα είχε ως αποτέλεσμα την εμπλοκή των ιδιωτών στην
υλοποίηση του θεσμού και που, τελικά, αποσύρθηκε υπό το βάρος των αντιδράσεων
που προκάλεσε.
Επίσης, σύμφωνα με εξαγγελίες της κυβέρνησης και του
Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να επανέλθει
με νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό, δεν έχει
αποκλειστεί ούτε η επαναφορά του άρθρου 51 του πρόσφατου νομοσχεδίου, το οποίο
επίσης αποσύρθηκε λόγω των αντιδράσεων που προκάλεσε, καθώς δημιουργούσε
ηλιακούς και θεσμικούς φραγμούς στις εγγραφές μαθητών, φραγμοί που θα μείωναν
δραστικά το μαθητικό δυναμικό των ΕΠΑΛ2.
Επιπρόσθετη ανησυχία έχουν προκαλέσει και οι
διακηρύξεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας σχετικά με την
διενέργεια των εξετάσεων πιστοποίησης των αποφοίτων, οι οποίες μέχρι σήμερα
υλοποιούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της πολιτικής ηγεσίας, ο
ΕΟΠΠΕΠ από φορέας που προγραμματίζει και διενεργεί τις εξετάσεις θα μετατραπεί
σε φορέα πιστοποίησης ιδιωτικών φορέων, οι οποίοι με τη σειρά τους θα
αναλαμβάνουν την υλοποίηση της διαδικασίας, ιδιωτικοποιώντας με τον τρόπο αυτό
τις εξετάσεις πιστοποίησης.
Σύμφωνα με τα παραπάνω
ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
1. Ποιος είναι ο προγραμματισμός υλοποίησης των εξετάσεων πιστοποίησης από
τον ΕΟΠΠΕΠ των αποφοίτων του «Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας» για το
σχολικό έτος 2018-2019;
2. Ποιες σχετικές ενέργειες έχουν λάβει χώρα από τον ΕΟΠΠΕΠ και το ΥΠΑΙΘ μέχρι σήμερα για την οργάνωση των εξετάσεων;
3. Θα συνεχίσει η λειτουργία του «Μεταλυκειακού Έτους- Τάξης Μαθητείας» των ΕΠΑΛ, όπως ισχύει σήμερα και με το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΛ ή υπάρχει σχεδιασμός εμπλοκής ιδιωτικών συμφερόντων;
4. Θα συνεχίσει ο δημόσιος οργανισμός ΕΟΠΠΕΠ να διενεργεί τις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων του «Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας» των ΕΠΑΛ;
5. Προτίθεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να επαναφέρει διατάξεις προς ψήφιση στη Βουλή που δημιουργούν αποκλεισμούς στις εγγραφές και τη φοίτηση των μαθητών στα ΕΠΑΛ;
2. Ποιες σχετικές ενέργειες έχουν λάβει χώρα από τον ΕΟΠΠΕΠ και το ΥΠΑΙΘ μέχρι σήμερα για την οργάνωση των εξετάσεων;
3. Θα συνεχίσει η λειτουργία του «Μεταλυκειακού Έτους- Τάξης Μαθητείας» των ΕΠΑΛ, όπως ισχύει σήμερα και με το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΛ ή υπάρχει σχεδιασμός εμπλοκής ιδιωτικών συμφερόντων;
4. Θα συνεχίσει ο δημόσιος οργανισμός ΕΟΠΠΕΠ να διενεργεί τις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων του «Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας» των ΕΠΑΛ;
5. Προτίθεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να επαναφέρει διατάξεις προς ψήφιση στη Βουλή που δημιουργούν αποκλεισμούς στις εγγραφές και τη φοίτηση των μαθητών στα ΕΠΑΛ;
Οι ερωτώντες Βουλευτές