Με τα έργα κατασκευής να έχουν ολοκληρωθεί, η νέα διπλή σιδηροδρομική
γραμμή Κιάτο - Αίγιο, που αποτελεί τμήμα του συνολικού έργου της γραμμής
Αθήνα - Πάτρα, θα είχε ξεκινήσει να λειτουργεί από τον περασμένο
Απρίλιο, αν δεν είχε μεσολαβήσει το lockdown.
Λόγω δηλαδή, των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του
ιού Covid-19 δεν κατέστη δυνατή η πραγματοποίηση της άσκησης
αντιμετώπισης συμβάντος εκτάκτου ανάγκης στη σήραγγα Δερβενίου. Η
άσκηση αυτή είχε προγραμματιστεί για τα τέλη Μαρτίου, όμως ήταν αδύνατο
να υλοποιηθεί καθώς δεν υπήρχε η δυνατότητα συμμετοχής της πυροσβεστικής
και του ΕΚΑΒ.
Σε ό,τι αφορά στις εργασίες για την ολοκλήρωση του έργου, η ΕΡΓΟΣΕ έχει
παραδώσει από τον περασμένο Γενάρη το σύνολο της Επιδομής μήκους 140
χλμ. που αποτελείται από διπλή σιδηροδρομική γραμμή (70 χλμ. η κάθε
μία), έχοντας σχεδιαστεί για ταχύτητες συρμών έως 200 χλμ./ώρα.
Το μόνο που απομένει είναι η ολοκλήρωση του συστήματος σηματοδότησης σε
τμήμα της γραμμής, η οποία δεν έχει πραγματοποιηθεί. Κι αυτό επειδή τα
εξειδικευμένα συνεργεία από την Ισπανία στα οποία ο ανάδοχος έχει
αναθέσει την τοποθέτηση δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν επίσης λόγω των
περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις που ήταν σε ισχύ από τον Μάρτιο.
Ωστόσο, αυτή η εκκρεμότητα, όπως αναφέρουν πηγές, δεν εμποδίζει σε καμία
περίπτωση τη λειτουργία της γραμμής, η οποία μπορεί κάλλιστα να
παραδοθεί στην κυκλοφορία με τη σηματοδότηση στο εν λόγω τμήμα να
πραγματοποιείται με παραδοσιακά μέσα έως ότου επιτραπεί στα συνεργεία
του αναδόχου να ολοκληρώσουν τις εργασίες.
Σήμερα, κι ενώ τα περιοριστικά μέτρα για τον κορονοϊό έχουν σε μεγάλο
βαθμό αρθεί, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η ΕΡΓΟΣΕ προσβλέπει στον
επαναπρογραμματισμό της άσκησης άμεσα και την κινητοποίηση όλων των
εμπλεκόμενων. Κι αυτό προκειμένου να ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα,
ώστε να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό η λειτουργία της γραμμής.
Όπως αναφέρουν πηγές κοντά στο θέμα,
έχει γίνει επαφή με την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας για να
πραγματοποιηθεί η άσκηση μέχρι τα τέλη του τρέχοντος μήνα.
Τα εγκαίνια της γραμμής, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, προγραμματίζονται κάποια στιγμή μέσα στον Ιούνιο και τη σχετική κορδέλα να κόβει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Για την ιστορία, θα είναι και το πρώτο έργο που θα εγκαινιάσει στην μέχρι σήμερα παρουσία του στον υπουργικό θώκο.
Τα εγκαίνια της γραμμής, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, προγραμματίζονται κάποια στιγμή μέσα στον Ιούνιο και τη σχετική κορδέλα να κόβει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Για την ιστορία, θα είναι και το πρώτο έργο που θα εγκαινιάσει στην μέχρι σήμερα παρουσία του στον υπουργικό θώκο.
ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ
Αυτό που “κλείδωσε” είναι πως θα
γίνονται τα δρομολόγια από την Αθήνα μέχρι το Κιάτο. Σύμφωνα με ασφαλείς
πληροφορίες του ypodomes.com, αν και έπεσε στο τραπέζι η δρομολόγηση
ενός ντιζελοκίνητου τρένου, τελικά η ιδέα δεν επικράτησε λόγω κόστους.
Αυτό που θα υπερίσχυσε, είναι η εκκίνηση
ενός ηλεκτροκίνητου τρένου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Αθήνα μέχρι το Κιάτο.
Στο Κιάτο το τρένο θα σταματά και θα αλλάζει μηχανή από ηλεκτροκίνητη σε
ντιζελοκίνητη. Η καθυστέρηση υπολογίζεται σε περίπου 5-6 λεπτά. Στη
συνέχεια το ντιζελοκίνητο πλέον τρένο θα ξεκινά από το Κιάτο και θα
τερματίζει στο Αίγιο.
Με τον αντίστροφο τρόπο θα γίνεται το
δρομολόγιο από το Αίγιο μέχρι την Αθήνα. Ντιζελοκίνητο τρένο μέχρι το
Κιάτο και από εκεί ηλεκτροκίνητο μέχρι την Αθήνα. Ο χρόνος δρομολογίου
υπολογίζεται σε κάτω από δύο ώρες. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα θα
διεξάγονται καθημερινά 4 δρομολόγια από και προς το Αίγιο.
Ένα από τα σημαντικά νέα για τους
επιβάτες του δρομολογίου αυτού είναι πως με μία μετεπιβίβαση στο σταθμό
των Άνω Λιοσίων θα μπορούν να φτάσουν εύκολα στο αεροδρόμιο της Αθήνας
και από το σταθμό της Αθήνας, στο λιμάνι του Πειραιά.
Τα τρένα που θα δρομολογηθούν θα είναι
τα ίδια με αυτά που σήμερα διεξάγουν δρομολόγια στη γραμμή
Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Άλλωστε εδώ και αρκετά χρόνια, μέχρι που τελικά
λειτούργησε η ηλεκτροκίνηση, η αλλαγή μηχανής γινόταν καθημερινά σε όλα
τα δρομολόγια.
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟ HUB ΤΟ ΑΙΓΙΟ
Αυτό που προκύπτει όμως σαν ένα
σημαντικό νέο, είναι πως ο νέος τερματικός σταθμός της γραμμής, το
Αίγιο, θα μεταβληθεί σε ένα μεγάλο συγκοινωνιακό hub για την Αχαϊα. Ο
σταθμός βρίσκεται 35χλμ από την πόλη της Πάτρας και μιας και όλα
συνηγορούν στο γεγονός πως υπεραστικό τρένο θα κάνει αρκετά χρόνια ακόμα
η πόλη να δει, το Αίγιο θα αναβαθμιστεί και θα γίνει το κέντρο των
σιδηροδρομικών μετακινήσεων προς την Αθήνα ή ευρύτερα στο σιδηροδρομικό
δίκτυο της χώρας.
Ο επιβάτης που ξεκινά από Πάτρα θα
μπορεί με τα λεωφορεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να φτάνει στο Αίγιο και από εκεί να
συνεχίσει το ταξίδι του μέχρι την Αθήνα ή το Αεροδρόμιο ή το λιμάνι του
Πειραιά. Ενδιαφέρον θα έχει να δούμε αν θα υπάρξει ευρύτερος σχεδιασμός,
ούτως ώστε και τα ΚΤΕΛ της Αχαϊας ή της Ηλείας να συνδέονται πλέον με
τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Αίγιο.
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ ΚΙΑΤΟ-ΑΙΓΟ
Να σημειώσουμε πως η νέα γραμμή έχει
μήκος 71χλμ επανέρχεται στην κυκλοφορία μετά από 10 χρόνια και
περιλαμβάνει τρεις Σιδηροδρομικούς Σταθμούς Ξυλοκάστρου, Ακράτας και
Αιγίου και τις έξι Στάσεις Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς (Δερβενίου), Πλατάνου,
Διακοπτού και Ελίκης. Το τρένο θα συνδέεται με τον οδοντωτό στο σταθμό
του Διακοπτού και έτσι θα αποκατασταθεί και πάλι η σύνδεση της γραφικής
διαδρομής με το εθνικό δίκτυο.
Η γραμμή Κιάτο-Αίγιο είναι τμήμα της
ευρύτερης γραμμής Αθήνα-Πάτρα. Τα πρώτα έργα ξεκίνησαν το 2007 και
χρειάστηκαν αρκετές εργολαβίες για να ολοκληρωθεί. Σε αυτή τη φάση το
νέο αυτό τμήμα θα λειτουργήσει χωρίς ηλεκτροκίνηση.Τα σύγχρονα
ηλεκτροκινούμενα τρένα θα αναμένεται να χρησιμοποιήσουν τη γραμμή το
2023, όταν ολοκληρωθεί η σχετική εργολαβία από την ΕΡΓΟΣΕ.