Η αντιπολίτευση είχε προειδοποιήσει κάθε φορά που με την διαδικασία του κατεπείγοντος ερχόταν νόμος για απευθείας αναθέσεις κατά παρέκκλιση κειμένων διατάξεων.
Οι απαντήσεις της κυβέρνησης ήσαν πάντα απαξιωτικές. Περίπου κατηγορούσαν την αντιπολίτευση πως δεν αναγνώριζε το κατεπείγον και δεν ενδιαφερόταν για την περίθαλψη των προσφύγων.
Τώρα, οι υποψίες επιβεβαιώνονται: Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είδαν την προσφυγική κρίση ως μέσο εξυπηρέτησης των πελατειακών τους αναγκών. Και προετοίμαζαν το έδαφος…
Στις 8 Φεβρουαρίου, στη συνέντευξη Τύπου που ο κ. Καμμένος έδωσε για το προσφυγικό, έλεγε:
«Ένα άλλο μεγάλο θέμα είναι αυτό της χρηματοδότησης. Θέλω αυτό να γίνει απόλυτα σαφές, η διαχειριστική αρχή, η οποία χειρίζεται το θέμα ώστε να μπορέσει να απελευθερώσει χρήματα, θα πρέπει να πληροί κάποιες προϋποθέσεις. Οι προϋποθέσεις αυτές είναι απόλυτα σαφείς από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Να σας δώσω ένα παράδειγμα, το ζήτημα της σίτισης. Έχει προβλεφθεί ότι για να πάρουν πρωινό, προάριστο, μεσημεριανό, απογευματινό και βραδινό θα πρέπει να υπάρχει πιστοποίηση ISO. Θα πρέπει να είναι αποδεκτή τροφή, λόγω της θρησκείας των προσφύγων. Θα πρέπει να είναι άλλη τροφή για τα παιδιά. Θα πρέπει να είναι διασφαλισμένο ότι αυτά τα φαγητά θα βρίσκονται υπό προστασία μέχρι τη διανομή τους. Θα πρέπει κάποιος να ελέγχει την διανομή. Αυτά είναι προϋποθέσεις για ποιο λόγο; Για να απελευθερωθούν τα 400 εκατομμύρια που έχουν δοθεί για την πενταετία στην Ελλάδα και τα 32 εκατομμύρια που βρίσκονται ήδη εδώ».
Τα πράγματα ήσαν ήδη σαφή: Έβλεπαν το ευρωπαϊκό χρήμα που επρόκειτο να ρεύσει άφθονο και κάπου εκεί μεταξύ… ISO και σεβασμού των θρησκευτικών εθίμων, φρόντισαν να ψηφίσουν τον περασμένο Φεβρουάριο, τον νόμο 4368, τον οποίο επικαλείται τώρα ο εκπρόσωπος Τύπου του ΓΕΣ.
Επιβεβαιώνεται επίσης ότι ο κ. Καμμένος γνώριζε πολύ καλά τι έλεγε όταν, στις 16 Φεβρουαρίου μιλώντας στο «Σταρ» και στην εκπομπή «Στον Ενικό» του Ν. Χατζηνικολάου, δήλωνε πως… «αυτό το ζευγάρι δεν χωρίζει εύκολα» (μιλούσε για τον εαυτό του και τον Αλ. Τσίπρα).
Τότε, βέβαια, για να μας αποκοιμίσει, είπε πως «κανείς δεν θα αναλάβει τη σίτιση των μεταναστών με απευθείας ανάθεση. Θα υπάρξουν μόνο διαγωνισμοί σε τοπικό επίπεδο για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και σε ευρύτερο επίπεδο, στη βάση των στάνταρντς που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση».
Τα ίδια είχε πει την ίδια μέρα ο κ. Καμμένος στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε, δηλώνοντας πως «δεν υπάρχει πουθενά απευθείας ανάθεση. Θα γίνουν παντού διαγωνισμοί, έστω και πρόχειροι, με τις προϋποθέσεις ότι θα προηγηθεί η εντοπιότητα, ιδίως για τη σίτιση, αλλά βεβαίως και οι απαιτούμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση πιστοποιήσεις».
Ύστερα… Ύστερα ήλθαν οι μέλισσες για το μέλι!
Ο λόγος για την εκπρόθεσμη τροπολογία του υπουργείου Άμυνας, με γενικό αριθμό 244 και ειδικό αριθμό 48, που κατατέθηκε το απόγευμα της 19ης Φεβρουαρίου 2016 και ψηφίστηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία.
Η συγκεκριμένη διάταξη προέβλεπε ότι το υπουργείο Άμυνας «δύναται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης να προβαίνει σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες ή να συνάπτει με τρίτους συμβάσεις εκτέλεσης έργων, παροχής υπηρεσιών, προμήθειας αγαθών ή μισθώσεων σχετικά με την ίδρυση, κατασκευή και συντήρηση των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής (ΚΕ.Π.Υ), Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.) και των Ανοικτών Δομών Προσωρινής Υποδοχής και Φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών και τη λειτουργία των Κέντρων και των Δομών αυτών, αποκλειστικά σε ό,τι αφορά στη μεταφορά, διαμονή, σίτιση και υγειονομική περίθαλψη των προσφύγων και μεταναστών. Η διαδικασία σύναψης συμβάσεων του προηγουμένου εδαφίου δύναται, για λόγους κατεπείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης, λαμβανομένων υπόψη και λόγων εθνικής ασφαλείας ή δημόσιας τάξης, οι οποίοι ειδικώς αιτιολογούνται, να διενεργείται κατόπιν διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης της εθνικής νομοθεσίας, με την επιφύλαξη εφαρμογής της νομοθεσίας της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις. Οι δαπάνες για τις δράσεις που αναλαμβάνονται στο πλαίσιο της παραγράφου 1 θα καλύπτονται από πιστώσεις είτε του τακτικού προϋπολογισμού, είτε του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του ΥΠ.ΕΘ.Α».
Αυτή η τροπολογία ενσωματώθηκε στον νόμο 4368/16 υπό τον γενικό τίτλο «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις» - το νόμο που περιέλαβε τα ράκη του «Παράλληλου Προγράμματος» ως Άρθρο 96 και υπό τον τίτλο «Συνδρομή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης και σύσταση συντονιστικού οργάνου».
Όταν, λοιπόν, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΓΕΣ δηλώνει στην ανακοίνωσή του ότι «σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 96 του Ν. 4368/16, έχουν ανατεθεί στις ΕΔ οι αρμοδιότητες σύναψης και υλοποίησης παρακολούθησης συμβάσεων με αντικείμενο τη σίτιση προσφύγων – μεταναστών στα υφιστάμενα Κέντρα – Δομές Φιλοξενίας», προφανώς εννοεί αυτήν την εκπρόθεσμη (ν)τροπολογία.
Κι’ όταν μας λέει ότι «μέχρι την 19 Αυγούστου 2016, η σίτιση των 420 προσφύγων που φιλοξενούνται στη Δομή Φιλοξενίας στην Παλαιά Γεωργική Σχολή Σερρών πραγματοποιούνταν με μέριμνα της στρατιωτικής υπηρεσίας (παροχή συσσιτίου από το 10ο Σύνταγμα Πεζικού)», εννοεί ότι αυτό γινόταν με βάση όσα προέβλεπε η συγκεκριμένη (ν)τροπολογία.
Γι’ αυτό και μας λέει ότι «την 20 Αυγούστου 2016, με διαταγή του ΓΕΣ (Αναρτητέα στο Διαδίκτυο με ΑΔΑ: 66ΧΝ6-ΔΣ4 της 09 Αυγούστου 2016), αναλήφθηκε η υποχρέωση της σίτισης μέχρι το τέλος Αυγούστου, από εταιρεία catering (CORINTHIAN PALACE CATERING A.E.), μετά από έγκριση δέσμευσης πίστωσης 29.350 Ευρώ και τη διενέργεια σχετικού διαγωνισμού».
Μας λέει δηλαδή ότι η συγκεκριμένη διαταγή του ΓΕΣ εκδόθηκε με βάση αυτήν την (ν)τροπολογία.
Και μας λέει επίσης ότι (πάντα με βάση τη συγκεκριμένη (ν)τροπολογία, «με διαταγή του ΓΕΣ αναρτητέας στο διαδίκτυο της 10 Αυγούστου 2016, εγκρίθηκε η δέσμευση πίστωσης 88.050 Ευρώ για τη σίτιση των προσφύγων από εταιρία catering, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου».
Και προσθέτει: «Σημειώνεται όμως ότι η διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάδειξη αναδόχου για το υπόψη θέμα ακυρώθηκε διότι, από την 08 Αυγούστου 2016 δημοσιεύθηκε ο νέος νόμος 4412/16 (Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών) και εκδόθηκε νέα διαταγή για τη διενέργεια του διαγωνισμού, με βάση τη νέα νομοθεσία».
Δηλαδή μας λέει πως όλα πήγαιναν μια χαρά με τη (ν)τροπολογία, μέχρι την ώρα που η κυβέρνηση υποχρεώθηκε από τους δανειστές να ψηφίσει νέο νόμο για τις Δημόσιες Συμβάσεις – οπότε η (ν)τροπολογία πήγε περίπατο!
Μέχρι τότε, όμως, μέχρι δηλαδή τον Αύγουστο, όλα πήγαιναν μια χαρά με τις απευθείας αναθέσεις σε φίλους και γνωστούς και κομματικούς των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
Και αυτό αποδείχθηκε περίτρανα με τις τελευταίες καταγγελίες.
Στις 25 Φεβρουαρίου, στην ενημέρωση που έκανε, ο κ. Καμμένος είπε πως «επειδή γράφτηκαν και ορισμένα πράγματα, ήδη από το ΓΕΕΘΑ προς τα Επιτελεία έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες των διαγωνισμών για τη σίτιση, με τις προδιαγραφές που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση και βεβαίως έχουμε αναλάβει και την υγειονομική περίθαλψη σε συνεργασία με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις. Θέλω εδώ να σας πω ότι στη χθεσινή συζήτηση που είχα με τον Ύπατο Αρμοστή του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ζητήσαμε να δοθεί προτεραιότητα στην πρόσληψη προσωπικού από τις τοπικές κοινωνίες, όπως επίσης και υπηρεσίες οι οποίες θα δοθούν από εμάς, θα δοθούν σε άμεση συνεργασία με τους τοπικούς Δημάρχους, Περιφερειάρχες και με τοπικές εταιρείες και επιχειρήσεις που μπορούν να προσφέρουν έργο σε αυτή την αποστολή». Αμ έπος άμ έργον δηλαδή!
Στις 2 Μαρτίου, μιλώντας στον Σκάι, η υφυπουργός Μεταφορών, Μαρίνα Χρυσοβελώνη, χαρακτήρισε προκλητικές τις δηλώσεις στελεχών της αντιπολίτευσης για τον διαγωνισμό προμήθειας κοντέινερ για τα hot spots, που έγινε με πρωτοβουλία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Στις 23 Μαρτίου, όμως, υπήρξε και μια «παρεξηγησούλα», για την οποία χρειάστηκε οι δύο συνεταίροι Τσίπρας και Καμμένος να επικοινωνήσουν για να την λύσουν. Μιλώντας στον «Αντέννα» ο κ. Καμμένος είπε πως «ο Στρατός δεν είναι κέτερινγκ για να αναλάβει τη σίτιση των μεταναστών στην Ειδομένη». Εκείνη την ημέρα είχε ανακοινωθεί από το ίδιο το ΓΕΕΘΑ ότι «οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας για σήμερα, 23 Μαρτίου, παρέσχον 29.300 μερίδες τροφίμων για τους διαμένοντες στα επίσημα οργανωμένα Κέντρα Καταγραφής (Hot Spots) και Κέντρα Μετεγκαταστάσεως (Relocation Camps) σε όλη τη χώρα». Προφανώς! Διότι στην Ειδομένη δεν υπήρχε επίσημο camp, η Ειδομένη ήταν… αόρατη και επομένως πού να αναθέσει επισήμως την προμήθεια γευμάτων το υπουργείο Άμυνας (πάντα με βάση τη (ν)τροπολογία)!
Στις 12 Απριλίου, ο κ. Καμμένος, εφοδιασμένος ακόμη με τη (ν)τροπολογία, μιλώντας στην EXPOSEC 2016, πανηγύριζε για το έργο του υπουργείου του, λέγοντας ότι όσον αφορά στη σίτιση «ακολουθήσαμε την οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με συγκεκριμένο φαγητό, το οποίο προβλεπόταν από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και την Ευρωπαϊκή Ένωση, με απόλυτα ξεκάθαρους διαγωνισμούς που έδωσαν τη δυνατότητα να περάσει η τροφοδοσία των προσφύγων και μεταναστών από τις Ένοπλες Δυνάμεις σε catering»!
Στις 20 Απριλίου, στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας και συντονιστής για το Προσφυγικό Δημήτρης Βίτσας, απαντώντας στον επικεφαλής του «Ποταμιού» Σταύρο Θεοδωράκη, με αφορμή τις καταγγελίες του τελευταίου για οικονομικές ατασθαλίες στη δημιουργία και λειτουργία των hot spot στη Χίο και το Λιτόχωρο, είπε:«Πάντα εντυπωσιάζομαι από την μικροπρέπεια».
Στις 15 Ιουνίου, ο κ. Μουζάλας απέσυρε από τροπολογία που είχε κατατεθεί τη διάταξη για τη σύναψη συμβάσεων κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων και τη λειτουργία κυλικείων εντός των δομών φιλοξενίας προσφύγων.
Δηλαδή, τον Ιούνιο συνέχιζαν τις προσπάθειές τους και γι’ άλλες απευθείας αναθέσεις κατά παρέκκλιση κειμένων διατάξεων.
Συμπέρασμα: Το μόνο που είχαν στο νου τους όσον αφορά στη διαχείριση του προσφυγικού ήταν η διαχείριση των χρημάτων με τρόπο που θα εξυπηρετούσε τις πελατειακές τους ανάγκες.
elzoni.gr