Πέμπτη 20 Ιουλίου 2017

ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ: 12 σημεία για την πορεία εκτέλεσης του ΕΣΠΑ



 
Τα παρακάτω σημεία συνθέτουν μια εικόνα ολιγωρίας και ανικανότητας στη διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Σε μια εποχή που η ελληνική οικονομία διψά για κεφάλαια και η κοινωνία έχει ανάγκη για περισσότερες θέσεις εργασίας, διασφαλισμένοι πόροι που θα μπορούσαν να δώσουν νέα πνοή στην αγορά, λιμνάζουν αναξιοποίητοι. Και όλα αυτά, όταν στο κυβερνητικό επιτελείο με παρωχημένους ισχυρισμούς προσπαθούν να δημιουργήσουν μια εικονική πραγματικότητα. Η αλήθεια όμως, είναι καταλυτική. Ενδεικτικά:

  1. Αποτυχία ετήσιου στόχου απορρόφησης για το 2016.
Στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού του 2017 (σελ. 85), αναφέρεται πως ο ετήσιος στόχος που είχε θέσει η Κυβέρνηση στο ΕΣΠΑ 2014-2020 για το 2016 ήταν τα 2,28 δισ. ευρώ. Τελικά, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης ανακοίνωσε απορρόφηση 1,61 δισ. ευρώ ➜ http://bit.ly/2qWeXYx, δηλαδή 29.3% κάτω του στόχου, που οι ίδιοι είχαν θέσει στον Προϋπολογισμό του 2017.
Επιπλέον, στο μεγαλύτερο επιχειρησιακό πρόγραμμα το ΕΠΑνΕΚ για το 2016, σημειώθηκε απορρόφηση μόλις 5,8% (270.400.000 ευρώ). Δηλαδή, 17,1% κάτω από το στόχο.
2) Οι εισροές από διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ βαίνουν μειούμενες και το 2017.
Στην Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος "Νομισματική Πολιτική 2016 - 2017", εκδ. Ιουνίου 2017, σελ. 84 αναφέρεται:
"Οι εισροές από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ, αν και σημαντικές, βαίνουν μειούμενες την τελευταία τριετία. Το 2016 μειώθηκαν σε 1,9 δισεκ. ευρώ, καθώς η απορρόφηση του νέου ΕΣΠΑ ήταν χαμηλότερη της αναμενόμενης. Το α’ τετράμηνο του 2017 οι εισροές από τα διαρθρωτικά ταμεία ανήλθαν σε 264 εκατ. ευρώ, αισθητά περιορισμένες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, αλλά και με τα προηγούμενα έτη. Μέχρι τώρα, η Ελλάδα έχει απορροφήσει λιγότερο από το 1/5 των κονδυλίων του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020, ωστόσο είναι σύνηθες ο ρυθμός απορρόφησης να επιταχύνεται σημαντικά προς το τέλος της προγραμματικής περιόδου."
3) Έχoυν προκηρυχθεί μόλις 2 από τις 23 «προγραμματισμένες» δράσεις του ΕΣΠΑ για το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Σύμφωνα με την έκδοση «Οδηγός Επιχειρηµατικότητας, Χρηµατοδοτικά Εργαλεία - ΕΣΠΑ» του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, θα έπρεπε μέχρι το τέλος του α’ εξαμήνου του 2017, να έχουν εκκινήσει συνολικά 23 δράσεις ΕΣΠΑ. Μέχρι σήμερα έχουν προκηρυχθεί μόλις δύο! Οι εξής: α) Προαγωγή επιχειρηματικών επενδύσεων στην Έρευνα και Καινοτομία «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ». β) Ενίσχυση της Αυτοαπασχόλησης Πτυχιούχων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Β’ Κύκλος)
Πιο συγκεκριμένα, για το α’ τρίμηνο του έτους (Μάρτιος 2017), είχε προγραμματιστεί η έναρξη 17 συνολικά δράσεων:
  • Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Ίδρυσης και λειτουργίας Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων.
  • Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας υφιστάμενων και νεοϊδρυόμενων Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων (Κοιν.Σ.Επ.).
  • Αναβάθμιση εταιρειών franchising.
  • Αναβάθμιση υφιστάμενων πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων του τομέα υπηρεσιών (λιανικό εμπόριο, εστίαση, ιδιωτική εκπαίδευση).
  • Στοχευμένη ενίσχυση του εκσυγχρονισμού των υποδομών και του εξοπλισμού Θεατρικών και Κινηματογραφικών Αιθουσών και Αιθουσών Εικαστικών Τεχνών για την αναβάθμιση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών
  • Ενίσχυση νέων και υφιστάμενων Συνεργατικών Σχηματισμών ΜΜΕ για την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στις νέες αγορές.
  • Ενίσχυση της περιβαλλοντικής βιομηχανίας.
  • Αναβάθμιση Μεσαίων Επιχειρήσεων για την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στις νέες αγορές.
  • Εξωστρέφεια – Διεθνοποίηση ΜΜΕ.
  • Δημιουργία πληροφοριακού συστήματος & διαδικτυακής πύλης εξωστρέφειας – Αναβάθμιση Υπηρεσιών Helpdesk Εξωστρέφειας.
  • Δράσεις για την προαγωγή επιχειρηματικών επενδύσεων στην Έρευνα και Καινοτομία «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ». (προκηρύχθηκε)
  • Ενίσχυση Νεοφυών Επιχειρήσεων για την αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων και καινοτομικών ιδεών (Τεχνοβλαστοί Start up- Spin-off / Spin-out).
  • Δημιουργία Θερμοκοιτίδων για την ενίσχυση start-up στις ΤΠΕ στον τομέα παροχής υπηρεσιών και διαδικασιών στη Δημόσια Διοίκηση.
  • Ειδική Δράση Ανοικτής Καινοτομίας στον Πολιτισμό «Πολιτισμός, Πολιτιστική κληρονομιά, Επιστήμη και Τεχνολογία».
  • Βιομηχανικά και Προηγμένα Λειτουργικά Υλικα.
  • Πρόγραμμα Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον ΙΙ.
  • Ειδική δράση για τις υδατοκαλλιέργειες.
Παράλληλα, για το α’ τρίμηνο του έτους (Μάρτιος 2017) είχαν προγραμματιστεί οι β' κύκλοι άλλων 3 δράσεων:
  • Ενίσχυση της Αυτοαπασχόλησης Πτυχιούχων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης – Β΄Κύκλος (προκηρύχθηκε).
  • Νεοφυής Επιχειρηματικότητα – Β΄ Κύκλος μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017 (αναφέρει το έντυπο), τη στιγμή που δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα αποτελέσματα αξιολόγησης του Α' Κύκλου.
  • Αναβάθμιση πολύ μικρών & μικρών υφιστάμενων επιχειρήσεων με την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στις νέες αγορές. Σύμφωνα με το έντυπο, ο Β' Κύκλος της δράσης θα υλοποιηθεί με διαθέσιμο προϋπολογισμό (δημόσια δαπάνη) 140 εκατ. στο πρώτο τρίμηνο του 2017 (αναφέρει το έντυπο).
Επιπλέον, μέχρι το τέλος του α' εξαμήνου (Ιούνιος 2017) είχε ανακοινωθεί ότι «θα» προκηρυχθούν επιπλέον άλλες τρεις δράσεις:
  • Ανάπτυξη, Προώθηση και Αξιοποίηση της Ενιαίας Ταυτότητας- Σήματος Ποιότητας Προϊόντων και Υπηρεσιών του Αγροδιατροφικού Τομέα.
  • Καινοτομικές συνεργατικές συστάδες επιχειρήσεων στους τομείς της RIS3 (Innovation Clusters).
  • Competence Centers – Κέντρα Ικανοτήτων σε τομείς προτεραιότητας της RIS3.
Ο απολογισμός συνεπώς, είναι απογοητευτικός. Μόλις 2/23 έχουν προκηρυχθεί.
4) Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις ακόμα και σε δράσεις που έχουν προκηρυχθεί.
α) Η δράση «Ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων», προκηρύχθηκε τον 2/2016, και είχε προθεσμία υποβολής επενδυτικών σχεδίων τον 7/2016. Μέχρι σήμερα (18/7/2017), ένα χρόνο μετά, δεν έχει ξεκινήσει η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων.
β) Η «Αναβάθμιση πολύ μικρών & μικρών επιχειρήσεων για την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στις νέες αγορές», προκηρύχθηκε τον 2/2016, και είχε προθεσμία υποβολής επενδυτικών σχεδίων τον 7/2016. Μέχρι σήμερα (18/7/2017), αν και έχει γίνει η α’ φάση της αξιολόγησης των προτάσεων (αξιολόγηση μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων), δεν έχει ξεκινήσει ο έλεγχος των δικαιολογητικών τους (β’ φάση της αξιολόγησης). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, και να μην έχει καταρτιστεί ο πίνακας των τελικών εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων.
γ) Η «Νεοφυής Επιχειρηματικότητα», προκηρύχθηκε τον 2/2016 και είχε προθεσμία υποβολής επενδυτικών σχεδίων τον 5/2016. Μέχρι σήμερα (18/7/2017) αν και έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, δεν έχει ανακοινωθεί ο πίνακας των τελικών εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων.
δ) Η «Ενίσχυση πτυχιούχων – α’ κύκλος προκήρυξης», προκηρύχθηκε τον 2/2016 και είχε προθεσμία υποβολής επενδυτικών σχεδίων τον 5/2016. Μέχρι σήμερα αν και έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, δεν έχει ανακοινωθεί ο οριστικός πίνακας των τελικών εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων, σύμφωνα και με την αύξηση του προϋπολογισμού που έχει ανακοινωθεί από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Αλέξανδρο Χαρίτση στις 6/6/2017. Η κυβέρνηση ωστόσο, πρόσφατα προκήρυξε τον β’ κύκλο του προγράμματος προκαλώντας σύγχυση, καθώς εύκολα διερωτάται κανείς πως είναι δυνατόν κάποιος που υπέβαλε αίτηση στον α’ κύκλο και δεν γνωρίζει την τύχη της αίτησης του, να αποφασίσει αν θα να υποβάλει πρόταση στον β’ κύκλο.
5) Ανενεργό το Ταμείο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Equifund)

Το Ταμείο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Equifund) αποτελεί μια επενδυτική πλατφόρμα, που συνδυάζει χρηματοδότηση από σημαντικούς θεσμικούς φορείς: 
α) 200 εκατ. ευρώ δημόσια δαπάνη από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία" (ΕΠΑνΕΚ), στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020. 
β) Επιπλέον κεφάλαια είναι δυνατόν να προέλθουν από διεθνή πιστωτικά ιδρύματα αλλά και ιδιώτες επενδυτές.
Η επενδυτική πλατφόρμα του Equifund ξεκίνησε τη λειτουργία της με κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους και 60 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (European Investment Fund/EIF). 
Μέχρι σήμερα το Ταμείο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Equifund) παραμένει σχεδόν ανενεργό.
6) Ανυπαρξία του Ανοιχτού Καταπιστευτικού Λογαριασμού - Escrow Account
Ο Ανοιχτός Καταπιστευτικός Λογαριασμός εξασφαλίζει, αποκλειστικά στους δικαιούχους προγραμμάτων ΕΣΠΑ, πρόσβαση σε ποσό ίσο με την προκαταβολή που δικαιούνται. Το ποσό αποδεσμεύεται σταδιακά για την αποπληρωμή των τιμολογίων των προμηθευτών τους, χωρίς να απαιτείται η υποβολή εγγυητικής επιστολής. Χάρη σε αυτό τον νέο μηχανισμό, δεν απαιτείται πλέον από τους επενδυτές να προχρηματοδοτήσουν οι ίδιοι την υλοποίηση του επενδυτικού τους σχεδίου.
Τον Ιούνιο του 2016, ο τότε Υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ.Χαρίτσης υπέγραψε την υπ.αριθμ. 62550/15.06.2016 υπουργική απόφαση με την οποία ρυθμίστηκαν οι όροι για τη δημιουργία Καταπιστευτικού Λογαριασμού.
Στις 19.12.2016 υπογράφηκε η σύμβαση για την ενεργοποίηση του Ανοιχτού Καταπιστευτικού Λογαριασμού (Escrow Account).
Έκτοτε δεν υπάρχει καμία δραστηριότητα, λόγω των καθυστερήσεων στην υλοποίηση των δράσεων του ΕΣΠΑ 2014-2020
7) Φαίνεται υψηλότερη απορρόφηση του πρώτου έτους του ΕΣΠΑ 2014-2020, όχι λόγω καλού σχεδιασμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά λόγω σχεδιασμού των προηγούμενων κυβερνήσεων
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η απορρόφηση στο ΕΠΑνΕΚ (μεγαλύτερο πρόγραμμα κλπ). Σύμφωνα με απάντηση του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, η Κυβέρνηση απέτυχε να πιάσει το στόχο του 7% στο ΕΠΑνΕΚ για το 2016, πετυχαίνοντας απορρόφηση μόλις 5,8% (270.400.000 ευρώ). Δηλαδή, 17,1% κάτω από το στόχο.
Από τα 270.400.000 ευρώ, η Κυβέρνηση έχει “παρκάρει” τα 167.000.000 ευρώ σε τρία ταμεία (Εξοικονομώ, Επιχειρηματικότητας, Επιχειρηματικών Συμμετοχών), με τους πόρους να λιμνάζουν εκεί δίχως να έχει προχωρήσει η αξιοποίηση τους. Συνεπώς, το πραγματικό ύψος των πόρων που έχει διοχετευθεί στην αγορά είναι 103.400.000 ευρώ, δηλαδή μόλις 3,69% των κονδυλίων που έχει στη διάθεση της η χώρα από το ΕΠΑνΕΚ.
Από τα 103.400.000 ευρώ κανένα δεν αντιστοιχεί σε νέο έργο. Όλα είναι έργα phasing από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Δεν έχουν  καταφέρει να σχεδιάσουν ούτε ένα έργο για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020, παρ’ ότι παρέλαβαν έτοιμο και ψηφισμένο το θεσμικό πλαίσιο αξιοποίησης του.
8) Κανένα νέο μεγάλο έργο δεν έχει αρχίσει να υλοποιείται από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2014-2020
Η Κυβέρνηση εμφανίζει μηδενική απόδοση σε ότι αφορά στην ωρίμανση, προετοιμασία διαγωνισμών και έναρξη νέων μεγάλων έργων. Ούτε ένα μεγάλο έργο δεν έχει, όχι μόνο ξεκινήσει, αλλά ούτε καν ενταχθεί σε πρόγραμμα. 
Φτάσαμε πλέον στο τρίτο έτος του νέου ΕΣΠΑ, όπου κυριάρχησε η λογική της διαγραφής των προηγούμενων προγραμματιζόμενων δράσεων (βλέπε εργοστάσια απορριμμάτων ΣΔΙΤ), η κακή νομοθέτηση (βλ. νέο νόμο για τα Δημόσια Έργα που χρειάστηκε σειρά τροποποιητικών διατάξεων και εγκυκλίων με αποτέλεσμα για μήνες να μην γίνονται διαγωνισμοί) και η απραξία.
Δεδομένου μάλιστα του σημαντικού χρόνου που θα απαιτηθεί από την ουσιαστική έναρξη των μεγάλων έργων μέχρι και την ολοκλήρωσή τους, ήδη τίθεται σε αμφισβήτηση η ολοκλήρωση τους εντός των προθεσμιών του ΕΣΠΑ 2014-2020 (βλ. κατακερματισμός του έργου για τον νέο οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος με δυο –τουλάχιστον- χρόνια καθυστέρηση ο οποίος δεν έχει ακόμη υποβληθεί για έγκριση στην Ε.Ε. και σειρά άλλων έργων που περιλαμβάνονται στα Επιχειρησιακά Προγράμματα). 
9) Το ΕΣΠΑ 2014-2020 είχε εγκριθεί εξ’ ολοκλήρου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί Κυβέρνησης Σαμαρά.
Η σημερινή Κυβέρνηση παρέλαβε τον Ιανουάριο του 2015, το σύνολο του ΕΣΠΑ 2014-2020 εγκεκριμένο. Η Ελλάδα ήταν μόλις η τρίτη χώρα μεταξύ των 28 χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που είχε υλοποιήσει από το Μάιο του 2014 τις ανάλογες διαδικασίες, τα 19 επιμέρους Επιχειρησιακά Προγράμματα ύψους 20.4 δις καθώς και ο εφαρμοστικός νόμος είχαν ψηφιστεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο ήδη από το Δεκέμβριο του 2014. Ο Νόμος 4314/2014 μάλιστα, δημιούργησε ένα πρωτοποριακό πλαίσιο για τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας, αποδοτικότητας και διαφάνειας στη διαχείριση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ.
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το μόνο που χρειάζονταν ήταν να «τρέξει» τις προκηρύξεις προκειμένου να ξεκινήσουν να διοχετεύονται χρήματα στην αγορά. Έχουν αποτύχει παταγωδώς σε αυτό.
10) Πολύ υψηλή απορρόφηση στο ΕΣΠΑ 2007-2013
Η απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2007 - 2013 έφτασε το 106.3% και σε καμία περίπτωση δεν είναι έργο ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Παρέλαβαν ένα έτοιμο πρόγραμμα και ολοκλήρωσαν με μικρές τροποποιήσεις στις 31.03.2017 μια πορεία που ήδη είχε χαραχθεί.
Ενδεικτικά, το 2014, η Ελλάδα σημείωσε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά απορρόφησης του ΕΣΠΑ 2007-2013 σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η συνολική απορρόφηση του ΕΣΠΑ 2007-2013 το έτος 2014 έφτασε το 87,97%, με πραγματοποιηθείσες δαπάνες για το σύνολο της προγραμματικής περιόδου ύψους 19.48 δισ. ευρώ.
Η χώρα είχε πετύχει την πλήρη απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων, χωρίς καμία απώλεια κοινοτικής συνδρομής για κανένα Επιχειρησιακό Πρόγραμμα. Η Κυβέρνηση της ΝΔ είχε πετύχει όλους τους στόχους που είχαν τεθεί για την Προγραμματική Περίοδο 2007-2013, καθώς και εκείνους που είχαν τεθεί για την έναρξη της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.

11) Ορατός ο κίνδυνος να χαθούν 970 εκατ. ευρώ
Η Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής C.Cretu σε πρόσφατη επιστολή της (28.06.2017) προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας κ. Α.Χαρίτση θέτει μια σειρά από εκκρεμή ζητήματα του ΕΣΠΑ, τα οποία η ελληνική πλευρά πρέπει να λύσει άμεσα προκειμένου να μη χαθούν πόροι. Πιο συγκεκριμένα, στην επιστολή αναφέρεται ότι η Ελλάδα δεν έχει υποβάλλει συγκεκριμένη πρόταση για την απορρόφηση των 970 εκατ. ευρώ, τα οποία παραμένουν διαθέσιμα προς αξιοποίηση, παρά τις εκκλήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τον περασμένο Οκτώβριο.
Τα κονδύλια αυτά προέρχονται από την αναθεώρηση των δεικτών βάσει των οποίων έγινε η αρχική κατανομή των πόρων του ΕΣΠΑ στα κράτη – μέλη της ΕΕ. Κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι τα 970 εκατομμύρια ευρώ να διατεθούν κατά προτεραιότητα για δράσεις στους τομείς της καταπολέμησης της ανεργίας των νέων, της ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της προστασίας του περιβάλλοντος και του προσφυγικού. 
Η καταληκτική ημερομηνία για την ελληνική Κυβέρνηση είναι τα μέσα Σεπτεμβρίου, ενώ σε περίπτωση που δεν ικανοποιηθεί η συγκεκριμένη προθεσμία, τότε η χώρα μας κινδυνεύει να χάσει τα χρήματα αυτά.
12) Η ΚΕΔΕ αμφισβητεί την αποτελεσματικότητα των δράσεων του ΕΣΠΑ και καταγγέλει καθυστερήσεις και ανεδαφικό σχεδιασμό.
Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) στην οποία επισημαίνεται πως η Ειδική Γραμματέας Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, κα.Ε.Φωτονιάτα «προβαίνει για πολλοστή φορά σε γενικόλογες εξαγγελίες χωρίς κανένα πρακτικό αντίκρισμα, μετακυλύει την ευθύνη για τις καθυστερήσεις υλοποίησης του ΕΣΠΑ και τον μεγάλο κίνδυνο απώλειας πόρων σε τρίτους (εν προκειμένω στην ΚΕΔΕ) και παρεμβαίνει απροκάλυπτα στη λειτουργία των ανεξάρτητων Διαχειριστικών Αρχών, όπως έχει καταγγείλει ο «Πανελλήνιος Σύλλογος των Εργαζομένων στη Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ ΑΕ)». ➜ http://bit.ly/2v9LgDy