Τη Δευτέρα 2 Ιουλίου 2018 αρχίζουν οι εργασίες της ΚΓ΄ Συνόδου του εκπαιδευτικού προγράμματος
Βουλή των Εφήβων, οι οποίες ολοκληρώνονται την Παρασκευή 6 Ιουλίου.
Η
Βουλή των Εφήβων είναι εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος της
Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, με
κυριότερη επιδίωξη τον διάλογο και προβληματισμό μεταξύ μαθητών και
μαθητριών για θέματα κοινοβουλευτισμού και δημοκρατίας.
Το θέμα της φετινής Συνόδου «Ένα σχολείο να μας χωράει: Κάνουμε like
στη διαφορά»
διαμορφώθηκε με τη βοήθεια εφήβων και αποτυπώνει τους προβληματισμούς
τους σχετικά με τη διαφορετικότητα στον χώρο του σχολείου.
Κατά
τη διάρκεια των εργασιών οι «έφηβοι βουλευτές», χωρισμένοι σε έξι
θεματικές ομάδες εργασίας, με τη βοήθεια
των μελών της επιστημονικής επιτροπής του προγράμματος και εξωτερικών
συνεργατών με ευρύτερη γνωστική εποπτεία επί των ζητημάτων που θα
απασχολήσουν τη Σύνοδο, θα ενημερωθούν και θα συζητήσουν για τη
διαφορετικότητα και τις πτυχές έκφρασής της, για τον σεβασμό
και την αποδοχή του «ξένου», ενώ παράλληλα θα συμμετάσχουν σε ποικίλα
εργαστήρια βιωματικού χαρακτήρα και θα παρακολουθήσουν ειδικά
σχεδιασμένο πρόγραμμα πολιτιστικών εκδηλώσεων. Οι εργασίες θα κορυφωθούν
με τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της
Βουλής των Εφήβων, την Παρασκευή 6 Ιουλίου.
Οι
300 «έφηβοι βουλευτές» είναι μαθητές και μαθήτριες της Α΄ και Β΄
Λυκείου των σχολείων της Ελλάδας, της Κύπρου,
των ελληνικών σχολείων του απόδημου ελληνισμού, καθώς και των
Επαγγελματικών Σχολών του ΟΑΕΔ και αναδείχθηκαν με ηλεκτρονική κλήρωση,
μετά το πέρας της διαδικασίας συμμετοχής των υποψηφίων.
ΚΓ΄
Σύνοδος της Βουλής των Εφήβων
Οι 300 «έφηβοι βουλευτές» επικοινωνούν ήδη μέσω κλειστού φόρουμ
επικοινωνίας, όπου με τη βοήθεια των μελών της επιτροπής του προγράμματος Βουλή
των Εφήβων, προετοιμάζονται για τις εργασίες της Συνόδου. Οι μαθητές εργάζονται
χωρισμένοι σε 6 ομάδες εργασίας, προσεγγίζοντας έξι θεματικούς άξονες ως εξής:
Ø Ομάδα
Α – Σώμα και διαφορετικότητα
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου…
Συζητάμε
για το σώμα, γιατί είναι σημαντικό για την αίσθηση του εαυτού, πώς και γιατί
παρεμβαίνουμε σε αυτό, τι κάνει κάποια σώματα διαφορετικά, πώς αντιμετωπίζουν
οι κοινωνίες και το σχολείο τα διαφορετικά σώματα κ.λπ., και κάνουμε τις δικές
μας προτάσεις για ένα σχολείο πιο ανοικτό στη διαφορετικότητα.
Ø Ομάδα
Β – Διαφορετική καταγωγή
Από πού κρατάει η σκούφια σου;
Συζητάμε
για τον τρόπο που αντιμετωπίζει το σχολείο τη διαφορετικότητα σε σχέση με την
εθνική, εθνοτική και κοινωνική καταγωγή και κάνουμε προτάσεις για ένα πιο
ανοικτό σχολείο στη διαφορετικότητα.
Ø Ομάδα
Γ – Δια-πολιτισμοί:
η διαφορετικότητα στους Πολιτισμούς
Βαβελ-ίσιους!!!
Συζητάμε
για τα στοιχεία που συγκροτούν πολιτισμό, πώς δημιουργούνται, πώς εκφράζονται,
αν και πώς «χωράνε» διαφορετικοί πολιτισμοί στο σχολείο, πώς αξιοποιούμε τα
διαφορετικά στοιχεία που φέρει κάθε πολιτισμός κ.λπ., και κάνουμε προτάσεις για
ένα σχολείο πιο ανοικτό στη διαφορετικότητα.
Ø Ομάδα
Δ – Αντιλήψεις και ταυτότητες των μαθητών/τριών
Σε τι θεό πιστεύεις;
Συζητάμε
για τις διαφορετικές ιδεολογίες, πώς διαμορφώνονται οι νεανικές αντιλήψεις και
ποιοι παράγοντες τις επηρεάζουν, πώς στεκόμαστε απέναντι σε διαφορετικές
αντιλήψεις, ποια τα όρια αποδοχής των διαφορετικών αντιλήψεων κ.λπ. και κάνουμε
τις δικές μας προτάσεις για ένα σχολείο πιο ανοικτό στη διαφορετικότητα.
Ø Ομάδα
Ε – Πλαίσια και όρια έκφρασης στο σχολείο
Ακολούθησε την καρδιά σου!!!
Συζητάμε
για την αναγκαιότητα, τους τρόπους και τα όρια έκφρασης της προσωπικότητας και
των συναισθημάτων στο σχολείο, τις σχετικές προκαταλήψεις και στερεότυπα κ.λπ.
και κάνουμε προτάσεις ώστε το σχολείο να υποστηρίζει την ελεύθερη προσωπική και
συναισθηματική έκφραση των μαθητών.
Ø Ομάδα
ΣΤ – Ζητήματα ταυτότητας και σεξουαλικότητας στην εφηβεία
Λύκε, Λύκε, είσαι εδώ; Όταν η Κοκκινοσκουφίτσα αγάπησε τον Λύκο
Συζητάμε
για την σεξουαλικότητα των νέων και τη σχέση της με την κοινωνία, την
οικογένεια, για τις καλές, τις δύσκολες αλλά και επικίνδυνες πλευρές της, για
τον ρόλο της στον τρόπο με τον οποίο δημιουργούμε σχέσεις κ.λπ. και κάνουμε τις
δικές μας προτάσεις για ένα σχολείο πιο ανοικτό στη διαφορετικότητα.
Το θέμα του σεβασμού
της διαφορετικότητας αλλά και των ορίων στην αποδοχή της -όρια που συνδέονται
με τον σεβασμό στον νόμο και τις δημοκρατικές αξίες και αρχές, διατρέχει κάθε
μια από τις προαναφερόμενες θεματικές ενότητες.
Γ. Η ΣΥΝΟΔΟΣ (2-6
Ιουλίου 2018)
Οι εργασίες της Συνόδου περιλαμβάνουν συζητήσεις των «εφήβων βουλευτών»
σε ομάδες και σε Ολομέλεια, ειδικά σχεδιασμένα για τις ανάγκες του προγράμματος
βιωματικά εργαστήρια και ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Ι. Συζήτηση
σε ομάδες
Οι μαθητές θα κληθούν, με τη βοήθεια των μελών
της επιτροπής του προγράμματος και «ειδικών», δηλαδή ανθρώπων που έχουν μια
ευρύτερη γνωστική εποπτεία ή και πρακτική ενασχόληση με το συζητούμενο στην
ομάδα θέμα, να συζητήσουν, χωρισμένοι σε ομάδες. Στόχος είναι να υπάρξει
ουσιαστικός προβληματισμός με βάση την εμπειρία των μαθητών και να κατατεθούν
ιδέες και προτάσεις για ένα σχολείο πιο φιλικό, πιο ανοικτό στη διαφορετικότητα.
Στις εργασίες των
ομάδων θα λάβουν μέρος ειδικοί επί των
υπό συζήτηση θεμάτων ως εξής:
Ομάδα Α: Αικατερίνη Μελισσηνού, ΕΔΙΠ στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του
Παντείου Πανεπιστημίου,
Ομάδα Β: Αλεξάνδρα Ανδρούσου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ
Ομάδα Γ: Στάθης Γκότσης, Ιστορικός, Βυζαντινό και
Χριστιανικό Μουσείο
Ομάδα Δ: Άρης Στυλιανού,
Αναπληρωτής Καθηγητής Τμ. Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ,
Ομάδα Ε: Αθανάσιος Αλεξανδρίδης,
Ψυχίατρος, Παιδοψυχίατρος, Ψυχαναλυτής και
Ομάδα ΣΤ: Γεράσιμος Στεφανάτος, Ψυχίατρος, Ψυχαναλυτής.
Η συζήτηση θα ολοκληρωθεί με τη συνεδρίαση σε
Ολομέλεια της Βουλής των Εφήβων την
Παρασκευή 6 Ιουλίου 2018.
ΙΙ. Βιωματικά εργαστήρια
Οι μαθητές θα
μετάσχουν σε ποικίλα βιωματικά εργαστήρια, που σχεδιάζονται με βάση τις
θεματικές των ομάδων από το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Ιδρύματος,
καθώς και σε εργαστήρια άλλων φορέων, συναφή προς τις θεματικές αυτές:
·
Θεατρικά εργαστήρια στο Εθνικό Θέατρο – Μικρό
Εθνικό,
·
Βιωματικά εργαστήρια εξοικείωσης με την
Αναπηρία από τον Σύνδεσμο Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους (Σ.Κ.Ε.Π.) [motivational speakers Βαγγέλης Αυγουλάς, Κωνσταντίνος Σαμαράς,
Θάλεια Κιούση]
·
Βιωματικά
προγράμματα «Γλωσσόπολις» και «Λέξεις που χαμογελούν, λέξεις που πληγώνουν» της
Διεύθυνσης Βιβλιοθήκης της Βουλής – Μπενάκειος Βιβλιοθήκη
·
Βιωματικό
εργαστήριο «Η μουσική με το σώμα ως γέφυρα αποδοχής της διαφορετικότητας» με
τον μουσικό Θάνο Δασκαλόπουλο
ΙΙΙ.
Συνεδρίαση Ολομέλειας της «Βουλής των Εφήβων»
Παρασκευή 6 Ιουλίου 2018, ώρα 10.00΄
Θα γίνει συζήτηση – ενημέρωση του Σώματος για
τις εργασίες των ομάδων.
IV. Πολιτιστικές εκδηλώσεις
Οι «έφηβοι βουλευτές» θα πραγματοποιήσουν
επίσκεψη στο Μουσείο της Ακρόπολης και θα παρακολουθήσουν τις εξής πολιτιστικές
εκδηλώσεις:
Τρίτη 3 Ιουλίου 2018, προαύλιος χώρος
Κοινοβουλίου, ώρα 21.30΄: θεατρική παράσταση Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2 (διασκευή του ομώνυμου έργου του William Shakespeare από την Ομάδα
Θεάτρου «ΙΔΕΑ»).