Η Κυβέρνηση καθημερινά αποδεικνύει ότι έχει χάσει «τα
αυγά και τα πασχάλια», και μάλιστα… αρκετά πριν το Πάσχα! Ακόμα χειρότερα: κάθε
non-paper της στρέφεται, πρωτίστως,
ενάντια σε δικά της μέλη.
Αλήθεια, αν η Κυβέρνηση γνώριζε την κατάσταση αυτή από το
τέλος του 2014, γιατί ο κ. Βαρουφάκης στις πολυάριθμες, καθημερινές τηλεοπτικές του εμφανίσεις,
ισχυριζόταν ότι η χώρα έχει επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,5% του ΑΕΠ το
2014;
Γιατί, δήλωνε, στις
11 Φεβρουαρίου 2015, στους Ευρωπαίους ομολόγους του στο Eurogroup, ότι «το πρωτογενές πλεόνασμα ανήλθε στο 1,5% του
ΑΕΠ στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς» (“Greece’s primary surplus has reached 1.5% at the end of last year”); Αφού μέχρι και προχθές δήλωνε ότι δεν γνωρίζει τους
αριθμούς. Ψέματα τους έλεγε;
Αλήθεια, αν η
Κυβέρνηση γνώριζε την κατάσταση αυτή από το τέλος του 2014, γιατί ο κ.
Βαρουφάκης δήλωνε, σε όλες τις συνεδριάσεις του Eurogroup,
ότι στηρίζεται για τη διαπραγμάτευση στα δημοσιονομικά επιτεύγματα των
τελευταίων ετών, χαρακτηρίζοντάς τα «σημείο
αφετηρίας» (“point of departure”) και «σημείο
εκκίνησης» (“starting point”) για μια επωφελή για τη χώρα συμφωνία; Τώρα
που η Κυβέρνηση πρέπει να περάσει από τη «δημιουργική ασάφεια» στην σαφήνεια
της πραγματικότητας ψάχνει άλλοθι για τα αδιέξοδά της;
Και
κάτι ακόμη; Τελικά υπάρχουν άδεια ταμεία ή όχι; Μέχρι πρόσφατα μας έλεγαν ότι δεν
είναι άδεια και δεν χρειάζονται τα 7,2 δισ. ευρώ της δόσης. Στη
συνέχεια είπαν ότι βρήκαν άδεια ταμεία. Και σήμερα λένε ότι δεν είναι άδεια τα
ταμεία, αλλά γέμισαν με repos. Τη χρήση των οποίων, σήμερα, με διάταξη
στη Βουλή, την επεκτείνουν σε όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Πραγματική τρικυμία εν κρανίω!
Μας λένε ότι η απόκλιση
από τους στόχους ήταν γνωστή από το Νοέμβριο.
Ψευδές! Η επίτευξη του δημοσιονομικού
στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ ήταν απολύτως εφικτή το Νοέμβριο
του 2014.
--Αυτό άλλωστε είχε τότε υποστηρίξει και η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή στη φθινοπωρινή της Έκθεση (European
Economic Forecast, Autumn 2014, “Greece: The economy finally rebounds”, Νοέμβριος 2014, σελ. 72-73).
--Αυτό κατέγραφε και η Τρόικα («Θεσμοί»), η οποία και δεν
«έβλεπε» κανένα δημοσιονομικό κενό για το 2014 (“Greece: State of play of the 5th Review of the 2nd Economic Adjustment Programme”, 10 Δεκεμβρίου 2014).
--Αυτό υποστήριξε, μόλις προχθές, σε συνέντευξή του και ο
Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Κατάινεν, ο οποίος δήλωσε ότι «μέχρι τον φετινό χειμώνα, τα πράγματα
πήγαιναν καλύτερα, η χώρα είχε πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ, τώρα δυστυχώς
τα πράγματα άλλαξαν» (Real News, 15 Μαρτίου 2015, σελ. 16).
--Αυτό υποστήριζε και η Τράπεζα της Ελλάδος (Νομισματική Πολιτική, Ενδιάμεση Έκθεση
2014, σελ. 13).
Και, το κυριότερο: αυτό επιβεβαιώνεται και μεθοδολογικά
από τον τρόπο καταγραφής της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού της Γενικής
Κυβέρνησης, σύμφωνα με τον οποίο, σε
δημοσιονομική βάση, πολλές κατηγορίες εσόδων – και όχι δαπανών – των 2 πρώτων
μηνών του επόμενου έτους (δηλαδή του 2015), καταγράφονται στο προηγούμενο
έτος (δηλαδή στο 2014).
Άρα επηρεάζουν το δημοσιονομικό
αποτέλεσμα του 2014.
--Αυτό το
επιβεβαιώνει και ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, ο οποίος σε απάντηση
σχετικής κοινοβουλευτικής ερώτησης, ανέφερε ότι ο προσδιορισμός του πρωτογενούς
αποτελέσματος οικονομικού έτους 2014, σε δημοσιονομική βάση, απαιτεί και την
ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων του διμήνου Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2015 (αριθ.
Πρωτ. ΓΚΕ 1034538 ΕΞ 2015/28).
Για το λόγο αυτό, ο
Πρωθυπουργός κάλεσε, στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης (8 Φεβρουαρίου
2015), «τους πολίτες να ανταποκριθούν
στην εθνική προσπάθεια και να καταβάλουν τις τελευταίες δόσεις που αντιστοιχούν
στο φόρο του 2014».
Ενώ πριν τους έλεγε να μην πληρώσουν. Από θιασώτης της
«ανυπακοής» ως Πρόεδρος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, έγινε ξαφνικά
πρωτοστάτης του «πατριωτισμού» ως Πρωθυπουργός!
Έτσι, σύμφωνα με τα επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, δηλαδή
σε αυτό που περιλαμβάνονται όλοι οι υποτομείς (το Κράτος, τα Νομικά
Πρόσωπα/ΔΕΚΟ, οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης/Νοσοκομεία και η Τοπική
Αυτοδιοίκηση), το πρωτογενές πλεόνασμα ήταν 3,7 δισ. ευρώ το 11μηνο του 2014. Ενώ έπεσε στα 2,2 δισ. ευρώ το 12μηνο του 2014.
Και διαμορφώθηκε μόλις στα 420 εκατ.
ευρώ τον Ιανουάριο του 2015, από 1,9 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2014
(δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα στοιχεία για το δίμηνο του 2015 που θα επηρεάσουν
το 2014, αλλά η δυσμενής τάση είναι σαφής).
Που οφείλεται, συνεπώς, αυτή η μεγάλη μείωση του
πρωτογενούς πλεονάσματος από τον Δεκέμβριο του 2014; Οφείλεται, στα έσοδα του
Προϋπολογισμού.
Αντίθετα από τις δηλώσεις
του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, ο οποίος δήλωνε ότι «τα έσοδα, κρατήθηκαν το 2014, παρά το γεγονός ότι είχαμε εκλογές» (Mega, 10 Φεβρουαρίου 2015). Μήπως
το Μαξίμου δεν το έχει ενημερώσει για το non-paper που έβγαλε;
Και επειδή η Κυβέρνηση αναφέρεται στην πορεία των εσόδων,
ιδού και οι απαντήσεις:
1η. Στο 11μηνο του 2014, τα
καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού ήταν 920 εκατ. ευρώ κάτω από τους
στόχους. Καλό θα ήταν βέβαια η Κυβέρνηση να μην μπερδεύει τον Τακτικό με τον
Κρατικό Προϋπολογισμό, στοιχειώδη οικονομικά χρειάζονται! Αν θέλει όμως η
σύγκριση να γίνει και σε επίπεδο Κρατικού Προϋπολογισμού, η απόκλιση ήταν 1,1
δισ. ευρώ.
2η. Αυτή την υστέρηση, η προηγούμενη
Κυβέρνηση την είχε πλήρως καλύψει με τη μείωση των δαπανών, η οποία
διαμορφώθηκε 1 δισ. ευρώ κάτω από τους στόχους. Και μάλιστα χωρίς
να αυξηθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα. Το
αντίθετο μάλιστα, αυτές μειώθηκαν κατά 70% την προηγούμενη διετία. Αντίθετα απ’
ότι κάνει σήμερα η Κυβέρνηση. Άρα, η
επίτευξη του στόχου για 1,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα ήταν απολύτως
εφικτή!
3η. Στο τέλος του 2014, η
απόκλιση στα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού υπερέβη τα 1,6 δισ. ευρώ
(στον Κρατικό Προϋπολογισμό τα 2 δισ. ευρώ). Άρα προστέθηκε απώλεια επιπλέον
εσόδων ύψους 700 εκατ. ευρώ το μήνα Δεκέμβριο (ή 900 εκατ. ευρώ σε επίπεδο
Κρατικού Προϋπολογισμού).
4η. Η υστέρηση που αναφέρει το non-paper της Κυβέρνησης για
το μήνα Δεκέμβριο 2014, περιλαμβάνει τα 1,9 δισ. ευρώ κέρδη από τα Ελληνικά
ομόλογα που διακρατούν οι Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος. Η
σημερινή κυβέρνηση ΔΕΝ έκλεισε μία επωφελή συμφωνία για τη χώρα, με αποτέλεσμα
αυτά τα κέρδη να μην εισπραχθούν. Είναι το ίδιο ποσό που επιδιώκει να
εισπράξει σήμερα η Κυβέρνηση για να καλύψει την εσωτερική στάση πληρωμών που
έχει επιβάλει από το Φεβρουάριο.
Και κάτι ακόμα: Αυτό το ποσό δεν προσμετράται στον
υπολογισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος «κατά Πρόγραμμα». Κάτι που
επιβεβαιωνεται και από το χθεσινό Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών. Τι
ακριβώς συμβαίνει; Μαξίμου και Νίκης δεν
επικοινωνούν μεταξύ τους;
5η. Τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο, που δημοσιονομικά
καταγράφονται στο 2014, η απόκλιση στα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού
ανήλθε στα 1,2 δισ. ευρώ (στον Κρατικό Προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ). Η οποία, αν
προστεθεί στη διαφορά του Δεκεμβρίου, λόγω της αβεβαιότητας προκήρυξης και
τελικά διεξαγωγής των εκλογών, των Κυβερνητικών ασαφειών, των πολυάριθμων, προεκλογικών
και μετεκλογικών εξαγγελιών της Κυβέρνησης, της ανοικτής διαπραγμάτευσης με
τους δανειστές, ανεβάζει την συνολική απόκλιση του τελευταίου τριμήνου περίπου στα
2 δισ. ευρώ.
Αυτή είναι η αλήθεια και οι ευθύνες της
παρούσας Κυβέρνησης είναι τεράστιες.
blogs@nd.gr